איילת שקד משתמשת ברטוריקת המתנגדים למסורת שלנו

AYELET SHAKED
Ayelet Shaked, Interior Minister and head of the Jewish Home party speaks during a press conference in Ramat Gan, October 25, 2022. Photo by Avshalom Sassoni/Flash90 *** Local Caption *** הבית היהודי בחירות מדברת מסיבת עיתונאים כפר המכבייה איילת שקד שרת הפנים

אני כמעט אף פעם לא מסרב להיות המוהל בברית מילה. אבל לפני כמה שנים קיבלתי בקשה שהייתי חייב לסרב לה.

"יש לי חברים ממצרים שמבקרים בארץ," הקול אמר לי בשיחה. "הם רוצים לעשות ברית מילה לבת שלהם. אתה עושה את זה?".

"זה אסור מן התורה", נזפתי בו.

אני כמעט לעולם לא מסרב להיות המוהל בברית מילה. אבל פעם קיבלתי בקשה שהייתי חייב לסרב לה: "חברים ממצרים שמבקרים בארץ רוצים למול את בתם. אתה עושה את זה?", "זה אסור מן התורה", נזפתי

למרות שניסיתי בכל כוחי להסביר למה זה כל כך בעייתי, האיש לא קיבל את דעתי. "אנחנו מלים בנים והם מלים בנות. למה זה כל כך נורא?", שאל. אך בוודאי שיש הבדל עצום ביניהם. 

ועכשיו נראה שגם חברת כנסת איילת שקד לא מבינה את העניין.

בשבוע שעבר, שרת הפנים היוצאת איילת שקד דחתה בקשת מקלט של אישה מסיירה לאון. האישה ביקשה מקלט בטענה שבארץ מולדתה תאולץ לעבור מילת נשים. שקד דחתה את הבקשה באומרה: "לא יעלה על הדעת לפגוע באינטרס הריבוני בגין רדיפה נטענת הדומה למנהג נפוץ בקרב אזרחי ישראל". 

יש סיכוי שח"כ שקד לא מבינה את התוצאות המלאות של תגובותיה. בהשוואת ברית מילה יהודית לבין ברית נשים, היא משתמשת ברטוריקת המתנגדים לברית המילה. אלו שמתנגדים למסורת שלנו ועובדים כדי לאסור אותה, מוכיחים את הטענה שלהם בהשוואה הזו. ההיגיון אומר שאם מגיעה הוקעה לברית נשים ויש לאסור אותה, ושני הדברים שווים (מסיבות טובות, כמו ששקד אמרה), אז ברית מילה צריכה לסבול את אותו גורל. אבל ההשוואה היא השוואת שווא. 

יש סיכוי ששקד לא מבינה את התוצאות המלאות של תגובותיה. בהשוואת ברית מילה יהודית לברית נשים היא משתמשת ברטוריקת המתנגדים למסורת ברית המילה שלנו ואלה שעובדים כדי לאסור אותה

הקורבנות של ברית נשים הן הראשונות לציין ששני המנהגים שונים לגמרי. השוואה בין שני הדברים למעשה מזלזלת בטראומה שהן חוו. ברית נשים נעשית בדרך כלל במהלך גיל ההתבגרות כשהילדה מגיעה לבגרות. בדרך כלל הנערה מובלת לחדר חשוך שבו ההליך נערך על ידי אדם לא מיומן בסביבה לא סטרילית. 

אבל מעבר להליך עצמו, הכוונה של המנהג מאד בעייתית. בניגוד לברית המילה, שנועדה לרומם את הילד למעמד מלא בקהילה, מילת נשים נועדה לשמור על האישה כפופה לבעלה. ההליך נועד לגזול ממנה כל הנאה מינית כדי שהיא לא תתפתה לבגוד בבן זוגה.

מה שעוד מעורר תדהמה באמירות של שקד זה עד כמה הן חורגות מהיחס השגור בממשלת ישראל כלפי ברית מילה. בדרך כלל, המדינה נזהרת מלמתוח ביקורת על כל היבט של המצווה, גם כשמדובר בהיבטים השנויים במחלוקת שלה.

מציצה בפה, למשל, היא חלק מאד שנוי במחלוקת בטקס ברית מילה, כאשר יש מגע בעל פה ישיר בין מוהל והחיתוך – מגע כזה יכול לגרום נזק מוחי או אפילו מוות לתינוק. יש בינינו כאלה שלכל אורך הקריירה הרבנית שלהם קוראים ומשוועים להתנגדות ציבורית לחלק של המציצה בפה. אבל הרבנות הראשית מעדיפה לא להגיב על כך. הם חוששים שיהיו אנשים אשר ישתמשו באמירות האלו כדי לאסור על ברית המילה. במדינות שונות בעולם, באירופה למשל, כבר לא אוהבים את המסורת שלנו. עד כמה שזה מתסכל אותי זה עדיין עדיף על מה ששקד אמרה. 

מעבר להליך הבעייתי עצמו, כוונת המנהג מאד בעייתית. בניגוד לברית המילה, שנועדה לרומם את הילד למעמד מלא בקהילה, מילת נשים נועדה לשמור על האישה כפופה לבעלה ולגזול ממנה כל הנאה מינית

לא חשבתי שאומר זאת, אבל יהיה טוב אם איילת שקד תנהג כמו הרבנות הראשית ותעדן את הדרך שלך להביע את דעתה. הצהרותיה סיכנו את ברית מילה היהודית ברחבי העולם. המתנגדים לברית המילה רוצים לשכנע את חסרי השכלה והם מצליחים בכך.

הדבר האחרון שאנחנו צריכים הוא חברת כנסת אשר מצדיקה את ההתנגדות למצוותינו. אפילו אם היא רק רצה לדחות את בקשת המקלט, היה כדאי לה לחשוב על איך ההערות שלה יורות למסורת היהודית ברגל, כמאמר הפתגם. 

חיים לייטר הוא רב, מוהל, מסדר קדושין וחבר בית דין פרטי. הוא הקים את מגן הברית, ארגון המחויב לשמירה על הטקס הקדוש של ברית המילה, וכן על הילדים הנימולים. הוא עלה לארץ ב-2009 ומתגורר באפרת עם אשתו וארבעת ילדיו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לא ראיתי שום טיעון מהימן על ההבדל בין ברית נשים לגברים , גם ההנאה המינית של גברים נפגעת מאוד מאוד מאוד ודי למבין. אין ספק שלהיות מקובל אצל יהודים צריך להיות נימול וזה סוג של דיכוי חברתי... המשך קריאה

לא ראיתי שום טיעון מהימן על ההבדל בין ברית נשים לגברים , גם ההנאה המינית של גברים נפגעת מאוד מאוד מאוד ודי למבין. אין ספק שלהיות מקובל אצל יהודים צריך להיות נימול וזה סוג של דיכוי חברתי לא משנה איך תהפוך את זה ולהפוך את זה להאדרה זה כמו להגיד תקריב את היד שלך בשביל להיות מקובל וואו איזה מעשה גבורה התקבלת לחברה. בקיצור מילת גברים היא בדיוק כמו מילת נשים מה גם שמבחינה אנטומית הדגדגן של האישה זהה ל"עורלה" של הגברים.

עוד 577 מילים ו-1 תגובות
סגירה