יומן מונדיאל / שריקת הפתיחה

פיפ"א נתנה לקטאר את המונדיאל, ומה ציפיתם שיצא?

באנגליה, ערש הכדורגל העולמי, לא טרחו לשדר את טקס פתיחת המונדיאל אמש, ואילו משחק הפתיחה עצמו שיקף את פערי האיכות בין הנבחרות ● אקוודור הפכה את קטאר למארחת הראשונה בהיסטוריה שמפסידה במשחק הפתיחה של המונדיאל ● ובתגובה, האוהדים האקוודורים שאגו באצטדיון דבר אחד: "אנחנו רוצים בירה"

שחקן נבחרת אקוודור אנר ולנסיה (משמאל) ושחקן נבחרת קטאר בואלם חוחי במשחק פתיחת המונדיאל בדוחה, 20 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
AP Photo/Natacha Pisarenko
שחקן נבחרת אקוודור אנר ולנסיה (משמאל) ושחקן נבחרת קטאר בואלם חוחי במשחק פתיחת המונדיאל בדוחה, 20 בנובמבר 2022

טקסי הפתיחה של המונדיאל אינם חשובים, לא נחרטים בזיכרון ואינם חלק מהותי מהאירוע הגדול הזה, אבל הם משודרים לרחבי העולם. טקס הפתיחה של מונדיאל 2022 בקטאר, לעומת זאת, לא שודר בבריטניה בערוץ כללי אלא רק בערוצי נישה.

הבי-בי-סי הקדיש את השעה שלפני שריקת הפתיחה לדיווחים על ההיבטים הבעייתיים של הטורניר, סקירה פוליטית של שמץ זכויות האדם במדינה המארחת לצד כתבות על הכנות נבחרות אנגליה ו-ויילס לטורניר. דקה אחת לא שודרה מהטקס, וטוב שכך. אם הקטארים חשבו שאירוח האירוע התרבותי החשוב בעולם יקנה להם יחסי ציבור חלומיים ומתרפסים – הם טעו.

דקה אחת לא שודרה מהטקס, וטוב שכך. אם הקטארים חשבו שאירוח האירוע התרבותי החשוב בעולם יקנה להם יחסי ציבור חלומיים ומתרפסים – הם טעו

מתברר שהקטארים לא הסתפקו בעצם אירוח האליפות, הפעלת חברות יחסי ציבור ענקיות ומערך סלבריטאים (דיויד בקהאם, איך יכולת??) וגם שילמו – או לפחות היו אמורים לשלם – לאוהדים עבור חוות דעת חיובית ברשתות החברתיות.

כה נואשים הם היו לכיסוי חיובי אבל גרמו בעצם לכל דיווח של אוהדים מרוצים, ולבטח יש גם כאלו, להחשד כטקסט ממומן על ידי הרשויות הקטאריות.

מופע זיקוקים בטקס פתיחת המונדיאל בקטאר, 20 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
מופע זיקוקים בטקס פתיחת המונדיאל בקטאר, 20 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

זה ההבדל בין חברות דמוקרטיות, לא מושלמות בשום אופן, אבל בעלות עיתונות חופשית, לבין כמה עריצים שמנהלים תיאוקרטיה נצלנית על באר גז. דיקטטורים לא מסוגלים להבין את ערכי החופש. למשל פוטין. למשל מונדיאל 2022.

משחק הפתיחה של המונדיאל שיקף את פערי האיכות בין נבחרות אקוודור לקטאר. האורחים היו טובים בהרבה, ניצחו 0:2 ושלטו במשחק.

כבר אחרי שלוש דקות הבקיע אנר ולנסיה האקוודורי שער שנפסל בשל נבדל שמערכת ה-VAR הצליחה למצוא, להפתעת אוכלוסית כדור הארץ. אולי זה היה בהתאם לחוקי המשחק וסרט מדידה מדויק במיוחד, אבל בניגוד גמור לרוח המשחק. זה היה רגע שמחה היחיד של הקטארים.

כבר אחרי שלוש דקות הבקיע ולנסיה שער שנפסל בשל נבדל שמערכת ה-VAR הצליחה למצוא, להפתעת אוכלוסית כדור הארץ. זה היה רגע שמחה היחיד של הקטארים

שני שערים של ולנסיה במחצית הראשונה קבעו את תוצאת המשחק נטול הדרמה. קטאר הפכה למארחת הראשונה בהיסטוריה שמפסידה במשחק הפתיחה של המונדיאל.

אנר ולנסיה מבקיע שער שני עבור נבחרת אקוודור במשחק הפתיחה של המונדיאל מול הנבחרת המארחת קטאר, 20 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
אנר ולנסיה מבקיע שער שני עבור נבחרת אקוודור במשחק הפתיחה של המונדיאל מול הנבחרת המארחת קטאר, 20 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

המחצית השנייה נראתה כמו יקיצה קטארית משגיונות הגדלות שלהם. המוני צופים נטשו את האצטדיון הרבה לפני שריקת הסיום והמשחק היה משעמם למדי. לא רק שהם חטפו ביקורת ברחבי העולם על זכויות האדם באמירות, הם גם הפסידו את המשחק אליו הם התכוננו 12 שנה.

המוני צופים נטשו את האצטדיון הרבה לפני שריקת הסיום והמשחק היה משעמם למדי. לא רק שהם חטפו ביקורת ברחבי העולם על זכויות האדם באמירות, הם גם הפסידו את המשחק אליו הם התכוננו 12 שנה

לפחות האוהדים האקוודורים סיפקו מעט הומור כשהתחילו לקרוא "אנחנו רוצים בירה" לקראת הסיום במחאה על חוקי היובש שהחילו המארחים 48 שעות לפני תחילת הטורניר – איסור מוחלט על מכירת אלכוהול באיצטדיונים – בניגוד להבטחות של יותר מעשור ובניגוד לחוזה שחתמו עם יצרנית הבירה "באדוויזר".

הצעד הזה היה הפגנת כוח של הקטארים: הם כבר לא חייבים לקיים הבטחות, העולם תלוי-החורף בגז שלהם, ואי אפשר לכפות עליהם כלום בטורניר הביתי שלהם. זה היה ה"כוסעמק" הקולני ביותר שהם יכלו לחשוב עליו.

הקטארים נוטשים את אצטדיון אל ביאת במהלך המחצית השנייה במשחק פתיחת המונדיאל בין אקוודור וקטאר, 20 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
הקטארים נוטשים את אצטדיון אל ביאת במהלך המחצית השנייה במשחק פתיחת המונדיאל בין אקוודור וקטאר, 20 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

כן, אפשר לחיות בלי בירה לחודש ואפשר להנות מכדורגל בלי אלכוהול. כמי שהעביר לא מעט שעות רכבת עם אוהדים שתויים זה אפילו רצוי. אבל עבור הקטארים, זה היה הצעד הראשון בו הם הפרו חוזה של 75 מיליון דולר מבלי להניד עפעף, ומי יודע מה יהיה הצעד הבא שלהם.

זה לא היה יום הפתיחה המרגש ביותר של המונדיאל. חרם טלוויזיוני, משחק לא תחרותי וחששות הולכים וגוברים. אולי מחר, כשהאליפות תכנס לקצב של ארבעה משחקים ליום – רובם טובים בהרבה ממה שראינו – חלק מהחששות יתפוגגו ונוכל להתעסק יותר וגם ליהנות מכדורגל. אבל היום עדיין אפשר לתהות: פיפ"א נתנה לקטאר את המונדיאל, ומה ציפיתם שיצא? גז נוזלי?

אולי מחר, כשהאליפות תכנס לקצב של ארבעה משחקים ליום – רובם טובים בהרבה ממה שראינו – חלק מהחששות יתפוגגו ונוכל להתעסק יותר וגם ליהנות מכדורגל

עוד 585 מילים ו-1 תגובות
סגירה