יומן מונדיאל / שלב הבתים

כאוס, קסם, או אלכימיה

במשך דקותיים אתמול, עולם הכדורגל הביט בחוסר אמון על המסך שלפניו ולא הבין מה קורה: יפן הובילה את טבלת הבית, קוסטה ריקה הייתה במקום השני. ספרד וגרמניה היו בדרכן הביתה ● בסופו של דבר, יפן וספרד עלו לשלב הבא, בסיומו של ערב מפתיע שהפך לערב הסנסציוני ביותר בתולדות הכדורגל העולמי

נבחרת יפן חוגגת את עלייתה לשלב הבא, אחרי שהביסה את ספרד 2:1 במונדיאל בקטאר, 1 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Aijaz Rahi)
AP Photo/Aijaz Rahi
נבחרת יפן חוגגת את עלייתה לשלב הבא, אחרי שהביסה את ספרד 2:1 במונדיאל בקטאר, 1 בדצמבר 2022

שתי דקות. במשך 120 שניות במחצית השנייה הובילה יפן את טבלת הבית ובמקום השני הייתה קוסטה ריקה. שתי הקבוצות שהיו בדרכן לשדה התעופה היו ספרד וגרמניה. במשך דקותיים עולם הכדורגל הביט בחוסר אמון על המסך שלפניו ולא הבין מה קורה. הערב המפתיע הפך לערב הסנסציוני ביותר בתולדות הכדורגל העולמי.

במחצית המשחקים ספק אם היה אדם אחד שהאמין שזה אפשרי. ספרד הובילה 0:1 משער של אלברו מוראטה, גרמניה הובילה באותה תוצאה. ספרד החזיקה בכדור כמעט כל המחצית הראשונה, ונראתה בדרך לניצחון קליל.

גרמניה לא הייתה אמורה להתקשות מול קוסטה ריקה שבעטה למטרה רק פעם אחת בשני משחקיה הקודמים. אבל בכדורגל ישנם שני גורמים מהותיים בדי-אן-איי שלו: בכל משחק ישנו אלמנט של כאוס, או קסם, או אלכימיה. איך שתרצו לקרוא לזה.

משהו בלתי מוסבר שנובע מהקושי להבקיע שער שעשוי לפרוץ בכל רגע. כדורגל הוא משחק שמועד להפתעות, להפרעות, לבלתי יאמן. וגם הגישה המנטלית היא אחת החשובות ביותר בין אין-ספור גורמים שקובעים את תוצאת המשחק.

המשחק בין יפן וספרד במונדיאל בקטאר, 1 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Themba Hadebe)
המשחק בין יפן וספרד במונדיאל בקטאר, 1 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Themba Hadebe)

ספרד, שניצחה את קוסטה ריקה 7:0, הפכה לזחוחה מרגע לרגע. כן, המסירות הקצרות היו מדויקות, יפן לא נגעה בכדור, ותוכנית המשחק של לואיס אנריקה עבדה כביכול. אבל לא היה נראה שדחוף לספרדים להבקיע עוד שער או שניים. ממילא, בכל תוצאה, הם יעלו לשלב הבא ואיך היפנים יכבשו בלי הכדור. הרי הם הפסידו לקוסטה ריקה.

יום יבוא ומאמן יפן יספר מה קרה שם בדיוק, אבל כנראה שזו התוכנית, כי זה קרה מול גרמניה וגם מול ספרד. במשך מחצית שלמה יפן הסתגרה, ספגה את הלחץ ולא יזמה דבר. ואז, אחרי ההפסקה, נכנס ריטצו דואן למשחק, כבש אחרי שתי דקות והיה מעורב בשער השני של אאו טנאקה בדקה ה-51. הדמיון למהפך מול גרמניה היה חשוד מדי.

חשד אחר הוא שברגע שיפן הבקיעו, לא היה דחוף לספרד לנצח את המשחק כי לוח המשחקים מהמקום השני קל יותר לכאורה. בהחלט ייתכן, אבל כשקוסטה ריקה עלתה ליתרון בלתי נתפס אחרי שעריים בדקות ה-58 וה-70, הטקטיקה הפכה למסוכנת מדי.

קשה לשחק לאורך זמן באופן זחוח ונרפה ואז פתאום לחזור לטרוף את המגרש. מה גם שאנריקה הוציא את מוראטה, חלוץ המטרה שהתאים לקרב החפירות שהתפתח על המגרש – החלטה שפרשנים ספרדיים התקשו להסביר אחרי המשחק.

המשחק בין יפן וספרד במונדיאל בקטאר, 1 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
המשחק בין יפן וספרד במונדיאל בקטאר, 1 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)

במשך שתי דקות חזרה ספרד להיות ספרד של שנות השמונים והתשעים. זו עם השחקנים המצוינים והכשלונות המביכים ביותר. אין ספרדי מבוגר מספיק שלא נזכר בהדחה ב-1998 אחרי הפסד לניגריה ותיקו מול פרגוואי. זה היה מביך ומשפיל פי כמה.

במשך שתי דקות חזרה ספרד להיות ספרד של שנות השמונים והתשעים. זו עם השחקנים המצוינים והכשלונות המביכים. אין ספרדי שלא נזכר בהדחה ב-1998

גרמניה השוותה שתי דקות מאוחר יותר והבקיעה שער שלישי בדקה ה-83 שאחריו היה ברור, עד כמה שיש ברור בכדורגל, שקוסטה ריקה לא תחזור על המהפך. ספרד המשיכה לתקוף, נגיד, ולא ממש איימה על השער. האם עשתה זאת בכוונה, שמא אחרי תצוגת האימפוטנטיות כבר לא הייתה מסוגלת להבקיע? למה לא שתי האפשרויות?

יפן ניצחה 1:2 במונדיאל הגדול ביותר בתולדותיה. פתאום ההפתעה הגדולה ביותר בבית השדים והרוחות הזה הייתה הניצחון של קוסטה ריקה על יפן.

גרמניה, בלתי נתפס – בטח לא עבור מי שראה כדורגל החל משנות השבעים – עפה טורניר שני ברציפות כבר בשלב המוקדם. ההפסד ליפן גרם את הנזק העיקרי והתיקו מול ספרד, הותיר את הפתח שיפן ניצלה. יחד עם טורניר יורו אפור לפני שנה, מדובר בשלושה כשלונות ברציפות, פרק זמן מפלצתי בתולדות הקבוצה האירופאית המצליחה ביותר.

שחקני נבחרת גרמניה אחרי הניצחון מול קוסטה ריקה – וסיום דרכם במונדיאל בקטאר,1 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
שחקני נבחרת גרמניה אחרי הניצחון מול קוסטה ריקה – וסיום דרכם במונדיאל בקטאר,1 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

גרמניה יצרה יותר מצבי הבקעה מכל נבחרת אחרת בשלב המוקדם, אבל מנואל נויר כבר אינו השוער שהיה ועדיין לא נמצאו מחליפים לדור של 2014. הקבוצה חסרה איכות התקפית ועתידו של הנזי פליק המאמן אינו ברור.

גרמניה יצרה יותר מצבי הבקעה מכל נבחרת אחרת בשלב המוקדם, אבל מנואל נויר כבר אינו השוער שהיה ועדיין לא נמצאו מחליפים לדור של 2014. הקבוצה חסרה איכות התקפית ועתידו של הנזי פליק אינו ברור

ספרד שוב התקשתה מול נבחרת שהתגוננה באופן יעיל וחסר בושה. השוער אונאי סימון נראה כחוליה החלשה ביותר בנבחרת ואופוריית ה-7:0 התפוגגה. לא בטוח שזה רע. יפן, שלא זכתה למספיק שבחים על שני נצחונות ענק מעמדת פיגור, הוכיחה שהיא יודעת להתגונן, לתקוף בפרקי זמן קצרים ולנצל את האיכות של דואן. מול קרואטיה בשלב הבא היא תצטרך להביא עוד יכולות, השיטה כבר נחשפה.

ה-Xg של לוקאקו

אחרי המשחק בין בלגיה לקרואטיה דומה שישנה שאלה אחת חשובה: האם רומלו לוקאקו, חלוצה של נבחרת בלגיה, מסוגל לפגוע בתחת של פרה עם באנג'ו. בהתחשב שגם כלי הנגינה וגם איבר הבהמה די גדולים הרי שהסיכויים אינם קטנים, אבל בהתחשב בעובדה שזהו לוקאקו, אז כנראה שלא.

ישנה גרסה שטוענת שבאנג'ו הוא בעצם את חפירה עגול (כל יום לומדים משהו חדש וחשוב) אבל המסקנה זהה: בלגיה השיגה נקודה אחת מול קרואטיה ועפה הביתה בגלל ההחמצות של לוקאקו.

שחקן נבחרת בלגיה רומלו לוקאקו מגיב אחרי שהחמיץ הזדמנות לכבוש שער במשחק מול קרואטיה במונדיאל בקטאר, 1 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
שחקן נבחרת בלגיה רומלו לוקאקו מגיב אחרי שהחמיץ הזדמנות לכבוש שער במשחק מול קרואטיה במונדיאל בקטאר, 1 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

מדד הבאנג'ו והפרה הוא אחד המקובלים בתרבות הכדורגל האנגלית לתאר את יכולתו של שחקן מחמיצן. בעידן המדעי שהכדורגל שועט לעברו, ישנו מדד אחר: שערים צפויים. כלומר, מה הסיכוי של שחקן להבקיע שער ממצב אליו הוא הגיע שמסומל באותיות Xg.

ובכן, ה-Xg של לוקאקו היה גבוה יותר משל שאר נבחרת בלגיה בכל שלושת משחקיה בקטאר. כלומר, בלגיה הגיעה למצבי הבקעה במחצית השנייה מול קרואטיה אבל אלו נפלו לרגליו של לוקאקו. מעט מדי, מאוחר מדי, לוקאקו מדי.

דור הזהב הבלגי ירד מהבמה באופן מאכזב אחרי שהמאמן ושחקני אותו דור התקשו בקבלת ההחלטה הקשה ביותר: לדעת מתי להחליף שחקן אחרי השיא. רוברטו מרטינס, מאמן בלגיה דבק בשחקנים שהגיעו לחצי הגמר ברוסיה והתוצאה הייתה בהתאם.

דור הזהב הבלגי ירד מהבמה באופן מאכזב אחרי שהמאמן ושחקני אותו דור התקשו בקבלת ההחלטה הקשה ביותר: לדעת מתי להחליף שחקן אחרי השיא

במשחק השני ניצחה מרוקו את קנדה בתוצאה 2:1 וסיימה במקום הראשון. היא תתמודד מול ספרד לקרב של שכנות גאוגרפיות וכמה סכסוכי גבול.

וכבוד לשופטת סטפני פראפה, לפיפ"א – כן מגיעה להם מילה טובה – ולצוות הנשים ששפט במשחק בין גרמניה וקוסטה ריקה.

השופטת סטפני פראפה במשחק בין גרמניה וקוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 1 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Moises Castillo)
השופטת סטפני פראפה במשחק בין גרמניה וקוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 1 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Moises Castillo)

משחקי היום

דרום קוריאה – פורטוגל ואורוגוואי – גאנה. אורוגוואי חייבת לנצח את גאנה, שמגיעה למשחק עם נקמה בטמפרטורת קרח להגיש. לפני 12 שנים הייתה גאנה על סף עליה היסטורית לחצי גמר המונדיאל בדרום אפריקה ורק הצלה ביד מקו השער של לואיס סוארס בדקה ה-120 מנעה כיבוש שער ניצחון. סוארס הורחק, והפנדל נבעט למשקוף.

אורוגוואי ניצחה בקרב הפנדלים וגאנה לא זכתה להיות הנבחרת האפריקאית הראשונה שתשחק בחצי הגמר, עובדה שכאבה במיוחד לאור מיקום האליפות. הגנאים עדיין כועסים, אבל סוארס הבהיר במסיבת העיתונאים אתמול: "אין לי על מה להתנצל. לא פצעתי איש ולא אני החמצתי את הפנדל". לא חושב שזה ישכנע מישהו בגאנה.

ברזיל – קמרון וסרביה – שווייץ. בדרך כלל מופנית האנרגיה הסרבית למציאת איזשהו קשר למלחמות הבלקן אצל הנבחרת היריבה ולהתרכז בו באופן מוגזם ומעורר אי-נוחות. במקרה של נבחרת שווייץ זה קל: שני כוכביה, גרניט ג'אקה ושרדן שאקירי, הם ממוצא אלבני, מה שהופך אותם לאויבי האומה הסרבית ולא רק זאת: הם גם הבקיעו מול סרביה בניצחונה של שווייץ ברוסיה 2018.

זאת, ועוד: כששאקירי הבקיע את שער הניצחון בדקה ה-90 בקלינינגרד, הוא חגג מול הקהל הסרבי שהציק לו במשך 90 דקות כשהוא מסמל באצבעותיו את העיט האלבני, זה שפניו מביטות מזרחה ומערבה. הם לא אהבו את זה. שווייץ אפילו נקנסה בשל כך, אבל עבור ג'אקה, שאקירי וכל אלבני וקוסברי באשר הם, זה היה שווה את זה.

הפעם האנרגיה הסרבית מופנית למלחמות פנימיות. שמועות על בגידות בין שחקני הסגל ונשותיהם מערערות את הנבחרת הסרבית. השחקנים מכחישים, אבל זו אינה הכנה אופטימלית. הו לא.

עוד 1,123 מילים
סגירה