אף אחד לא מצביע לכלום כשאפשר להצביע למשהו

מטה מרצ אחרי ההכרזה על תוצאות המדגם, 1 נובמבר 2022 (צילום: פלאש90)
פלאש90
מטה מרצ אחרי ההכרזה על תוצאות המדגם, 1 נובמבר 2022

התנתקתי מהברברת (ראיתי ליברפול). הנחתי שתוצאות האמת תהיינה אחרות ובעיקר לא יכולתי לשמוע את הנהי. זה מאד פשוט: אין שמאל שתומך בכיבוש, בגזענות, באלימות. אין שמאל שלא מציע חזון כלכלי-חברתי.

התנתקתי מהברברת (ראיתי ליברפול). הנחתי שתוצאות האמת תהיינה אחרות ובעיקר לא יכולתי לשמוע את הנהי. זה מאד פשוט: אין שמאל שתומך בכיבוש, בגזענות, באלימות. אין שמאל שלא מציע חזון כלכלי-חברתי

שמאל שמתעקש לקדם אנטי-דמוקרטיה והפרטה שועטת הוא כלום. אף אחד לא מצביע לכלום כשאפשר להצביע למשהו. נוהגים לדבר על מצביעי הליכוד כמצביעים "מן הבטן"? מצביעי מרצ והעבודה יצביעו להן ללא קשר למדיניות שלהן.

כל מצביעי "המרכז" נמצאים גם הם במקום סטטי מאד, אפילו שהם מתלבטים בין יאיר לפיד לבני גנץ. אבל זו לא רק הסטטיות; זו העובדה שיד אחת בונה והשנייה הורסת. השמאל-מרכז מייצג מחויבות לזכויות המנוגדות של הידיים הללו, ובעיקר לסימולטניות של הבניה וההריסה.

זכות היסוד של השמאל-מרכז היא כאילו לוודא ששום שינוי לא יתרחש ושום מגמה לא תבשיל. אולי זו בכלל האמונה המופרכת מכולן לפיה אפשר לשמור על סטטוס קוו (אין חיה כזאת).

זה כלום, השמאל-מרכז. זה בלי כבוד ובלי אפשרות למסורת ובלי חלום על עתיד. זה אפילו לא כיבוי שריפות, כי האש משתוללת.

כמה שמעתי על "הנס" של ממשלת השינוי. נזכר בסיפור היפה בגמרא (מסכת שבת) על האיש שאשתו מתה בלידתה ולא הייתה לו מינקת לבנו, אז צמחו לו שדיים. החכמים נחלקו לגבי הנס. רבי יוסף אמר שהאיש כנראה גדול מאד אם נעשה לו נס כזה. אביי אמר שהאיש כנראה קטן וחלש מאד אם נעשה לו נס כזה.

נסים (כמו קמפיין געוולד) הם לחלשים. נסים אינם תומכי חיים; הם משבשי חיים. הנס אליו חותר השמאל-מרכז (גם הנצחון שלו עצמו אבל גם "גירושו של החושך", בנימין נתניהו) מעיד על חולשת ואף אחד לא מצביע למי שחלש, למי שמהמהם, למי שמבקש לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

שמאל שמתעקש לקדם אנטי-דמוקרטיה והפרטה שועטת הוא כלום. אף אחד לא מצביע לכלום כשאפשר להצביע למשהו. זכות היסוד של השמאל-מרכז היא כאילו לוודא ששום שינוי לא יתרחש ושום מגמה לא תבשיל

עם ועל נסים לא בונים חיים פרטיים או ציבוריים, במיוחד לא מי ששר פעם בגאווה על כך ש"נס לא קרה לנו". אין דמוקרטיה שכרוכה באנטי-דמוקרטיה. איש לא מצביע לשמאל שהוא ימין.

דוקטור אורי גולדברג הוא מומחה לחקר איראן המודרנית ותנועות מהפכניות באסלאם השיעי. הוא כותב וחושב על אמונה, פוליטיקה, בייסבול ועוד לא מעט דברים, ומשוכנע שהכל קשור להכל. הוא מלמד בביה״ס לממשל באוניברסיטת רייכמן בקורסים שקשורים לאסלאם רדיקלי, לזהויות וליחסים בין דת ואלימות. אוהב לקרוא ולצלם תמונות של שמש מציצה ומשתקפת ולבלות עם ילדיו. רוב הזמן הוא בטוויטר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 342 מילים
סגירה