לא דמוקרטי ולא במקרה

הפגנה נגד נתניהו (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)
AP Photo/Maya Alleruzzo
הפגנה נגד נתניהו

הבחירות החמישיות מביאות לשיא את גלישתה של ישראל במדרון החלקלק של שינוי המשטר. התלכדות הביביזם, הכהניזם, והפונדמנטליזם היהודיסטי ועלייתם אל פני השטח, משחירים את דמותה של ישראל ועלולים להפוך אותה לדמוקרטיה פורמלית על בסיס אתני.

הבחירות החמישיות מביאות לשיא את גלישת ישראל במדרון החלקלק של שינוי המשטר. התלכדות הביביזם, הכהניזם, והפונדמנטליזם היהודיסטי ועלייתם אל פני השטח, משחירים את דמותה של ישראל

כל הסימנים המעידים כבר כאן, ויש להודות שהיו כאן כבר שנים. מה נשתנה הסבב הזה? הרמת המסך. מה שבסבבים קודמים הוכחש או נלחש בחדרי חדרים, או נאמר רק על ידי אזובי הקיר בגוש נתניהו – ביטול משפט בנימין נתניהו, פוליטיזציה וסירוס בג"ץ, סימון "בוגדים" ו"טיפול" בהם – הפך עכשיו למיינסטרים החדש, הנאמר ואף נחגג בראש חוצות.

מפגינים מחזיקים בשלטים "שמאלנים בוגדים" בהפגנה מתחת לביתה של איילת שקד, 30 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
מפגינים מחזיקים בשלטים "שמאלנים בוגדים" בהפגנה מתחת לביתה של איילת שקד, 30 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

ומי האחרון לזהות? עורך הדין והדוקטור אביחי מנדלבליט, מי שבמו ידיו הכשיר וחרש וזרע וגידל את הערוגה שאיפשרה לנתניהו להגיע עד הלום. בראיון לגידי ויץ אמר היועמ"ש לשעבר מנדלבליט, שמאז פרישתו הוא מתנזר מכל אינטראקציה עם הציבור והתקשורת, והוא יודע למה, כי "ישראל ניצבת תחת איום של שינוי המשטר".

בוקר רע אביחי. עכשיו באים? מנדלבליט לא לבד, גם ניר חפץ מכה על חטא ומוכר חלק מארכיון ההקלטות שלו – חלק שמשום מה לא כולל ולו הקלטה אחת של נתניהו עצמו, אלא רק של שרה ושל עמיתיו ללשכה – לרביב דרוקר.

בוקר רע אביחי. עכשיו באים? מנדלבליט לא לבד, גם חפץ מכה על חטא ומוכר לדרוקר חלק מארכיון ההקלטות שלו – שמשום מה לא כולל ולו הקלטה אחת של נתניהו עצמו, אלא רק של שרה ועמיתיו ללשכה

הרושם המצטבר מצפייה בשיחות חפץ הוא שנתניהו מתנהל בטירוף מערכות משפחתי ולשכתי מתמשך, כבר עשרות שנים, מאז שנכנס לפוליטיקה. הטירוף הזה בעבע וגלש לתהליכי קבלת ההחלטות הרגישים ביותר, למינויים של ראשי מערכות הביטחון ("האם תהיה נאמן לי?"), לביטול הסכמים לאחר שכבר נחתמו (הסכם הפליטים עם האו"ם), וכמובן לעסקים הבטחוניים והמדיניים נוטפי השומן (מישהו אמר ג'ארד קושנר? או הבן דוד דוד שמרון?).

בקטע וידאו עוצמתי שפורסם בימים האחרונים משווה הנשיא לשעבר ברק אובמה בין נבחר ציבור העובד למען הציבור, "מישהו שרואה אותך", לבין פוליטיקאי נכלולי העובד אך ורק למען עצמו לרשת מקורביו ובעלי העניין הישירים שלו, למען כסף-כוח-כבוד.

נתניהו לא יצר את הקטגוריה הזו בישראל, אבל הוא שכלל והרחיב והעמיק אותה, תוך הסתייעות בתועפות של הון וידע זרים, ובמשך 16 שנות שלטונו הביא בהדרגה לשינוי גורף של כל המערכת הפוליטית ושל הקוד הגנטי של שיטת המשטר בישראל.

הרושם המצטבר מצפייה בשיחות חפץ הוא שנתניהו מתנהל בטירוף מערכות משפחתי ולשכתי מתמשך, כבר עשרות שנים, מאז שנכנס לפוליטיקה. הטירוף הזה בעבע וגלש לתהליכי קבלת ההחלטות הרגישים ביותר

ברובד האידאולוגי חיסל נתניהו את השמאל המדיני הישראלי ואת רעיון שתי המדינות, תוך שימוש בכל תחבולה אפשרית (מחתימת הסכם וואי דרך נאום בר אילן, ועד תוכנית טראמפ). הוא הצליח, בכשרון מקיאווליסטי, ובסיוע ארגוני הטרור הפלסטיניים והפיגועים הנוראים שביצעו, לבצע דה-לגיטימציה ל"מחנה השלום", ולהזיז את כל המפה הפוליטית עשרות מעלות ימינה.

במישור השיח הציבורי, חיסל נתניהו את התקשורת החופשית והפך את רובה המכריע לכנועה ומפוחדת, עם עיתונאים ותקשורתנים-מטעם כמעט בכל ערוץ, פינה ופאנל.

על הרשתות החברתיות השתלט בדרכים לא חוקיות לכאורה – מה שניר חפץ קורא "הערוץ הפיראטי" הממומן באופן מסתורי, ומה שנפתלי בנט קרא "מכונת הרעל" שלא הייתה כמוה – והוא ובנו יאיר מובילים בהן לכאורה צבא עצום ורב של פייקים, בוטים ומפעילים-בשכר 24/7/365 במשך שנים רבות.

את הפחד הבסיסי מן "הערבים" הפך למגה-קרדום פוליטי לחפור בו קבר לפלורליזם, לסובלנות ולזהות הישראלית האזרחית, הלא-אתנית. הדרתם של הישראלים הערבים מן החיים הפוליטיים, מן המוסדות הדמוקרטיים והממשלתיים, ומן השיח הציבורי הייתה ליסוד מוסד של שלטונו, והופכת בבחירות הללו גלויה ובוטה מאי-פעם.

את הפחד הבסיסי מ"הערבים" הפך למגה-קרדום פוליטי לחפור בו קבר לפלורליזם, לסובלנות ולזהות הישראלית האזרחית, הלא-אתנית. הדרת הישראלים הערבים מהחיים הפוליטיים הפכה גלויה ובוטה

את הציבור הישראלי הלא-ערבי הלעיט נתניהו בגלולת הרעל של ארתור פינקלשטיין – "האם אתה יהודי או ישראלי?", ושכלל את פוליטיקת הזהויות והשבטים למדרגת אומנות.

ועכשיו, כשהדמוקרטיה כבר זוחלת על גחונה אחרי ארבע מערכות בחירות, כשהציבור מותש, מבולבל, ואמונו בשיטה הפוליטית ובפרוצדורה של בחירות דמוקרטיות הולך וקטן, עלול נתניהו – ולו בכוחו של רוב זעום – להנחית את מכת המוות.

מדינות ותיקות וגדולות בהרבה מישראל כבר עברו שינוי משטרי דומה – הונגריה, פולין, וגם ארה"ב הגדולה ניצבה ועודנה ניצבת על סיפה של מהפיכה מאותו סוג. אבל המקרה הישראלי עלול להיות סופני, משום שהניסוי הציוני היה התקוממות כנגד אותם כוחות שגוש נתניהו מייצג – האורתודוקסיה והממסד הדתי-גלותי, הגזענות, הדרת המיעוטים, חוסר הסובלנות, והאנטי-מודרנה.

ההצלחה המופלאה של התנועה הציונית, בתמיכת ארה"ב, אירופה, והקהילות היהודיות הלא-אורתודוכסיות, הצלחה זו תועמד בסכנה אם חלילה יצליחו נתניהו וגוש המפלגות האטביסטי-קלריקלי שהוא מנהיג, במשימתם לשינוי המשטר.

מדינות ותיקות וגדולות בהרבה מישראל כבר עברו שינוי משטרי דומה – הונגריה, פולין, וגם ארה"ב הגדולה ניצבה ועודנה ניצבת על סיפה של מהפיכה מאותו סוג. אבל המקרה הישראלי עלול להיות סופני

המחנה הדמוקרטי-ליברלי הניצב מול גוש נתניהו סובל מבעיות מבניות קשות. רובו מורכב ממפלגות-יחיד לא דמוקרטיות, אין בו הנהגה בעלת שיעור קומה היסטורי, מרכיביו הגדולים אינם חותרים לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני אלא ל"ניהולו", ויש בו גורמים בעייתיים ביותר כמו אביגדור ליברמן וקופת השרצים שעל גבו, ורע"ם שהיא מפלגה אסלאמיסטית ולא ליברלית לכל דבר ועניין.

אבל המחנה הזה מייצג אלקטורט ליברלי יותר. מחנה לא פונדמנטליסטי, שאינו מבסס את השקפת עולמו על עליונות יהודית אתנית, השולח את בניו ובנותיו לשירות צבאי מלא, ללימודי מתמטיקה, אנגלית ואזרחות בזרמים הממלכתיים, ולשוק העבודה הישראלי והבינלאומי.

בעולם החווה נסיגה דמוקרטית גלובלית, וחוזה בשיבתו של עימות בין-מעצמתי אלים על אדמת אירופה, עולם הנחלק בחדות בין גוש דמוקרטי-ליברלי לגוש סמכותני ואנטי-מערבי – עלייתה של ממשלה לאומנית-דתית-סמכותנית ואנטי דמוקרטית תציב את ישראל באופן מובהק בצד הלא נכון של ההיסטוריה. היא תיצור נתק בינה לבין ארה"ב ואירופה, ובכלל זה הקהילות היהודיות שם, ותעצים כוחות אנטי-ישראליים ואנטישמיים בעולם, באזור ואף כאן אצלנו, בשטחים ובישראל-גופא.

הציבור הישראלי הגדול והחזק שהביא להחלפתו של נתניהו לפני שנה חייב להמשיך להילחם על דמותה של המדינה, להצביע בשיעורים גבוהים למפלגות המחנה הדמוקרטי, ולקוות שהקומבינטוריקה של המספרים הקטנים בבחירות צמודות תשחק לטובתו.

הפגנה מול מעון רה"מ בבלפור, 20.3.2021. (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
הפגנה מול מעון רה"מ בבלפור, 20.3.2021. (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

אבל אם תקום שוב ממשלת שינוי יהיה עליה לפעול בדרכים נמרצות ואגרסיביות בהרבה בכדי לבצר את המשטר הדמוקרטי ולמנוע את התקרבותה של ישראל לפי-התהום של שינוי המשטר.

אבל אם תקום שוב ממשלת שינוי יהיה עליה לפעול בדרכים נמרצות ואגרסיביות בהרבה בכדי לבצר את המשטר הדמוקרטי ולמנוע את התקרבותה של ישראל לפי-התהום של שינוי המשטר

המהלך הזה צריך לכלול:

  • יצירת חוקה בהסכמה
  • שורה ארוכה של מהלכים לביצור הפרדת הרשויות וחיזוק הרשות השופטת והמחוקקת.
  • בנייה מחדש של מפת התקשורת הישראלית תוך חסימת התערבויות זרות ושל מונופולים מקומיים.
  • יצירת שקיפות מוחלטת של אחזקות ובעלויות.
  • עידוד הקמת כלי תקשורת עצמאיים בבעלות הציבור.
  • פירוק "מכונת הרעל" על ידי רגולציה מחמירה, חשיפת מקורות המימון שלה והעמדה לדין של כלל מרכיביה.
  • עצירה מהירה ומוחלטת של מימון מדינתי למוסדות שאינם מלמדים לימודי ליבה.
  • מהפיכה בלימודי האזרחות והדמוקרטיה והפיכתם לחלק משמעותי בהרבה, כחובה, בכל מוסד חינוכי בישראל.
  • וכמובן חקיקה נרחבת נגד שחיתות ציבורית, מניעת כהונה או התמודדות על כל תפקיד ציבורי מכל אדם שהורשע או נאשם בעבירות פליליות, כולל שוחד, מירמה והפרת אמונים לגווניהן, והגבלות כהונה לכל תפקיד ציבורי, כולל ראשי ממשלה ושרים.

מניעת שינוי המשטר בסבב החמישי היא הכרחית, אך בשום אופן אינה מספיקה. היא תהיה רק הצעד הראשון בתיקון הגדול והעמוק שהדמוקרטיה, המשטר הישראלי וציבור גדול משוועים לו.

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,118 מילים
סגירה