אוהדי ערב הסעודית חוגגים במשחק נגד ארגנטינה, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ricardo Mazalan)
AP Photo/Ricardo Mazalan

העולם הערבי מתאחד נגד ההתנשאות המערבית על קטאר

ערב הסעודית מנצלת את אופוריית הניצחון על ארגנטינה כדי לעקוץ את ארה"ב בנושא הנפט ● חברת אנרגיה קטארית קיבלה מישראל אישור לפתח את שדה הגז בלבנון ● בצל הסנקציות, איראן מתחברת לרשת החשמל הרוסית ● וגם: 55 שנה להחלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

זה לא רק ספורט

המונדיאל בקטאר גנב את רוב כותרות השבוע במזרח התיכון. האוהדים במדינות הערביות בכו מאושר כשנבחרת ערב הסעודית גברה על ארגנטינה; ביקרו את שיר הנושא ואת הזמרת הלבנונית מרים פארס על שחיקתה את תנועותיה של שאקירה ושידרה מסר אוריינטליסטי במראה ובריקוד; התרגשו ממחאת ההמנון של נבחרת איראן; והתפעלו מהנבחרת התוניסאית שדחקה את דנמרק אל הקיר.

לרגע היה נדמה שכמו בימים הקדומים – כשהיה נהוג להפסיק מלחמות במועדים מיוחדים – העולם הערבי מתאחד סביב חוויה ספורטיבית. גם הביקורת החריפה שהופנתה אל קטאר במערב הפכה לגורם מלכד: רק לפני כמה שנים ערב הסעודית, מצרים ואיחוד האמירויות – המדינות שהיו מסוכסכות עם קטאר – הביעו ספק רב ביכולתה לנהל את המונדיאל כהלכה.

אולם, בינואר 2021 הצדדים השלימו ועשו סולחה. לכן, העלבונות נגד הקטארים נתפסו כביקורת שמקורה באוריינטליזם והתנשאות מערבית על המדינות הערביות והמוסלמיות.

אחרי הכול, קטאר הפכה למדינה הערבית הראשונה שזכתה לארח את המונדיאל (אחרי שריפדה את הכיסים של בעלי ההחלטה). כשמדינות ערביות רבות נאבקות בעוני קיצוני, רעב, מחסור במים ובאנרגיה – המונדיאל בקטאר הופך למקור לגאווה.

אוהדי ערב הסעודית חוגגים את במשחק נגד ארגנטינה, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jorge Saenz)
אוהדי ערב הסעודית חוגגים במשחק נגד ארגנטינה, 22 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jorge Saenz)

העלבונות נגד הקטארים נתפסו כביקורת שמקורה באוריינטליזם והתנשאות מערבית על המדינות הערביות והמוסלמיות. אחרי הכול, קטאר הפכה למדינה הערבית הראשונה שזכתה לארח את המונדיאל

עוד דבר שבלט במהלך השבוע הראשון של המונדיאל היה התמיכה הרחבה של האוהדים הערבים בפלסטינים. מתברר שאף שבישראל כבר הספיקו להכריז שהנושא הפלסטיני "ירד מסדר היום", בעולם הערבי – תוניסאים, ירדנים, מצרים, עיראקים וגם אזרחים מאיחוד האמירויות – עדיין מתעניינים במה שמתרחש ברשות הפלסטינית, רואים את ההתנהלות הישראלית ולא ממהרים ליפול לזרועות של הכתבים הישראלים הנעלבים.

שני גולים ברשת ובן סלמאן בטוח שהוא מלך העולם

"אל נא תבכי, ארגנטינה" – זאת הייתה הכותרת הראשית של העיתון הסעודי הוותיק "Arab News" יום אחרי הניצחון הבלתי צפוי של ערב הסעודית על נבחרת ארגנטינה. המלך סלמאן הורה על יום חופש לאזרחים ולזרים המועסקים בסקטור הציבורי – וכל המדינה פתחה בחגיגה שטרם נראתה כמוה.

גם יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמאן נראה נרגש מאוד. עבור מנהיגי העולם, הספורט הוא לעולם לא רק ספורט. ניצחון בסדר גודל כזה במשחק שכל העולם צופה בו – או לפחות שומע וקורא אליו – מתרגם לכוח ועוצמה.

מבחינת בן סלמאן, שני הגולים שהבקיעו הכדורגלנים הסעודיים שווים זהב טהור. הם באו בדיוק ברגע קריטי, כשערב הסעודית עושה שריר מול ארה"ב, מפגינה עצמאות ומצמצמת את תפוקת הנפט.

"אל נא תבכי ארגנטינה": הכותרת הראשית של העיתון הסעודי "Arab News" אחרי הניצחון במודניאל
"אל נא תבכי ארגנטינה": הכותרת הראשית של העיתון הסעודי "Arab News" אחרי הניצחון במונדיאל

מבחינת בן סלמאן, שני הגולים שהבקיעו הכדורגלנים הסעודיים שווים זהב טהור. הם באו בדיוק ברגע קריטי, כשערב הסעודית עושה שריר מול ארה"ב, מפגינה עצמאות ומצמצמת את תפוקת הנפט

יום אחרי הניצחון בדוחה – שר האנרגיה הסעודי הנסיך עבדול עזיז בן סלמאן אמר לסוכנות הידיעות SPA כי הקיצוץ הנוכחי של שני מיליון חביות נפט ליום יימשך עד סוף 2023 והוסיף ש"אם יידרש קיצוץ נוסף, ערב הסעודית תשמח לדון בכך".

אפשר להניח שבבית הלבן לא שמחו לקרוא את ההצהרות הבוטות הללו. נראה שהניצחון הסעודי במונדיאל רק הוסיף דלק למדורת ההבלים הזאת.

קטאר תקבל נתח מהגז הלבנוני

בזמן שהעולם ממוקד במגרשים הירוקים של המונדיאל – בקטאר ממשיכים לעשות עסקים. מסתבר שלא רק Total הצרפתית אלא גם Energy Consortium  הקטארית קיבלה מישראל אישור לפתח את שדה הגז קאנה בלבנון.

כבר באמצע אוקטובר – עוד לפני החתימה על הסכם הגבול הימי עם לבנון – דווח על כך שהקטארים מעוניינים להיכנס לעסקי הגז בלבנון ולהחליף את החברה הרוסית Novotek, שוויתרה על 30% שלה בשדה קאנה לפני כחודשיים.

החומה בין ישראל ללבנון מהצד הישראלי, כשברקע הים התיכון, 14 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov, File)
החומה בין ישראל ללבנון מהצד הישראלי, כשברקע הים התיכון, 14 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov, File)

גם הכניסה של קטאר לעסקי הגז עם לבנון נעשתה באישור ישראלי, משום שלישראל הייתה זכות ווטו בנושא בחירת חברות האנרגיה שייפתחו את השדה

לקטאר ולישראל אין יחסים דיפלומטיים. קטאר תומכת באופן מוצהר בתנועת חמאס ובתנועת האם שלה – האחים המוסלמים. יחד עם זאת, בשנים האחרונות היחסים בין קטאר לארה"ב דווקא השתפרו מאוד.

ממשלות ישראליות אף השתמשו לא פעם בשירותיה של דוחה כשהיה צורך בתיווך מול רצועת עזה – ומזוודות של דולרים הועברו על ידי השליח הקטארי המיוחד לראשי חמאס בעזה באישורה של ישראל. גם הכניסה של קטאר לעסקי הגז עם לבנון נעשתה באישור ישראלי, משום שלישראל הייתה זכות ווטו בנושא בחירת חברות האנרגיה שייפתחו את שדה קאנה.

לא רק כטב"מים: איראן מתחברת לרשת החשמל הרוסית

השבוע איראן החלה בתהליך חיבור של רשת החשמל שלה לזו הרוסית. שר האנרגיה האיראני עלי אכבר מהרביאן, אמר שאיראן השלימה "סנכרון ראשוני" בין רשת החשמל שלה לרשת המחברת את רוסיה, ארמניה ואזרבייג'ן.

המושג "סנכרון" מתייחס לתהליך שבו מתאימים תדרים של מערכות חשמל. התקשרות ברוסיה דיווחה כי הצדדים נקטו בצעדים טכניים לסנכרון כללי של רשתות החשמל כדי שאיראן תוכל להבטיח את יציבות אספקת החשמל.

נשיא איראן אבראהים ראיסי בפגישת פסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, 19 בינואר 2022 (צילום: Pavel Bednyakov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא איראן אבראהים ראיסי נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, 19 בינואר 2022 (צילום: Pavel Bednyakov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

"בעת הצורך, איראן תוכל לייבא חשמל ממדינות אחרות, בהן אזרבייג'ן, ארמניה וטורקמניסטן, וכשיהיו לה עודפי חשמל – היא תוכל לייצא למדינות נזקקות", דיווח אתר רוסי העוסק בתחום האנרגיה.

"בעת הצורך, איראן תוכל לייבא חשמל ממדינות אחרות, בהן אזרבייג'ן, ארמניה וטורקמניסטן, וכשיהיו לה עודפי חשמל – היא תוכל לייצא למדינות נזקקות"

איראן ורוסיה שוקלות חילופי כוח כבר שנים. ב־2016 רוסיה ואיראן הגיעו להסכם טנטטיבי לחיבור בין רשתות החשמל שלהן – כשהמדינות המקשרות יהיו מדינות דרום קווקז. מה שהאיץ את התהליכים הייתה המלחמה באוקראינה, שהביאה להטלת סנקציות מערביות קשות נגד רוסיה.

זה היה גם הרקע להידוק היחסים הדיפלומטיים, המסחריים והצבאיים בין השתי המדינות. רוסיה רוכשת באיראן כטב"מים וטילים בליסטיים המשמשים אותה במלחמה נגד העם האוקראיני.

היום הזה בתולדות המזה"ת: החלטה 242

ב־22 בנובמבר 1967, בתמיכת ברית המועצות וארה"ב, התקבלה החלטה 242 של מועצת הביטחון. המשמעות הסתכמה בשתי נקודות: נסיגת הכוחות הישראליים מהשטחים שכבשה במהלך מלחמת ששת הימים – והכרה בריבונות, השגת פתרון צודק לבעיית הפליטים, הבטחת חופש שיט ושלמות טריטוריאלית של כל מדינה באזור.

חיילי מילואים באי טיראן במהלך מלחמת ששת הימים, 8 ביוני 1967 (צילום: אוסף התצלומים הלאומי, עיבוד מחשב)
חיילי מילואים באי טיראן במהלך מלחמת ששת הימים, 8 ביוני 1967 (צילום: אוסף התצלומים הלאומי, עיבוד מחשב)

בנוסח האנגלי נקראה ישראל לסגת מ"שטחים שכבשה" ללא ה"א הידיעה. הנוסח סוכם בין נשיא ארה"ב וראש ממשלת ברית המועצות. בנוסח הצרפתי נכתב "השטחים שכבשה", בה"א הידיעה.

מייד אחרי אישור ההחלטה, הביע השגריר הסובייטי וסילי קוזנצוב את הסתייגותו ממנה ואמר: "ברור שיש מרחב תמרון לפירושים שונים שיבטיחו לישראל את הזכות לקבוע גבולות חדשים ולהסיג את כוחותיה רק עד לקווים שייראו לה מתאימים". ירושלים לא הוזכרה בהחלטה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ביבי ודרעי כבר לא יודעים מה לעשות, טוויטר לא, פייסבוק לא, נשאר רק 'זמן ישראל'. "הי, 'ביבי/דרעי', כן כן, אתם, אתם נקלטים בקלות, החארטא שלכם מזמן שקופה. לא חאראם על הקללה שבבית? לא? רחמנו... המשך קריאה

ביבי ודרעי כבר לא יודעים מה לעשות, טוויטר לא, פייסבוק לא, נשאר רק 'זמן ישראל'. "הי, 'ביבי/דרעי', כן כן, אתם, אתם נקלטים בקלות, החארטא שלכם מזמן שקופה. לא חאראם על הקללה שבבית? לא? רחמנות על בני ביתכם, רחמו עליהם!". 'ביבי/דרעי' גם את בני ביתם לא רואים ממטר

עוד 903 מילים ו-1 תגובות
סגירה