על ישראל לסייע לאינתיפאדה האיראנית

המחאה באיראן, 21 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo)
AP Photo
המחאה באיראן, 21 בספטמבר 2022

איראן תוססת מהפגנות ומהומות שנמשכות כבר כמה שבועות. האם החלה מהפיכה באיראן? או אולי רק הפיכה? יתכן שאיראן היא בשלב הראשון של התקוממות, אינתיפאדה איראנית. היו כבר מהומות והפגנות בעבר, אבל הגל הנוכחי הוא כנראה המהותי ביותר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. מכאן שזו ההזדמנות הטובה ביותר להפיל את המשטר, ועל ישראל לנצל זאת.

היו כבר מהומות והפגנות בעבר, אבל הגל הנוכחי הוא כנראה המהותי ביותר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. מכאן שזו ההזדמנות הטובה ביותר להפיל את המשטר, ועל ישראל לנצל זאת

איראן היא האויב המרכזי של ישראל לנוכח הצעדים שאיראן נוקטת נגד ישראל, בתמיכתה בחמאס וחיזבאללה, ובעיקר בגלל פרויקט הגרעין האיראני, שמתקרב יותר ויותר לייצור נשק גרעיני. ישראל איננה נגד העם האיראני אלא רק נגד המשטר המרושע והמסוכן שם. על ישראל לעשות כמעט הכל כדי להפילו.

ישראל מנסה כבר שנים לגבש מחנה נגד איראן, שיתבסס על ארצות הברית ומדינות ערביות כאיחוד האמירויות וסעודיה. יש קשיים שונים ביצירת ברית רשמית  בין ישראל למדינות ערביות, המכוונת נגד איראן. בינתיים יש בין ישראל למדינות ערביות שיתוף פעולה חשאי, שניתן להרחיבו במסגרת סיוע לאופוזיציה באיראן.

גם אם כעת אין בהכרח סיכוי גדול להפיל את המשטר האיראני, עדיין יש לנסות כי זה עשוי להצליח. אין לדעת במקרים אלו. גם אם המאמץ יכשל אפשר יהיה ללמוד לקחים לקראת גל המהומות הבא, לגבי כיצד לתמוך באופוזיציה האיראנית ולסייע לה להצליח. גם אם לא ידוע איזה משטר איראני יחליף את הקיים, למעשה כל משטר עדיף על הנוכחי מבחינת ישראל, ולכן עליה לסייע לאופוזיציה האיראנית. זה סיכון מחושב, וכדאי.

האופוזיציה באיראן עדיין חלשה למדי, מפולגת, לא מתואמת וחסרת הנהגה, מה שמפריע לה להפיל את המשטר שם, אבל יש סימנים מעודדים. למשל מגזרים שונים מצטרפים חלקית או שוקלים לצאת נגד המשטר האיראני. על ישראל ובעלות בריתה לעודד את המומנטום הזה. יהיה זה קריטי אם ניתן יהיה לרתום למאבק את הצבא האיראני, בוודאי אם המשטר שם יפעל במלוא כוחו נגד מתנגדיו. משמרות המהפכה ילחמו עד הסוף, אבל אם מולם יתייצב ולו חלק מהצבא האיראני יהיה לאופוזיציה סיכוי.

האופוזיציה באיראן עדיין חלשה, מפולגת וחסרת הנהגה, מה שמפריע להפלת המשטר. אך יש סימנים מעודדים כמו מגזרים המצטרפים חלקית. על ישראל ובעלות בריתה לעודד את המומנטום הזה

לישראל ובעלות בריתה יש באיראן גורמים שיהיה יחסית קל לשתף עימם פעולה, בעיקר בקרב מיעוטים שונים שם ובראשם הכורדים, המדוכאים על ידי המשטר האיראני. יש קשר ותיק בין ישראל לכורדים. אמנם רבים באופוזיציה האיראנית לא אוהדים את ישראל ו/או את בעלות בריתה הערביות, אבל חלק מהאופוזיציה האיראנית עשוי להשלים עם קבלת תמיכה כדי להילחם באויב המשותף, המשטר האיראני.

כיצד על ישראל לתמוך באופוזיציה באיראן? למרות שברור כי ישראל היא אויבת של המשטר הנוכחי, ולכן לגיטימי שתפעל נגדו, ברור שתמיכה רשמית של ישראל או בעלות בריתה באופוזיציה האיראנית תפעל לרעת האחרונה, כי המשטר באיראן ינצל זאת כדי לנגח את מתנגדיו. המשטר האיראני כבר נוקט בשיטה זו. על ישראל לפעול בשורה של דרכים עקיפות וחשאיות כדי לערער את המשטר האיראני, במיוחד כעת כאשר הוא פגיע.

ישראל השקיעה עד כה הון עצום, כמה מיליארדי דולרים, בסכסוך עם איראן. זה כולל היערכות לאורך השנים לתקיפת תשתית גרעין באיראן, עלות הלחימה המתמשכת עם ארגונים פרו-איראנים ועוד. אם לאיראן יהיה נשק גרעיני זה יהיה איום קיומי, ואין מחיר גבוה מזה.  גם אם ישראל תסתגל איכשהו למציאות העגומה, בה לאיראן יש נשק גרעיני, הרי שישראל תסבול כלכלית בגלל אובדן תיירות, השקעות ועוד בגלל החשש מאיראן.

לנוכח כל זאת, הקצאת תקציב רציני להפלת המשטר האיראני, כמה מאות מיליוני דולרים ואף יותר מכך, יהיה תשלום קטן למדי באופן יחסי, והשקעה רצויה. ישראל גם עשויה לגייס את הממשל האמריקאי ובעיקר מדינות ערב עשירות שיתרמו כסף לתמיכה באופוזיציה האיראנית. הכסף הוא חיוני לאופוזיציה ולו בשביל צרכים בסיסיים כקניית מזון, תרופות וגם לצרכי תקשורת, הגנה עצמית ועוד. חלק מהכסף עשוי להגיע לידיים לא נכונות, בגלל שחיתות וחוסר יעילות, אבל מספיק שחלקו יגיע למי שצריך.

למרות שלגיטימי שישראל, כאויבת המשטר הנוכחי, תפעל נגדו, ברור שתמיכה רשמית שלה תפעל לרעת בעלות בריתה באופוזיציה האיראנית. על ישראל לפעול בשורה של דרכים עקיפות וחשאיות

המשטר האיראני מנסה לנתק את מתנגדיו זה מזה ומתומכיהם מחוץ לאיראן, באמצעות חסימת דרכי תקשורת כאינטרנט, ולכן על ישראל ובעלות בריתה לפעול בנידון באמצעות יכולות התקשורת והסייבר המתקדמות שלהן. זה דרוש לפעולה נגד המשטר וגם כדי שהאופוזיציה באיראן תוכל לתקשר אחד עם השני, גם אם יהיה זה באופן בעייתי, משובש, חלקי וזמני עדיין זה יסייע במאבק נגד המשטר.

המשטר האיראני נוקט ביד קשה ולא בוחל בהרג מתנגדיו, גם של ילדים, אבל זה עשוי להיות חרב פיפיות, כי זה יגביר את השנאה וההתנגדות כלפיו. מלכתחילה הנוקשות והפנאטיות של המשטר האיראני היא שדחקה למשל בנשות איראן להתקומם. לרבים מאיראן מזמן נמאס לגמרי מהמשטר האיראני השנוא עליהם, וכעת זה מתבטא היטב.

מבחינת המשטר האיראני זה מאבק קיומי והוא מגיב בהתאם. אבל נראה שמחסום הפחד כלפיו נשבר לאור האומץ שמפגינים איראנים רבים, שחלקם כאמור שילמו בחייהם.

משטר האייתוללה רואה במתנגדיו מי שכופרים בשלטון הדתי, והוא פוחד כי רבים ממתנגדיו מוכנים להסתכן באופן ניכר כדי להפילו. מבחינת המשטר האיראני אין להם אלוהים, תרתי משמע. על ישראל, בסיוע בעלות בריתה, להבליט את הברוטליות והאכזריות של המשטר האיראני, כדי לערער את הלגיטימציה שלו בעולם, מה שיסייע למתנגדיו מבית.

עתה איראן במצב פגיע בזירה הבינלאומית. ההתעקשות שלה במשא ומתן על תוכנית הגרעין שלה גרמה לקיפאון בשיחות עימה, וגם במערב, עם כל הלהיטות שלהם להגיע להסכם, מבינים שאיראן אשמה במבוי הסתום.

מבחינת המשטר האיראני זה מאבק קיומי והוא מגיב בהתאם. אבל נראה שמחסום הפחד כלפיו נשבר לאור האומץ שמפגינים איראנים רבים, שחלקם כאמור שילמו בחייהם

כמו כן איראן מסייעת לרוסיה במלחמה באוקראינה, כמו במשלוח מל"טים תוקפים, מה שגורם לביקורת במערב וגם עשוי להוביל לעוד סנקציות נגד איראן.

אמנם במערב לא יכולים רשמית לקרוא לשינוי משטר באיראן אבל במערב בהחלט רוצים בכך, והם יכולים לסייע בנידון בחשאי, במתן כסף ובתחומים נוספים.

יתכן שהטלטלה הערבית, שהחלה ב-2010, הגיעה סוף סוף לאיראן, כלומר קצה נפשו של העם בשלטון שלו. עד כה באיראן חששו מחיקוי של המודל הערבי, ולא רק בגלל המשקעים והעוינות שקיימת בין האיראנים לערבים. כידוע בסוריה, תימן ולוב התחוללה מלחמת אזרחים שתבעה מחיר כבד מהאוכלוסייה שם.

באיראן יש מי שמוכנים לקחת סיכון של מלחמת אזרחים ואף אנרכיה. באיראן יכולים לקוות כי כמו במצרים ובתוניסיה יתכן מהפך בשלטון, שיהיה יחסית לא אלים. ישראל די הרוויחה מהטלטלה הערבית. היו אמנם חששות כבדים לגבי מצרים, במיוחד בעת ש"האחים המוסלמים" שלטו שם, אבל זה היה רק שנה אחת, ולאחר מכן במידה רבה המשטר הקודם חזר לשלוט, כפי שישראל רוצה.

לגבי סוריה, מלחמת האזרחים שם הובילה לדעיכה מסיבית של הצבא הסורי, אחת התפניות החיוביות ביותר שאירעו לישראל בעשורים האחרונים, בלי שהיה עליה כמעט לשלם מחיר (צבא סוריה היה האיום הצבאי העיקרי על ישראל מאז אמצע שנות ה-80 ומי שמכיר את התרחישים של מלחמה עימו בהחלט מרוצה שיריב זה איבד רבות מכוחו).

במצרים ובסוריה ישראל לא יכולה הייתה להשפיע הרבה גם כך, ובסופו של דבר היא הרוויחה מאד מההשלכות. אבל לגבי איראן תהיה זו שגיאה מצד ישראל רק להמתין ולקוות להשלכות חיוביות. יש להיות יותר אקטיביים במקרה האיראני.

במצרים ובסוריה לא הייתה לישראל השפעה רבה, ובסופו של דבר היא הרוויחה מההשלכות. אבל לגבי איראן תהיה זו שגיאה מצד ישראל רק להמתין ולקוות להשלכות חיוביות, ונדרשת אקטיביות

בסך הכל על ישראל לחשוב על דרכים מעשיות ויצירתיות שונות, תוך גיוס כספים ושיתוף פעולה עם בעלות בריתה על מנת לתמוך כמה שיותר, בחשאי, באופוזיציה האיראנית. יתכן שיש כעת הזדמנות פז, ואולי בלתי חוזרת, למוטט את המשטר האיראני, ולכך תהיה חשיבות חיובית אדירה מבחינת ישראל.

אהוד עילם, חוקר של בטחון לאומי של ישראל, בעל דוקטרט בתחום. בעבר עבד בתחום עבור צה"ל, כאזרח, במשך מספר שנים. פרסם שבעה ספרים, רובם באנגלית. האחרון, מ-2019, היה על: צה"ל מול גרילה וטרור (הוצאת משרד הבטחון ומודן) https://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=139278#.XUv3bPJKipo

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,151 מילים
סגירה