כשנתניהו פגש את הנמר

פסקת ההתגברות לא עלתה במילה אחת בפגישה הארוכה עם בן-גביר. גם לא החוקים המשפטיים האחרים, המשמעותיים יותר מבחינת נתניהו ● ראש הממשלה המיועד רוצה לעשות את הכול במינון שלו ובקצב שמתאים לו ● וכרגע, מספיק רק המינוי של בן-גביר כשר לביטחון פנים כי לעורר זעזוע בארץ ובעולם ● שלום ירושלמי חושף מהנעשה בחדר המו"מ במצודת זאב

איתמר בן-גביר ופמלייתו במצודת זאב אחרי הפגישה עם בנימין נתניהו, 7 בנובמבר 2022 (צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש90)
גדעון מרקוביץ/פלאש90
איתמר בן-גביר ופמלייתו במצודת זאב אחרי הפגישה עם בנימין נתניהו, 7 בנובמבר 2022

ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו עשה כמה בדיקות היסטוריות בימים האחרונים. עם המסקנות הוא הגיע לפגישה עם ח"כ איתמר בן-גביר ופמלייתו ביום שני האחרון.

"אני המנהיג היחידי  בכל העולם המערבי ב-75 השנים האחרונות שחזר לתפקידו שלוש פעמים", התגאה נתניהו בפני בני שיחו. הנוכחים לא התעניינו לדעת מי היו שני האחרים. המשרד לביטחון פנים עניין אותם הרבה יותר.

נתניהו חזר בפעם השלישית, אבל הוא נחת בקואליציה ועם שותפים שלא חלם לשבת איתם. מבחינתו, הם לא שייכים לעולם המערבי שהוא כל כך גאה להיות בו. נתניהו חיבק את בן-גביר אבל לאורך כל המפגש שידר זהירות והסתייגות. הוא משוכנע שהשותפים שלו רוצים לסחוב אותו למקומות שהוא לא רוצה להיום בהם ברגע זה.

נתניהו חזר בפעם השלישית, אבל הוא נחת בקואליציה ועם שותפים שלא חלם לשבת איתם. מבחינתו, הם לא שייכים לעולם המערבי שהוא כל כך גאה להיות בו

פסקת ההתגברות לא עלתה במילה אחת בפגישה הארוכה עם בן-גביר. גם לא החוקים המשפטיים האחרים, המשמעותיים יותר מבחינת נתניהו – החוק הצרפתי וביטול עבירת הפרת אמונים.

יושב ראש הליכוד בנימין נתניהו ויושב ראש עוצמה יהודית איתמר בן גביר במצודת זאב בתל אביב, 7 בנובמבר 2022 (צילום: הליכוד)
יושב ראש הליכוד בנימין נתניהו ויושב ראש עוצמה יהודית איתמר בן גביר במצודת זאב בתל אביב, 7 בנובמבר 2022 (צילום: הליכוד)

זה לא שנתניהו לא היה רוצה לראות את כל החוקים האלה מאחוריו, להיפך; אבל הוא רוצה לעשות את הכול במינון שלו ובקצב שמתאים לו. פסקת התגברות בתמיכה של 65 חברי כנסת, למשל. ניסוח כזה ישדר שגם לאופוזיציה יהיה תומך בחוק הזה. "הכול עניין של סמנטיקה. בסוף הכול יעבור", כפי שאומר אחד מחברי הכנסת הבכירים ביהדות התורה.

ברגע זה מספיק רק המינוי של בן-גביר כשר לביטחון פנים כי לעורר זעזוע בארץ ובעולם. נתניהו לא רוצה להכביר בהחלטות קיצוניות נוספות. הנוכחות של בן-גביר במשרד היא כבר עובדה קיימת. לנתניהו אין ברירה אחרת.

ברגע זה מספיק המינוי של בן-גביר כשר לביטחון פנים כי לעורר זעזוע. נתניהו לא רוצה להכביר בהחלטות קיצוניות נוספות. הנוכחות של בן-גביר במשרד היא כבר עובדה קיימת. לנתניהו אין ברירה אחרת

נתניהו יודע שבן-גביר אחראי במידה רבה לניצחון הגוש; הוא האיש שנשלח להביא קולות ממחוזות המרכז ואפילו השמאל, ועמד במשימה. נתניהו גם יודע שבן-גביר נבחר רק בגלל שהתחייב לטפל בביטחון הפנים. "בן-גביר בא עם עשרת הדיברות", כמו שאמר אחד המשתתפים בפגישה. בבוא היום, נתניהו ידע מה לעשות עם בן-גביר.

ואכן, בפגישה המסויגת משהו במצודת זאב ביום שני הדיון נסוב בעיקרו של דבר על מצב ביטחון הפנים במדינה. עלו שם לדיון המשילות בדרום, הפשיעה במגזר הערבי והפרוטקשן בכל מקום. בן-גביר אמר שהוא יצטרך תוספת של פלוגות ודרש את שיפור היכולת של הכוחות, תקציבים גדולים ותוספות שכר משמעותיות.

איתמר בן-גביר מציג את התוכנית שלו למשרד לביטחון פנים במסיבת עיתונאים יומיים לפני הבחירות לכנסת, 30 באוקטובר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
איתמר בן-גביר מציג את התוכנית שלו למשרד לביטחון פנים במסיבת עיתונאים יומיים לפני הבחירות לכנסת, 30 באוקטובר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בשום שלב של השיחה לא עלו לדיון נושאים שעלולים היו ליצור מחלוקת ואולי פיצוץ. זה לא התאים לנתניהו. החוקים המשפטיים לא עלו, אבל גם לא העלייה להר הבית, ריבונות ביו"ש ואפילו לא חוקיות המאחזים.

נתניהו משוכנע שבן-גביר לא יהרוס לו את הממשלה, בעיקר לא בתחילת דרכו במשרד לביטחון פנים. "הוא לא הולך לגרש את חברי הכנסת מתע"ל לירדן", אמר אחד המשתתפים בפגישה.

נתניהו משוכנע שבן-גביר לא יהרוס לו את הממשלה, בעיקר לא בתחילת דרכו במשרד לביטחון פנים. "הוא לא הולך לגרש את חברי הכנסת מתע"ל לירדן", אמר אחד המשתתפים

היועצים הקרובים של נתניהו ניהלו עם בן-גביר שיחות מקדימות והם סבורים כי שגרת העבודה תכניס את בן-גביר למצב אחר, שונה לחלוטין מהאטרף של קמפיין הבחירות.

כל זה לא אומר שבן-גביר יישאר במשרד עד סוף הקדנציה. אחרי שנתניהו ידאג להעביר בדרכו ובהתאם לנסיבות את החוקים המשפטיים שיקלו עליו, אני מעריך שהוא יפרק את הממשלה בטענה שהוא לא יכול לעבוד עם השותפים הקיצוניים שלו, תלמידיו של הרב כהנא, וכך גם יציל לכאורה את הדמוקרטיה הישראלית. מכאן הוא ילך לבחירות חדשות או לעסקת טיעון, הכול בהתאם לאינטרס המתפתח שלו.

בנימין נתניהו ופמלייתו (משמאלו צחי ברוורמן, ראש הסגל המיועד למשרד ראש הממשלה) מתחילים בדיונים על ההסכמים הקואליציוניים בבית מלון בירושלים, 6 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ופמלייתו (משמאלו צחי ברוורמן, ראש הסגל המיועד למשרד ראש הממשלה) מתחילים בדיונים על ההסכמים הקואליציוניים בבית מלון בירושלים, 6 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בינתיים נתניהו מתכנן מהפכה במשא ומתן הקואליציוני. ראש הממשלה המיועד רוצה הסכם קואליציוני מחייב של כל הסיעות גם יחד, ולא כפי שנהוג מקום המדינה – הסכם של מפלגת השלטון עם כל אחת מהמפלגות השותפות בקואליציה.

נתניהו רוצה הסכם קואליציוני מחייב של כל הסיעות גם יחד, ולא כפי שנהוג מקום המדינה – הסכם של מפלגת השלטון עם כל אחת מהמפלגות השותפות בקואליציה

במסמך המשותף הזה, שינסחו יריב לוין ועו"ד מיכאל ראבילו, לא ידובר על רפורמות במשפט, עוד סעיף בזהירות הגדולה שנוקט היום נתניהו.

המפלגות השותפות מתנגדות, אבל המסר שנתניהו מנסה בכל זאת להעביר הוא פשוט: "את הדברים האלה צריך לעשות בלי לכתוב", כפי שאומר אחד המעורבים במשא ומתן. או במלים אחרות, נתניהו רוכב על גב הנמר אבל מנסה לרסן אותו לצרכיו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
החיים זה אומנות הפשרה, ההתאמה לנסיבות המתגלגלות. ובכל זאת, יש דברים שהם מחוץ לתחום - איתם לא מתגמשים; כל אחד וקנה המידה שלו. או במילים אחרות: ביבי/דרעי זה מעיין הרעל - מחריבי ישראל! בן ... המשך קריאה

החיים זה אומנות הפשרה, ההתאמה לנסיבות המתגלגלות. ובכל זאת, יש דברים שהם מחוץ לתחום – איתם לא מתגמשים; כל אחד וקנה המידה שלו. או במילים אחרות: ביבי/דרעי זה מעיין הרעל – מחריבי ישראל! בן גביר עם כל השובבות וחוסר האחריות המסוכנים שלו ניתן להידברות – אפשר להתקדם איתו, גם עם יריב לוין ההיצ'קוקי – עם כולם, חוץ מביבי/דרעי. אַל־תַּרְבּ֤וּ תְדַבְּרוּ֙ גְּבֹהָ֣ה גְבֹהָ֔ה יֵצֵ֥א עָתָ֖ק מִפִּיכֶ֑ם כִּ֣י אֵ֤ל דֵּעוֹת֙ יְהֹוָ֔ה ולא וְל֥וֹ נִתְכְּנ֖וּ עֲלִלֽוֹת, שמואל א' ב/ג

עוד 654 מילים ו-1 תגובות
סגירה