יומן מונדיאל / שלב הבתים

טראומה פוסט טראומטית

12 שנים שגאנה סוחבת את טראומת המשחק מול אורוגוואי ב-2010, ואמש הטרגדיה הפכה לפארסה ● המשחק בין שווייץ וסרביה, לעומת זאת, ענה על כל הציפיות וסיפק את המשחק הטוב ביותר בטורניר ● והנה הגענו, בשעה טובה, לשמינית הגמר

המשחק בין אורוגוואי וגאנה במונדיאל בקטאר, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
AP Photo/Manu Fernandez
המשחק בין אורוגוואי וגאנה במונדיאל בקטאר, 2 בדצמבר 2022

ההיסטוריה חוזרת על עצמה, אמר פעם אדם שהרבה לטעות, פעם כטרגדיה ופעם כפארסה. גאנה נגד אורוגוואי הוא סיפור שחוזר על עצמו כפנדל ותסמונת פוסט טראומטית.

אחוז ניצול פנדלים בזמן משחק (להבדיל מדו-קרב פנדלים) עומד על כ-75 אחוז אבל כשאנדרה איו ניגש לבעוט את בעיטת העונשין לזכות גאנה בדקה ה-21 יכולת לראות הכול: את ההתעסקות המיותרת בפנדל של רבע הגמר בין שתי הנבחרות ב-2010, אז כשאסמואה ז'אן בעט למשקוף. את הכעס על לואיס סוארס שהציל שער גנאי ברגע האחרון בידו, את תחושת העוולה, את הכאב על ההפסד אז. ואת הפחד.

איו, השריד האחרון לנבחרת 2010, עמד במרחק של ארבעה צעדים מהנקודה הלבנה ועם כל צעד יכולת לראות את אחוזי הסיכוי להבקיע הולכים ונגוזים. המשא על הכתפיים הורגש עד לברכיים שהתקשו לסחוב אותו.

הוא קיווה שסרחיו רוצ'ט, שוערה של אורוגוואי, יעשה את הצד הראשון ויפנה לו חצי שער, אבל השוער זיהה את חרדת החלוץ בבעיטת ה-11, נותר על רגליו – ואז זינק לעבר הכדור החלוש של איו. טרגדיה ב-2010 – פארסה ב-2022.

שוער אורוגוואי סרחיו רוצ'ט בולם כדור מבעיטת פנדל חלשה של שחקן נבחרת גאנה אנדרה איו במונדיאל בקטאר, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Aijaz Rahi)
שוער אורוגוואי סרחיו רוצ'ט בולם כדור מבעיטת פנדל חלשה של שחקן נבחרת גאנה אנדרה איו במונדיאל בקטאר, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Aijaz Rahi)

גאנה לא רק שלא זכתה לסגור את הטראומה, היא חיה אותה מחדש. תסמונת דחק פוסט טראומטית בשידור חי לעולם. פדריקו ולוורדה, כוכבה של אורוגוואי, חגג את ההחטאה בהתגרות בשופט שבחר להתעלם ממנה.

חמש דקות מאוחר יותר ניצל ג'יורג'יאן דה ארסקאטה סדרת טעויות של בלמי גאנה ההמומים והבקיע מקרוב, וניתן היה להרגיש את הקריסה באוויר. גאנה כבר לא תפקדה, ובדקה ה-32 הסתיים מהלך מבריק של התקפת אורוגוואי בבעיטה מהאוויר של אותו דה אראסקאטה.

הכדור עבר במרחק של כמה סנטימטרים בודדים מכף רגלו של לורנס אטי-זיגי, שוערה של גאנה, אבל הוא – במקום להרחיק את הכדור ברגל – ניסה לזנק באופן תיאטרלי למרחק של חמישה סנטימטרים. זה הסתיים בעוד שער לזכות הדרום אמריקאים – ובשני השערים היה מעורב סוארס.

לאור שוויון 1:1 במשחק בין פורטוגל ודרום קוריאה, היתרון הזה הספיק לאורוגוואי בכדי לעלות מהמקום השני – העלבון המושלם לגאנה, שהייתה צריכה רק תיקו בכדי לתפוס את המקום השני.

לאור שוויון 1:1 במשחק בין פורטוגל ודרום קוריאה, היתרון הזה הספיק לאורוגוואי בכדי לעלות מהמקום השני – העלבון המושלם לגאנה, שהייתה צריכה רק תיקו בכדי לתפוס את המקום השני

ג'יורג'יאן דה ארסקאטה במהלך שיסתיים בהבקעת שער עבור אורוגוואי במשחק מול גאנה במונדיאל בקטאר, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ashley Landis)
ג'יורג'יאן דה ארסקאטה במהלך שיסתיים בהבקעת שער עבור אורוגוואי במשחק מול גאנה במונדיאל בקטאר, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ashley Landis)

עד לסיום המחצית נותרו כ-20 דקות עם תוספת הזמן, מול נבחרת המומה ולא מתפקדת. אורוגוואי העדיפה להוריד את הרגל מהדוושה ולתת לגנאים הזדמנות להירגע ולהיערך מחדש בהפסקה. ואכן, רוב המחצית השנייה הייתה שקולה וללא הרבה מצבים עד לדקות הסיום, בייחוד אחרי שהגיעה הבשורה מהמשחק המקביל.

עד לסיום המחצית נותרו כ-20 דקות עם תוספת הזמן, מול נבחרת המומה ולא מתפקדת. אורוגוואי העדיפה להוריד את הרגל מהדוושה ולתת לגנאים הזדמנות להירגע ולהיערך מחדש בהפסקה

קרן של פורטוגל בדקה הראשונה לתוספת הזמן הפכה להתקפה מתפרצת אותה הוביל סון שהגיע עד לרחבת פורטוגל ואז כשהוא מוקף בשישה שחקנים, הצליח למסור לוואנג הי-צ'אן שכבש את שער הניצחון היקר. דרום קוריאה עלתה לראשונה למקום השני.

שער אחד של אורוגוואי או שני שערים של גאנה היו שולחים נבחרת אחרת לשמינית הגמר, ואכן במשך מספר דקות התנהל משחק פרוע ומרתק עם מספר הזדמנויות מצוינות לשתי הצדדים.

חלוץ אורוגוואי אדינסון קבאני הוכשל ברחבה, אבל צוות השופטים התעלם והמשחק הסתיים בניצחון אורוגוואי שלא הספיק לה, וחגיגות של נבחרת דרום קוריאה שתתמודד מול ברזיל במשחק הבא שלה.

שחקני אורוגוואי, עם אדינסון קבאני מימין, זועמים על שופט המשחק מול גאנה, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
שחקני אורוגוואי, עם אדינסון קבאני מימין, זועמים על שופט המשחק מול גאנה, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)

שחקני אורוגוואי נחלקו בין אלו שבכו על מר גורלם ואלו שרדפו אחרי השופט. האורוגוואים תפסו את השופט בחולצתו והקיפו אותו בירידה מהמגש וקבאני אף הפיל את מוניטור עמדת ה-VAR לרצפה. על פניו זהו צעד מבורך שרבים היו רוצים לעשות בעצמם. ה-VAR הפך לאויב הכדורגל, אבל הצעד של קבאני סימל את ההפרעה הנפשית האורוגוואית.

אחת מאומות הכדורגל הגדולות ביותר, פס ייצור מפואר לחלוצים אגדיים, רואה את עצמה כצפרירים חולון בתכלת. "פיפ"א תמיד נגדנו", אמר סוארס אחרי המשחק.

אחת מאומות הכדורגל הגדולות ביותר, פס ייצור מפואר לחלוצים אגדיים, רואה את עצמה כצפרירים חולון בתכלת. "פיפ"א תמיד נגדנו", אמר סוארס אחרי המשחק

תזכורת: אורוגוואי הכריזה מלחמת עולם נגד פיפ"א ונגד "האנגלים" אחרי שסוארס הורחק ממונדיאל 2014 בעקבות נשיכת שחקן יריב. ואם פיפ"א נגדם, אולי זה לא רעיון טוב להתגרות בשופט. דה ארסקאטה אמר ש"אין בכלל ספק שזה לא הוגן מה שקרה פה".

בהחלט היו טעויות שיפוט – והגסה שבהן הייתה לא להרחיק את דה ארסקאטה, שניסה לפצוע את אחד משחקני גאנה. משהו מוזר קורה באליפות מבחינת ההימנעות מהרחקת שחקנים, ובכל מקרה: אדיוס מוצ'צ'וס, אסטה לואגו, עד למונדיאל הבא.

שחקני נבחרת אורוגוואי רבים עם השופט בתום המשחק מול גאנה במונדיאל בקטאר, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Aijaz Rahi)
שחקני נבחרת אורוגוואי רבים עם השופט בתום המשחק מול גאנה במונדיאל בקטאר, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Aijaz Rahi)

המשחק בין שווייץ וסרביה ענה על כל הציפיות. כדורגל נהדר וגם המשך מלחמות הבלקן ונטייה מוזרה של שחקנים משתי הקבוצות לאחוז במבושיהם בהתרסה. בסופו של דבר הייתה זו סרביה שנותרה עם האיבר ביד, אחרי אחד המשחקים הטובים ביותר באליפות.

המשחק בין שווייץ וסרביה ענה על כל הציפיות. כדורגל נהדר וגם המשך מלחמות הבלקן ונטייה מוזרה של שחקנים משתי הקבוצות לאחוז במבושיהם בהתרסה

כבר בדקה הראשונה שווייץ כמעט כבשה והיה ברור ששתי הקבוצות באו לתקוף. בהתחשב בעובדה שלשתיהן יש כלים מצוינים בחוד ובקישור ההתקפי, שמתאימות לסגנון משחק כזה, זו הייתה ההחלטה הנכונה.

סרביה הייתה חייבת לנצח ועלתה עם דושאן טאדיץ', אלכסנדר מיטרוביץ' ודושאן ולאחוביץ' ואילו שווייץ עם שרדאן שאקירי ובריל אמבולו בעמדות המאיימות. התוצאה הייתה ארבעה שערים כבר במחצית הראשונה.

שאקירי הבקיע ראשון וחגג באופן מאופק יחסית לחגיגת הנשר האלבני לפני ארבע שנים. מיטרוביץ' השווה, וולאחוביץ' העלה את סרביה ליתרון בזכות משחק פנטסטי של טאדיץ'. שער השוויון של אמבולו סמוך לשריקה חתם את המחצית הטובה ביותר בטורניר, לבטח מבחינת האיכות ההתקפית.

בריל אמבולו מבקיע שער עבור שווייץ במשחק מול סרביה במונדיאל בקטאר, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)
בריל אמבולו מבקיע שער עבור שווייץ במשחק מול סרביה במונדיאל בקטאר, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)

גם המחצית השנייה נפתחה באופן דומה ורמו פרוילר כבש את השער השלישי לזכות שווייץ אחרי מהלך קבוצתי מבריק. עד לסיום, המשחק נרגע יותר מבחינת הכדורגל והפך לסוער יותר מבחינת עימותים, עלבונות אתניים ונפנופי איברים.

במשחק המקביל עלתה קמרון ליתרון מאוחר מול ברזיל משער של ונסן אבובקאר ושער שוויון סרבי היה מעלה אותה, אבל שער כזה לא הגיע. שווייץ, שכה הרשימה ביורו בשנה שעברה, עלתה לשלב הבא ותשחק מול פורטוגל, ואולי תהפוך להפתעת הטורניר.

ברזיל, כמו פורטוגל, צרפת וספרד שהבטיחו את עלייתן באופן מעשי אחרי שני משחקים, הפסידה במשחק השלישי באופן שהותיר טעם חמוץ – זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של המונדיאל שאף קבוצה לא ניצחה בשלושה משחקים בשלב הזה – אבל הדרמות הרבות הוכיחו שוב שהפורמט הנוכחי מוצלח. הכוונה לשנות במונדיאל ב-2026 את השיטה לבתים בני שלוש קבוצות חייבת להיבחן מחדש.

בשעה טובה הונף כרטיס אדום שני במונדיאל, הפעם לעברו של אבובקאר, שספג צהוב שני אחרי שהוריד את חולצתו בעקבות כיבוש השער. כן, אפשר להבין את הרצון להראות סיקס-פק לעולם, אבל הוא לא נראה מוטרד מכך שחבריו לקבוצה נותרו בחיסרון מספרי מול ברזיל.

שחקן קמרון ונסן אבובקאר מקבל כרטיס אדום במשחק מול ברזיל, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
שחקן קמרון ונסן אבובקאר מקבל כרטיס אדום במשחק מול ברזיל, 2 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)

משחקי היום

שלב שמינית הגמר! בכל משחק תושג הכרעה, תוך 90 או 120 דקות (במונחים של היום 150 דקות כולל תוספות הזמן) או בעיטות הכרעה מ-11 מטר.

הולנד – ארצות הברית. הולנד הייתה צפויה לסיים במקום הראשון בביתה, ארצות הברית במקום השני ושתי הקבוצות נערכו לכך במשך חודשים רבים. מאמן ארצות הברית גרג ברהלטר שיחק בעברו שש שנים בליגה ההולנדית ומכיר את הכדורגל ההולנדי היטב. הנבחרת הכתומה עלתה באופן חלק לשלב הבא אבל לא הרשימה, מלבד יכולת ההבקעה של קודי חאקפו. ארצות הברית מנגד ספגה רק שער אחד וגם הוא בפנדל, עד כה. זה עשוי להיות קרב צמוד.

ארגנטינה – אוסטרליה. מעטים ציפו לראות את אוסטרליה בשלב הבא, אבל ניצחון גדול על דנמרק העניק לה את הזכות להתמודד מול ארגנטינה, שהתאוששה מהפתעת ההפסד לערב הסעודית. אוסטרליה צפויה להעניק לנבחרתו של מסי אתגר גדול יותר מאשר הכניעה ללא תנאי של פולין אבל ארגנטינה סימן 2, נראית כגדולה עליה.

עוד 1,124 מילים
סגירה