מחאה נגד איראן באיטליה, 29 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Gregorio Borgia)
AP Photo/Gregorio Borgia

איראן מגיעה לנקודת רתיחה והופכת למסוכנת ונועזת יותר

אחרי הפסקה קצרה, האיראנים חזרו להבריח אמל"ח לסוריה - וההתקפות נטולות הקרדיט על השיירות שלהם התחדשו גם כן ● בינתיים, בארה"ב מקשיחים עמדות כלפי טהרן ועוקבים בדאגה אחר ההתקרבות בין איראן לרוסיה ● ובעוד המהומות באיראן נמשכות ביתר שאת, מנהלי ערוץ הטלוויזיה האופוזיציוני המשודר מלונדון ירדו למחתרת בהמלצת סוכנויות הביון ● פרשנות

בנאום השבוע אמר הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי כי צה"ל הוא הצבא היחיד בעולם שמתמודד בבת אחת עם שש זירות פעילות. חמש מהן הוא מנה: לבנון, סוריה, רצועת עזה, יהודה ושומרון ואיראן. את המדינה השישית, אמר, אני מעדיף לא להזכיר.

המשפט הזה הרים גבות. למי מתכוון הרמטכ"ל?

אתמול בבוקר התפרסמה ידיעה על תקיפה של שיירת מכליות שחצתה את הגבול מעיראק לסוריה. 22 מיכליות מנתה השיירה, רק שמונה מהן הותקפו. הדיווחים בעולם דיברו על פיצוצי משנה והתלקחות של המשאיות. באופן חריג, גורם אמריקאי הכחיש בשיחה עם הבי-בי-סי כי מדובר בתקיפה אמריקאית, מה שגרם להפניית כל העיניים לישראל.

בלי קשר למי תקף את השיירה, המידע לגביה היה מדוייק. רק משאיות מסויימות הותקפו, וזה קרה רק אחרי חציית הגבול לתוך סוריה. מישהו לא רצה להביך את עיראק, והעדיף לתקוף בשטח סוריה, שמזמן הפכה להיות מגרש משחקים לשחקנים רבים, כולל ישראל.

בלי קשר למי תקף את השיירה, המידע לגביה היה מדוייק. רק משאיות מסויימות הותקפו, וזה קרה רק אחרי חציית הגבול לתוך סוריה. מישהו לא רצה להביך את עיראק, והעדיף לתקוף בשטח סוריה

גורם ישראלי בכיר אמר לאחרונה כי האיראנים חזרו אחרי הפסקה קצרה להברחת אמצעי הלחימה ללבנון דרך סוריה. ברגע שישראל חשפה את הנתיבים האוויריים, באיראן חישבו מסלול מחדש, תרתי משמע. זו גם הסיבה לאותה תקופה של חמישה שבועות בספטמבר-אוקטובר שבה לא היו תקיפות בסוריה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)
הרמטכ"ל אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)

אחרי שהבינו שהנתיב האווירי חשוף לישראל, האיראנים – על פי הגורם – ניסו נתיבים קרקעיים חדשים. שיירת המכליות שהותקפה אתמול נעה על הציר המוכר שבין אל קאים בעיראק לאל בוקמאל בסוריה. הנתיב במקרה הזה לא היה חדש; החריג היה הניסיון להסתיר את המטען במכליות דלק.

ישראל כרגיל לא הגיבה לטענות כי היא עומדת מאחורי התקיפה. מדיניות העמימות הישראלית נשמרה בקפדנות בחודשים האחרונים למרות תקופת הבחירות הסוערת, שבעבר גררה לא פעם רמזים עבים ששימשו בעיקר לצרכים פוליטיים.

מדיניות העמימות הישראלית נשמרה בקפדנות בחודשים האחרונים למרות תקופת הבחירות הסוערת, שבעבר גררה לא פעם רמזים עבים ששימשו בעיקר לצרכים פוליטיים

הפעם זה לא קרה, אולי בשל העובדה שבישראל נזהרים מאוד בעת האחרונה, בשל המצב העדין עם רוסיה. מצד אחד מוסקבה מהדקת את הקשר עם איראן, מצד שני היא חושקת שפתיים כשברור לה מי עומד מאחורי התקיפות האלמוניות.

נקודת ממשק נוספת באזורים הללו של מזרח סוריה היא ארצות הברית שמחזיקה את בסיס חיל האוויר טנף. האמריקאים פועלים באזור הזה באינטנסיביות, ומכאן גם רגישים מאוד לכל פעילות צבאית אחרת. מה שמוביל למסקנה שהתיאום עם ישראל בהקשר הזה חייב להיות הדוק, בין אם הוא מודיעיני ובין אם הוא מבצעי.

תזוזה קלה

גורם מדיני ישראלי שביקר בשבועות האחרונים בארצות הברית סיפר כי התרשם שמשהו השתנה ביחס של וושינגטון כלפי טהרן.  "המחט שם זזה מעט, אבל לא עד כדי קבלת החלטה לתקוף", הוא הגדיר זאת בפורום סגור, בהתייחס לאפשרות תקיפה אמריקאית.

חיזוק לדברים האלה ניתן לראות בהתבטאויות האחרונות של רוב מאלי, השליח האמריקאי המיוחד לענייני איראן. מי שהיה סמן שמאלי בממשל האמריקאי כלפי טהרן, הפך בשבועיים האחרונים למבקר חריף שלה. לפעמים הוא אפילו חריף יותר מדובר משרד החוץ האמריקאי.

ההתרשמות היא כי בארצות הברית עוקבים בדאגה אחר ההתקרבות בין איראן ורוסיה ומניחים את אותן הנחות כמו בישראל: איראן, עם רוח גבית רוסית, הופכת למסוכנת ונועזת יותר.

על מידת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות למדנו השבוע מפרסום של רשת סקיי הבריטית. לפי הדיווח, נחת באמצע אוגוסט בנמל התעופה של טהרן מטוס רוסי ועליו 140 מיליון אירו במזומן – תשלום עבור הספקת המל"טים המתאבדים לחזית באוקראינה.

לפי הדיווח, נחת באמצע אוגוסט בנמל התעופה של טהרן מטוס רוסי ועליו 140 מיליון אירו במזומן – תשלום עבור הספקת המל"טים המתאבדים לחזית באוקראינה

אלא שלא רק כסף היה על המטוס, כי אם גם מיטב החימוש המערבי שנתפס על ידי הכוחות הרוסיים באוקראינה. המשלוח כלל טילים אמריקנים נגד טנקים מדגם JAVLIN, טיליSTINGER  נגד מטוסים  וטילי NLAW בריטיים נגד רכבים משוריינים.

נשיא איראן אבראהים ראיסי נפגש עם ראש המל"ל של רוסיה ניקולאי פטרושיי בטהרן, 9 בנובמבר 2022 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)
נשיא איראן אבראהים ראיסי נפגש עם ראש המל"ל של רוסיה ניקולאי פטרושיי בטהרן, 9 בנובמבר 2022 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)

הרוסים והאיראנים מבקשים ללמוד את המערכות המערביות כדי לפתח פסי ייצור לנשק כזה באיראן. זה בדיוק התהליך שהיה עם המל"טים האיראניים.

ב-2011 הצליחו משמרות המהפכה להשתלט על מל"ט אמריקאי חמקן מדגם RQ170 ולהנחית אותו בשטחם. בשיא תמימותו, הנשיא דאז ברק אובמה דרש האיראן להחזיר אותו, והאיראנים צחקו כל הדרך למעבדה.

הידע שנצבר בעקבות האירוע היה בסיס משמעותי לתעשיית המל"טים האיראנית שמאז רק הלכה והשתפרה. כמה שנים אחר כך הופיעו מל"טים איראניים דומים בזירות שונות, כולל מל"ט שהופל בבקעת הירדן בדצמבר 2017.

טרור אליבא ד'טהרן

המהומות באיראן שלא שוכחות. הרחובות מוצפים מפגינים ולמרות ניתוק רשת האינטרנט במדינה, הסרטונים משודרים לעולם. בשבועות האחרונים זה הפך לקרב לא רק בין שירותי הבטחון למפגינים, אלא גם בין ההנהגה באיראן לערוץ הטלוויזיה בפרסית "איראן אינטרנשיונל" שמשדר מלונדון. הערוץ הזה הפך להיות שופרה של האופוזיציה הגולה, וההשפעה שלו מטרידה מאוד את לשכת המנהיג העליון בטהרן.

השבוע פרסם הטלגרף הבריטי כי שני המנהלים הבכירים בערוץ ירדו למחתרת, ונמצאים תחת ההגנה של המשטרה הבריטית. את האזהרה החמורה סיפקו שירותי הבטחון הבריטיים אשר, על פי הטלגרף, זיהו צוות של משמרות המהפכה העוקב אחרי השניים.

שני המנהלים הבכירים בערוץ ירדו למחתרת, ונמצאים תחת ההגנה של המשטרה הבריטית. את האזהרה החמורה סיפקו שירותי הבטחון הבריטיים אשר, על פי הטלגרף, זיהו צוות של משמרות המהפכה העוקב אחרי השניים

העניין הגיע אפילו לדיון בפרלמנט הבריטי אתמול (רביעי), כשנציגי שני המחנות קוראים לבחון מחדש את מעמדם של משמרות המהפכה, תוך דרישה להכריז עליהם ארגון טרור.

המחאה באיראן בעקבות מותה של מהסא אמיני. טהרן, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)
המחאה באיראן בעקבות מותה של מהסא אמיני. טהרן, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)

בהפגנת תמיכה במשטר שנערכה אתמול בטהרן נפרס על הקרקע דגל שעליו התנוסס סמל הערוץ והקהל התבקש לדרוך עליו – בדומה לטקס הקבוע עם דגלי השטן הקטן והשטן הגדול, ישראל וארצות הברית.

עד היום, אגב, לא ברור מי עומד מאחורי הערוץ, שצובר תאוצה מיום ליום. השמועות מדברות על כך שבית המלוכה הסעודי הוא שמממן אותו.

הלילה הסירה איראן את הכפפות מול סעודיה, ושיגרה דרך שר המודיעין שלה איסמעיל קאטיב איום מפורש: "אני מזהיר את ערב הסעודית ומשפחת המלוכה. שימו לב להתנהגות שלכם וכדאי מאוד שתרסנו את הפעילות התקשורתית שלכם, אחרת יהיה לכך מחיר וכבר בקרוב… ארמונות מזכוכית יקרסו, וכל מדינה שמתערבת בעניינים הפנימיים של איראן תשלם מחיר".

"אני מזהיר את ערב הסעודית ומשפחת המלוכה. שימו לב להתנהגות שלכם וכדאי מאוד שתרסנו את הפעילות התקשורתית שלכם, אחרת יהיה לכך מחיר וכבר בקרוב"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ישראל מתבגרת, ומתכערת, הופכת לדבר חולה - ביבי זה בסך הכל תוצאה של התגלגלות כללית של כדה"א ותופעות הקשורות בו. הקפיטליזם הביא תחרות עיסקית עולמית שתוצאותיה חיוביות בתחומים מסוימים, אך הר... המשך קריאה

ישראל מתבגרת, ומתכערת, הופכת לדבר חולה – ביבי זה בסך הכל תוצאה של התגלגלות כללית של כדה"א ותופעות הקשורות בו. הקפיטליזם הביא תחרות עיסקית עולמית שתוצאותיה חיוביות בתחומים מסוימים, אך הרסניות במאזן הסופי. עתה, כשהשיעור בשיאו, והלקחים מתחילים להתברר – אולי יגיע שינוי, או שנדרשים 20 מכות מצרים כדי שהאדם יילמד מה בריא וטוב, ומה רע וחולה. 'דרעי/ביבי' לכלא זה הכרחי לתיקון! במקביל, הכרה של החילוניים/אתאיסטים בכוחו של הטבע וחוכמתו(!) (ג'א או אלהים או מחשבת הבריאה), וכיפוף הגאווה העיקשת והילדותית תוך פנייה נכונה (תפילה) – זה זה הכיוון. הודיה ותפילה זה ויטמין

עוד 929 מילים ו-1 תגובות
סגירה