אופוזיציה, תורך

ח"כים מהאופוזיציה מתרעמים אחרי שיו"ר הכנסת ביטל הצבעה בנוגע לחקירת פרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן, הכנסת)
שמוליק גרוסמן, הכנסת
ח"כים מהאופוזיציה מתרעמים אחרי שיו"ר הכנסת ביטל הצבעה בנוגע לחקירת פרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020

השבוע הושבעה הכנסת ה-25, מתוכה 56 חברי כנסת באופוזיציה, מתוכם שבעה חברי כנסת חדשים. האופוזיציה הזו היא חומת המגן שלנו מפני היוזמות הצפויות לריסוק הדמוקרטיה. הסיכוי שלנו להישמע ציבורית. הקול שאנחנו זקוקים לו, בעד שוויון וזכויות אדם.

השבוע הושבעה הכנסת ה-25, מתוכה 56 חברי כנסת באופוזיציה, מתוכם שבעה חברי כנסת חדשים. האופוזיציה הזו היא חומת המגן שלנו מפני היוזמות הצפויות לריסוק הדמוקרטיה

אבל האם היא תעשה את תפקידה? במציאות הפוליטית הנוכחית נדמה כי מנסים לגרום לנו לחשוב שלמי שאין ייצוג בממשלה אין כוח השפעה. אבל זה לא נכון. במקור, תפקידה של האופוזיציה במשטר פרלמנטרי הוא לבלום ולאזן את הממשלה. עליה לפקח על עבודת הממשלה, להעלות נושאים שהממשלה והקואליציה נמנעות מלדבר עליהם ולהשפיע על סדר היום.

אבל כבר הרבה שנים שמשתרשת הקונספציה כי לאופוזיציה יש תפקיד אחד בלבד: להפיל את הממשלה. מירי רגב ביטאה את הרעיון הזה כאשר אמרה ש"אין כאבי בטן על נכים, אונס ונשים מוכות".

ואכן – זו הייתה הקדנציה עם שיא שלילי של נוכחות ח"כים מהאופוזיציה בוועדות, כאשר  הוועדות שהאופוזיציה עמדה בראשה, ביניהן הוועדה לביקורת המדינה וועדת הקליטה, לא התכנסו כלל.

למען ההגינות, החרם הזה לא הגיע בוואקום. הוא נעשה כמחאה על ההחלטה של ראש הממשלה יאיר לפיד על מפתח ייצוג לא שוויוני במספר ראשי הוועדות שניתן לאופוזיציה, המבטיח רוב דורסני לקואליציה בכל הוועדות.

בהיסטוריה של החלטות שמשתקות את האופוזיציה – ההחלטה הזו היא אחת הבולטות והאנטי דמוקרטיות. אבל העיקרית הייתה עוד קודם לכן, ב-2014. תחת ממשלת נתניהו, שר המשפטים יריב לוין קבע מציאות בה סיעות האופוזיציה יכולות להגיש רק הצעות אי אמון קונסטרוקטיביות – מה שהופך את הפלת הממשלה בידי האופוזיציה לקשה מאוד עד בלתי אפשרית. וזה היה רק אחד הצעדים מחלישי האופוזיציה של נתניהו.

תחת ממשלת נתניהו, שר המשפטים יריב לוין קבע מציאות בה סיעות האופוזיציה יכולות להגיש רק הצעות אי אמון קונסטרוקטיביות – מה שהופך את הפלת הממשלה בידי האופוזיציה לקשה מאוד עד בלתי אפשרית

לפיד ובנימין נתניהו, אם כן, עבדו, כל אחד בתורו – על ריקון האופוזיציה מתוכן. אבל אסור לתת לזה להכתיב את הטון של הכנסת ה25. לאזרחים בישראל מגיע יותר. לשוויון וזכויות האדם מגיע יותר.

כאשר אופוזיציה עובדת באופן פקחי וערני, ממוקד ונכון היא יכולה להגיע להישגים: חוק האוויר הנקי, חוק הפללת לקוחות זנות, הארכת חופשת לידה, הגדלת קצבאות נכים ותיקון חוק האפוטרופסות, כך שבעל שרצח את אשתו מאבד אפוטרופסות על ילדיהם – כולם חוקים של האופוזיציה.

אם אנחנו רוצים לראות עוד כאלה בשנים הקרובות, אנחנו צריכים לצפות מחברי האופוזיציה לקחת את התפקיד שלהם ברצינות. עליהם להעלות יוזמות על שולחן הכנסת, להכניס את האג'נדה שלהם לסדר היום, להגיש שאילתות, להשתתף בוועדות.

לפני הבחירות, מכון זולת שלח לראשי המפלגות שהצהירו על מחויבותם לזכויות אדם את "חבילת זולת לחיזוק הדמוקרטיה" – שש רפורמות מוצעות שאפשר להעלות למליאה כבר מחר – בנושא חזרה לממלכתיות, חיזוק ההשתתפות במשחק הפוליטי, הגנה על חופש הביטוי והמחאה, חיזוק מנגנוני ההגנה על זכויות אדם, חיזוק העצמאות של החברה האזרחית וחקיקת חוק יסוד שוויון.

לפיד ובנימין נתניהו, אם כן, עבדו, כל אחד בתורו – על ריקון האופוזיציה מתוכן. אבל אסור לתת לזה להכתיב את הטון של הכנסת ה25. לאזרחים בישראל מגיע יותר. לשוויון וזכויות האדם מגיע יותר

גם אם התוצאה בבחירות אינה זו שציפינו לה – החבילה שלנו עדיין רלוונטית וכעת אפילו יותר. אני קוראת לכל ראשי סיעות האופוזיציה לאמץ את הרפורמות והצעות החוק שבהן ולהראות לנו מהי אופוזיציה לוחמת, יוזמת ומאוחדת.

עינת עובדיה היא מנכ"לית מכון "זולת" לשוויון וזכויות אדם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לייבוביץ זעק שהכיבוש יזמבר את ישראל, אז ירמיהו כלשהו וגרטה טונברג אומרים בריש גלי שהאנושות מתאבדת עם הקפיטליזם ותרבות הצריכה החולנית. ההבנה ש-17 מכות או פחות או יותר, יעשו לאנושות שיעור... המשך קריאה

לייבוביץ זעק שהכיבוש יזמבר את ישראל, אז ירמיהו כלשהו וגרטה טונברג אומרים בריש גלי שהאנושות מתאבדת עם הקפיטליזם ותרבות הצריכה החולנית. ההבנה ש-17 מכות או פחות או יותר, יעשו לאנושות שיעור שהתחיל בקורונה – זה זה. משל 10 מכות מצרים זה מלמד על הפעמים הרבות עד שהשיעור נקלט

עוד 517 מילים ו-1 תגובות
סגירה