כששוטרים חורגים מסמכותם ומפעילים אלימות זו לא מעידה קטנה

צילום מסך מסרטון מצלמת גוף ממעצר שביצעה שוטרת מג"ב אוריאן בן כליפא, שעלה בערוץ 13
צילום מסך מסרטון מצלמת גוף ממעצר שביצעה שוטרת מג"ב אוריאן בן כליפא, שעלה בערוץ 13

בגבעה התקיים דיון סוער – מה גורם לנו יותר לשנוא את "הציונים" – הרוב טענו שזה המעשים שלהם. הם מונעים מאתנו ליישב את ארץ ישראל, לגרש את האויב הערבי, לבנות את בית המקדש ולכונן מדינת הלכה – ולכן אנחנו שונאים אותם.

בגבעה התקיים דיון סוער – מה גורם לנו יותר לשנוא את "הציונים". הרוב טענו שמעשיהם. הם מונעים מאתנו ליישב את א"י, לגרש את האויב הערבי, לבנות את בית המקדש ולכונן מדינת הלכה – ולכן אנו שונאים אותם

אבל אחד הנוכחים, דווקא מהבוגרים שבהם, טען שזה המעשים הקטנים והמעצבנים ששוטרים עושים – בין אם זה לסגור את האזיקים חזק מדי או לעשות עליך חיפוש, שאחריו אתה מגלה שיש לך 20 ש"ח פחות בארנק. לטענתו דווקא הרשעות היתרה הזו, שהיא לא חלק מהפקודות של השוטר ומה שהוא עושה במהלך תפקידו – זה עיקר מה שמעורר את הכעס ולא אותם עקרונות גדולים.

מאז עברו הרבה ניידות על כביש 60 ואני כבר במקום מאוד אחר אידאולוגית. אבל מודה ומתוודה – הסלידה, שלא לומר השנאה לשוטרים, עדיין קיימת שם. באמת בגלל אותם אירועים מקוממים, אך לצערנו כל כך נפוצים, של חריגה מסמכות ופגיעה שלא בצדק.

נראה לי שאי אפשר להיות אקטיביסט ולהיתקל באופן יומיומי בשוטרים בלי לחלוק את הסלידה הזאת. זה לא משנה אם אתה פעיל בתעאיוש או פעיל בחוזרים להר – התקלות ממושכת עם שוטרים, בטח מהצד הלא נכון, תביא לסלידה מהם.

הבחירות האחרונות היו מפתיעות מאוד עבורי. לא האמנתי, והאמת שאני עדיין מתקשה להאמין, שאיתמר בן גביר יצליח כל כך. אני התקשיתי להאמין שהוא יהיה בקואליציה כלשהי לפני כמה שנים או אפילו בכנסת, בטח ובטח שלא שר בכיר למדי בממשלה בראש סיעה משמעותית. אבל לא על בן גביר אני רוצה לדבר כאן אלא על אחד מחברי סיעתו, המיועד לפי הפרסומים לשמש כסגן שר הכלכלה – ח"כ אלמוג כהן.

מאז עברו הרבה ניידות על כביש 60 ואני כבר במקום מאוד אחר אידאולוגית. אבל מודה ומתוודה – הסלידה, שלא לומר השנאה לשוטרים, עדיין קיימת שם. באמת בגלל אותם אירועים מקוממים ונפוצים

מעולם לא שמעתי על כהן עד הפרסום על צירופו למפלגת עוצמה יהודית. הכרתי כמה וכמה פעילים בעבר שהיו מקרובים לבן גביר, אבל עליו לא שמעתי. הדבר שהכי הפתיע אותי הוא שמדובר בשוטר, ולא סתם שוטר אלא יס"מניק.

יס"מניקים בשבילי, כמי שהיה כילד בפינוי האלים של 9 הבתים במאחז עמונה, זה כמו סוהרסנים. מפלצת מפחידה שמגע איתה הוא הסיוט הכי גדול. אם אני רואה יס"מניק ברחוב אני רועד מפחד עד היום. נזכר באותו יס"מניק שדהר לכיווננו עם אלה והחל להרביץ לנו. מזכיר לכם שוב שהייתי ילד בן 12. זה לא הזיז לו.

בן גביר, כמוני, נחשף לא מעט לאלימות משטרתית, ככל הנראה הרבה יותר ממני. הבעיה הגדולה שלי עם שוטרים זה לא שאני חושב שמשהו מרושע בשורש נשמתם. אלא שהמשטרה, ככל מערכת ובפרט מערכת עם כוח, נוטה להצדיק את עצמה. מי שהיה במערכת זמן רב סופג את זה ויתקשה מאוד להסתכל על מקרים בהם המערכת פעלה שלא כדין בעין ביקורתית כלפי המערכת וייטה להצדיק אותה.

יס"מניקים בשבילי, כמי שהיה כילד בפינוי האלים של עמונה, זה כמו סוהרסנים. למראה יס"מניק ברחוב אני רועד מפחד עד היום. נזכר ביס"מניק שדהר לכיווננו עם אלה והחל להרביץ לנו. הייתי ילד בן 12. זה לא הזיז לו

לכן הופתעתי מאוד מבחירתו של בן גביר לצרף שוטר לשעבר. במבט לאחור נראה שבן גביר בחר לשנות כיוון ולא לפנות לקהל היעד הישן שלו אלא להתמקד בטיקט של ביטחון אישי. לכן זה אך מתבקש שייקח שוטר לשעבר שהקים מיליציה אזרחית להשלטת החוק בנגב כדי להראות כמה הוא מחזק את מי שבא לדאוג לביטחון האישי של האזרחים כשהמשטרה כושלת בכך.

כהן, יחד עם בן גביר, הגיעו ביום שלישי האחרון להפגין מול בית המשפט בזמן שאוריאן בן כליפא, שוטרת מג"ב שחשודה בהפעלת אלימות כלפי ערביה שעצרה. בן כליפא העידה בבית המשפט ומסרה את גרסתה לאירועים, לפיה היא הותקפה קודם וחשה איום.

בחשבון הטוויטר שלו מגיבים התעמתו איתו על תמיכתו בבן כליפא לאור תקיפה שהתקיימה לכאורה על ידה כבר ב-2018, שאז הופנתה כנגד פעילי הר הבית.

העיתונאי ופעיל הר הבית ארנון סגל שנמצא במקום ה-20 ברשימה המשותפת לציונות הדתית ועוצמה יהודית וייתכן שיכנס לכנסת במסגרת החוק הנורבגי הגיב לציוץ התמיכה של כהן בבן כליפא וכתב:

"אלמוג היקר, אנא אל תגן על שוטרת אלימה שהתאכזרה גם ליהודים טובים שלא עשו דבר רע".

סגל נענה על ידי כהן:

"ארנון יקירי, איני עומד מאחורי מעשיה, אך בסופו של יום אנחנו שלחנו אותה למשימה מול בת המוכתר וראוי לגבותה. חשוב להפריד בין הדברים".

ארנון סגל, שביקש מאלמוג כהן לא להגן על שוטרת אלימה לכל הצדדים נענה: "איני עומד מאחורי מעשיה, אך בסופו של יום אנחנו שלחנו אותה למשימה מול בת המוכתר וראוי לגבותה. חשוב להפריד בין הדברים"

התמיכה של כהן מסוכנת ונרחבת הרבה יותר מהתמיכה של בן גביר, שמגבה את בן כליפא רק כחלק מהגישה הלאומנית והגזענית שלו. ביולי התראיין בן גביר לערוץ 7 וסיפר על כך שהוא יודע שבן כליפא הינה שוטרת אלימה שכן הוא ייצג נערות שהותקפו על ידיה. לטענתו הגיבוי שלו הוא בגלל הצביעות של המערכת שמעמידה אותה לדין כאשר מדובר בבת המוכתר אבל לא כאשר מדובר בנערות יהודיות.

אלמוג כהן, לעומת זאת, תוקף את מח"ש כ"אויב העם" כפי שפורסם בהארץ. כאשר הוא נכנס לפוליטיקה דאג כהן למחוק כמה וכמה ציוצים חריפים וקשים. באחד מהם הוא קרא למח"ש "אויבי העם הפרוגרסיביים. הם סה"כ כלבי התקיפה של הפוסט נאציזם שמשתלט כאן על כל חלקה טובה".

ציוץ של אלמוג כהן נגד מח"ש שנמחק
ציוץ של אלמוג כהן נגד מח"ש שנמחק

הדברים האלו של כהן חמורים מאוד ומציגים את הבעיה עם אנשים שבאים מתוך המערכת המשטרתית. הם מתקשים להבין שכששוטר או שוטרת חורגים מסמכותם מדובר בדבר חמור ביותר ולא באיזו מעידה קטנה שבגללה צריך לתמוך בהם כי "אנחנו שלחנו אותה".

דוב מורל עובד כפרילנס במחלקת הדאטה של שומרים – המרכז לתקשורת ודמוקרטיה. סטודנט למשפטים, נער גבעות לשעבר וכיום פעיל בקבוצת 'הליברלים במרצ'.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 866 מילים
סגירה