חודש אחרי החשיפה תושב עיסאוויה שבביתו הושתל נשק מכין תביעת ענק

סאמר סולימאן, שבביתו הושתל נשק במסגרת צילומי הסדרה ״מחוז ירושלים, עומד להגיש תביעת מיליונים נגד המשטרה, ״כאן״ ו״קודה תקשורת״ ● עורך דינו: ״הלקוח שלי כל כך התבייש שעשו לו 'חיפוש' שהוא לא סיפר לי״ ● ״התחושה שלנו היא שמח״ש לא מנהלת חקירה רצינית״

הנשק שהושתל לכאורה בביתו של סאמר סולימאן במסגרת צילומי הסדרה "מחוז ירושלים" (צילום: צילום מסך)
צילום מסך
הנשק שהושתל לכאורה בביתו של סאמר סולימאן במסגרת צילומי הסדרה ״מחוז ירושלים״

פרשת השתלת הנשק במזרח ירושלים בדרך לבית המשפט: סאמר סולימאן, תושב עיסאוויה שבמזרח ירושלים, צפוי להגיש בימים הקרובים בבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה של כ-2.5 מיליון שקל על עוגמת נפש נגד משטרת ישראל, וכנראה גם נגד תאגיד השידור "כאן" וחברת ההפקות "קודה תקשורת".

זאת, בטענה שהמשטרה ו"קודה הפקות" השתילו בביתו נשק לצורך צילום הסדרה "מחוז ירושלים", ושבמהלך "חיפוש" שהתבצע בלא ידיעתו "נמצא" הנשק בביתו בשידור.

"הלקוח שלי גאה בהיותו אדם 'נקי', ללא כל רקע ביטחוני או פלילי, ובך שמעולם לא החזיק נשק בביתו, ומעולם לא ידע שנעשה בביתו חיפוש", אמר לזמן ישראל אריה אביטן, עורך דינו של סולימאן שמכין את התביעה.

"פנינו כמה וכמה פעמים למח"ש, והתחושה שלנו היא שלא מתנהלת חקירה רצינית של העניין. לא נותנים לנו מידע ואין לנו דרך לדעת מה, אם בכלל, נעשה כדי למצות את הדין עם מי שעשה לו את העוול הזה"

"סאמר כל כך התבייש שעשו אצלו את ה'חיפוש' הזה, שהוא לא סיפר לי, מה גם שהם לא מצאו כלום בחיפוש", אמר אביטן. "כמובן שהוא לא ידע על הנשק שכביכול 'נמצא' אצלו באופן פיקטיבי עד שראה את הסדרה".

"פנינו כמה וכמה פעמים למח"ש, והתחושה שלנו היא שלא מתנהלת חקירה רצינית של העניין. לא נותנים לנו מידע ואין לנו דרך לדעת מה, אם בכלל, נעשה כדי למצות את הדין עם מי שעשה לו את העוול הזה".

במשטרה טוענים שהם קיבלו אישור מבית משפט לפרוץ לביתו של סולימאן על סמך מידע מודיעיני. זה לא נכון?
"אני לא יודע. אבל בתי המשפט נותנים לצערי למשטרה להיכנס לבתים, אם היא באה ואומרת שיש לה מידע מודיעיני, בלי לבדוק שבאמת יש מידע כזה. אבל אם המשטרה טענה שיש לה 'מידע מודיעיני' על אדם חף מכל פשע, ובלי שום מעורבות בנושאים ביטחוניים בשביל לצלם אצלו סרט, והשתילה נשק בבית שלו כדי לצלם, זה רק מגדיל את העבריינות של מי שעשה את זה ואת העוול".

"האשמות מרחיקות לכת כלפי המשטרה"

גורם המעורב בחקירה אינו פוסל את טענת עו"ד אביטן, לפיה בתי משפט מאשרים פריצות לבתים בלא ידיעת התושבים ועורכי דינם, אבל מעיר: "מבלי לנסות להפחית בחומרת העוול, שלכאורה, נעשה לתושבים, לא בטוח שהושתל בבתים שצולמו בסדרה נשק אמיתי על ידי המשטרה עצמה. זאת לא בעיה גדולה לשתול נשק בתמונה באמצעים טכנולוגיים, כשאין בבית נשק אמיתי".

בצילומים רואים שוטרים ש"מוצאים" נשק, כך שהם אמורים להיות מודעים למצג השווא שאומר שהנשק נמצא שם.
"להניח שהמשטרה השתילה נשק בכמה בתים שונים, ושהיא פרצה לכולם באישור בית המשפט בשביל צילום סדרה, זאת האשמה מרחיקת לכת כלפי המשטרה".

אם היה מידע מודיעיני על נשק, איך זה שלא נמצא שם נשק?
"לא כל המידע המודיעיני של המשטרה נכון וברבות מהפעולות, גם אלה שנעשות על סמך מידע מודיעיני מהימן, לא מתגלה כלום".

אז אתה טוען שהמשטרה הניחה שיש בבתים האלה נשק, אבל לא מצאה אותו, ובכל זאת הוא צץ בסדרה כשנראה היה שהשוטרים מוצאים נשק – וכל זה בלי שהמשטרה ידעה על הטעיה כלשהי? אולי זה להיפך, והמשטרה הטעתה גם את בית המשפט וגם את חברת ההפקה?
"גם אפשרי".

אם המשטרה לא הייתה מעורבת במעשה, למה היא התנצלה?
"המשטרה לא פעלה בהיגיון בסיפור הזה, זה ברור. השאלה באיזו צורה".

מאז נחשפה הפרשה בהארץ לפני חודש, "כאן" הוריד את הסדרה לחלוטין מהאוויר, לאחר שפלסטינים נוספים ממזרח ירושלים דיווחו כי גילו שנשק הושתל גם בביתם. תאגיד כאן התנער מאחריותו לתוכן של חברת ההפקות "קודה תקשורת", הטיל עליה את מלוא האחריות לאירוע, והודיע כי יפסיק לעבוד עמה.

מאז התנהלו מגעים בניסיון להמשיך את העבודה המשותפת, אך "כאן" מתבצרת בסירובה להמשיך לעבוד עם "קודה". כעת מתנהל מו"מ על האפשרות שגיא זהר ימשיך לעבוד עם "כאן" באופן עצמאי במנותק מ"קודה".

עם זאת, קודה ממשיכה לעבוד עם ערוצי טלוויזיה אחרים בישראל ובחו"ל גם אחרי האירוע.

ממשטרת ישראל, "כאן" ו"קודה" לא נמסרה תגובה לכתבה. ממח"ש נמסר בתגובה: "מח"ש בודקת את התלונות שהוגשו נגד השוטרים, העניין מצוי בבחינה לקראת החלטה".

עוד 584 מילים
סגירה