אילון מאסק באירוע הפתיחה של מפעל טסלה בברלין, גרמניה, 22 במרץ 2022 (צילום: Patrick Pleul/Pool via AP, File)
Patrick Pleul/Pool via AP, File
אילון מאסק באירוע הפתיחה של מפעל טסלה בברלין, גרמניה, 22 במרץ 2022

בעל המאה וגם בעל הדעה

אילון מאסק, האיש העשיר בעולם ו"הסופרמן של העידן הדיגיטלי" הוא עכשיו גם הבעלים של טוויטר ● חמוש ב־115 מיליון עוקבים ובחוש הומור ילדותי, החלילן מעמק הסיליקון כבר פיטר את צמרת החברה וחסם ידוענים שצחקו לו ● מאסק טען כי רכש את טוויטר לטובת האנושות והשמירה על "כיכר העיר הדיגיטלית", אך בפועל קיבל לידיו את המזרק היעיל ביותר שהומצא להשפעה ולהפצת מידע

מי זוכר בכלל שרק לפני ארבע שנים – בקיץ 2018 – "טסלה" עמדה על סף פשיטת רגל? השורטיסטים של שוק ההון הלכו לה על הראש בכל הכוח – ואילון מאסק יצא לקרב נואש להציל את מפעל חייו.

מאסק הצליח לבלום את המפולת בבורסה בעזרת ציוץ אחד בטוויטר, שבו בישר לעשרות מיליוני עוקביו כי קיבל הצעה מפתה למכור את חברת המכוניות החשמליות שהקים לקרן העושר של ממשלת סעודיה.

מאסק הצליח לבלום את קריסת "טסלה" בעזרת ציוץ שקרי. הרשות לניירות ערך בארה"ב פתחה בחקירה. הרצת מניות היא עבירה פלילית, שעונשה יכול להיות מאסר, אם לא קוראים לך אילון מאסק

היה רק עניין אחד פעוט שהעיב על הסיפור הזה – הוא לא היה נכון. מאסק לא קיבל הצעה כזו או דומה לה והרשות לניירות ערך בארה"ב פתחה בחקירה. "טסלה" היא הרי חברה ציבורית והרצת מניות היא עבירה פלילית, שעונשה יכול להיות מאסר, אם לא קוראים לך אילון מאסק. במקרה שלו זה נגמר רק בקנס כספי, שמשול לזה שיפול לכם מטבע של שנקל ברחוב.

סרטים תיעודיים נפתחים לפעמים בסצנת מפתח כזו, שמתפקדת כמן טיזר פתייני המרפרר במהירות על הנושאים העקרוניים של הסרט כולו. במקרה הזה: הליכה מסוכנת על הקצה – נגד מגמות השוק; זלזול בממסד; מניפולציות במידע ונכונות לשקר בלי למצמץ, אם זה מה שמועיל לך כרגע, בידיעה שאתה חסין מעונש אמיתי; וכמובן העוצמה הבלתי נתפסת של ציוץ אחד בטוויטר, אם יש לך עשרות מיליוני עוקבים.

והינה מופיעה כותרת הסרט: אילון מאסק מלך העולם.

אילון מאסק במסיבת ליל כל הקדושים של היידי קלום בניו יורק, 31 באוקטובר 2022 (צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
אילון מאסק במסיבת ליל כל הקדושים של היידי קלום בניו יורק, 31 באוקטובר 2022 (צילום: Evan Agostini/Invision/AP)

מאסק מתחיל להשתולל

אילון מאסק יצא בשלום גם מהבור העמוק של 2018 ו"טסלה" התאוששה, ועוד איך התאוששה. שישה רבעונים רצופים של רווח נקי וזינוק של 743% בערך המנייה ב־2020. השורטיסטים שהימרו נגד מאסק הפסידו 38 מיליארד דולר על ההימור הכושל וברחו ללקק את הפצעים בפינה, בזמן שמאסק הפך לאיש העשיר בעולם.

החלילן מעמק הסיליקון מוביל כת של מאמינים אדוקים המשוכנעים כי מדובר בגאון הגדול ביותר של תקופתנו. סופרמן של העידן הדיגיטלי, שבמו ידיו מוביל את האנושות אל השלב הבא בחלל (עם ספייס אקס), נלחם במשבר האקלים ובמשבר האנרגיה (עם "טסלה") ויחלץ את העולם מפקקי התנועה (עם החברה לכריית מנהרות "בורינג קומפני" ועם חזון ההייפרלופ).

החלילן מעמק הסיליקון מוביל כת של מאמינים אדוקים המשוכנעים כי מדובר בגאון הדור, שבמו ידיו מוביל את האנושות אל השלב הבא בחלל, נלחם במשבר האקלים ובמשבר האנרגיה – ויחלץ את העולם מפקקי התנועה

כלומר, שילוב של תומאס אדיסון, הנרי פורד ומשפחת רוקפלר – רק על קוק. ועכשיו הוא גם הבעלים של טוויטר. השליט הבלעדי של הרשת החברתית המשפיעה אך המפסידה – שבה יש לו כבר 115 מיליון עוקבים, שרבים מהם מוכנים בכל רגע לרקוד למנגינת החליל של "אילון צייץ".

כל זה, כשבניגוד גמור למקובל מאז ומעולם בקאסטה של עשירי תבל בסדר הגודל שלו – מאסק מעמיד את עצמו בחזית: משתולל, מפטר, מעליב, מתראיין, מצייץ, יורה מהמותן וגם לא מסתיר את דעותיו הפוליטיות.

אילון מאסק מציג את הסייברטראק בסטודיו לעיצוב של טסלה, 21 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Ringo H.W. Chiu, File)
אילון מאסק מציג את הסייברטראק בסטודיו לעיצוב של טסלה, 21 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Ringo H.W. Chiu, File)

"לבוחרים בעלי המחשבה העצמאית – חלוקת הכוח מאזנת את הכוח העודף של שתי המפלגות. מאחר שהנשיא הוא דמוקרט, אני ממליץ לכם להצביע לרפובליקאים בקונגרס", צייץ מאסק ביום שני, לקראת בחירות האמצע בארה"ב ביום שלישי.

אף אחד, מן הסתם, לא יופתע אם מאסק ישנה את דעתו אחרי שהקונגרס והסנאט יעברו לשליטה רפובליקאית, וימליץ בהמשך לבחור בנשיא רפובליקאי לבית הלבן בעוד שנתיים (כדי שהנשיא יוכל לעבוד בשיתוף פעולה עם בתי הנבחרים הנשלטים על ידי מפלגתו, או משהו כזה. הנימוק הרי לא באמת חשוב, בטח לא לבעלי ה"מחשבה החופשית" שמקשיבים לעצותיו של מאסק).

אף אחד גם לא יתפלא אם הנשיא הרפובליקאי הבא יהיה טראמפ, אחרי שאילון מאסק יחזיר אותו אחר כבוד לטוויטר, הרשת שבעזרתה ניהל את העולם עד ההסתערות על הקפיטול

אף אחד גם לא יתפלא אם הנשיא הרפובליקאי הבא יהיה דונלד טראמפ, אחרי שאילון מאסק יחזיר אותו אחר כבוד לטוויטר, הרשת שבעזרתה טראמפ ניהל את העולם עד שהורחק ממנה בעקבות מהומות 6 בינואר 2020.

מצד שני: אף אחד גם לא יתפלא אם מאסק יפתיע ודווקא לא ינהג על פי התחזיות האלה. ככלות הכול – הדבר הכי צפוי במקרה של אילון מאסק, זה שהוא בלתי צפוי.

דונלד טראמפ וטוויטר, אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Evan Vucci, טוויטר, עיבוד מחשב)
דונלד טראמפ וטוויטר, אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Evan Vucci, טוויטר, עיבוד מחשב)

קשה – ואולי בלתי אפשרי כרגע – לנסות ולהעריך מה אילון מאסק מתכוון לעשות עם טוויטר, שאותה רכש ב־44 מיליארד דולר. אחרי מניפולציית הצעת הרכש הסעודית שלא הייתה הוא צייץ שהשיג את המימון הדרוש להפוך את "טסלה" מחברה ציבורית לפרטית (ציוץ שבעקבותיו נפתחה נגדו עוד חקירה של הרשות לניירות ערך, שהסתיימה בקנס ובכך שנאלץ לפרוש מתפקידו כיו"ר "טסלה").

במקרה אחר הוא צייץ על כך שקנה לבנו הפעוט כמה מטבעות קריפטו מסוג דוג'קוין (מה שהטיס לשמיים את ערך המטבע, אבל הפיל את מניות "טסלה"), סיבוב שאחריו הגיב מאסק – חובב הממים הילדותיים – בציוץ שנשא את הכיתוב "Ur welcome", מלווה באיור של עצמו בתור השמאן רפיקי מ"מלך האריות", מניף את יורש העצר סימבה, שראשו הוחלף בראש של כלב מגזע שיבה אינו, הסמל של מטבע הדוג'קוין.

אם כל זה נשמע לכם כמו משחק בגן הילדים, אתם כנראה לא טועים. בתנאי שבגן הילדים הקרוב למקום מגוריכם הילדים משחקים בעשרות מיליארדי דולרים, מעלים ומורידים את הכלכלה העולמית ומשפיעים בעזרת 280 תווים על הפוליטיקה של ארצות הברית.

ארגז הירקות של מאסק

מאסק השלים את רכישת טוויטר ב־27 באוקטובר. הוא מימן אותה בכספו ובכספי קבוצת משקיעים שמאמינה בו. הוא נכנס למשרדי טוויטר בסן פרנסיסקו כשהוא נושא בידיו כיור אמבטיה. הוא אף העלה וידיאו של האירוע עם הכיתוב הקצר "נכנס למשרדי טוויטר – תנו לזה לשקוע".

כבר באותו יום הוא פיטר את צמרת החברה, ותוך כמה ימים פיטר את כל ההנהלה, פיזר את הדירקטוריון, שלח הודעות פיטורים ארסיות לאלפי עובדים – והודיע לאלה שניצלו מהקיצוץ האכזר שהם חוזרים מעתה לעבוד רק מהמשרד ושהוא מצפה שהם יעבדו מסביב לשעון (ככל הנראה כדי לגרום להם להתפטר מרצונם).

וכשבעולם העסקי, הפוליטי והתקשורתי עוד לא הספיקו לעכל את הדרמה המסחררת, הודיע מאסק שהוא מתכוון לגבות 20 דולר לחודש עבור הווי הכחול (סימן המאשר בטוויטר את זהותו של בעל החשבון) – ויצא למלחמת בזק בסלבריטאים בולטים בפלטפורמה.

הקומיקאית שרה סילברמן, ששינתה את תמונת הפרופיל שלה לזו של מאסק וצייצה: "אני מאמין אבסולוטי בחופש הביטוי ואוכל קקי בכל ארוחת בוקר", הושעתה מהרשת אחרי שמאסק הודיע על אפס סובלנות לכל פרודיה בטוויטר שלא תצהיר על עצמה ככזאת.

המהלך הזה הוביל, בין היתר, לסגירת חשבון הטוויטר של דניאל רדקליף, שהחליף את תמונת הפרופיל שלו לזה של הזמר הקומי וירד אל ינקוביק, שאותו רדקליף מגלם בפרודיה קולנועית חדשה.

כך, חשבון טוויטר פרודי – שמחקה חשבון של זמר שכל הקריירה שלו היא פרודיה על זמרים – לקידום סרט שהוא פרודיה על ביוגרפיות מוזיקליות נסגר בנימוק שהפרודיה הוסתרה מהגולשים, מה שמייצר פרודיה חדשה לגמרי, שהראש מסתחרר בניסיון לעקוב אחריה.

כדי להרגיע את המפרסמים בטוויטר ולא להבריח אותם יחד עם הסלבס שקיבלו בראש (חלק מהגולשים המודאגים הודיעו על פרישה מטוויטר) – פרסם מאסק הודעה ברוח ה"אנחנו כאן כדי לעשות את העולם טוב יותר" החביבה תמיד על טייקוני עמק הסיליקון.

משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו, 2022 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו, 2022 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)

"הסיבה שאני רוכש את טוויטר היא כי חשוב לאנושות לשמור על כיכר עיר דיגיטלית, שבה אפשר לבטא מגוון של אמונות, ולהתווכח עליהן בצורה בריאה, בלי לגלוש לאלימות"

הוא הסביר שההשתלטות שלו על טוויטר היא מהלך פילנתרופי שנועד "לעזור לאנושות, שאותה אני אוהב" ואז חזר על כמה מההצהרות שפרסם כבר באפריל, כשנודע בפעם הראשונה על כוונתו להשתלט על רשת המיקרו בלוגינג: "הסיבה שאני רוכש את טוויטר היא כי חשוב לאנושות לשמור על כיכר עיר דיגיטלית, שבה אפשר לבטא מגוון של אמונות, ולהתווכח עליהן בצורה בריאה, בלי לגלוש לאלימות".

לפני שנמלמל "הללויה! אמן על זה!" כדאי לזכור שהמושג "כיכר העיר הדיגיטלית", שמרבים לעשות בו שימוש בוויכוחים על הרשתות החברתיות, הוא לא יותר מאשליה שלא מתקיימת בעולם האמיתי. בעולם הישן, האנלוגי, המוחשי, יכולת לצאת לכיכר העיר, לעלות על ארגז ירקות ולשאת נאומים נבואיים, מטורללים, פוליטיים, דתיים, תרבותיים – כל מה שעלה על דעתך.

אם היית נואם כריזמטי, מצחיק או מסקרן, היו מתכנסים סביבך כמה מאזינים, מקשיבים לך זמן מה ואז ממשיכים לענייניהם. במקרה הטוב יכולת להשפיע על עשרות אנשים מבני העיירה שלך, לא הרבה מעבר לכך. בעיירות הסמוכות היית נשאר אלמוני גמור.

"כיכר העיר הדיגיטלית" היא סיפור אחר לגמרי. טוויטר היא לא ארגז ירקות הפוך בכיכר העיר. טוויטר היא פלטפורמת תקשורת משוכללת, שהמין האנושי לא ידע כמוה עד פרוץ עידן הרשתות החברתיות.

רשתות חברתיות, אילוסטרציה (צילום: metamorworks)
רשתות חברתיות, אילוסטרציה (צילום: metamorworks)

רוב המשתמשים באמת ירגישו שם כאילו שהם עומדים על ארגז ירקות ומדברים אל בני משפחתם וחבריהם, אבל משתמשים חזקים יותר – מפורסמים, אנשי תקשורת, פוליטיקאים, אנשי עסקים, כוכבים, פרובוקטורים – יגיעו לקהלים גדולים בהרבה. כוכבי על – כמו מאסק עצמו – יגיעו לעשרות מיליוני עוקבים ויותר. וזה כבר חתיכת ארגז ירקות להסתובב איתו בכיס.

בטוויטר, אספסוף דיגיטלי אלים שלא פעם מונהג מלמעלה על ידי בעלי אינטרס אלמוניים, יכול להיכנס באימ־אימא של מי שלא בא לו טוב בעין, מסיבות פוליטיות, עסקיות או אחרות

בטוויטר, אספסוף דיגיטלי אלים שלא פעם מונהג מלמעלה על ידי בעלי אינטרס אלמוניים, יכול להיכנס באימ־אימא של מי שלא בא לו טוב בעין, מסיבות פוליטיות, עסקיות או אחרות. טוויטר הוא כלי רב עוצמה שאפשר לעשות בו מניפולציות מתוחכמות, שקשה מאוד להתחקות אחריהן, בשירות אינטרסים עלומים של מדינות, ארגוני טרור, פשע, ביון או תאגידים מסחריים.

אפשר להזריק באמצעותו מידע מניפולטיבי למחזור הדם של האנושות, ולהפיץ את השקרים האלה בצורה ויראלית למאות מיליוני אנשים בזמן קצרצר. הביטוי "הפצה ויראלית" לא נולד סתם כך. "שפה היא וירוס מהחלל החיצון", לימד אותנו הצדיק ויליאם בורוז שמת ב־1997, רגע לפני פרוץ הרשתות החברתיות.

בורוז הסביר איך מילים, רעיונות ודימויים פועלים עלינו בדיוק כמו וירוסים. הם חסרי קיום בלעדינו, אבל מרגע שהם חודרים את מערכות ההגנה שלנו ומדביקים אותנו – אנחנו הופכים בעל כורחנו לנשאים ולמפיצים שלהם. אנחנו אלה שמאפשרים להם להתרבות.

דיוקן של ויליאם בורוז משנת 1995, שצילמה אנני ליבוביץ, במוזיאון לאומנות בלוס אנג'לס, 13 באוגוסט 1996 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)
דיוקן של ויליאם בורוז משנת 1995, שצילמה אנני ליבוביץ, במוזיאון לאומנות בלוס אנג'לס, 13 באוגוסט 1996 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)

ויראליות היא הדרך שבה אנחנו נדבקים, צורכים ומפיצים מידע. והווירוסים המילוליים והוויזואליים, שכולנו משתתפים בהפצתם, מערערים את ביטחוננו ומחלישים את יכולתנו להתגונן מפני איומים, להבין את המציאות

ויראליות היא הדרך שבה אנחנו נדבקים, צורכים ומפיצים מידע. והווירוסים המילוליים והוויזואליים, שכולנו משתתפים בהפצתם, מערערים את ביטחוננו ומחלישים את יכולתנו להתגונן מפני איומים, להבין את המציאות – שהופכת חסרת פשר – שרירותית, כאוטית ושלוחת רסן.

כולנו נוטלים חלק במשחק הזה. כולנו נדבקים ומדביקים. אלה שמשתפים מתוך הזדהות והסכמה, ואלה שמשתפים ומוסיפים מילות זעזוע ואזהרה.

מבחינת ההיסטוריה האנושית, רשתות חברתיות הן עניין רדיקלי וחדש לגמרי. אנחנו רק מתחילים לנסות ולהבין את ההשפעה שלהן על המחשבה, הרגשות, האהבה, השנאה, הפוליטיקה וההתנהגות של בני אדם.

אם נרצה להסיק מסקנות על בסיס מה שהספקנו לראות בעשור האחרון – עם הבחירות לנשיאות ארה"ב ב־2016 וב־2020 ועם כל מה שעבר על העולם במשבר הקורונה – יש לנו סיבות לא רעות להיות מודאגים מאוד מההשפעות ההרסניות של הרשתות החברתיות על מארג החיים בכל פינה בכדור הארץ ועל האנושות שאותה מאסק אוהב כל כך.

אילון מאסק, 2021 (צילום: AP Photo/Matt Rourke)
אילון מאסק, 2021 (צילום: AP Photo/Matt Rourke)

מאסק, כמובן, הבין את זה מזמן. הוא אחד המשתמשים הבוטים ביותר בוויראליות לצרכיו. הוא רכש את טוויטר כי הוא מבין היטב שטוויטר הוא אחד המזרקים היעילים ביותר שהומצאו להפצת וירוסים מילוליים במהירות. מי ששולט במזרק הזה יכול לשלוט במידע. ומי ששולט במידע, יכול לעשות כל מה שעולה על רוחו. לא כדאי להוריד ממנו את העיניים.

יש לנו סיבות לא רעות להיות מודאגים מאוד מההשפעות ההרסניות של הרשתות החברתיות על מארג החיים בכדור הארץ ועל האנושות שאותה מאסק אוהב כל כך

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אוהבים את אמיר, אחלה פוסט. מאסק זה 'שקר בנפשו' ולא אחר, סתם נאד נפוח שהיקום משתעשע בו. כדאי לזכור, תקופת הדינוזאורים הלכה פייפן ומי יודע איזה עוד תקופות יבואו בהמשך; או במילים אחרות, הד... המשך קריאה

אוהבים את אמיר, אחלה פוסט. מאסק זה 'שקר בנפשו' ולא אחר, סתם נאד נפוח שהיקום משתעשע בו. כדאי לזכור, תקופת הדינוזאורים הלכה פייפן ומי יודע איזה עוד תקופות יבואו בהמשך; או במילים אחרות, הדינוזאור היה עצום בכוחו, אך חארטא במוחו (ליד האדם של היום). ניתן ללמוד מזה שמאסק ודומיו זה ניסויים של אמא אדמה, התגלגלות של ניסוי וטעייה – פחות או יותר. להבנתי, הקבלה של בעל הסולם נותנת אחלה תשובות לכל הסיפור של הכל

עוד 1,697 מילים ו-1 תגובות
סגירה