יומן מונדיאל / רבע הגמר

ייסורי הכדורגל

הסבל הוא ערך נוצרי נעלה בדרך לגאולה, וסבל הוא אכן חלק בסיסי מהכדורגל - אבל רק לעיתים רחוקות מוביל לגאולה ● אתמול במונדיאל, היה מספיק סבל ביום אחד לארבע שנים ● סבל מלראות שיפוט אומלל, סבל מהפרשנים, סבל מהמשחקים שהפכו לדרמטיים רק לקראת הסוף - ויותר מכל, הסבל של הולנד וברזיל

ניימאר פורץ בבכי אחרי ההפסד של ברזיל מול קרואטיה ברבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)
AP Photo/Martin Meissner
ניימאר פורץ בבכי אחרי ההפסד של ברזיל מול קרואטיה ברבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022

בשנים האחרונות מרבים לדבר בכדורגל על סבל כעל ערך נעלה. המקרה הנפוץ ביותר הוא של מאמן קבוצה מנצחת, שעברה דרך חתחתים בדרך לניצחון, ומגיע סחוט לעמדת הראיונות ואומר משהו כמו "ככה זה בכדורגל: צריך לסבול כדי לנצח".

הסבל הוא ערך נוצרי נעלה בדרך לגאולה. הסבל מנקה מחטאי החיים ושגיאות המשחק. ישו על הצלב והבועט מהנקודה הלבנה. מריה שרחצה את רגלי ישו והמאמן שהביט מהקו. כולם סבלו וזכו לגאולה. אלא שבכדורגל, הסבל הוא חלק בסיסי מהמשחק – ורק לעיתים רחוקות מוביל לגאולה.

אתמול היה מספיק סבל ביום אחד של מונדיאל לארבע שנים.

הסבל הוא ערך נוצרי נעלה בדרך לגאולה. הסבל מנקה מחטאי החיים ושגיאות המשחק. אלא שבכדורגל, הסבל הוא חלק בסיסי מהמשחק – ורק לעיתים רחוקות מוביל לגאולה

זה התחיל מהסבל שגרמו כלי התקשורת. "כל העולם רוצה חצי גמר ברזיל נגד ארגנטינה", אמר שדר ישראלי, ואילו הבי-בי-סי חידש את שידוריו אחרי הפסד ברזיל בטון שהיה נוגה יותר מההודעה על מות המלכה אליזבת השנייה לפני שלושה חודשים.

שחקני נבחרת ברזיל במהלך דו-קרב הפנדלים המכריע במשחק מול קרואטיה ברבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)
שחקני נבחרת ברזיל במהלך דו-קרב הפנדלים המכריע במשחק מול קרואטיה ברבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)

ממש לא. אוהדי ברזיל וארגנטינה רצו לראות את היריבה מפסידה, שלא לדבר על אוהדי הולנד וקרואטיה, ועל מאות מיליונים ניטרלים. זה לא נכון מספרית וגם מי אתם שתקבעו לצופים מי נכון שיעלה לשלב הבא?

זה המשיך מסבל טהור לראות שופט אומלל כמו מתיאו לאוז הספרדי מקבל אחריות על משחק כה חשוב. השופט לא שלט במשחק בין ארגנטינה והולנד, דבר שהתאים יותר לאופי הכדורגל הארגנטינאי שתרגילים מלוכלכים הם חלק אינטגרלי ממנו.

זה נמשך במבול כרטיסים צהובים ועבירות, אבל גם התעלמות מצהוב בוטה של ליאו מסי בגלל מעמדו הרם. לא ברור איך לא נשלף אף כרטיס אדום, ויש לקוות שזה משחקו האחרון של לאוז בטורניר.

הסבל הברור מכל הוא של המפסידים. הכאב הזה בבטן, הדמעות של השחקנים, בעיקר שהיו קרובים כל כך, רק דו-קרב פנדלים אחרי 120 דקות, אחרי מאמץ, אחרי התקוות. לסבל הזה אין שום מטרה, גאולה, או המשך. זהו. עבור אוהדי הולנד וברזיל, 2022 היא שנה של סבל במונדיאל למרות הנצחונות הקודמים. מזל שיש משקאות עם 46% אלכוהול.

הכאב הזה בבטן, הדמעות של השחקנים, בעיקר שהיו קרובים כל כך, רק דו-קרב פנדלים אחרי 120 דקות, אחרי מאמץ, אחרי התקוות. לסבל הזה אין שום מטרה, גאולה, או המשך

השופט שולף כרטיס צהוב לליאו מסי במשחק בין ארגנטינה והולנד ברבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
השופט שולף כרטיס צהוב לליאו מסי במשחק בין ארגנטינה והולנד ברבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)

וישנו הסבל האחר שלא מדברים עליו בלהט הרגע. הסבל של לראות את המשחקים אתמול. המשחק בין ארגנטינה להולנד היה נורא, קשה לצפייה עד לדקה ה-80. תוכנית המשחק של הולנד הפכה את הנבחרת למוגבלת, משעממת וחסרת כל איום התקפי. כן, מול ארצות הברית דווקא תוכנית המשחק הובילה לניצחון מרשים. אמש, תוכנית המשחק שיתקה את הולנד.

ארגנטינה לא הייתה צריכה לעשות דבר. הברקה אדירה של מסי הובילה לשער מצוין של מולינה ועבירה מיותרת ברחבה הובילה לפנדל ושער שני למסי. זה נראה כמו כניעה ללא קרב. כמו ניצחון ממצב אחד ועוד פנדל טיפשי, לא בדיוק קלאסיקת מונדיאל. משחק שיישכח בקלות.

ארגנטינה לא הייתה צריכה לעשות דבר. הברקה אדירה של מסי הובילה לשער מצוין של מולינה ועבירה מיותרת ברחבה הובילה לפנדל ושער שני למסי. זה נראה כמו כניעה ללא קרב

גם המשחק בין ברזיל וקרואטיה לא היה מלהיב. קרואטיה לא הגיעה למצב הבקעה אחד עד לדקה ה-102 למרות ששיחקה טוב. הקרואטים שיחקו נכון, באומץ, ניסו לתקוף, אבל הבדלי הרמות היו גדולים מדי.

ברזיל לעומתה לא הצליחה לאיים מהאגפים, וינסיוס ז'וניור הוחלף על ידי המאמן טיטה בהחלטה שידובר בה רבות, וברזיל לא ניצלה את מעט המצבים שיצרה אבל נראתה כמי שתבקיע לבסוף.

שחקן ברזיל מרקיניוס וקפטן נבחרת קרואטיה לוקה מודריץ נאבקים על הכדור במשחק רבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
שחקן ברזיל מרקיניוס וקפטן נבחרת קרואטיה לוקה מודריץ נאבקים על הכדור במשחק רבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

המאמנים, אלו שנושאים את בשורת הסבל, הם בדרך כלל הגורמים הראשיים לו. הם חונקים יצירתיות, ספונטניות, מנסים להשפיע על המשחק ולא תמיד בהצלחה, ומנסים להותיר חותם היסטורי. זהו מקצועם, אבל בכל משחק, גם של מאמנים שמתערבים ברזולוציות הנמוכות ביותר, כמו פפ גוארדיולה, ישנו השלב האפוקליפטי, שבו שחקני הקבוצה בפיגור, מתחילים לתקוף בייאוש.

שחקני הקבוצה המובילה מרגישים את הלחץ הפסיכולוגי ונסוגים לאחור. שוער עולה להרמת הקרן האחרונה. המאמן, לואי ואן חאל במקרה זה, עובר לתוכנית ב', הפשוטה יותר. חסרת תחכום והבסיסית. נגד ארצות הברית הוא ניצח את המשחק לא פחות מהשחקנים – תוכנית המשחק שלו עבדה וניצלה את היתרון ההולנדי.

מול ארגנטינה, תוכנית א' שיתקה את ההולנדים עד שהוא עבר לתוכנית ב': הרמות לעבר השחקנים הגבוהים. שחקני הולנד, לא הבציר הכי טוב של אומת הכדורגל המתוסבכת הזו, עברו לשחק כדורגל פשוט ואפקטיבי וצמצמו משער בנגיחה של ואוט וחהורסט בדקה ה-83.

תוכנית א' שיתקה את ההולנדים עד שוואן חאל עבר לתוכנית ב': הרמות לעבר השחקנים הגבוהים. שחקני הולנד, לא הבציר הכי טוב של אומת הכדורגל המתוסבכת הזו, עברו לשחק כדורגל פשוט ואפקטיבי

במשחק הראשון, תסריט הגאולה התנהל בהתאם לכתבי הקודש, כמעט כמו קלישאה. ניימאר היה רע, ברשתות החברתיות רבים העדיפו לראות אותו מוחלף ולא את ויניסיוס ז'וניור, עד שבדקה ה-105 הוא כבש שער נהדר מבישול מושלם של לוקאס פאקטה.

ניימאר מבקיע שער עבור ברזיל במשחק מול קרואטיה ברבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Andre Penner)
ניימאר מבקיע שער עבור ברזיל במשחק מול קרואטיה ברבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Andre Penner)

קרואטיה עד לאותו רגע לא בעטה אפילו פעם אחת למסגרת וכמעט לא הגיעה לרחבת ברזיל. אבל בכדורגל דברים קורים. לא תמיד, אבל הם תמיד יכולים לקרות.

קרואטיה עד לאותו רגע לא בעטה אפילו פעם אחת למסגרת וכמעט לא הגיעה לרחבת ברזיל. אבל בכדורגל דברים קורים. לא תמיד, אבל הם תמיד יכולים לקרות

שוערים מבקיעים מקרן בדקה האחרונה ואז מצילים שני פנדלים; יושקו גברדיול, הבלם בן העשרים של קרואטיה ואחד הדברים הגדולים הבאים בכדורגל, גלש ועצר התקפה ברזילאית מסוכנת.

אולי בפעם הראשונה במשחק, המערך הברזילאי היה פרוץ וקרואטיה הובילה את הכדור במהירות, דרך לוקה מודריץ כמובן, אל ברונו פטקוביץ שבעט לשער, למסגרת. הכדור פגע ברגלו של מרקיניוס וקיפץ מעל אליסון בקר, שוערה של ברזיל. שלוש דקות לסיום, המשחק הפך לדרמה בלתי נשכחת.

דברים קורים תחת לחץ. שחקן ארגנטינאי יכול לבצע עבירה מטומטמת ממש עשר דקות לתוך תוספת הזמן סמוך לרחבה. ואז כשכולם מצפים לבעיטה חזקה לשער – זו בכל זאת ההזדמנות האחרונה ממש לשוויון – הולנד מבצעת בקור רוח של הדקה ה-15 תרגיל מבריק באופן מושלם: טון קופמיינרס מסר לווחהורסט, והחלוץ שינה כיוון וכבש.

בהרבה מובנים זהו השער הכי מרשים שהובקע בקטאר. הביצוע הטכני והעמידה בלחץ. המשחק הנורא, שהשתפר והפך למעניין, הפך לקלסיקה בן-רגע. הניצחון הבנאלי הפך לסיפור על רוח לחימה, שינוי טקטי בלתי צפוי וטעויות מנטליות.

בהרבה מובנים זהו השער הכי מרשים שהובקע בקטאר. המשחק הנורא, שהשתפר והפך למעניין, הפך לקלסיקה בן-רגע. הניצחון הבנאלי הפך לסיפור על רוח לחימה, שינוי טקטי בלתי צפוי וטעויות מנטליות

הדרמה נמשכה 30 דקות נוספות. הולנד משום מה חזרה להוליך את הכדור במקום להרים לרחבה לחלוצים ואילו ארגנטינה התאוששה ובמשך עשר הדקות האחרונות הפעילה לחץ על שער הולנד שהגיע לשיאו בבעיטה לקורה של אנסו פרננדס בדקה ה-120.

בעיטה לקורה. דקה אחרונה. רובי רנסנבריק בועט לקורה בדקה ה-90 בבואנוס איירס בגמר המלוכלך של 1978 והולנד מפסידה בהארכה. לפעמים הגאולה היא לא יותר מהאמא של הנקמה. לא הפעם.

פעם פנדלים היו עניין של מזל, אבל היום יותר ויותר נבחרות מתכוננות, וישנם כמה כללים בסיסים: הבועט הראשון חשוב מיתר הבועטים ואין להשאיר את הבעיטה החמישית לבועט הטוב ביותר כי תמיד ישנו סיכוי שהבעיטה הזו לא תיבעט.

שוער נבחרת ארגנטינה אמיליאנו מרטינז בולם הבקעה של שחקן נבחרת הולנד וירגיל ואן דיק במהלך דו-קרב הפנדלים ברבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
שוער נבחרת ארגנטינה אמיליאנו מרטינז בולם הבקעה של שחקן נבחרת הולנד וירגיל ואן דיק במהלך דו-קרב הפנדלים ברבע הגמר של המונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

אבל ניימאר היה אמור לבעוט את הבעיטה הזו – על פי הסברה כי זו בעיטת המאני שוט, המכרעת, זו של הצילום והכוכב והגינוני הכוכבות, ובכל מקרה הוא לא זכה לבעוט אותה כלל. ארגנטינה ניצחה 3:4 בפנדלים ואילו קרואטיה עברה עם 2:4 בפנדלים על הפייבוריטית.

הסבל הוא סבל. ההתנהגות של הארגנטינאים שחגגו מול ההולנדים והתגרו בהם הפכה אותו לקשה עוד יותר. ברזיל הצליחה להפסיד משחק מבעיטה אחת מסוכנת שגם היא נהדפה מרגלו של שחקן הגנה. קרואטיה וארגנטינה ממשיכות לחצי הגמר ביניהן.

רק אל תשוו בין המשחק מול קרואטיה לגדול משחקי המונדיאלים אי פעם, בין איטליה לברזיל ב-1982. אז זו הייתה התנגשות בין שני סגנונות משחק, בין שתי נבחרות אדירות, בין טרגדיה ברזילאית וגאולתו של פאולו רוסי המושעה שהיום מלאו שנתיים למותו. זה היה המשחק והטראומה שעיצבו את פני הכדורגל הברזילאי לדורות הבאים והפכו אותו לאירופאי יותר.

הפעם, קבוצה טובה לעיתים – כמו במחצית השנייה מול סרביה והראשונה מול דרום קוריאה – מענגת ממש, הפסידה. מסקנות יוסקו אבל לוחות טקטוניים, יש לשער, לא יזוזו.

הפעם, קבוצה טובה לעיתים – כמו במחצית השנייה מול סרביה והראשונה מול דרום קוריאה – מענגת ממש, הפסידה. מסקנות יוסקו אבל לוחות טקטוניים, יש לשער, לא יזוזו

שחקני נבחרת ארגנטינה המנצחת לועגים לנבחרת הולנד המפסידה אחרי משחק רבע הגמר במונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
שחקני נבחרת ארגנטינה המנצחת לועגים לנבחרת הולנד המפסידה אחרי משחק רבע הגמר במונדיאל בקטאר, 9 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)

משחקי היום

פורטוגל – מרוקו. פורטוגל הציגה את המשחק המשכנע ביותר בניצחון 6:1 על שווייץ, ועם רונאלדו על הספסל נראית כנבחרת חדשה. מרוקו הקשתה על כל יריבה עד כה ותהנה מעידוד מאסיבי. מישהו יסבול בסוף.

אנגליה – צרפת. הכיבוש הנורמני ב-1066, קרב אגינקורט, ז'אן ד'ארק על המוקד ונפוליאון מובס בווטרלו. אמבפה באגף, גריזמן המחודש במרכז מול בלינגהאם, והספסל העמוק של אנגליה. על פחות מזה רקמו שטיחים בבאייה.

עוד 1,293 מילים
סגירה