ראש הממשלה בנימין נתניהו, שגריר ארה"ב לישראל דייויד פרידמן ושר התיירות דאז, יריב לוין בפגישה שבה נדונה הרחבת השליטה הישראלית לשטחים בגדה המערבית. אריאל, פברואר 2020 (צילום: דוד אזגורי, שגרירות ארה"ב)
דוד אזגורי, שגרירות ארה"ב

דריכות בעולם הערבי לקראת חזרתו של בנימין נתניהו

העולם הערבי מחכה, עם לא מעט חשש, לראות איזו ממשלה יקים נתניהו ● האם איראן זוממת לפצוח ב"מבצע צבאי מיוחד" נגד ערב הסעודית? ● משאל עם על חיג'אב? ארדואן בודק אם זה משתלם לו ● נטפליקס היממה את הצופים עם "דובאי בלינג" - האם "סעודי בלינג" היא סדרת הריאליטי הבאה? ● והשבוע לפני 77 ארעו פרעות טריפולי ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

העולם הערבי מחכה לראות מה יעשה נתניהו

"אין חלופה לפתרון שתי המדינות כפתרון לסכסוך בין ישראל לפלסטינים ולהגשמת שלום כולל" – כך אמר שר החוץ הירדני איימן א-ספדי בעת פגישתו בעמאן עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב.

בירדן לא מסתירים את דאגתם מחזרתו של בנימין נתניהו לראשות הממשלה. בתקופתו, היחסים בין עמאן לירושלים היו רוויי מתח ועצבנות, ובירדן האשימו את נתניהו בחתירה תחת הממלכה ההאשמית על מנת לקדם יחסים עם מדינות ערביות אחרות, כגון ערב הסעודית.

האם ההתחממות הנוכחית שחלה בשנתיים האחרונות בין ישראל לירדן הגיעה אל קיצה? כרגע עדיין לא ברור איזו ממשלה יקים נתניהו, אך הירדנים כבר מתכוננים להיכנס למגננה. כך חשים גם ברשות הפלסטינית: ברמאללה ביקרו את ממשלת בנט-לפיד על כך שהיא איננה מתקדמת מספיק מהר ולא מציבה אופציות מדיניות. ומה יקרה עכשיו, לאחר חזרתו של נתניהו?

האם ההתחממות הנוכחית שחלה בשנתיים האחרונות בין ישראל לירדן הגיעה אל קיצה? כרגע עדיין לא ברור איזו ממשלה יקים נתניהו, אך הירדנים כבר מתכוננים להיכנס למגננה

חוסיין א-שייח, בכיר ברשות הפלסטינית ואחד המועמדים האפשריים לרשת את אבו-מאזן, מעדיף בינתיים להתבטא בזהירות – קודם נראה מול איזו ממשלה אנו עומדים ולאחר מכן נגיב, אמר לאחר שפורסמו התוצאות הסופיות של בחירות בישראל.

בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח (צילום: AP Photo/Nasser Nasse)
בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח (צילום: AP Photo/Nasser Nasse)

יחד עם זאת, במדינות המפרץ מכירים היטב את נתניהו וסומכים על כך שהוא ינהיג קו נוקשה ביחס לאיראן שמנסה כל העת להרחיב את השפעתה במזרח התיכון.

השבוע התקיימה באלג'יריה פסגה שנתית של הליגה הערבית שבמהלכה כל המדינות הערביות אשררו את תמיכתן בסוגיה הפלסטינית ובעם הפלסטיני. הפסגה הסתיימה אחרי שפורסמו התוצאות הראשוניות של הבחירות בישראל, אך לא עלתה שם אף התייחסות לבחירות אלה, כנראה בהשפעתן של המדינות החברות בהסכמי אברהם.

הפסגה השנתית של הליגה הערבית הסתיימה אחרי שפורסמו התוצאות הראשוניות של הבחירות בישראל, אך לא עלתה שם אף התייחסות לבחירות אלה, כנראה בהשפעתן של המדינות החברות בהסכמי אברהם

כמובן שהממשלה החדשה תימדד כמו כל ממשלה לפי מעשיה. אם בעולם הערבי יראו בממשלה החדשה סכנה ליציבות האזורית, התגובה תהיה בהתאם.

האם איראן מתכננת "מבצע צבאי מיוחד" נגד סעודיה?

למרות הדיכוי הקשה, ההפגנות והמחאות נגד המשטר האיראני הולכות ומתרחבות. כביכול המשטר בטהרן אמור להיות מרוכז כעת במצב הפנימי על מנת לגדוע את המחאה ולשמור על מוקדי השלטון, אך בערב הסעודית התריעו השבוע בפני המודיעין האמריקאי על כך שלפי המידע הנמצא ברשותם איראן מתכננת "מבצע צבאי מיוחד" נגד הממלכה הסעודית במטרה למשוך את תשומת הלב מדיכוי המחאות ובמקביל ללכד את החברה האיראנית.

המחאה באיראן בעקבות מותה של מהסא אמיני. טהרן, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)
המחאה באיראן בעקבות מותה של מהסא אמיני. טהרן, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)

לפני מספר שבועות האשימה איראן באופן רשמי את הסעודים בארגון המחאות נגד המשטר ובהענקת סיוע כספי ל"גורמים המנסים לפגוע בחוק וסדר ברפובליקה האסלאמית".

בשנים האחרונות, היחסים בין טהרן לריאד נהנו מהתחממות יחסית ולאחרונה האיראנים רמזו שהם מעוניינים לחדש את היחסים הדיפלומטים באופן מלא. אך בסעודיה מתריעים על סכנה ברורה ומיידית, דבר שאושר באופן חלקי על ידי דובר משרד החוץ נד פרייס.

אף שגרירות או נציגות אמריקאית במפרץ הפרסי לא העבירה לפי שעה הוראה לפנות את האזרחים האמריקאים מערב הסעודית או מהמדינות השכנות, ואין לדעת האם המזימה האיראנית – אם יש כזאת – תצא לפועל עתה, לאחר שפרטיה נחשפו על ידי הסעודים. מה שברור הוא שהמקרה הזה דווקא יגרום להתקרבות בין ארה"ב לערב הסעודית.

אין לדעת האם המזימה האיראנית – אם יש כזאת – תצא לפועל עתה, לאחר שפרטיה נחשפו על ידי הסעודים. מה שברור הוא שהמקרה הזה דווקא יגרום להתקרבות בין ארה"ב לערב הסעודית

בריאד יודעים היטב שהממלכה לא תוכל להגן על עצמה בכוחותיה במקרה של תקיפה איראנית, ובוושינגטון ממהרים לעמוד לצידה בתקווה לחדש את הברית שהתרופפה בתקופה האחרונה בעקבות ההחלטה הסעודית לקצץ בתפוקת הנפט.

ארדואן שוקל לערוך משאל עם על החיג'אב

האיסור לעטות חיג'אב באוניברסיטאות ובמקומות ציבוריים בטורקיה הוסר מזמן, אך כעת הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן מתבלט האם כדאי לעגן את הזכות הזאת בחקיקה מתאימה.

תצוגת אופנה בטורקיה של בגדים צנועים וחיג'אב (צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis)
תצוגת אופנה בטורקיה של בגדים צנועים וחיג'אב (צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis)

השבוע הציע ארדואן שהשינוי החוקתי שיבטיח את הזכות ללבוש כיסוי ראש בשירות המדינה, בבתי ספר ובאוניברסיטאות יוכרע באמצעות משאל עם. "אם יש לכם את אומץ, קדימה, בוא נעביר את זה למשאל עם", כך אמר המנהיג הטורקי בנאומו לאומה.

באופוזיציה הטורקית מאשימים את ארדואן בכך שבאמצעות הסוגיה הזאת הוא מנסה לעורר את תומכיו השמרנים ויוצר סכסוך מיותר שיקטב את החברה הטורקית. יו"ר האופוזיציה אף טען שארדואן מנסה לחקות את ויקטור אורבן, המנהיג ההונגרי שהפך לסמל לפופוליזם ואופורטוניזם פוליטי.

החל מ-2013, כל המגבלות על נשים שעוטות חיג'אב בטורקיה הוסרו לחלוטין באמצעות החלטת הממשלה, אך כעת ארדואן טוען שאם הזכות הזאת לא תהיה מעוגנת בחקיקה, נשות טורקיה השמרניות עלולות למצוא את עצמן בבעיה "אם תקום ממשלה אחרת".

החל מ-2013, כל המגבלות על נשים שעוטות חיג'אב בטורקיה הוסרו לחלוטין, אך כעת ארדואן טוען שנשות טורקיה השמרניות עלולות למצוא את עצמן בבעיה "אם תקום ממשלה אחרת"

הטורקים חלוקים על נושא משאל העם ורבים מהם מאמינים שמדובר בצעד פופוליסטי שלא מחובר למציאות בה לנשים שחובשות חיג'אב אין שום מגבלות, בעוד שנשים חילוניות המתלבשות בסגנון מערבי מותקפות על ידי "שומרי המוסר" בתדירות גבוהה.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)

האם "סעודי בלינג" היא סדרת הריאליטי הבאה?

בסוריה שוב מתלקחת אלימות, בלבנון חסר מים לשתייה ותרופות רבות אזלו מהמדפים, מצרים נאבקת במשבר כלכלי קשה ותימן סובלת מרעב, ובדובאי הנוצצת מיליונרים מתחרים ביניהם מי יבנה בית יותר יקר ויבזבז יותר כסף על מתנות יוקרתיות.

סדרת ריאליטי מקורית של נטפליקס "דובאי בלינג" (גרסה עשירה יותר של "מעושרות") עשתה כותרות ברחבי העולם הערבי וזכתה לאחוזי צפייה נאים למדי. עתה היוצרים מבטיחים סדרת המשך שתציג את חיי העשירים בערב הסעודית.

הדוקו-ראליטי על עשירי העולם מצליח לא רק בעולם הערבי – זוהי תופעה גלובלית. אנשים עם חיים ממוצעים וגם אלה שיש להם מעט מאוד אוהבים להציץ לעשירים, קצת לצחוק עליהם, קצת לקנא ובעיקר להתנתק לרגע קט מהבעיות היום-יומיות שלהם. אך כיוון שהפערים בין עוני לעושר בעולם הערבי הפכו לכל כך קיצוניים במהלך שני העשורים האחרונים, הבועה הקטנה והנוצצת של דובאי נראית כל כך מרתקת.

דובאי מזמן מככבת כעיר שמרבית הצעירים בעולם הערבי היו רוצים לעבור אליה ולחיות בה, ולכולם ברור שרק חלק קטן מהמצרים, ירדנים, תימנים, לובים, סורים או לבנונים יגיעו לשם בסופו של דבר. "דובאי בלינג" וסדרות דומות במובן מספקות אופיום להמונים.

בהעדר אפשרות ריאלית לממש את חלומם, הם מקבלים טעימה קטנה אל תוך חדרי ההלבשה הגדולים, חנויות הבוטיק ודייטים שמגיעים אליהם במסוק. השאלה היא אם החוויה הזאת יוצרת בסופו של דבר יותר אדישות והשלמה או כעס ותסכול.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: פרעות טריפולי

ב-5 בנובמבר 1945 פרצו בלוב פרעות קשות ואכזריות נגד הקהילות היהודיות. הפרעות האלה הפכו לקשות ביותר אותן חוו יהודי צפון אפריקה בעידן המודרני.

בין 5 ל-7 בנובמבר יותר מ-140 יהודים נרצחו ומאות רבות נפצעו על ידי הפורעים המוסלמים בטריפולי, זוויה, עמרוס וקוסבאת. הפוגרומים נגד יהודי לוב היו לביטוי מובהק לסנטימנט האנטי-יהודי שניצת במצרים השכנה, שם התרחשו פרעות נגד הקהילות היהודיות בקהיר ובערים אחרות.

הפוגרומים נגד יהודי לוב היו לביטוי מובהק לסנטימנט האנטי-יהודי שניצת במצרים השכנה, שם התרחשו פרעות נגד הקהילות היהודיות בקהיר ובערים אחרות

כמו-כן, טריפולי חוותה באותה עת תקופה של חוסר ודאות פוליטית ומשבר כלכלי קשה. בעקבות אירועי מלחמת העולם השנייה, עם שחרורה של לוב, החלה פריחה וצמיחה בהתגבשות קבוצות ותנועות לאומניות. תנועות, אשר עקב אי הוודאות לקביעת מעמדה המדיני של לוב, דחקו לעצמאותה המלאה של לוב ומייד.

בשל כך, השתדלו לעורר את התודעה הלאומית ושנאת הזרים, וטופח פחד מפני עליונותם של היהודים, שהפכו לשעיר לעזאזל, שנגדו ניתן לתעל את השנאה, הטינה, אי שביעות הרצון והמרירות המצטברת לנוכח המצב הכלכלי הקשה של ההמונים. הממשל הבריטי היה מודע לאיום אך לא פעל על מנת לעצור את הטבח, ואת המחיר הכבד שילמו היהודים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ביבי/דרעי זה שחיתות נטו, הרס המידות והמוסר, תאוות בצע! - מקומם בכלא. יחד עם זאת, מחנה רק לא ביבי חייב להכיר בכך שללא התייחסות לרוחניות, לאלוהות - חבל לו על הזמן. חילוניות זה לא קדוש, אי... המשך קריאה

ביבי/דרעי זה שחיתות נטו, הרס המידות והמוסר, תאוות בצע! – מקומם בכלא. יחד עם זאת, מחנה רק לא ביבי חייב להכיר בכך שללא התייחסות לרוחניות, לאלוהות – חבל לו על הזמן. חילוניות זה לא קדוש, אין צורך להתמכר לניכור מהאלוהות; ניתן להתנהל במדינה עם כבוד למורשת, למסורת – מבלי להפוך למדינה חשוכה ופרימיטיבית. הקבלה, להבנתי המזערית, מלמדת על הקו האמצעי, שילוב, גם כ-'שיתוף מידת הרחמים בדין', ימין ושמאל וכו'. אאח

עוד 1,128 מילים ו-1 תגובות
סגירה