יומן מונדיאל / שלב הבתים

אם להיות בקטאר, אז רק בשביל אמבפה

בשבוע הראשון של המונדיאל היו כמה הפתעות, לא מעט אכזבות והרבה תלונות - כולל מעיתונאים ישראלים חסרי מודעות עצמית ● אבל אמש עלה למגרש קיליאן אמבפה, וכל מי שצפה בו מקרוב דווקא כשהוא משחק בנבחרת, זכה לראות מפגן של כדורגל איכותי ● גם ליאו מסי של פעם הפציע אמש, במשחק בין ארגנטינה ומקסיקו

כוכב נבחרת צרפת קיליאן אמבפה חוגג אחרי שכבש שער במשחק מול נבחרת דנמרק במונדיאל בקטאר, 26 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
AP Photo/Thanassis Stavrakis
כוכב נבחרת צרפת קיליאן אמבפה חוגג אחרי שכבש שער במשחק מול נבחרת דנמרק במונדיאל בקטאר, 26 בנובמבר 2022

רבים שואלים אותי, נגיד, "תגיד, אתה לא רוצה להיות בקטאר עכשיו?" כן, בערך כמו שאני רוצה להיות אזרח רוסי צעיר ממיעוט לאומי בדרך לחזית חרסון.

אם הייתי רוצה לראות כדורגל מאכזב, במזג אוויר חם, במדינה גועלית ויקרה, כולל עמידה בתור לתחבורה ציבורית, אני מאמין שהייתי מוצא אופציה דומה בקלות. ועדיין, מקור הרתיעה מנסיעה לקטאר הוא החשש להתקל בעיתונאים ישראלים מתבכיינים כמה רע להם שלא אוהבים אותם בקטאר.

"אני לא הסיפור", הם פותחים ואומרים ואז מדגימים כיצד לא להתנהג בסיטואציה עדינה ולא נעימה. אתם באמת לא הסיפור וכתבות הצבע המיותרות שלכם לא תורמות דבר גם בלי העוינות של האוהדים הערבים. אלי אוחנה הוסיף ממד קומי כשהתלונן על אפליה נגדו. האיש היה הבוס של בית"ר ירושלים במשך שנים, להזכירכם.

אלי אוחנה הוסיף ממד קומי כשהתלונן על אפליה נגדו. האיש היה הבוס של בית"ר ירושלים במשך שנים, להזכירכם.

ועם זאת, הייתי רוצה להיות במשחק חשוב של צרפת בשלבים המתקדמים מסיבה אחת והיא קיליאן אמבפה. אם הייתי שותף לזכות הזו לצפות בו שוב במשחק, הייתי מתמקד בו בכל פעם שצרפת היה מחזיקה בכדור ועוקב אחרי התנועה שלו.

הייתי מסתכל על היציאה שלו לשטח ריק בכל פעם שהנבחרת משתלטת על הכדור. הייתי שם לב כמה מעט פעמים הוא זוכה בכל זאת לקבל את הכדור, כי ככה זה מול יריבה חזקה, ועדיין ממשיך לצאת לריצות האלו.

הייתי, כמו כל העולם, נפעם מהמהירות שלו. הייתי בעיקר מתמוגג מההבנה שלו, הידיעה לאן לרוץ כי שם יתפתח המצב, שם יש סיכוי שהמגן לא יקרא את המהלך ולא יכסה אותו. כי לשם, למשל, תיאו הרננדז ימסור לאחור ואמבפה יבקיע בנגיעה חדה. או במקום הזה ינחת הכדור של אנטואן גריזמן והחלוץ בן ה-23 יוכל להתרומם ולהבקיע עם הירך את שער הניצחון מול דנמרק.

הייתי, כמו כל העולם, נפעם מהמהירות שלו. הייתי בעיקר מתמוגג מההבנה שלו, הידיעה לאן לרוץ כי שם יתפתח המצב, שם יש סיכוי שהמגן לא יקרא את המהלך ולא יכסה אותו

הייתי גם משווה בין אמבפה של צרפת לאמבפה של פריס סאן ז'רמן, עוד פרויקט רהב של קטאר. בפ.ס.ז' הוא משוטט בחלק הקדמי של המגרש, יחד עם ליאו מסי וניימאר, מחכה לכדור שיגיע אליו ואז עושה את קסמיו. בצרפת הוא חלק מנבחרת ותורם בכל חלקי המגרש.

ליאו מסי וקיליאן אמבפה במדי פ.ס.ז' (צילום: AP Photo/Francois Mori)
ליאו מסי וקיליאן אמבפה במדי פ.ס.ז' (צילום: AP Photo/Francois Mori)

קרוב לוודאי שהייתי מתעצבן על השופטים, אבל זה כבר חלק בלתי נמנע מהמשחק. אחרי ששופט החליט על פנדל לזכות ערב הסעודית במשחק נגד פולין כי שחקן פולני נגע קלות בגרבו של חלוץ נבחרת סעודיה (שלא ניצלה את המתנה והפסידה לבסוף 0:2), עמיתו נקט בקו שונה לגמרי במשחק בין צרפת לדנמרק.

כשאמבפה פרץ לשער במהירות אדירה והותיר אחריו הגנה שלמה והוכשל, השופט הסתפק בכרטיס צהוב. אולי היו שני מגינים דנים ליד אמבפה ויש כיסוי משפטי להחלטה, אבל העבירה היתה משמעותית בהרבה ומכוונת לעומת ההתקלות המקרית של המגן הפולני. השיפוט הפך למכני, מפוחד ובניגוד לרוח המשחק.

היכולת של אמבפה הייתה מה שהבדיל בין צרפת לדנמרק. זה לא היה טיול ויכולת או-לה-לה כמו נגד אוסטרליה, אלא מאבק קשה בין שתי קבוצות איכותיות. שני השערים של אמבפה מול אחד של כריסטיאן אנדרסן העלו את נבחרת צרפת לשלב הבא, קרוב לוודאי כראש הבית, והראו את עומק האיכות הצרפתית.

היכולת של אמבפה הייתה מה שהבדיל בין צרפת לדנמרק. זה לא היה טיול ויכולת או-לה-לה כמו נגד אוסטרליה, אלא מאבק קשה בין שתי קבוצות איכותיות

למרות גל פציעות לפני הטורניר, צרפת עדיין נראית כמועמדת הטובה ביותר לזכייה ואף לשמור על התואר לראשונה מאז 1962, אז עשתה זאת ברזיל. שלושת האלופות הקודמות לה – כולל צרפת 2010 – הודחו כבר בשלב הבתים. הכתר, מתברר, כבד מאוד על הראש – אבל לא הפעם.

קיליאן אמבפה מבקיע שער שני עבור צרפת במשחק מול נבחרת דנמרק במונדיאל בקטאר, 26 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)
קיליאן אמבפה מבקיע שער שני עבור צרפת במשחק מול נבחרת דנמרק במונדיאל בקטאר, 26 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)

צרפת עשויה לפגוש בסיבוב השני את ארגנטינה שהגיעה למשחק מול מקסיקו בעמדה נואשת ולמזלה קיבלה יריבה חלשה, כולל רגשי נחיתות מובנים. המחצית הראשונה במשחק בין ארגנטינה ומקסיקו הזכירה מאבקי ליגות תחתונות מאנגליה, ואני נדיב. עבירה רדפה עבירה, אף קבוצה לא איימה על השער ומסי נוטרל.

במחצית השנייה ארגנטינה עברה למערך התקפי יותר שהתאים לה, אבל הניצחון הושג בזכות שני גורמים: היא ניסתה לנצח, ויש לה את מסי.

הטקטיקה של מקסיקו היתה לסיים בתיקו אפס (איזה יום במונדיאל ללא תיקו אפס אחד אפילו!) ולנצח את ערב הסעודית בהמשך. לכאורה טקטיקה סבירה, אבל קשה לראות שערים בנבחרת הדלה הזו.

ארגנטינה הגישה למקסיקאים את ראשה על מגש: כל התקפה ארגנטינאית נואשת היתה הזמנה להתקפה מהירה של מקסיקו, אבל הם הסתגרו ולא ניסו אפילו לעקוץ. זה ההבדל בין כדורגל הגנתי לאנטי-כדורגל.

ארגנטינה הגישה למקסיקאים את ראשה על מגש: כל התקפה ארגנטינאית נואשת היתה הזמנה להתקפה מהירה של מקסיקו, אבל הם הסתגרו ולא ניסו אפילו לעקוץ. זה ההבדל בין כדורגל הגנתי לאנטי-כדורגל

ליאו מסי מבקיע שער עבור ארגנטינה במשחק מול מקסיקו במונדיאל בקטאר, 26 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
ליאו מסי מבקיע שער עבור ארגנטינה במשחק מול מקסיקו במונדיאל בקטאר, 26 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)

מסי אינו אמבפה, הוא אינו שחקן של 90 דקות של עבודה ואנרגיה, של ריצות סוחפות. הוא שחקן של הבזקים, אבל כשהם קורים – הוא מסי של פעם.

הוא כבר לא יכול לרוץ כמעט, ולכן בדקה ה-64 הוא עצר במקום והותיר את הררה, הקשר שהיה אמור לסגור אותו, רחוק ממנו – אחרי שזה המשיך והתקדם לרחבת השער המקסיקאי. זה הספיק בכדי ליצור מרחב פעולה, להסיט את הכדור ולבעוט פנימה שער מוצדק.

אנסו פרנדדס כבש שער נהדר בדקה ה-87 שהעניק לארגנטינה ניצחון 0:2 וסיכוי אף לסיים ראשונה ולהמנע ממפגש עם צרפת, ככל הנראה, בשלב הבא. מקסיקו תצטרך להבקיע שער מתישהו בכדי לנצח, אבל אפילו ניסיון להבקיע שער יהיה שיפור בשלב זה. ללא ספק הנבחרת המיותרת ביותר במונדיאל.

מקסיקו תצטרך להבקיע שער מתישהו בכדי לנצח, אבל אפילו ניסיון להבקיע שער יהיה שיפור בשלב זה. ללא ספק הנבחרת המיותרת ביותר במונדיאל.

במשחק נוסף ניצחה אוסטרליה את טוניסיה בתוצאה 0:1 משער של מיטצ'ל דיוק ותפגוש את דנמרק למאבק ישיר על העלייה (בהנחה שצרפת לא תפסיד לטוניסיה).

מיטשל דיוק כובש שער עבור אוסטרליה במשחק מול טוניסיה במונדיאל בקטאר, 26 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
מיטשל דיוק כובש שער עבור אוסטרליה במשחק מול טוניסיה במונדיאל בקטאר, 26 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)

משחקי היום

יפן – קוסטה ריקה. יפן המפתיעה מול קוסטה ריקה שספגה שביעייה מול ספרד. ניצחון יפני יבטיח העפלה כל עוד גרמניה לא תנצח את ספרד בהמשך היום. ניצחון יפני יזעזע את מעצמות אירופה, במילים אחרות.

בלגיה – מרוקו. בלגיה ניצחה את קנדה במשחק הראשון ולא הרשימה ואילו מרוקו סיימה בתיקו אפס מול קרואטיה. איך לומר זאת בעדינות? משטרת בלגיה בכוננות. זה יכול להיות ערב לא נעים בערים הגדולות.

קרואטיה – קנדה. קנדה אמנם הפסידה לבלגיה אבל שיחקה מצוין – מלבד החלק החשוב של הבקעת שערים. לא מדובר במקרה אלא בתהליך שבו הכדורגל הפך לפופולרי במדינה הצפונית ואף אומצה שיטת משחק סוחפת. אם הקנדים ימשיכו לשחק באותה רמה ואותה אנרגיה, הם גם יבקיעו את השער הראשון בתולדותיהם ויזכו בנקודות היסטוריות.

ספרד – גרמניה. ספרד יכולה להעיף את גרמניה כבר אחרי שני משחקים. נראה לי ששיחת המוטיבציה של לואיס אנריקה, מאמן ספרד, מעט מיותרת הפעם. הוא רק צריך להזכיר את העובדה הזו. להנזי פליק, המאמן הגרמני, נכונה עבודה קשה יותר: לשתק את הקישור הספרדי, לחבל בשטף המסירות של היריב ולשקם את הביטחון אחרי ההפסד ליפן. זה יהיה קרוב למשחק נוקאאוט.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,030 מילים ו-1 תגובות
סגירה