יומן מונדיאל / שלב הבתים

ארגנטינה חוזרת לתמונה

אחרי שני משחקים לא מרשימים, נראה שארגנטינה מצאה את הקצב הנכון והאופן הנכון לשחק סביב מסי: לא רק לתת לו לעשות ניסים אלא לשחק בהתאם ליתרון העצום שהוא מעניק לנבחרתו ● במקביל, ולמרות התבוסה מול ארגנטינה, פולין עלתה אף היא לשלב הבא בזכות שוער מצוין ותאונה סטטיסטית מהנה

אוהדי נבחרת ארגנטינה חוגגים את הניצחון על פולין ועלייה לשלב הבא במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Gustavo Garello)
AP Photo/Gustavo Garello
אוהדי נבחרת ארגנטינה חוגגים את הניצחון על פולין ועלייה לשלב הבא במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022

במשך כמה דקות כמעט זכה העולם לראות את דרמת הכדורגל קופצת מעל כריש. פולין ומקסיקו נאבקו על המקום השני בבית עם מאזן שווה של נקודות, הפרש שערים ומספר השערים שהובקעו.

פולין דורגה שנייה בזכות מספר הכרטיסים הצהובים הנמוך ששחקניה ספגו, אבל אם הייתה סופגת אמש  כרטיס אדום או מספר כרטיסים צהובים, גורל המקום השני היה מוכרע בהגרלה. זה קרה לנבחרת ישראל במשחקים האולימפיים ב-1968, אז היא הודחה על ידי בולגריה בהגרלה; זה קרה באליפות אפריקה, ובמשך דקות ארוכות זה היה עשוי לקרות גם בקטאר.

בסופו של דבר, פולין הצליחה לא לקבל עוד צהובים עד סיום משחק ההפסד 0:2 לארגנטינה. לאור זאת, מקסיקו הייתה צריכה לנצח את ערב הסעודית עם לפחות 3:1 כדי לעלות למקום השני. אבל מקסיקו ניצחה רק 2:1 וסיימה במקום השלישי – ואילו הפולנים עלו לשמינית הגמר. זהו ספורט: לפעמים הדרמה הגדולה ביותר היא תאונה סטטיסטית. זה עדיין היה מהנה מאוד, כל עוד אתה ניטרלי.

פולין נראתה אפרורית ותפלה ואם שחקניה היו משחקים עם גזר על הראש, הדמיון למאכל מסוים היה מושלם. השוער וויצ'ך שצ'סני היה ההבדל בין ההפסד הסביר לבין חזרה מוקדמת לוורשה. במחצית הראשונה הוא הציל פנדל של ליאו מסי והותיר טעם ספורטיבי למשחק.

פולין נראתה אפרורית ותפלה, ואם שחקניה היו משחקים עם גזר על הראש, הדמיון למאכל מסוים היה מושלם. השוער שצ'סני היה ההבדל בין ההפסד הסביר לבין חזרה מוקדמת לוורשה

שוער פולין וויצ'ך שצ'סני הודף פנדל של ליאו מסי עבור ארגנטיה במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
שוער פולין וויצ'ך שצ'סני הודף פנדל של ליאו מסי עבור ארגנטיה במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)

זה היה עוד פנדל שרק שחקן גדול זוכה לו אחרי התערבות שערורייתית של שופטי הוידיאו שקבעו שמגע של השוער בפניו של מסי שווה הזדמנות להכריע משחק בניגוד מוחלט לרוח המשחק. יש אין-ספור סכנות ואיומים על ענף הכדורגל – והיכולת של שופטי ה-VAR להשפיע באופן חסר פרופורציות על מהלך המשחק היא אחת מהן.

אבל הצלת פנדלים אינה תוכנית משחק ומעבר לכך לא היה לפולין דבר להציע מול ארגנטינה המתעוררת.

אחרי שני משחקים לא מרשימים, נראה שהנבחרת מצאה את הקצב הנכון והאופן הנכון לשחק סביב מסי: לא רק לתת לו לעשות ניסים אלא לשחק בהתאם ליתרון העצום שהוא מעניק לנבחרתו. מסי מושך אליו חצי מקבוצת היריב, עדיין ניחן ביכולת למסור מסירות מפצחות הגנה ולאיים בעצמו על השער.

אחרי שני משחקים לא מרשימים, נראה שהנבחרת מצאה את הקצב הנכון והאופן הנכון לשחק סביב מסי: לא רק לתת לו לעשות ניסים אלא לשחק בהתאם ליתרון העצום שהוא מעניק לנבחרתו

שני שערים מצוינים של אלכסיס מקאליסטר וחוליאן אלבארס הבטיחו את הנימצון המשכנע הראשון של ארגנטינה, ועד לסיום היה זה שצ'סני שמנע הפסד גדול יותר – כולל הצלת ענק בשניות הסיום. קשה לראות את פולין עושה משהו מול צרפת מעבר לגרירתה לדו-קרב פנדלים והסתמכות על שצ'סני. תיקון: הצלת פנדלים היא כן תוכנית משחק.

ליאו מסי שולט בכדור במשחק בין ארגנטינה ופולין במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
ליאו מסי שולט בכדור במשחק בין ארגנטינה ופולין במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

אדיוס מקסיקו ותודה על שער אדיר בבעיטה חופשית של לואיס צ'אבס, אבל מעבר לכך באמת שלא עשיתם הרבה. פחות מסעודיה – שאמנם סיימה עם פחות נקודות, אבל תמיד יהיה לה הניצחון על ארגנטינה.

אדיוס מקסיקו ותודה על שער אדיר בבעיטה חופשית של לואיס צ'אבס, אבל מעבר לכך באמת שלא עשיתם הרבה. פחות מסעודיה – שאמנם סיימה עם פחות נקודות, אבל תמיד יהיה לה הניצחון על ארגנטינה

תהפוכות הגורל

מילוש דג'נק, מגן נבחרת אוסטרליה, ומילאן בוריאן, שוערה של נבחרת קנדה, היו פעם, בילדותם, שכנים. שניהם נולדו בקנין, מובלעת סרבית בלב אוכלוסייה קרואטית ביוגוסלביה הנקרעת לגזרים. ב-1995, בשלהי מלחמת האזרחים ביוגוסלביה בין הסרבים לקרואטים, כבשו הכוחות הקרואטים את האזור ו-200 אלף סרבים עשו את הדרך הארוכה דרומה לכיוון בלגרד.

תשעה ימים על טרקטורים ועגלות ארך המסע ובין זרם האנשים שאיבדו את עולמם היו משפחותיהם של שני הילדים שיהפכו לכדורגלנים. הם גרו במחנה פליטים ליד בלגרד ומשם המשיכו לחיים חדשים, זה לאוסטרליה וזה לקנדה.

החיים ככדורגלנים גלגלו אותם לכוכב האדום בלגרד, קבוצה המזוהה ביותר עם הלאומנות הסרבית – שם משחק בוריאן היום, בעוד שדג'נק עבר לקולומבוס קרו בליגה האמריקאית.

מילוש דג'נק חוגג את ניצחונה של אוסטרליה מול דנמרק במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Aijaz Rahi)
מילוש דג'נק חוגג את ניצחונה של אוסטרליה מול דנמרק במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Aijaz Rahi)

לא חסרים סיפורים דומים. האחים איניאקי וניקו ווילאמס נולדו בחבל הבאסקים בספרד להורים גנאים שחצו את הסהרה בכדי להגיע לאזור בחזקת ספרד בצפון אפריקה. איניאקי הבכור משחק במדי גאנה ואילו ניקו מייצג את ספרד, ושניהם יחד משחקים באתלטיקו בילבאו שמייצגת את השאיפות הלאומיות הבאסקיות ועויונות רבת שנים לשלטון הספרדי. זהו הכדורגל והעולם המודרני.

דג'נק היה שותף אמש להישג הגדול של הכדורגל האוסטרלי – ניצחון על דנמרק והעפלה לשלב הבא.

הדנים פתחו את המשחק טוב אבל הלכו ונמוגו וסיימו עם טורניר מביך ומאכזב. בדקה ה-60 יצאו האוסטרלים להתקפה נדירה ומתיו לקי כבש מול קספר שמייכל. מאותו רגע היה ניתן לראות את הביטחון והאמונה של הדנים מטפטפת ונעלמת.

לא קל לשחק מול נבחרת אוסטרלית: כל האתוס של הספורט האוסטרלי הוא של נחישות ואגרסביות, העזה וחוצפה, גם כשמדובר בנבחרות על בראגבי וקריקט ולבטח כשמדובר באנדרדוג מקצה עולם הכדורגל. לדנים לא היתה תשובה במונחי כדורגל ובטח שלא במונחים מנטליים. המשחק היה גמור ואיתו המקום השני המפתיע של אוסטרליה.

לא קל לשחק מול נבחרת אוסטרלית: כל האתוס של הספורט האוסטרלי הוא של נחישות ואגרסביות, העזה וחוצפה. לדנים לא היתה תשובה במונחי כדורגל ובטח שלא במונחים מנטליים

המשחק בין אוסטרליה ודנמרק במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
המשחק בין אוסטרליה ודנמרק במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)

במשחק המקביל התמודדה תוניסיה מול ההרכב השני של צרפת. ההרכב הראשון נשלח למנוחה על הספסל והרכב טלאים עם ציוותים מוזרים של שחקנים שלא בעמדותיהם התקשה לשחק יחד.

במשחק המקביל התמודדה תוניסיה מול ההרכב השני של צרפת. ההרכב הראשון נשלח למנוחה על הספסל והרכב טלאים עם ציוותים מוזרים של שחקנים שלא בעמדותיהם התקשה לשחק יחד

אולי זה לא הוגן כלפי דנמרק ואוסטרליה ששיחקו מול צרפת האמיתית, אבל זהו חלק בלתי נמנע מהטורניר. ברזיל הפסידה לנורווגיה ב-1998 בסיטואציה דומה והנורווגים עלו לשלב הבא על חשבון מרוקו.

הפעם לתוניסאים היה את המזל לפגוש את צרפת ברגע הנכון מבחינתם למאבק רווי משמעויות פוליטיות בין הקולוניאליסטים לנתינים לשעבר. במשחק קודם ב-2008 בין שתי הנבחרות בפריז, האוהדים הטוניסאים צרפתים היוו את הרוב, הם שרקו בוז למרסלייז ולחאתם בן ארפה, שחקן נבחרת צרפת ממוצא תוניסאי.

ניקולא סרקוזי, נשיא צרפת אז, דרש מההתאחדות שלא לשחק יותר נגד הקולוניות הצפון אפריקאיות לשעבר וגם במשחק בקטאר ניצלו האוהדים התוניסאים את ההזמנות בכדי להביא את דעתם על ההמנון הצרפתי.

שחקן צרפת רנדל קולו מואני נאבק עם שחקן תוניסיה עלי בן רומדאן במהלך המשחק בין שתי הנבחרות במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
שחקן צרפת רנדל קולו מואני נאבק עם שחקן תוניסיה עלי בן רומדאן במהלך המשחק בין שתי הנבחרות במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)

עשרה משחקני תוניסיה נולדו בצרפת ועוד שניים גדלו בה מגיל צעיר. זוהי צרפת והכדורגל המודרני. אחד מהם הוא ווהבי חאזרי שנולד בקורסיקה ואמר לפני המשחק: "אני מאה אחוז תוניסאי, מאה אחוז צרפתי ומאה אחוז קורסיקאי ואני לא מתבייש בזה".

אותו חאזרי העניק לתוניסיה את שתי הדקות המתוקות ביותר שלה בטורניר. הוא הבקיע את השער הראשון לזכותה בקטאר בדקה ה-58 ולמשך שתי דקות הייתה נבחרתו במקום השני. האביב התוניסאי נקטע כשלקי הבקיע את שערו, אבל גם ניצחון סמלי על אלופת העולם הקולוניאליסטית אינו דבר של מה בכך.

חאזרי העניק לתוניסיה את שתי הדקות המתוקות ביותר שלה בטורניר. הוא הבקיע את השער הראשון לזכותה בקטאר בדקה ה-58 ולמשך שתי דקות הייתה נבחרתו במקום השני

גם החלום הזה נגדע כשאנטואן גריזמן השווה אי שם בתוך תוספת הזמן, אבל צוות שופטי ה-VAR הבחינו בנבדל והשער נפסל והתוניסאים זכו לרגע חמוץ מתוק. הפעם זה היה שימוש נכון ב-VAR שנועד לתיקון טעות שיפוט של ממש.

בסופו של דבר ישנו נתון אחד בולט: צרפת הבקיעה שבעה שערים, אוסטרליה שלושה ואילו דנמרק ותוניסיה רק שער אחד כל אחת. שתי הקבוצות הראויות ממשיכות לשלב הבא.

נבחרת תוניסיה חוגגת את השער שהבקיע ווהבי חאזרי במשחק מול צרפת במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
נבחרת תוניסיה חוגגת את השער שהבקיע ווהבי חאזרי במשחק מול צרפת במונדיאל בקטאר, 30 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

משחקי היום

קנדה – מרוקו וקרואטיה – בלגיה. דנמרק אכזבה קשות, אבל בלגיה למרות הניצחון על קנדה נראית רע עוד יותר. מריבות פנימיות עשויות להביא להפסד נוסף מול הקרואטים שיבטיח את העפלת מרוקו לסיבוב הבא.

קוסטה ריקה – גרמניה וספרד – יפן. הפסדה של יפן לקוסטה ריקה החלשה הציל את גרמניה ויאפשר לה לעלות לסיבוב הבא אם תנצח את קוסטה ריקה באופן משכנע. יפן זקוקה לניסים מול ספרד, ולא שמגיע לה אחד כזה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אחת לחודש אני צם יום שלם, 24 שעות, צום מלא, ללא דבר שנכנס לפי - בכלל: ממש יום כיפור. אז היות וכך, לא יכולתי להתרגש מהמונדיאל אתמול - כי צמתי. אוףףף, בעסה, מאיפה הבאתי על עצמי את המנהגים... המשך קריאה

אחת לחודש אני צם יום שלם, 24 שעות, צום מלא, ללא דבר שנכנס לפי – בכלל: ממש יום כיפור. אז היות וכך, לא יכולתי להתרגש מהמונדיאל אתמול – כי צמתי. אוףףף, בעסה, מאיפה הבאתי על עצמי את המנהגים המג'נונים הללון, אווףףףף. אאח

עוד 1,144 מילים ו-1 תגובות
סגירה