מהמוצדקות במלחמות ישראל

חברי האופוזיציה דורשים מיושב ראש הכנסת מיקי לוי לא לשנות את הצבעתו על חוק הדיינים, 15 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
חברי האופוזיציה דורשים מיושב ראש הכנסת מיקי לוי לא לשנות את הצבעתו על חוק הדיינים, 15 ביולי 2021

תוצאות הבחירות המסתמנות מבשרות לגוש השינוי את תפקידו מעתה ועד לבחירות הבאות – להיות אופוזיציה. לוחמת. לא מגמגמת. לא פוזלת לימין ולא מפחדת מבנימין נתניהו ומאיתמר בן גביר. להיות אופוזיציה שתציג לציבור הישראלי אלטרנטיבה במגוון תחומי חייו.

תוצאות הבחירות מסמנות לגוש השינוי את תפקידו העתידי – להיות אופוזיציה. לוחמת. לא מגמגמת. לא פוזלת לימין ולא מפחדת מנתניהו ומבן גביר. אופוזיציה שתציג לציבור אלטרנטיבה במגוון תחומי חייו

מהלכים שהחלו בתקופת ממשלת השינוי הם דוגמה לאלטרנטיבה שצריכה לשכנע את הציבור – את אלה שבחרו בנתניהו ונאמניו, אלה שבחרו בתופעת הגזענות הדתית ואלה שנמנעו מהצבעה או זרקו את קולם לפח. גם מול הציבור החרדי שלכאורה כולם מפחדים להתמודד עם רבניו והבידול החברתי כלכלי שהם כופים על הציבור שלהם.

גיבוש אופוזיציה זו לא משימה קלה. נתניהו עשה זאת בארבע מערכות בחירות עם מפלגות הגוש. הם חתמו לו על מכתבי נאמנות, הם היו ממושמעים, טינפו בתקשורת וברחובות לפי דף המסרים שלו ומרדו בכנסת ובוועדותיה לפי הנחיותיו. אי אפשר לאהוב את זה, זה לא היה דמוקרטי, אבל עובדה שזה ניצח את הבחירות הדמוקרטיות.

מחנה השינוי יצטרך לאמץ מעתה חלק מהתכונות הללו. אנשיו אמנם נושאים די.אנ.איי. דמוקרטי, שפתם אינה שפת ביבים והם לא ינהגו באלימות ברחובות ולא יעברו על החוק. אבל הם יצטרכו להתאחד, לסמן מטרות ולהיות ממושמעים.
הם יצטרכו להציג אלטרנטיבה שלטונית ותכנית מעשית לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני.

כל זמן שהמחנה הזה יפחד לומר לציבור שהמלחמה הזו חייבת להסתיים בהסכם ובפשרה, הוא לא יצליח לשכנע איש. כל מעשה טרור מוביל להקצנה בדעות בצד הימני ולהצעות פעולה קיצוניות יותר ונפשעות עד כדי פשעי מלחמה.

הציבור ביש"ע, שתובע חיים נורמליים כמו ביתר חלקי המדינה ומסרב להכיר בעובדה שהוא חי על לוע הר געש, צריך להתמודד עם האמת. זה יהיה תפקידה של אופוזיציה אמיצה. לא כזו שתמשיך להתחנף לימין ולהציע הצעות חסרות היגיון כמו "צמצום הסכסוך", או מבצע חומת מגן 2.

הציבור ביש"ע, שתובע חיים נורמליים כמו ביתר חלקי המדינה ומסרב להכיר בכך שהוא חי על לוע הר געש, צריך להתמודד עם האמת. זה יהיה תפקידה של אופוזיציה אמיצה. לא כזו שתמשיך להתחנף לימין

האופוזיציה תצטרך לייצר ועדות וגורמי ביקורת שיעקבו אחרי כל פעולה של הממשלה ולא יפחדו לצאת אל הציבור עם הצעות נגדיות. לא יפחדו לתקוף בחמת זעם ולהציב מול הציבור את הסכנות והטירוף מחד, ומאידך להציג את מה שממשלה אחרת, יעילה, שפוייה, רצינית, יכולה הייתה לעשות לו ניתן לה המנדט.

ימי ממשלת השינוי הביאו הישגים בתחום הלחימה בפשיעה במגזר הערבי, את ההישג הזה יש למנף ולהסביר אותו לציבור.

ממשלת השינוי שינתה את היחסים העכורים עם ארה"ב, העבירה שורה של הצעות חוק למען הקשישים, ניצולי השואה, להט"בים וקבוצות אוכלוסייה אחרות. האזרחים שראו והרגישו את השינוי יודעים מי עשה אותו.

ממשלת השינוי הובילה הישגים בתחום הכלכלי, העבירה תקציב, צמצמה את הגירעון ואת האבטלה, כל אלה צריכים להגיע לתודעתם של מצביעי נתניהו. זה לא יהיה פשוט, אבל אופוזיציה נחושה צריכה לנהוג באומץ ולהתמודד יומיום עם משטר חדש, אנטי דמוקרטי שמנהל גם מכונת שקרים והסתה. היא חייבת לעשות זאת גם למען בוחריה וגם כדי לשכנע את בוחרי גוש נתניהו שהמדינה היא לא רכושו ולא טריטוריית הפקר של גחמותיו.

בראש סדר היום יועמד כמובן משפט נתניהו והחוקים שינסו לחלצו – חוק לביטול סעיפי מרמה והפרת אמונים, פסקת ההתגברות, מינוי יועמ"ש מטעם ושופטים בבחירה של פוליטיקאים. זה יהיה רע ונורא לתפארת, אבל תפקידה של האופוזיציה יהיה להילחם. להוציא את תומכיה, מיליוני מפגינים, לרחוב ולעמוד מול הניסיון לשנות את המשטר בישראל ולהחריב את הדמוקרטיה.

תפקידה של האופוזיציה בתקופה הקרובה חיוני מאי פעם לחיזוק הדמוקרטיה. אין שום כוח אחר שיוכל לעמוד מול הכוחות האנטי דמוקרטיים שהשתלטו כיום באמצעות האלימות והשקרים על הדמוקרטיה וכעת יפעלו לרסק אותה כדי להנציח את שלטונם.

תפקיד האופוזיציה כעת חיוני מאי פעם לחיזוק הדמוקרטיה. שום כוח אחר לא יעמוד מול הכוחות האנטי דמוקרטיים שהשתלטו עליה באלימות ושקרים, וכעת יפעלו לריסוקה כדי להנציח את שלטונם

זו המלחמה הצפויה. אי אפשר לברוח ממנה והיא מהמוצדקות במלחמות ישראל בלי ספק.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 601 מילים ו-1 תגובות
סגירה