יומן מונדיאל / שמינית הגמר

פורטוגל הוכיחה כמה היא מוצלחת בלי רונאלדו

אי אפשר לפסול את האפשרות שהדבר המשמעותי האחרון שרונאלדו יעשה בקריירה שלו יהיה להניף את גביע העולם דווקא בזכות ירידתו לספסל במשחק מול שווייץ ● ברבע הגמר, פורטוגל תפגוש את מרוקו - שניצחה את ספרד בדו-קרב פנדלים שלא היה דו ולא היה קרב

שחקני נבחרת פורטוגל, עם פפה במרכז, חוגגים אחרי אחד מהשערים שכבשו מול שווייץ בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
AP Photo/Natacha Pisarenko
שחקני נבחרת פורטוגל, עם פפה במרכז, חוגגים אחרי אחד מהשערים שכבשו מול שווייץ בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022

לפעמים ההחלטות הקשות ביותר הן ההחלטות הקלות ביותר. לפעמים העבודה שלך נעשית על ידי אחרים. לעיתים אין ברירה היא הברירה היחידה שיש, ואז כריסטיאנו רונאלדו מורד לספסל ונבחרת פורטוגל משחקת בלי אבן ריחיים על הצוואר. ואז היא משחקת.

לא שרונאלדו לא יכול לתרום, ולהבקיע. בכל קבוצה שהוא שיחק בה הוא כבש, הוא עדיין מנתר גבוה יותר מכל אחד אחר, בטח יחסית לגילו, הוא עדיין יכול לכבוש ומדי פעם להבריק ממש, אבל זו לא הדרך להתבונן בדילמת רונאלדו. השאלה היא המחיר.

רונאלדו בא עם תג מחיר עצום, בכל מובן אפשרי. כסף, אגו, גינונים, ההתעסקות בו, שימור הלקוח ותקציב מוצרי טיפוח. לפעמים, יותר ויותר, זו ממש מחילת ארנב בקדמת המגרש ששואבת לתוכה את יכולת הקבוצה כולה.

רונאלדו בא עם תג מחיר עצום, בכל מובן אפשרי. כסף, אגו, גינונים, ההתעסקות בו, שימור הלקוח ותקציב מוצרי טיפוח. לפעמים, יותר ויותר, זו ממש מחילת ארנב ששואבת לתוכה את יכולת הקבוצה כולה

בשיאו זה היה מחיר שהיה שווה לשלם עבורו ולשעבד את הקבוצה סביבו, כי רונאלדו בשיאו היה שני רק למסי ולעיתים טוב כמוהו, ולמרות כל הפולחן הוא היה שחקן קבוצתי. כלומר, כל עוד הוא על המגרש, והכול נע סביבו, הוא היה מחויב לחלוטין, לא הפסיק לעבוד, שמר על עצמו והיווה דוגמה לכל שחקן צעיר. זה היה פולחן אישיות שהצדיק את עצמו, על המגרש ובחנות המועדון.

 כריסטיאנו רונאלדו, מימין, על הספסל בהחלטת מאמן נבחרת פורטוגל פרננדו סנטוש (עומד), במשחק מול שווייץ בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
כריסטיאנו רונאלדו, מימין, על הספסל בהחלטת מאמן נבחרת פורטוגל פרננדו סנטוש (עומד), במשחק מול שווייץ בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)

בשנה האחרונה נותר הפולחן ואילו האישיות הלכה ונעלמה, במובן הכדורגל. האישיות במובן הרונאלדו הייתה כשהייתה.

מאמן נבחרת פורטוגל פרננדו סנטוש אינו מהפכן, או מי שאוהב לקבל החלטות קשות, או מעניינות. כדורגל נבחרות הוא באופיו רגוע יותר, שלב אחרון לקראת פנסיה או משרה בתקשורת, אבל לפעמים החיים מגלגלים לפתחו של השמרן ביותר הזדמנות לחולל מהפכה, וסנטוש ניצל אותה היטב.

עבור מאמנים, כדורגל נבחרות הוא באופיו רגוע יותר, שלב אחרון לקראת פנסיה או משרה בתקשורת, אבל לפעמים החיים מגלגלים לפתחו של השמרן ביותר הזדמנות לחולל מהפכה, וסנטוש ניצל אותה היטב

רונאלדו לא הבריק במשחקי פורטוגל, לא ניצל מצבים, כבר אינו מסוגל ללחוץ כמו פעם וגם ירד בזעף לספסל במשחק ההפסד מול דרום קוריאה.

המילים "ירד בזעף" די מיותרות. ברור שהוא ירד בזעף, כי הוא רונאלדו. קפטן הנבחרת, והאיש שבעיני עצמו הוא עדיין החלוץ האדיר עם הצעדים מעל הכדור וחגיגות השערים הבלתי נלאות. ממש ניתן לדמיין את חייו כמם שבו אשתו בטוחה שהוא חושב על נשים אחרות ואילו רונאלדו חושב על חגיגת שער חדשה.

כריסטיאנו רונאלדו יורד מהמגרש בזעף במשחק פורטוגל מול שווייץ בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
כריסטיאנו רונאלדו יורד מהמגרש בזעף בסיום משחק פורטוגל מול שווייץ בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

רונאלדו, כמו כל שחקן בשכבת האיכות הדקיקה שלו, הוא תחרותי באופן בלתי נסבל. אבל כשאתה יוצא לתחרות מול הגיל שלך, ישנה רק תוצאה אחת.

וכך אמש מול נבחרת שווייץ – שהרשימה רבים בשני הטורנירים האחרונים ולא מעט, שיעול נבוך, חשבו שהיא עדיפה על פורטוגל – לא היה מנוס. אפשר ליפול עם רונאלדו, זו החלטה קלה כמו להזמין פסטל דה נאטה במעדנייה בליסבון, לתת לו לספוג את כל הביקורת, להמשיך לפנסיה ליד יקב בעמק הדורו. ואפשר לקנות מקום בהיסטוריה.

סנטוש הותיר את רונאלדו (וגם את זואאו קנסלו ואת רובן נבש) על הספסל והעניק את מקומו לאחד, גונסאלו ראמוס, חלוץ בן 21 מבנפיקה עם רקורד של 33 דקות במדי נבחרת פורטוגל וגם שער נגד מכבי חיפה.

כמו שאמר, כמעט, עומר ליטל: אם אתה מוריד את המלך לספסל, כדאי שהמחליף שלו לא יפספס. ראמוס לא נראה כמי שבכלל היה מסוגל לפספס, במהלך אחת ההופעות בכורה בהרכב הפותח המלהיבות ביותר בתולדות המונדיאלים.

אם אתה מוריד את המלך לספסל, כדאי שהמחליף שלו לא יפספס. ראמוס לא נראה כמי שבכלל היה מסוגל לפספס, במהלך אחת ההופעות בכורה בהרכב הפותח המלהיבות ביותר בתולדות המונדיאלים

גונסאלו ראמוס חוגג אחרי שהבקיע שער עבור פורטוגל במשחק מול שווייץ בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
גונסאלו ראמוס חוגג אחרי שהבקיע שער עבור פורטוגל במשחק מול שווייץ בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

בכדורגל יש שלושער מושלם של שער ברגל שמאל, שער בימין, ושער בנגיחה. עם פורטוגל, זה היה שלושער מושלם מסוג אחר.

שער אחד בבעיטה עוצמתית בסיבוב מול שוער מצוין בפינה שאותו שוער כיסה. שער נוסף של חלוץ רחבה אופוטוניסט שמנצל שבריר שנייה ודוחק את הכדור פנימה. ולסיום, שער באחד על אחד מול השוער בנגיעה כל כך אלגנטית, נשיקה של נגיעה, בקור רוח, בידיעה שהלילה, כל מה שהוא ירצה לעשות יעלה בידו.

פפה הוותיק כבש בנגיחה אחרי כדור קרן ואילו רפאל גריירו כבש את השער היפה במשחק, בהתקפה שביתרה את ההגנה השווייצרית בסדרת מסירות מדויקות. רפאל לאאו, המחליף הטוב בטורניר, התכבד בשער השישי בבעיטה נהדרת משלו.

פפה הוותיק כבש בנגיחה אחרי כדור קרן ואילו גריירו כבש את השער היפה במשחק. לאאו, המחליף הטוב בטורניר, התכבד בשער השישי בבעיטה נהדרת משלו

ברונו פרננדש וז'ואאו פליקס לא כבשו אבל הניעו את הנבחרת ונראו גם הם משוחררים מצילו של אתם יודעים מי. זו הייתה אחת הפעמים הנדירות שהכישרון הריץ את פורטוגל, שהיא שיחקה באופן טבעי, בהתאם למעלותיה – ולא חסר כישרון בנבחרת הזו, עכשיו שרונאלדו וסנטוש העניקו את ההגה לשחקנים.

רפאל גריירו כובש את השער הרביעי מתוך שישה עבור פורטוגל במשחק מול שווייץ בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
רפאל גריירו כובש את השער הרביעי מתוך שישה עבור פורטוגל במשחק מול שווייץ בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)

שווייץ כבשה שער ניחומים אחד, אבל התפרקה בקלות גדולה מדי. גבינה מותכת על תפוחי אדמה, מתברר, אינה אופי. 6:1 לפורטוגל בתצוגה קבוצתית באיכות נדירה. זה היה לא פחות טוב מהמתפרצות של הולנד, משחק האגפים של צרפת ואמבפה, הבליצים של אנגליה, הרגעים שנחה הרוח על מסי והכדורגל הנוזלי של ברזיל.

אולי זה השלושער מדבר, אבל אי אפשר לפסול את האפשרות שהדבר האחרון שכריסטיאנו רונאלדו יעשה בכדורגל מהמדרגה הראשונה יהיה להניף את גביע העולם דווקא בזכות ירידתו לספסל. כן, קל יותר לשחק בלי משקולות על הכתפיים. ההחלטה הקלה ביותר היא לעיתים ההחלטה הטובה ביותר.

אפילו יותר טוב מהדבר האמיתי

פורטוגל תשחק ברבע הגמר מול מרוקו, שניצחה את ספרד בדו-קרב בעיטות הכרעה, שלא היה דו ולא היה קרב. בונו, שוערה של מרוקו, הציל את כל הבעיטות – וזו הגדרה נדיבה – שנבעטו לעברו, ומרוקו ניצחה 3:0 בפנדלים אחרי 0:0 מחריד, ואתרי העולם יצאו במשחקי מילים על שירי U2.

בונו, שוערה של מרוקו, הציל את כל הבעיטות – וזו הגדרה נדיבה – שנבעטו לעברו, ומרוקו ניצחה 3:0 בפנדלים אחרי 0:0 מחריד, ואתרי העולם יצאו במשחקי מילים על שירי U2

זה היה רע עם ובלי זה (למשל), ומבלי לקחת דבר משמחת המתפרעים ברחובות מערב אירופה והתקשורת האוריינטליסטית, זה היה משחק דלוח שאין ברירה אלא להשלים איתו.

שחקני נבחרת מרוקו חוגגים את נצחונם מול ספרד בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)
שחקני נבחרת מרוקו חוגגים את נצחונם מול ספרד בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)

בכל טורניר יהיו נבחרות שלא מנסות להבקיע ורק להגיע לבעיטות הכרעה, למרות שיש למרוקו כלים ומהירות בכדי להבקיע שערים ממש; ובכל טורניר תהיה נבחרת ספרד שתתמסר למוות. אלף מסירות לשום מקום.

בכל טורניר יהיו נבחרות שלא מנסות להבקיע ורק להגיע לבעיטות הכרעה, למרות שיש למרוקו כלים ומהירות בכדי להבקיע שערים ממש; ובכל טורניר תהיה נבחרת ספרד שתתמסר למוות. אלף מסירות לשום מקום

הניצחון הענק של ספרד על קוסטה ריקה היה מאותם ימים שהכוכבים מסתדרים בשורה, היריב בא נרגש למשחק הפתיחה, עם יומרות ותקוות, וסופג. שאר היריבות עושות הכול בכדי לא לספוג, להתנגד ממש, ואז יש לספרד בעיה.

האידאולוגיה של מסירות קצרות לאין קץ הפכה לנוקשה מדי, וצפויה. קשת המסירות מסביב לרחבה המרוקאית, סדר המסירות, קצב המסירות, המסירות האלו לשם המסירות, הכול היה כל כך צפוי. כמו 0:0 אחרי 120 דקות.

פאולו סרבייה בעט לקורה בפעולה האחרונה במשחק וכמעט העניק לספרד ניצחון, אבל ספרד לא מצאה את מה שחיפשה (שוב, סליחה): מבקיע שערים. אולי כדאי לשחק עם חלוץ, לבעוט לשער מדי פעם, להרים את הקרנות לרחבה, לתת לכישרון לדבר. לזכור שב-2010 – אז זכתה ספרד בגביע – היא גם הבקיעה שערים מכוערים, מקרן אפילו.

שחקני נבחרת ספרד אחרי שהפסידו בדו-קרב פנדלים מול מרוקו בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)
שחקני נבחרת ספרד אחרי שהפסידו בדו-קרב פנדלים מול מרוקו בשמינית הגמר של המונדיאל בקטאר, 6 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Luca Bruno)

משחקי היום

אין משחקים!  מעניין איך נראה עולם הזה שאתם מדברים עליו.

משחקי יום שישי

קרואטיה – ברזיל. קרואטיה לא הרשימה עד כה ותצטרך הופעת שיא של לוקה מודריץ בכדי להימנע מהפסד. ברזיל תתקל בהגנה טובה ומאורגנת יותר מזו של דרום קוריאה, אבל היא הפייבוריטית הברורה.

ארגנטינה – הולנד. יש לשתי הקבוצות היסטוריה: יוהאן קרויף בשיאו ב-1974, רוב רנסנברינק בועט לקורה וגם מריו קמפס והחונטה ב-1978, דניס ברגקאמפ-דניס ברגקאמפ-דניס ברגקאמפ ב-1998, וגם חצי גמר ב-2014 שהסתיים בניצחון ארגנטינאי בפנדלים. לואי ואן חאל היה המאמן אז במשחק עם מעט מאוד מצבים שבו גם ליאו מסי נוטרל. המפגש בשישי, בכל אופן, צפוי להיות צמוד למדי.

עוד 1,175 מילים
סגירה