חיימסון, היועץ של כו–לם, הודיע על התפטרותו

בעקבות תחקיר זמן ישראל, עורך הדין חי חיימסון התפטר מתפקידו כיועמ"ש המועצה האזורית אשכול והשתלח בחברי המליאה: "הכול פה אישי והכל פה פוליטי. מותר לי להתפרנס" ● גם ראש המועצה גדי ירקוני תקף את חברי המליאה ● אולם, לידי זמן ישראל הגיעו מסמכים הממחישים כי חיימסון ייצג בפרויקטים של בנייה אינטרסים מנוגדים

מועצה אזורית אשכול (צילום: עמוד הפייסבוק של מועצה אזורית אשכול, צילום מסך)
עמוד הפייסבוק של מועצה אזורית אשכול, צילום מסך
מועצה אזורית אשכול

בעקבות תחקיר זמן ישראל, שחשף מארג של ניגוד עניינים בייצוג יישובים ופרויקטים של בנייה – היועץ המשפטי הוותיק של המועצה האזורית אשכול עו"ד חי חיימסון הודיע אמש (שני) על התפטרות מתפקידו במועצה.

"הגעתי למסקנה שבסביבה הזאת אני לא יכול לתת שירות מקצועי למועצה ולכן ביקשתי מראש המועצה לסיים את תפקידי כיועץ משפטי", הודיע עו"ד חיימסון, המשמש יועץ משפטי למועצה לפחות מאז 2011, על אף שההסכם נחתם עימו ב־2017.

תחקיר זמן ישראל חשף כי עיסוקיו השונים של חיימסון נוגדים לכאורה את הוראות משרד הפנים ואת חוזה ההעסקה שלו. לפי התחקיר, חיימסון מייצג ומקבל תשלום מכמה צדדים במקביל, בסוגיות משפטיות הנוגעות למתרחש בשטחי המועצה האזורית אשכול החולשת על שטח גדול ועל 32 יישובים, מזרחית לרצועת עזה.

חיימסון מייצג בפועל לאורך השנים ועדים מקומיים ביישובים שונים בשטח המועצה, מעניק שירותים משפטיים לאגודות חקלאיות בשטח המועצה ומעורב כיזם וכשותף בבנייה של פרויקטים ושכונות חדשות בשטח המועצה, זאת בניגוד מפורש לכללים.

עו"ד חי חיימסון (במרכז) ושותפו עו"ד אייל סודאי (משמאל) (צילום: עמוד הפייסבוק של חיימסון סודאי ושות', צילום מסך)
עו"ד חי חיימסון (במרכז) ושותפו עו"ד אייל סודאי (משמאל) (צילום: עמוד הפייסבוק של חיימסון סודאי ושות', צילום מסך)

חיימסון מייצג בפועל לאורך השנים ועדים מקומיים ביישובים שונים בשטח המועצה, מעניק שירותים משפטיים לאגודות חקלאיות בשטח המועצה ומעורב כיזם וכשותף בבנייה של פרויקטים ושכונות חדשות בשטח המועצה

חלק מהפרויקטים הללו מלווים על־ידי המועצה השותפה במישרין במימונם, בשיווקם, בהקצאת כוח אדם לפיתוחם ובהחלטות מרכזיות סביבם.

בחלק מהפרויקטים משמש חיימסון בכמה כובעים במקביל: כיועץ משפטי של המועצה, כנאמן המייצג את התושבים וכשותף ויועץ משפטי של חברת הבנייה הבונה. מכל אחד מהכובעים הללו הוא מרוויח לכאורה, במישרין או בעקיפין, מהעסקאות הנחתמות.

עוד עלה מהתחקיר כי חיימסון מספק כיועץ משפטי של המועצה את התשתית המשפטית לפעולותיה, בין היתר בנוגע לשורה ארוכה של החלטות בנושא הקמת שכונה חדשה. כנאמן הוא החתים תושבים על חוזים (לעיתים במשרדי המועצה, ללא הפרדה אפילו למראית עין), והעביר את כספי המיסים של התושבים לרשויות. כך הרוויח בדרך גם שכר טרחה של אלפי שקלים מכל רוכש פרטי.

במקביל, חברת הבנייה שחיימסון שותף בה נבחרה כיזמית בלעדית בבניית השכונה החדשה – בהליך פטור ממכרז על ידי ועדה מיוחדת שהמועצה לוקחת בה חלק, מה שגרם לו להרוויח מהעסקאות האלה גם כיזם נדל"ן.

מפת האינטרסים של חי חיימסון

לאורך השנים – ובעיקר בחודשים האחרונים – התריעו חברי מליאה ותושבים בתלונות בכתב ובעל פה נגד המצב הזה. למרות זאת הקפידו ראש המועצה גדי ירקוני והמנכ"ל ניר ים לגבות את הפעולות של חיימסון

לאורך השנים – ובעיקר בחודשים האחרונים – התריעו חברי מליאה ותושבים בתלונות בכתב ובעל פה נגד המצב הזה.

למרות זאת הקפידו ראש המועצה גדי ירקוני והמנכ"ל ניר ים לגבות את הפעולות של חיימסון באופן מלא, סירבו לבדוק את הטענות, האשימו את חברי המליאה ב"רדיפה אישית" והטילו את כל יהבם על משרד הפנים, אף שחיימסון הוא עובד המועצה המשתכר יותר ממיליון שקלים בשנה מכספי המיסים של התושבים.

משרד הפנים עצמו מסר לזמן ישראל לפני כשבוע כי הוא "מודע לסוגיה", שנמצאת בבדיקה.

חיימסון: מותר לי להתפרנס

בישיבת מליאה סוערת בספטמבר האחרון במועצה האזורית אשכול, חשפו חברי המליאה שורה של ראיות ומסמכים המעידים כי חיימסון נתון לכאורה בניגוד עניינים מתמשך. חיימסון נמנע מלהגיע לישיבה הזאת על אף שהוזמן.

ראש מועצה אזורית אשכול גדי ירקוני, 2019 (צילום: Flash90)
ראש מועצה אזורית אשכול גדי ירקוני, 2019 (צילום: Flash90)

באותה ישיבה הגנו עליו בחירוף נפש ראש המועצה ירקוני ומנכ"ל המועצה ים, שהקפידו לתקוף דווקא את שומרי הסף, חברי המליאה שהתריעו מפני שחיתות שלטונית. אמש המשיכו ירקוני וים לתת גיבוי ליועץ המשפטי שלהם ולהאשים את חברי המליאה בהכפשתו.

חיימסון עצמו, לפני שהודיע על התפטרות, פצח בנאום תוכחה ואף מנה את שמם של חברי המליאה שהתלוננו נגדו:

הייתי מצפה שאתם, בעלי הבית של המועצה, דווקא תיתנו לי גב נגד אותו קומץ המנסה להשחיר את שמי. אני חשבתי שאתם דווקא תגנו עלי מפני אלה שמנסים לפגוע בי כחלק מהמאבק הפוליטי שמתנהל. במקום זאת תראו למי נתתם במה, למי שישב ותקף אותי.

הכול פה אישי והכל פה פוליטי. אפשרתם לגרעין האופוזיציה פה להשתלח בי באופן חסר רסן ולהשחיר את שמי. זה שאני יועץ משפטי של המועצה לא אוסר עלי להתפרנס כעורך דין פרטי. זה לא קשור למועצה.

עו"ד אייל סודאי (שני מימין) ועו"ד חי חיימסון (צילום: עמוד הפייסבוק של חיימסון סודאי ושות', צילום מסך)
עו"ד אייל סודאי (שני מימין) ועו"ד חי חיימסון (צילום: עמוד הפייסבוק של חיימסון סודאי ושות', צילום מסך)

למרות דבריו של עו"ד חיימסון כי הוא בסך הכול "מתפרנס ללא כל קשר למועצה", מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל ממחישים את עוצמת ניגוד העניינים לאורך השנים, שנעשתה תחת עינה הפקוחה של המועצה וראשיה, בלי לתת את הדעת על המצב האבסורדי של יועץ משפטי אחד המכסה כמעט את כל הצדדים.

למרות דבריו של עו"ד חיימסון כי הוא בסך הכול "מתפרנס ללא כל קשר למועצה", מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל ממחישים את עוצמת ניגוד העניינים לאורך השנים, שנעשתה תחת עינה הפקוחה של המועצה

בחלק גדול מהמקרים דווקא הייתה זיקה מוחלטת ומתמשכת בין עסקיו הפרטיים של חיימסון לבין פעילותה השוטפת של המועצה האזורית, לה הוא מעניק שירותים משפטיים במאות אלפי שקלים בכל שנה.

כך, למשל, כבר ב־2015, בעת ישיבה שהתקיימה בנושא "התנעת שיווק ובינוי" ביישוב הקהילתי אבשלום, לא נעשה כל ניסיון להסתיר את העובדה שחיימסון הוא שושבין של כמה כלות. אבשלום הוא ישוב קהילתי הנתמך על ידי המועצה האזורית, ושמזכירו הוא עובד המועצה. באותה ישיבה דנו בקידום מכירת המגרשים בשכונות ב' וג' באבשלום, בליווי המועצה לאורך "כל השלבים".

בישיבה נכח שותפו העסקי של חיימסון, היזם מרטין סיאורנו. חיימסון, היועץ המשפטי של המועצה, סומן כחלק מתפוצת הפרוטוקול. בסיכום הדברים נכתב כי הליווי המשפטי (הפרטי) של היזם יהיה עו"ד חיימסון והליווי המשפטי (הציבורי) של המועצה יהיה… ובכן, גם כן עו"ד חיימסון.

מזכירות היישוב אבשלום (צילום: לוי ג'ניה, ויקיפדיה)
מזכירות היישוב אבשלום (צילום: לוי ג'ניה, ויקיפדיה)

כחלק מ"מזכר הבנות משולש" הוחלט כי ייקבע "מתווה לחוזה" במסגרת הבנות בין "שלושה עורכי דין" – אשר הינם בפועל שניים בלבד: חיימסון, חיימסון וקויפמן (באת כוח היישוב אבשלום). את החוזה ינסחו עורכי הדין של הצדדים, שכאמור שני שליש מהם הם חיימסון. על המתווה התכנוני ליישוב הופקד בין היתר היזם סיאורנו, שותפו העיסקי של חיימסון.

ב"תרשים הזרימה" העתידי ששורטט כ"שלבי קליטה למשתכן", הומחש, על גבול האבסורד, עד כמה חיימסון שותף, או לפחות מעודכן, בכל השלבים מכמה צדדים: בשלב הראשון יפגש המשתכן עם היזם הבונה את הבתים – החברה שבה חיימסון שותף.

בשלב השני המשתכן יחתום על מסמכים מול שותפו העיסקי של חיימסון, מרטין סיאורנו. בשלב השלישי המשתכן יפקיד בחשבון נאמנות כ־120 אלף שקלים אצל הנאמן חיימסון (שכאמור, אף מחתים תושבים במשרדו הציבורי במועצה), יפקיד בידיו רבבות שקלים שיועברו כמיסים למועצה – ואף ישלם שכר טרחה ישיר בגובה אלפי שקלים לחיימסון, העורך דין הפרטי.

בשלב הרביעי יעבור הרוכש תהליך קליטה מטעם המועצה, שחיימסון, כזכור, הוא יועצה המשפטי. בשלב החמישי יעבור "ועדת קבלה" של היישוב, שתפעל בחסות ובפיקוח אותה המועצה. בשלב השישי יחתם חוזה מול החברה היזמית, שחיימסון, כאמור, שותף בה ובשלב האחרון ייחתם חוזה מול אותה היזמית.

מפת המועצה האזורית אשכול (צילום: גוגל מפות, צילום מסך)
מפת המועצה האזורית אשכול (צילום: גוגל מפות, צילום מסך)

הטענה לפיה הבנייה של חיימסון באבשלום מנותקת מהמועצה נסתרת בשורה ארוכה של מסמכים. למשל, במכתב של מנהל מרחב דרום בחטיבה להתיישבות איציק בר. במכתב הוא מצהיר על בחירת היזם "חברה לקידום פרויקטי הרחבה בע"מ לשיווק מרוכז של המגרשים הפנויים בשכונות ב' וג' ביישוב אבשלום".

החברה לקידום פרויקטי הרחבה בע"מ היא החברה שחיימסון הוא אחד משלושת השותפים שלה. בר מבהיר כי תהליך בחירתה של חברה זו כיזם בלעדי "בוצע בשיתוף פעולה מלא, בליווי ובאישור המועצה האזורית אשכול".

כך קורה שבפועל חיימסון מעורב בהקמת השכונה החדשה באופנים שונים, ללא גילוי נאות: כיועץ משפטי של המועצה הוא נותן למועצה היוזמת, התומכת והמפתחת ייעוץ משפטי מכוח הסכם בלעדי, כנאמן הוא אוסף כסף מהתושבים ומחתים אותם על מסמכים (ואף מקבל שכר טרחה), וכיזם הוא מרוויח ישירות על הפרויקט.

היות שמדובר ביישוב הנסמך על המועצה, שמממנת את מוסדותיו וחברה בוועדות הקבלה שלו (המכריעות מי יזכה להימנות על תושביו) – לא ברור כיצד בכלל ניתן לבצע הפרדה, ולו תיאורטית, בין התפקידים.

אילוסטרציה: חקלאות במעוצה אזרית אשכול (צילום: עמוד הפייסבוק של מועצה אזורית אשכול, צילום מסך)
אילוסטרציה: חקלאות במעוצה אזרית אשכול (צילום: עמוד הפייסבוק של מועצה אזורית אשכול, צילום מסך)

למרבה האבסורד, הוא אפילו מעניק ייעוץ משפטי לראשת האגף האסטרטגי במועצה האזורית, החברה בוועד הממונה של היישוב – אותו ועד ממונה שבחר את החברה של חיימסון לבנות את השכונה

הלכה למעשה, למרבה האבסורד, הוא אפילו מעניק ייעוץ משפטי לראשת האגף האסטרטגי במועצה האזורית, החברה בוועד הממונה של היישוב – אותו ועד ממונה שבחר את החברה של חיימסון לבנות את השכונה באותו הישוב.

כאמור, על אף שהגיש את התפטרותו, חיימסון כופר בטענות וקובע כי לא נפל רבב במעשיו. בתגובה לתחקיר זמן ישראל מסר: "עו"ד חיימסון שותף, בעקיפין, בחברה לקידום פרוייקטי הרחבות בע"מ. לחברה אין ולא היה שום קשר או עסקה או חוזה או התקשרות עם המועצה. החברה מספקת שירותי בנייה ללקוחות פרטיים שמחליטים (אם הם רוצים) לרכוש מהחברה שירותי בנייה.

עו"ד חי חיימסון (צילום: חיימסון סודאי ושות', צילום מסך)
עו"ד חי חיימסון (צילום: חיימסון סודאי ושות', צילום מסך)

"למועצה אין שום קשר לנ"ל. הדברים מקבלים משנה תוקף משלמועצה אין ועדה לתכנון ובנייה משל עצמה, כך שהמועצה היא לא הגורם שנותן או לא נותן היתר בנייה. לפיכך, אין כאן ניגוד עניינים ואין כאן חשש לניגוד עניינים.

"מעולם עו"ד חיימסון לא הציג עצמו כמי שמחתים קונה על מסמכי רכישת שירותי בנייה, או כאילו עו"ד חיימסון מחתים קונה בכובע של היועץ המשפטי של המועצה. היות עו"ד חיימסון היועץ המשפטי של המועצה לא אוסר על עו"ד חיימסון להחתים לקוחות פרטיים על חוזים".

עוד 1,306 מילים
סגירה