הקורא בקלפי
הקורא בקלפי
תקשורת, פוליטיקה ושקרים אחרים

זה ייגמר בדם

אחרי שהכניעו, רידדו או חדרו לחלקים גדולים מהתקשורת, לנתניהו ושותפיו יש אויב חדש: הציבור ● לא בכדי נשמעים לאחרונה איומים ודברי הסתה נגד "האנרכיסטים" שקוראים לצאת לרחובות במחאה נגד הפגיעה המתוכננת בזכויות אדם, במערכת החינוך ובעצמאות הצבא והמשטרה ● באקלים הנוכחי, התרחיש לפיו במחאה הבאה יירו במפגינים בנשק חם כבר אינו כה דמיוני ● פרשנות

הפגנה "להצלת הדמוקרטיה בישראל" בבלפור, 17.7.2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
הפגנה "להצלת הדמוקרטיה בישראל" בבלפור, 17.7.2020

 בעבר בנימין נתניהו וסביבתו נהגו להיכנס בכל הכוח ב"תקשורת". ערוצים 12 ו-13, "ידיעות אחרונות", וואלה!, גלי צה"ל, תאגיד השידור הציבורי ועוד – אלה היו מאחזי הכוח המרושעים של "השמאל" (גם אם חלקם לא היו מאחזים, בלי הרבה כוח, ובטח שלא שמאל), המטרה אליה מכוונים כל האקדחים במטווח לשימור וחיזוק השלטון הביביסיטי. חדרת אליהם – הפלת את הבית כולו.

המגמה הזאת, שהתחזקה מאד אחרי הניצחון של נתניהו ב-2015, הולכת ומתחלפת עתה באסטרטגיה חדשה. אחרי שגל"צ הוחלש, וואלה! נפלש, "ידיעות" הוכתם, וחדשות 12 ו-13 – הנשלטים בידי הטייקונים הגדולים במשק – הורדו על ברכיים והפכו מכונות אקטואליה רובוטיות או מהנדסי תודעה אפקטיבים, נותר רק תאגיד השידור הציבורי כאחרון מבין כלי התקשורת הגדולים שיש להכניע. כל השאר הבינו את המסר מזמן, ולא זקוקים עוד לחינוך הזה מחדש.

אולי משום כך ניתן לראות בשבועות האחרונים אויב חדש-ישן המטורגט במלוא העוצמה באמצעות התותחים הכבדים ביותר: המחאה הציבורית. לא בכדי הגיבו נתניהו וחלקים ממקהלתו במילים הקשות ביותר כנגד הבטחותיהם של יאיר לפיד וגדי איזנקוט להוציא המונים לרחובות, ויש לשער שהתחייבות עשרות ראשי ערים למנוע החדרת תכנים הפוגעים במיעוטים ובזכויות אדם לבתי הספר מדירה מעט שינה מעיניהם.

ניתן לראות בשבועות האחרונים אויב חדש-ישן: המחאה הציבורית. לא בכדי הגיבו נתניהו וחלקים ממקהלתו במילים הקשות ביותר כנגד הבטחותיהם של יאיר לפיד וגדי איזנקוט להוציא המונים לרחובות

נתניהו ואיתר בן גביר יודעים שמיליון איש השוטפים את הרחובות, ועשרות ראשי ערים שעומדים כחומה בצורה בשערי בתי הספר, הם כוח משמעותי שלא ניתן למגר באמצעות פסקת התגברות או עוד הופעה מנרמלת וחביבה של בן ובת גביר בחדשות אחרי הצהריים.

העמוד הראשי של "ידיעות אחרונות" ב-1 בדצמבר 2022
העמוד הראשי של "ידיעות אחרונות" ב-1 בדצמבר 2022

הם גם מבינים שפגיעה באורחות החיים החילוניים, בזכויות להט"ב, נשים או מיעוטים, הגברת ההדתה במערכות החינוך, יצירת מיליציות פוליטיות בתוך הצבא ועוד פעולות השוברות עוד יותר את הסטטוס קוו יוציאו גם את האדישים שבחילונים להפגין, יותר מאשר פגיעה בעצמאות בית המשפט, למשל.

לפיכך, ראשי הקואליציה המיועדת פצחו בשבועיים האחרונים במסע של דה-לגיטימציה נגד האפשרות למחאה ציבורית, מתייגים אותה כמרד לא לגיטימי, כפגיעה בדמוקרטיה, כאי-קבלת רצון הבוחר וכאנרכיזם. על לפיד אמר נתניהו כי הוא "מנסה להמריד את הקצינים וראשי הערים" ועל איזנקוט אמרו חברי כנסת בליכוד כי הוא "מסית למרד". מיקי זוהר כינה את אמירתו "ניסיון מביש להסתה". מבחינתם, "דמוקרטיה" זה רק שלטון הרוב.

ראשי הקואליציה המיועדת פצחו בשבועיים האחרונים במסע של דה-לגיטימציה נגד האפשרות למחאה ציבורית, מתייגים אותה כמרד לא לגיטימי, כפגיעה בדמוקרטיה, כאי-קבלת רצון הבוחר וכאנרכיזם

בעיתונות מיהרו להחרות-להחזיק אחריהם. "נאום 'נוציא אנשים לרחובות' חסר תקדים, נמהר, מסוכן" – הצהיר ללא קורטוב של אירוניה העורך הראשי של "מקור ראשון" ולשעבר איש המחתרת היהודית חגי סגל, שאף פרסם מאמר המכנה את זכות המחאה "אינתיפאדה תוצרת בית" ומאמץ לבטל את תוצאות הבחירות.

באותו זמן, הבן עמית סגל – שהפך בשנים האחרונות לעיתונאי המשפיע במדינה וסוכן התודעה הבולט של חדשות 12 – מדווח ללא שמץ של דאגה על תוכניתו של ראש הממשלה המיועד לחסל את התאגיד, ועל כך שבליכוד יש תמיכה מקיפה למהלך כזה.

בנט נגד מכונת הרעל

אלה, אם כן, שני אויבים שעדיין מעיזים לפרפר בחוצפתם בלי חשש, למרות כל מה שנזרק לעברם: הציבור (וראשי הערים שנבחרו על ידו בבחירה ישירה) והתאגיד. הראשון נדהם, זועם, בוטש ברגליו, מתמלא לאחרונה אנרגיה חדשה, שעדיין רוחשת מתחת לפני השטח. השני יצא מהסבב הקודם עם נתניהו כשידו על העליונה עם תקציב של שלושת רבעי מיליארד שקלים בשנה מובטחים מראש.

בזמן ששאר הערוצים מתבוננים אל עולם פרסום מידלדל ומקוששים תוכניות אקטואליה זולות, רכות ומטופשות או ריאליטי, התאגיד הפך לגורם ההפקה המשמעותי היחיד כיום בשוק הדרמה והתעודה. יש לו עוצמה וחדשנות בדיגיטל ובשנתיים האחרונות מאותת על חיזוק אגף התחקירים, כולל תחקירי הון-שלטון. נתניהו יודע היטב מה זה אומר: מישהו פה עוד עלול להתעסק במה שחשוב באמת.

לפטישים האפקטיביים האחרונים כנגד עריצות הרוב הצטרף בשבועות האחרונים גורם חדש, מפתיע: מסעו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט להדברת מכונת הרשע והפייק ניוז.

לפטישים האפקטיביים האחרונים כנגד עריצות הרוב הצטרף בשבועות האחרונים גורם חדש, מפתיע: מסעו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט להדברת מכונת הרשע והפייק ניוז

בנט מנצל את ממונו הרב, את הזמן שהתפנה לו ואת כוחו הציבורי כדי לאיים בתביעה או להגיש תביעות לשון הרע נגד סוכני שקר המפיצים בעיקר דרך טוויטר ופייסבוק מידע כזב המסית נגדו ונגד משפחתו. ראש הממשלה לשעבר דורש מהנתבעים לחזור בהם, להתנצל בפומבי – ולתרום את כספי הפיצוי לטובת מטרות אזרחיות.

יאיר נתניהו, בעצמו מכונת רעל שטנית ושקרית, כבר יצא במלוא העוצמה באמצעות סרטון המיועד לגייס תרומות לקרן הגנה עבור נתבעי בנט. במקביל, החל דף המסרים לעבוד שעות נוספות בניסיון לתייג את "קורבנות" התביעות הללו כאומללים "פשוטי יום".

מישהו כנראה מזהה שמפיצי פייק ניוז לא ניחנו באומץ לב ניכר ויתקשו להגן על הסחורה המבחילה שלהם – זאת שמכנה כל עיתונאי ופוליטיקאי שאינו מיישר קו בוגד ומאחלת לו מיתות שונות ומשונות – בערכאות משפטיות.

מישהו כנראה מזהה שמפיצי פייק ניוז לא ניחנו באומץ לב ניכר ויתקשו להגן על הסחורה המבחילה שלהם – זאת שמכנה כל עיתונאי ופוליטיקאי שאינו מיישר קו בוגד ומאחלת לו מיתות שונות ומשונות – בערכאות משפטיות

ההסתה נגד הציבור שהפסיד בבחירות, והניסיונות האנטי-דמוקרטיים להשתיקו ולכפות עליו אורח חיים ומערכת ערכים חדשה כמעט בכל תחום (משפט, חינוך, תחבורה, מגדר, דת ומדינה, משטרה וצבא) אינה רק מהפכה אזרחית מטורללת במהירות ספידי גונזלס.

חלקים בציבור הימני והדתי מבעבעים ברצון לנקום ב"אליטות השמאל" וברעב אכזרי לשלטון ולהשתקה. לא ניתן עוד להתעלם מאלה, ואסור להתייחס אליהם כאל אפיזודות חולפות.

האם צירוף מקרים הדבר שארגון "בצלמו" של שי (שמאי) גליק הצליח להחדיר אל המיינסטרים של השיח (גם התקשורתי, אבל בעיקר הרשתי) לפחות שלושה פייקים הפוגעים בחופש הביטוי, בחופש העיסוק ובחופש היצירה התרבותית?

את בית החולים "הדסה" דירבן גליק להדיח ולתפור תיק של בוגד לרופא אחמד מחאג'נה, שעבר זובור ציבורי אלים ומסוכן, והליך משמעתי שקרי ומרושע – עד שהתברר שלהד"ם: הוא לא החדיר "אוכל מיוחד" למחבל בניגוד לכללים, לא כינה אותו שאהיד ולא מעל בתפקידו.

בחלקים מהעיתונות הוצגה גירסת הדסה כאמת חלוטה אפילו לפני הבדיקה. אחרי שהתברר שהיטעה ופגע בחף מפשע, גליק החצוף עוד דרש מהרופא קורבן ההסתה לפרסם פוסט בפייסבוק המצהיר כי הוא מסתייג מטרור.

לערוץ הכנסת החדיר עלילה על פיטורי המגיש הני זובידה, בגלל שקרא לגדה "שטחים כבושים" ולא "הגדה" או יהודה ושומרון, כפי שהימין דורש. המטרה היתה כמובן להחדיר פחד אצל העיתונאים.

לערוץ הכנסת החדיר גליק עלילה על פיטורי המגיש הני זובידה, בגלל שקרא לגדה "שטחים כבושים" ולא "הגדה" או יהודה ושומרון, כפי שהימין דורש. המטרה היתה כמובן להחדיר פחד אצל העיתונאים

זובידה, מתבבר, עזב את הערוץ בעקבות שליחות אישתו בחו"ל וערוץ הכנסת הכחיש (באופן מעט פתלתול) נהלים האוסרים לקרוא לגדה "שטחים כבושים". כך או כך, יש לשער כי אפקט הפחד והצנזורה העצמית כבר התחזק בינתיים.

ובפרדס חנה ביטלה מועצת העיר את הקרנת הסרט "H2: מעבדת השליטה" בעקבות תלונה של גליק כי מדובר ב"אירוע שפוגע בחיילי צהל", זאת כמובן מבלי לצפות בסרט.

דם יישפך ברחובות

מה שמדהים היא המהירות שבה גורמי שלטון וגופים ציבוריים מתבטלים בפני ארגון קיקיוני שמפיץ שקרים והסתה ללא מראית עין אפילו של בדיקה ראויה. סיכום ההליך המשמעתי של הדסה שהוביל לדרישה לפיטוריו של ד"ר מחאג'נה אינו רק מסמך מדהים של תפירת תיק לאדם חף מפשע על בסיס כלום, אלא גם נייר "משפטי" עתיר חורים שקל להבחין בהם בעין בלתי מזוינת.

שלושת הדוגמאות למקרים בהם טיפל גליק מוכיחים שרק עיתונות יסודית, מהסוג שהולך ונעלם, וציבור עירני ואקטיביסטי יכולים לעצור את הסחף. אם אלה יעלמו – "העובדות האלטרנטיביות" יהפכו לעובדות היחידות בשטח.

שלושת הדוגמאות למקרים בהם טיפל גליק מוכיחים שרק עיתונות יסודית וציבור עירני ואקטיביסטי יכולים לעצור את הסחף. אם אלה יעלמו – "העובדות האלטרנטיביות" יהפכו לעובדות היחידות בשטח

הנה תרחיש שאינו כה דמיוני: כמו שמחאות פתח תקווה ובלפור החלו בקטן והתעצמו במהרה למפגן אזרחי ליברלי המניע תהליכים, המחאה ברחובות הערים תגיע אחרי שניים-שלושה חוקים אנטי-דמוקרטיים (דוגמת התיקון המטורף שהוצע השבוע לחוק המשטרה המכפיף את המפכ"ל ישירות ללשכתו של השר) לממדי ענק.

המונים יצאו לרחובות כפי שכבר קרה בעבר, והאדישות תתחלף בהשתתפות אזרחית מרשימה. הפעם גם יהיה קשה לתייג אותה כרל"בית, כי ממילא החשש הוא דווקא יותר משותפותיו של נתניהו: הציונות הדתית, עוצמה יהודית ונעם.

מכת"זית המשטרה פוגעת בראשו של יונתן קימל בהפגנה בבלפור, ב-24 ביולי 2020 (צילום: אור ברנהולץ)
מכת"זית המשטרה פוגעת בראשו של יונתן קימל בהפגנה בבלפור, ב-24 ביולי 2020 (צילום: אור ברנהולץ)

הפגנות הענק הללו פוזרו בעבר באמצעות מכתזיות, ובהעדר ריסון או ניהול משטרתי הולם כמעט פגעו בחיי אדם. הפעם – כשמעליהם המפקד העליון המחוזק בחוק איתמר בן גביר (זה שמתייצב לצידם של חיילים סורחים ואינו חושש ממיליציות פוליטיות בצבא ובמשטרה) – חלק מהשוטרים יחושו שיש להם יותר גב. כשתגיע הפקודה לפזר קהל או לפנות ציר – הם ישלפו נשק ויירו לעבר ההמון. דם יישפך ומלחמת אזרחים תהיה קרובה מאי פעם.

בינתיים, עד שזה יקרה, אפשר להתרווח בכורסה. בקשת וברשת ימשיכו להזמין את היהודי המבדח בן גביר ואת רעייתו האקדוחנית איילה ("בת גביר" על פי ארץ נהדרת) לאייטמים משפחתיים מפנקים על שפת הים, ולראיונות מיותרים של קפה אחר הצהריים. אחרי הכל, הוא הידיד החדש של כולנו.

עוד 1,338 מילים
סגירה