אם לא יתקבל ערעור קהילת העבריים השבוע, הם בסכנת גירוש מהארץ

ילדים מקהילת העבריים בדימונה (צילום: קרן פרימן/פלאש90)
קרן פרימן/פלאש90
ילדים מקהילת העבריים בדימונה

שנה וחצי בדיוק חלפה מאז החל המאבק העיקש של רשות האוכלוסין וההגירה לגרש 7% מאוכלוסיית קהילת העבריים ללא הצדקה, ומטעמים שאין דרך אחרת לכנות אותם למעט גזעניים. החל מסירובם להעניק מעמד לילדי הקהילה העומדים בתנאים להסדרה על פי החלטת הממשלה מ-2010 (החלטה 2183), דרך רדיפתם של 135 אנשים החיים בשולי החברה הישראלית, בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, וכלה בטענה שאנחנו "לא יהודים".

שנה וחצי בדיוק חלפה מאז החל המאבק העיקש של רשות האוכלוסין וההגירה לגרש 7% מאוכלוסיית קהילת העבריים ללא הצדקה, ומטעמים שאין דרך אחרת לכנות אותם למעט גזעניים

כל זאת בשעה שאנו מנהלים אורח חיים ברוח תורת אבותינו, הכולל ברית מילה, שמירת חמץ, צום ביום כיפור, תפילות, שמירת השבת ועוד.

כעת הגיע הזמן לקרב הראשון בבית הדין לעררים של משרד הפנים, שידון בבקשה אחת ויחידה של קהילת העבריים: לתקן את העוול ההיסטורי שנעשה לנו, ולהסדיר את מעמדם של כל חברינו אחת ולתמיד.

רשות האוכלוסין מסרבת בתוקף. הסיבה לכך ברורה – אנחנו "לא מתאימים למרקם החברתי של המדינה", כפי שפקידי רשות האוכלוסין תופסים אותה, בשל צבע עורנו, כפי שאמר במדויק היועץ המשפטי של המרכז למדיניות הגירה ישראלית עו"ד יונה שרקי בראיון ברדיו.

המרכז למדיניות הגירה הוקם ב-2012 כדי להילחם במבקשי המקלט ממדינות באפריקה, ואני תוהה לעצמי אם זה מקרי שאיילת שקד מינתה את מייסדה, עו"ד יונתן יעקובוביץ, ליועץ בענייני הגירה שבין היתר היה אחראי על מעמד חברי הקהילה.

דבקותה של רשות האוכלוסין במטרתה לגרש את חברי קהילת העבריים, וההסבר לכך ראויים לגיחוך – הם מנמקים זאת בכך שמדובר בקבוצת אנשים שהגיעה לארץ בשנים האחרונות, לאחר החלטת שר הפנים לשעבר, אברהם פורז, להעניק תושבות קבע לכלל חברי קהילת העבריים. לכן ההחלטה הזאת לא תקפה לגביהם. האמת בפועל – כל המועמדים לגירוש נמצאים מעל 30 שנים בארץ (החלטת השר היא מלפני 19 שנה). רובם המכריע (90 מתוך 135) בכלל נולדו בארץ.

כעת הגיע הזמן לקרב הראשון בבית הדין לעררים של משרד הפנים, שידון בבקשה אחת ויחידה של קהילת העבריים: לתקן את העוול ההיסטורי שנעשה לנו, ולהסדיר את מעמדם של כל חברינו אחת ולתמיד

הסבר נוסף הוא שמדובר ב"שוהים בלתי חוקיים", שאינם חברי קהילת העבריים. התגובה להסבר זה לא יכולה להיות אחרת מאשר גיחוך והלם, כי לא רק שההסבר הזוי הוא גם מעליב. פקידי רשות האוכלוסין הם מי שרשאים לקבוע את זהות חברי קהילת העבריים?

כדאי להכיר את הרקע של הקהילה בארץ כדי להבין את גודל האבסורד בנימוקיה של רשות האוכלוסין. הקהילה נמצאת כבר 54 שנים במדינת ישראל, תורמת בכל תחומי החברה, ובקרב חברי הקהילה בגיל גיוס יש 100% גיוס לצבא, ובין השאר בשירות במערך ההסברה הבינלאומי, שילוב התרבות העשירה של הקהילה, פיתוח העיר דימונה ועוד.

אבל נראה שככל שצבע העור הוא שחום יותר, הסיכוי לצדק קטן יותר במדינת ישראל. דמיינו לעצמכם סיטואציה שבמדינה מערבית ודמוקרטית בעולם, קמה ממשלה לאחר 50 שנים ומחליטה לפטור את עצמה מ-7% מהקהילה היהודית ללא הצדקה איך לדעתכם מדינת ישראל הייתה מגיבה?

מדינת ישראל מבקשת לגרש ילדים לדור שלישי חסרי מעמד בארץ שאינם זכאים למעמד זר כלשהוא, וזקנים בני 75, שנמצאים בארץ 40 שנה? מה בעצם מצופה מהזקנים הללו, להתחיל חיים חדשים במדינה אחרת? ועדיף שהילדים יהיו חסרי מעמד במדינה זרה במקום אזרחים שווים בין שווים במדינה שבה הם נולדים?

זה לא רק אבסורד אלא חוסר רגישות ואנושיות, ורוע מוחלט.

נראה שככל שצבע העור שחום יותר, הסיכוי לצדק קטן יותר בישראל. דמיינו לכם שבמדינה מערבית ודמוקרטית כלשהי קמה ממשלה ומחליטה לפטור את עצמה מ-7% מהקהילה היהודית שלה

תיכף תקום ממשלה חדשה בישראל, ואנחנו כמובן מאחלים לכל ממשלה הצלחה, כי הצלחתה היא ההצלחה של כולנו.

כפי שזה נראה כעת, אריה דרעי, השר שהניע את תהליך הגירוש באפריל 2020 טרם כניסתה של איילת שקד לתפקיד, יחזור לאותו תפקיד במשרד ובמצב שכזה ניתן להבין שאם לא תתקבל הכרעה לטובתנו בבית הדין, הגירוש יתבצע ללא שיהוי.

הדיון בבית הדין לעררים ב-21.11 הוא דיון גורלי לקהילת העבריים. זוהי הפעם הראשונה בתולדותינו מאז 1968 שנעמוד בבית משפט ונעלה טיעונים בנוגע לזכויות האדם הבסיסיות ביותר שקיימות במדינה דמוקרטית.

זהו יכול להיות יום עצוב מאוד, אך גם יום שמח ומשמעותי עבור מדינת ישראל, יום שבו מתגברים על השונה ועושים צדק מוסרי אמיתי.

כפי שזה נראה כעת, דרעי, השר שהניע את תהליך הגירוש באפריל 2020 טרם כניסת שקד לתפקיד, יחזור לאותו תפקיד, וניתן להבין שאם לא תתקבל הכרעה לטובתנו בבית הדין, הגירוש יתבצע ללא שיהוי

כולנו תקווה שבית הדין יראה, יבין ויפנים את המשמעות של החלטתו ויעניק לבני קהילתנו את המעמד המגיע להם.

אשריאל מור הוא נציג קהילת העבריים מדימונה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 675 מילים
סגירה