מחאת החיג'אב: האם המקור להשפלת הנשים הוא בקוראן?

נשים בחיג'אב, אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Aijaz Rahi)
AP Photo/Aijaz Rahi
נשים בחיג'אב, אילוסטרציה

מותה של מחסה אמיני בחודש ספטמבר הצית באיראן מחאה חברתית חריפה נגד השילטון. הצעירה בת ה-22 הוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית לאחר שעצרה אותה כי לא עטתה את החיג'אב (حجاب) כנדרש. האם הצניעות המוגזמת הנדרשת מנשים מוסלמיות מקורה בקוראן או שמדובר בהמצאה של גברים כדי לדכא ולהשפיל נשים?

קבירת בנות בעודן בחיים

מייסד האסלאם מוחמד חי בשנים 570 עד 632 לספירה. באותם ימים מעמד הנשים בחברה השבטית והפגאנית במזרח התיכון היה גרוע ביותר. דוגמה לכך אפשר לראות בנוהג לקבור תינוקות ובנות קטנות בעודן בחיים (موءودة) במקרים של מצוקה כלכלית או אכזבה ממין הילוד. הרצח האכזרי של בנות משקף את התקופה הקדם-אסלאמית הנקראת ג'אהִליה (جاهلية) ומשמעותה חוסר תרבות וברבריות.

מעמד הנשים בחברה השבטית והפגאנית במזה"ת היה גרוע ביותר. דוגמה לכך אפשר לראות בנוהג לקבור תינוקות ובנות קטנות בעודן בחיים (موءودة) במקרי מצוקה כלכלית או אכזבה ממין הילוד

קשה להבין זאת במבט מהמאה ה-21, אך באותם ימים פעולותיו של מוחמד ודבריו היו רפורמה גדולה לטובת הנשים. מוחמד היטיב עם הנשים ושיפר את הזכויות שלהן בתחומי: בעלותירושה, השכלה, נישואין, גירושין והשתתפות בחיי הדת. הקוראן ודרכו של מוחמד (סונה سنة) היו בסיס לשיפור מעמד הנשים.

שיפור, אך לא שוויון. בתחום הלבוש – לפי האסלאם האישה עלולה לפתות את הגבר אם לא תנהג בצניעות ולכן בקוראן ישנם מספר פסוקים המתייחסים ללבוש הנדרש ממנה. שני הפסוקים העיקריים בנושא זה הם: פסוק 31 בפרק "האור" ("לא תחשופנה את שכיות חמדתן מלבד הנגלות שבהן, ותכסינה ברעלותיהן את חזותיהן") ופסוק 59 בפרק "המחנות" ("עליהן לעטוף עצמן בגלימותיהן").

הפרשנות המקובלת: לכסות את כל הגוף מלבד הפנים וכפות הידיים

הפסוקים ניתנים לפרשנויות שונות מבחינת "הפשט" של הטקסט (מה זה שכיות חמדה? מה זה חזות?), אך מרבית המוסלמים העניקו פרשנות מחמירה לפיה על האישה לכסות את כל גופה מלבד הפנים וכפות הידיים. זרמים קיצוניים של האסלאם בהמשך הדרך החמירו את האיסור ואפשרו לנשים לחשוף רק את העיניים או אפילו גם לא את זה.

הפסוקים ניתנים לפרשנויות שונות מבחינת "הפשט" של הטקסט (מה זה שכיות חמדה? מה זה חזות?), אך מרבית המוסלמים העניקו פרשנות מחמירה לפיה על האישה לכסות את כל גופה מלבד הפנים וכפות הידיים

כדי לעמוד במשימה של השפלת האישה בלבושה, מעבר לחיג'אב יש מגוון רחב של כיסויים: בורקע (برقع), ניקאב (نقاب), צ'אדור (چادر), ח'מאר (خمار), עבאיה (عَبَايَة) ועוד. תלוי במקום, בתרבות ובמידת הקיצוניות של האסלאם. ישנן מדינות שבהן קוד הלבוש המחמיר מתחיל בגיל הבגרות המינית ויש מדינות שאפילו ילדות קטנות מחויבות להתלבש בצניעות.

נשות מוחמד היו חשופות ראש ופנים

את הכיסוי המחמיר מותר לאישה המוסלמית להוריד ליד אביה, בעלה, אביו, הבנים שלה או אנשים שאין להם עניין בנשים כמו זקנים או אנשים חולים. לאישה מוסלמית גם אסור לחשוף חלקים מגופה לפני אישה שאינה מוסלמית, אלא אם האישה האחרת היא עבד.

לסיכום: הצניעות של האישה חשובה, לפי האסלאם, כדי למנוע הטרדה מינית או פיתוי של גבר חלילה. לכן על האישה מוטלת אחריות שאם לא תשפיל מבטה ותנהג בצניעות היא תותקף מינית.

למרות שככל הנראה נשות מוחמד היו חשופות ראש ופנים, חכמי הדת, גברים כמובן, העניקו את הפרשנות המחמירה ביותר לפסוקים בקוראן המתייחסים ללבוש האישה.

גם בישראל, נשים מוסלמיות רבות, במיוחד בחברה הבדואית, כפופות למרותם של הגברים ונאלצות לכסות כמעט את כל גופן מחוץ לבית. נגד הנשים ה"סוררות" ננקטת אלימות על בסיס יומי, אך רק מעט מהמקרים מגיע לתקשורת או למשטרה.

למרות שככל הנראה נשות מוחמד היו חשופות ראש ופנים, חכמי הדת, גברים כמובן, העניקו את הפרשנות המחמירה ביותר לפסוקים בקוראן המתייחסים ללבוש האישה

החיג'אב והלבוש ה"צנוע" (למי הזכות לקבוע מה נחשב צנוע?) הם חלק מהדיכוי של הנשים ודרך נוספת לחיזוק עליונות הגברים.

אבי שאולי עבד שנים רבות כעיתונאי. לאחר כ-10 שנים ב-YNET וגלובס בעיקר, עבר לתחום היח"צ ועבד עם רונן צור, אבירם כהן, יהודה שוויצר ועכשיו – טל גולדפינגר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 540 מילים
סגירה