הארכת המנדט של נתניהו - השתתפות פעילה של הנשיא בהפיכה משטרית

יצחק הרצוג מבטיח לשמור על נתניהו מאוחדת בראיון בפגוש את העיתונות, צילום מסך מערוץ הכנסת
יצחק הרצוג מבטיח לשמור על נתניהו מאוחדת בראיון בפגוש את העיתונות, צילום מסך מערוץ הכנסת

בנימין נתניהו ביקש הארכה מהנשיא יצחק הרצוג. ביום ראשון הנשיא צריך להחליט אם לאשר זאת. עליו לסרב. הארכת המנדט תהיה השתתפות פעילה של הנשיא בהפיכה משטרית.

בנימין נתניהו ביקש הארכה מהנשיא יצחק הרצוג. ביום ראשון הנשיא צריך להחליט אם לאשר זאת. עליו לסרב. הארכת המנדט תהיה השתתפות פעילה של הנשיא בהפיכה משטרית

הבקשה להארכה מהנשיא לא באה כדי להקים ממשלה, אלא כדי לשנות קודם את החוק על מנת להקים ממשלה. היה אפשר לדמיין שעם 64 מנדטים ל"ממשלת ימין על מלא" לא יהיה צורך בהארכה – אך אין זה עניין פשוט להקים ממשלה בניגוד לחוק יסוד הממשלה. כל ילד מבין שאי אפשר לשנות את החוקים תוך כדי משחק על מנת לנצח.

בתחילת השבוע 64 ח"כים על מלא חתמו יחד על דרישה להחליף את יו"ר הכנסת לפני השבעת הממשלה. בקשה משונה, אך אין חוק ספציפי נגד זה. שר המשפטים היוצא גדעון סער הסביר כי "העברת החתימות מעידה שהרכבת הממשלה הושלמה. בקשת נתניהו לנשיא לתוספת ימים לצורך זה היא אחיזת עיניים. המטרה: העברת חוקים פרסונליים ובעייתיים לפי דרישת שותפיו לפני הקמת הממשלה. לא לשם כך ניתנה הרשות לנשיא בחוק להארכת מועד, ועליו לדחות את בקשתו של נתניהו".

המהלך לשינוי החוק לפני הקמת ממשלה הוא מהלך לא לגיטימי. יש לנתניהו 64 מנדטים, שיתכבד להרכיב ממשלה. אם הדרך היחידה שלו להקים ממשלה היא לשנות קודם את החוק, הרי שאין לו אפשרות להקים ממשלה באופן לגיטימי. ממשלה לגיטימית יכולה לקום במסגרת החוק הקיים.

היה אפשר לדמיין שעם 64 מנדטים ל"ממשלת ימין על מלא" לא יהיה צורך בהארכה – אך לא פשוט להקים ממשלה בניגוד לחוק יסוד הממשלה. כל ילד מבין שאי אפשר לשנות את החוקים תוך כדי משחק על מנת לנצח

אילו הארכת מנדט היתה עניין אוטומטי, זה היה אוטומטי ולא נתון לשיקול דעת של נשיא המדינה. אם ההארכה נועדה לשנות את חוק יסוד הממשלה כדי לאפשר לעבריין מורשע בפלילים שנידון למאסר להתמנות לשר למרות שזה אסור מפורשות בחוק, אין לנשיא אפילו שיקול דעת. הוא אינו יכול לאשר הארכה לשם שינוי החוק, לשם הפיכה משטרית.

נשיא המדינה לא רק לא יכול לאשר הארכת זמן לשם שינוי החוק, הוא גם לא יכול להתנות הארכת זמן בהבטחה לא לשנות את החוק. נשיא לא יכול להתנות את מה שאין לו כוח לאכוף. אנחנו יודעים מה שוות התניות והבטחות. עיין ערך הסכם ניגוד העניינים שהותנה ע"י בג"ץ כדי לאשר כהונת נאשם בפלילים כראש ממשלה – תנאי שלא קויים אך לא הפריע לנתניהו לכהן כרה"מ.

האיחוד האירופי כבר שלח אות דיפלומטי לנשיא בצורה של הקפאת שיתוף פעולה (שיתוף מודיעין למיגור פשע וטרור) עם משטרת ישראל. העולם המערבי מסמן כי ישאיר מדינה עם ממשלה לא לגיטימית – בודדה.

יש קו ברור בין הפרשנות המילולית הרובוטית לחוק שהביאה הרכב של 11 שופטים לפסוק שנאשם בפלילים יכול לכהן כראש ממשלה כי אין חוק ספציפי שאומר שזה אסור – אקדח במערכה הראשונה – ובין שינוי חוק יסוד הממשלה על מנת לאפשר לשר שנידון למאסר לכהן בממשלה לא לגיטימית שלא הייתה קמה בלי שינוי החוק קודם.

נשיא המדינה לא רק לא יכול לאשר הארכת זמן לשם שינוי החוק, הוא גם לא יכול להתנות הארכת זמן בהבטחה לא לשנות את החוק. נשיא לא יכול להתנות את מה שאין לו כוח לאכוף. אנחנו יודעים מה שוות התניות והבטחות

ביום ראשון נדע אם האקדח הזה, שכרגע מוצמד לראש של הגוף הפוליטי, גם יורה. מה שחשוב להבין זה שאם ברגע של טירוף או חולשה יאשר הנשיא הארכה לשם שינוי החוק, זו תהיה האצבע שלו – יצחק הרצוג – על ההדק.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
נכון ! ובנוסף, הרי כולנו כססנו ציפורניים באותו יום רביעי כאשר תמו עשרת ימי הארכת הזמן שהרצוג, לתדהמתנו, העניק לח"כ נתניהו. כי גם לפני חצות, בטרם טילפן ח"כ נתניהו ושיקר כאילו "עלה בידו"... המשך קריאה

נכון ! ובנוסף, הרי כולנו כססנו ציפורניים באותו יום רביעי כאשר תמו עשרת ימי הארכת הזמן שהרצוג, לתדהמתנו, העניק לח"כ נתניהו. כי גם לפני חצות, בטרם טילפן ח"כ נתניהו ושיקר כאילו "עלה בידו"—— הרי שבמובן הפשוט ביותר של הגדרת "ממשלה" בחוק יסוד : הממשלה , איך תיתכן "ממשלה" כמעשה מרכבה גמור , כאשר עדיין לא שובצו כל שרי-הממשלה ? אפילו שר חוץ עדיין לא היה בידו . —— לכן "לא עלה בידו"! . —— תדהמה , איך ייתכן שנשיא המדינה קיבל את השקר הזה. — האם אוזני-כולם סומאו מרעש הקילוח הבלתי פוסק על ההסכמים הקואליציונים (שמשמעותם הבלתי ליגיטימית הוארה כאן היטב במאמר) , ולא ראו את ההרכב החסר של השרים, שמונח "מתחת לפנס"? עלה-השקר המסתיר את האמת ומתעתע בציבור, הוא העלה היחיד הקבוע בידו של נתניהו .

עוד 539 מילים ו-3 תגובות
סגירה