"מינוי מוניץ פוגע באמון הציבור בוועדת ההיתרים"

מעקב יו"ר התנועה לטוהר המידות, עו"ד אביה אלף: "ככל שהדברים המפורסמים בתחקירי זמן ישראל נכונים, יש בכך הוכחה נוספת לכך שמינוי חברי ועדת ההיתרים החדשה נעשה ללא בדיקה הולמת" ● התנועה עתרה לבג"ץ נגד מינויים של שלושה חברים נוספים בוועדה

מתניהו אנגלמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה

יו"ר התנועה לטוהר המידות, עורכת הדין אביה אלף, הגיבה לתחקירי "זמן ישראל" שחשפו ניגודי עניינים והתנהלות בעייתית ובלתי-תקינה לכאורה של יו"ר ועדת ההיתרים החדשה, השופטת נחמה מוניץ, ואמרה כי ממצאי התחקירים "מעוררים חשש כי מעורבים שיקולים זרים במינויה ליו"ר ועדת ההיתרים". היא הוסיפה כי "מינויה (של מוניץ) בנסיבות אלה פוגע באמון הציבור בוועדה".

עו"ד אלף הוסיפה: "ככל שהדברים המפורסמים (בתחקירי זמן ישראל, א"ה) הם נכונים, יש בכך הוכחה נוספת לכך שמינוי חברי ועדת ההיתרים החדשה נעשה בהליך מינוי פסול. למצער – ללא בדיקה הולמת כפי שמתבקש".

חברי הוועדה מונו על ידי מבקר המדינה הנכנס, מתניהו אנגלמן, ששוקל לשנות את מוסד מבקר המדינה מקצה לקצה, להימנע בביקורת בזמן אמת על אישי ציבור ועל גופים ממשלתיים, ולכלול בדוחותיו שבחים למושאי הביקורת שלו.

העמותה לטוהר המידות בוחנת בשבועות האחרונים היבטים שונים במינויה של ועדת ההיתרים חדשה במשרד מבקר המדינה, וזאת בעקבות טענות על הפוליטיזציה של חבריה ועל ניגודי העניינים, לכאורה, המעורבים בבחירתם

שני תחקירים שפורסמו בזמן ישראל חושפים כי השופטת מוניץ, בתפקידה כבודקת מיוחדת מטעם הקרן הקיימת לישראל, הייתה מעורבת בגניזה של דוח  על מעשה אלימות חמור, לכאורה, נגד עובדת בארגון, לפני ארבע שנים.

שנה לאחר מכן מונתה מוניץ לבדוק תלונה על הטרדה מינית נגד יו"ר קק"ל, דני עטר, וזאת מבלי לגלות לאיש על מעורבותו של עטר בהבאתה לארגון. מוניץ דחתה את התלונה נגד עטר, וקבעה שלא הטריד את המתלוננת, למרות שהתלונה כללה מסרונים בעייתיים לכאורה. חקירת משטרה בפרשה עודנה מתנהלת.

עו
עו"ד אביה אלף

העמותה לטוהר המידות בוחנת בשבועות האחרונים היבטים שונים במינויה של ועדת ההיתרים החדשה במשרד מבקר המדינה, וזאת בעקבות טענות על הפוליטיזציה של חבריה ועל ניגודי העניינים, לכאורה, המעורבים בבחירתם.

השופטת שרה פריש, שמונתה ליו"ר משותפת בוועדה, פרשה לאחר שפורסם כי בעבר קיבלה החלטות בניגוד עניינים לכאורה, בוועדות אחרות בהן ישבה.

הוועדה נחשבת לרגישה במיוחד, מכיוון שחבריה נדרשים להכריע בסוגיות אתיות ומשפטיות של אישי ציבור בכירים. בהרכבה הקודם, דחתה הוועדה את בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו למימון משפטו בכספי תורמים.

"ועדת ההיתרים היא ועדה שמאפייניה הם כשל ועדה מעין שיפוטית, בלתי תלויה, שלא דבק בה ובחבריה רבב של ניגוד עניינים, בפועל או בכוח. מינוי בנסיבות אלה (של השופטת מוניץ א.ה) פוגע באמון הציבור בוועדת ההיתרים, ומעורר חשש כי מעורבים שיקולים זרים במינוי", הוסיפה אלף.

יו
יו"ר קק"ל דני עטר. תמונה פנימית: השופטת בדימוס נחמה מוניץ (צילום: פלאש90/צילום מסך)

בתחילת השבוע עתרה התנועה לטוהר המידות לבג"ץ נגד מינויים של שלושה חברים אחרים בוועדת ההיתרים: שמואל סלבין, עדן בר-טל ואסתר לוצאטו.

התנועה טוענת כי המינוי נעשה בהליך פסול, וכי לסלבין, בר-טל ולוצאטו יש זיקה פוליטית-מפלגתית מובהקת או קרבה עם אישיות פוליטית, ולכן אינם מתאימים לכהן בוועדה, ויש להקימה מחדש באופן ראוי, בלעדיהם.

עוד 392 מילים
סגירה