מילון הבחירות 2022

חמש מערכות בחירות בפחות מארבע שנים ● שלושה ראשי ממשלה בשנתיים (ועוד אחד חליפי) ● איחודים, פיצולים, שופרות ועריקים ● בלשן הבית אמיר בן-דוד ליקט ועדכן את המילון למונחי בחירות 2022, שיעשה מעט סדר בבלאגן ● בלי התחייבות שזו הפעם האחרונה

מילון הבחירות 2022
מילון הבחירות 2022
א

אחוז החסימה

רף הכניסה לכנסת שהועלה ב-2014 מ-2% ל-3.5% במטרה לייצב את המערכת הפוליטית ולהחליש את המפלגות הקטנות והקיצוניות. מאז המערכת מעורערת לחלוטין והמפלגות הקטנות והקיצוניות מכתיבות את הטון.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר בוועדת הבחירות המרכזית עם הגשת רשימת הציונות הדתית לכנסת ה-25, 14 בספטמבר 2022 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

איחודים

התוצאה הפוליטית הבלתי צפויה של העלאת אחוז החסימה. בנימין נתניהו הצליח לחבר את בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר כדי להבטיח את עצמו מימין ויצר נמר שמאיים לטרוף גם אותו. המפלגות הערביות, ומפלגות השמאל מרצ והעבודה לא הצליחו להתאחד – ומאיימות לקבור את החלומות הפוליטיים של גוש השינוי.

אמזון

אתר האינטרנט שבו מרב מיכאלי קנתה ילד על פי עמיחי אליהו מרשימת הציונות הדתית.

ב
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, 20 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ביבי

אם היינו נדרשים לבחור רק מילה אחת שמסכמת את הפוליטיקה הישראלית בעשור האחרון, זו המילה, ללא כל תחרות. יום יבוא ונתקשה להבין את הכישוף הזה, שאחז במדינה שלמה במשך שנים והעביר אותה על דעתה.

בן-גביר

אם מישהו היה מגלה ליצחק רבין ב-1995 שהפרחח שרדף אחרי מכוניתו והתגאה שהוא תלמיד של הרב כהנא ומעריץ של ברוך גולדשטיין, יהיה מועמד לגיטימי לתפקיד השר לביטחון פנים בממשלה של נתניהו – רבין היה מת על המקום.

ג
ארגון "גוב האריות" בעיר שכם

גוב האריות

המקום שאליו הושלך דניאל בפרק ו' בספר הנושא את שמו, אחרי שהפר את הצו המלכותי האוסר להתפלל לאלוהים. ביטוי נאה, שהצליח לעשות את כל הדרך הארוכה עד חוליות הטרור בשכם, שהחלו לפעול ערב בחירות 2022, הסיתו בטיקטוק עד שנחסמו, וספגו מכה קשה בפעילות משולבת של צה"ל, ימ"מ ושב"כ – שמאוחר יותר נטען שיצאה לפועל משיקולים פוליטיים, טענה שהובילה לגל של גינויים.

גינוי

הפחמימות הריקות של התקשורת הפוליטית הישראלית. כולם נדרשים לגנות כל הזמן, או להסביר מדוע אינם מגנים, או לגנות את הגינוי. כל יום מביא עמו התבטאות חדשה, שאחריה שובל של גינויים על ההתבטאות, במה שעשוי להיראות למתבונן מהצד כמו שעשוע לאומי – רק שאין בזה דבר משעשע.

גשרים

"חלונות פתוחים לרווחה אל תכלת דממה / גשרים ישרים וגבוהים בין אתמול ומחר", כתבה לאה גולדברג בשירה היפה "ימים לבנים". אם היתה רואה מה נעשה על הגשרים בישראל בחודשים אחרונים, ייתכן שהיתה בוחרת במילים אחרות.

ד
שכונת מגורים חדשה בבנייה ליד באר יעקב, מרץ 2020 (צילום: פלאש90)

דירה

"בעמק יפה בין כרמים ושדות, עומד מגדל בן חמש קומות", כתבה אותה לאה גולדברג ב"דירה להשכיר" ולא העלתה בדעתה כמה תעלה השכירות של הדירה הזו ב-2022. העניין הפעוט עם מחירי הדיור אמור להיפתר מיד אחרי הבחירות. ככה מבטיחים כולם.

ה
יונית לוי ועמית סגל (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

הנדסת תודעה

מה שעושים נוכלים ערמומיים ומסוכנים שחושבים אחרת ממך.

הסתה

מטבע פוליטי עובר לסוחר, שאיבד לחלוטין את משמעותו המקורית, אחרי שעשה את כל הדרך הארוכה מרצח רבין ועד לרגע שבו איתמר בן-גביר טען שהסתת השמאל הובילה לניסיון שלא היה לירות על ביתו בקריית ארבע.

הפרת אמונים

סעיף שנוי במחלוקת בספר החוקים, שבגללו ישראל הולכת למערכת בחירות חמישית בתוך ארבע שנים.

י
פסטה של חברת אסם (צילום: Hadas Parush/Flash90)

יוקר המחיה

מין ניג'וס כזה שכולם מבטיחים לטפל בו כבר עשור, אבל לא מגיעים לזה, כי הם חייבים להתכונן לעוד מערכת בחירות.

נגמ"ש במוזאון השיריון בלטרון (צילום: ויקיפדיה)

ירי בנגמ"ש

ביטוי פוליטי משונה למדי, שנכנס ללקסיקון לראשונה בסביבות 2013 ומאז מחזיק מעמד יפה, במקביל לכך שבמסדרונות הכנסת מתרבים הפוליטיקאים שמעולם לא ראו נגמ"ש אמיתי מבפנים.

כ

כיבוש

הפיל הענק באמצע החדר, שכולם מצליחים להתעלם ממנו עד שעאידה תומא סלימאן אומרת "שכם נפרדת מהשהידים שלה, היום העם שלנו נפרד מהשהידים שלו" ואז אפשר לפתוח בחגיגת גינויים ובהטחת האשמות על ירי בנגמ"ש.

ל
יצחק גולדקנופף (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ליבה

המקצועות שמי שלא לומד אותם עשוי לטעון, כמו יו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנופף: "לא ראיתי שהמתמטיקה קידמה את המדינה בכלכלה".

מ
יאיר לפיד ונפתלי בנט בהרמת כוסית אחרי השבעת הממשלה ה-36, 13 ביוני 2021 (צילום: דוברות הכנסת)

ממשלת השינוי

הממשלה שהובילה לשינוי היחס לנפתלי בנט, איילת שקד, אביגדור ליברמן, גדעון סער ובני גנץ והפכה גם אותם לשמאלנים בוגדים.

משילות

עניין חמקמק שכל מה שידוע עליו זה שהוא נהרס לחלוטין ברגע שבנימין נתניהו לא עומד בראש הממשלה.

משכנתאות

ביבי הבטיח להקפיא אותן למרות שהוא לא יכול, וכשהבין שהוא הסתבך חזר בו והסביר שהוא התכוון בכלל להקפיא את הארנונות, למרות שגם את זה הוא לא יכול לעשות. היו גינויים מכל עבר, כמובן. מהנדסי התודעה עבדו במרץ. ואז המשכנו הלאה, אל העניין הבא.

משתה

מילה שעשתה דרך ארוכה מאפלטון ועד חמש עם עודד בן-עמי.

נ
הנאצים פולשים לליטא, 1939 (צילום: AP)

נאצים

אסור להשוות, אבל כולם משווים כל הזמן. אולי כי אין דבר שמושך תשומת לב יותר מההשוואות האלה, שאסור לעשות. "היטלר עלה לשלטון בצורה דמוקרטית", אמר ח"כ רם בן-ברק, ואיתמר בן-גביר הרגיש מיהר לקבול על הסתה, שמתירה את דמו. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן העדיף להשוות את שיטות התעמולה של נתניהו ל"שיטות גבלס וסטאלין – להטיל האשמות הכי חריפות והכי אבסורדיות, ולחזור עליהן מיליון פעמים עד שאנשים מתרגלים לאותו אבסורד". יכול להיות שהוא למד את השיטות האלה בשנים שעבד צמוד לנתניהו, לפני שחצה את הקווים אל ממשלת השינוי?

נוכל

קללה שכיכבה במשך חודשים בדיונים צעקניים בכנסת, ברשתות החברתיות, בפוסטים, במאמרים ובמונולוגים של מהנדסי התודעה, ואז התאיידה יחד עם נפתלי בנט.

ע

עצלנים

תושבי עיירות הפיתוח על פי שמעון ריקלין. עלבון שאם מישהו מממשלת השינוי היה מעז להשתמש בו, המדינה היתה בוערת.

חבר הכנסת אחמד טיבי בהפגנה נגד חוק איחוד משפחות, ליד הכנסת, 5 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ערבים

20% מתושבי המדינה, שבבחירות כולם עסוקים בשאלה אם הם ינהרו לקלפיות או לא ומה יהיו אחוזי ההצבעה שלהם, ואחרי הבחירות הם נשכחים, עד לפיגוע שאותו הם נדרשים לגנות.

אולפן ערוץ 14, מם של אורן אדלר

ערוץ 14

ערוץ טלוויזיה שהוקם כערוץ מורשת, ואז התברר שמדובר במורשת המפוארת של תעמולה ארסית בשירות נתניהו.

פ
רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

פסיכולוגית

אחת השאלות המעניינות בנוגעי לפוליטיקה הישראלית של השנים האחרונות היא כמה צרות היו נחסכות לנו אם כלי התקשורת רק היו מקפידים להזכיר מדי פעם שרעיית ראש האופוזיציה היא "פסיכולוגית חינוכית מומחית העובדת בעיריית ירושלים ומטפלת בילדים".

צ
הדר מוכתר נושאת דברים לאחר שמפלגת צעירים בוערים הגישה את רשימתה לוועדת הבחירות המרכזית, 15 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

צעירים בוערים

כנראה השם המשונה ביותר של מפלגה פוליטית כלשהי, שהוקמה בידי מועמדת משונה לא פחות, שזכתה לתשומת לב תקשורתית חסרת פרופורציות ולרגעים אפילו נראתה כהפתעת הבחירות.

ק
מתנגד חיסונים עונד טלאי צהוב בהפגנה בהבימה נגד חיסוני הקורונה, 15 בפברואר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

קורונה

מגיפה שבצילה התנהלו מערכות הבחירות הקודמות, ושנדחקה בבת אחת אל השוליים. אם לשפוט על פי הזעם של תומכי מפלגת אומץ שהוקמה בעקבותיה – אין להוציא מכלל אפשרות שההדחקה הציבורית המהירה של ימי התו הירוק והגבלות הקורונה, עוד תחזור אלינו בתור פוסט טראומה.

ר
אבישי בן-חיים מגיש את הסדרה "ישראל השנייה" בערוץ 13 (צילום: צילום מסך)

ראה עמוד X בספרי ואילך

תגובה קבועה של ד"ר אבישי בן-חיים לכל מי שמנסה לעמת אותו עם כשל לוגי בתיאוריה הסוציולוגית המופרכת שלו, לפיה כל מה שקורה בעולם, ממשבר האקלים ועד רכישת טוויטר על ידי אלון מאסק, הוא קונספירציה של ישראל הראשונה לפגוע בישראל השנייה ובנציגה עלי אדמות, בנימין נתניהו.

ש
מתן כהנא בשירותו הצבאי בחיל האוויר

שירות צבאי

גם ב-2022 המטבע החשוב ביותר בפוליטיקה הישראלית, מהמרדף אחרי גדי אייזנקוט, דרך הדיונים האינסופיים על עלילות הגבורה של ביבי נתניהו ועד השאלה איך בדיוק הגיע יאיר לפיד ל"במחנה" אי אז בשנות השמונים.

שקט הוא רפש

ביטוי של זאב ז'בוטינסקי מתוך המנון בית"ר, שעמית סגל – עיתונאי ששומר תמיד על אובייקטיביות וממלכתיות – נזקק לו כדי לתקוף את עמיתו, ערד ניר, על כך שהעז לומר בשידור שהשם "עוצמה יהודית" של מפלגת סמוטריץ' ובן-גביר "מעורר אי נוחות". זה נגמר בגינוי, איך לא. של ערד ניר.

הקלטה של בצלאל סמוטריץ' מכנה את בנימין נתניהו "שקרן בן שקרן" (צילום: צילום מסך, "כאן 11")

שקרן בן שקרן

ביבי נתניהו, על פי בצלאל סמוטריץ', בהקלטות שדלפו והעידו – בין היתר – על אובססיה מעניינת בנוגע לשושלת נתניהו. "הוא לא רצה ללכת עם רע"מ?", נשמע סמוטריץ' בהקלטה, "הוא רצה באבי אביו!"

ת

תמונה

שווה יותר מאלף מילים. ובמקרה של תמונת איילת שקד שצילמה אבישג שאר-ישוב – שווה הרבה יותר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אחלה מאמר. אבל חסר לך ערך אחד במילון: אמיר בן דוד - אדם הכותב טורים סובייקטיביים במסוה של מילון... אחי, המשפט היחיד שמצאתי פה נגד גוש הרל"ב הוא: מהנדסי התודעה עבדו במרץ. וגם זה נפלט לך... המשך קריאה

אחלה מאמר.
אבל חסר לך ערך אחד במילון: אמיר בן דוד – אדם הכותב טורים סובייקטיביים במסוה של מילון…

אחי, המשפט היחיד שמצאתי פה נגד גוש הרל"ב הוא: מהנדסי התודעה עבדו במרץ. וגם זה נפלט לך בטעות…

עוד 2 תגובות
סגירה