איתמר בן-גביר בדיוק על הצעת החוק לשינוי פקודת המשטרה בכנסת, 14 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

התנהלות בן-גביר בדיון על פקודת המשטרה חשפה את חוסר הביטחון הפוליטי שלו

במשך ארבע שעות דנה אתמול הוועדה המיוחדת בהצעה לשינוי פקודת המשטרה לפי דרישתו של השר המיועד איתמר בן-גביר ● במהלך כל הדיון, בן-גביר התנהל בילדותיות וכשל מלשכנע מדוע בכלל צריך לבצע שינוי מהותי כל כך באופן נמהר וללא עבודת מטה מסודרת ● בסיכומו של דבר, הרושם שנוצר הוא כי כל מטרת הצעת החוק היא לחפות על חוסר הביטחון של בן-גביר עצמו ● פרשנות

היה מרתק לעקוב אתמול (רביעי) אחר הדיונים בוועדה המיוחדת שהוקמה לשינוי חוק פקודת המשטרה, במטרה לאפשר לשר המיועד איתמר בן-גביר לנהל את משטרת ישראל כראות עיניו.

למרות שבן-גביר הגיע למשרד המשפטים ערב קודם כדי ללבן את הסוגיות בחוק מול עו"ד עמית מררי ועו"ד גיל לימון, המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, ניכר היה שלא הצליח לשכנע אותם בנחיצות דרישותיו.

למרות שבן-גביר הגיע למשרד המשפטים ערב קודם כדי ללבן את הסוגיות בחוק מול עו"ד עמית מררי ועו"ד גיל לימון, המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, ניכר היה שלא הצליח לשכנע אותם בנחיצות דרישותיו

בן-גביר רצה שסמכות השר להתוות מדיניות תהיה קבועה בחוק. היועצים המשפטיים, כמו דוברים אחרים בדיון, אמרו לו שוב ושוב: ממילא אתה יכול להתוות מדיניות.

אך לא רק הפער בין יו"ר עוצמה יהודית לבין משרד המשפטים נחשף, אלא גם פער גדול בין בן-גביר לבין מי שאמור להמשיך ולכהן כמפכ"ל תחתיו, רב-ניצב קובי שבתאי.

המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי ועו"ד גיל לימון, בדיון על הצעת החוק לשינוי פקודת המשטרה, 14 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי ועו"ד גיל לימון, בדיון על הצעת החוק לשינוי פקודת המשטרה, 14 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

שבתאי ישב לצד בן-גביר והבהיר שגם הוא לא מבין מה בן-גביר רוצה. "עוד לא הבנתי מה הצעת החוק משנה", אמר שם, "קשה לי להבין את הטענות שהשר הוא חותמת גומי או שהוא לא משפיע על עבודת המשטרה. גם כיום יש לשר סמכויות להפעלת המשטרה". שבתאי הזהיר שלחוק "תהיה השפעה דרמטית על אמון הציבור במשטרה".

אולם מעבר לאזהרות ששיגרו מררי, לימון, שבתאי ואף היועצת המשפטית של הוועדה המיוחדת עו"ד מירי פרנקל שור, בן-גביר עצמו נתן אתמול הופעה ציבורית בלתי משכנעת.

מעבר לאזהרות ששיגרו מררי, לימון, שבתאי ואף היועצת המשפטית של הוועדה המיוחדת עו"ד מירי פרנקל שור, בן-גביר עצמו נתן אתמול הופעה ציבורית בלתי משכנעת

את השעה הראשונה של הדיון הקדיש בן-גביר לנושא התוויית המדיניות. הוא בחר לא לדבר על החלקים האחרים בחוק המוצע – כגון מעורבות השר בקביעת התקציבים למחלקות השונות של המשטרה, או הסתירה שיש בתוך ההצעה כשמצד אחד המשטרה מחליטה על חקירות ופתיחת תיקים אך השר קובע את מדיניות תחומי החקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין.

אולם לא רק שבן-גביר לא היטיב להסביר ולשכנע במטרות של החוק, במהלך הדיון הוא צחקק, לגלג, זלזל והפריע לאחרים לדבר, כולל למפכ"ל שעדיין לא כפוף לו. בכל פעם ששבתאי ציין שהצעת החוק אינה ברורה ועשויה לערער את אמון הציבור במשטרה, בן-גביר התפרץ לדבריו, כאילו לא קיבל רק קצת קודם 40 דקות שלמות לנאום ולהרצות את משנתו.

והיו עוד רגעים רבים שהעידו על חוסר מוכנות של בן-גביר. בפתח הדיון הוא דיבר על הקשיים שהיו למפכ"לים לשעבר, והזכיר את יעקב טרנר תוך שהוא מוסיף "זכרונו לברכה". טרנר, בן ה-87, מפכ"ל לשעבר, טייס קרב לשעבר וראש עיריית באר שבע לשעבר, חי כיום ברמת השרון. כעבור כרבע שעה, בן-גביר קיבל פתק מאחד מעוזריו והתנצל על פליטת הפה.

תוך כדי הדיון טרח בן-גביר לצייץ שהשר המכהן עמר בר-לב "לא טרח להגיע לדיון". אך כעבור זמן מה, בדיוק לפני שאמור היה לדבר, נכנס בר-לב לוועדה והשתתף בדיון בהרחבה.

תוך כדי הדיון טרח בן-גביר לצייץ שהשר המכהן עמר בר-לב "לא טרח להגיע לדיון". אך כעבור זמן מה, בדיוק לפני שאמור היה לדבר, נכנס בר-לב לוועדה והשתתף בדיון בהרחבה

בהמשך התקוטט בן-גביר עם בר-לב על ציטוט מסמך שבר-לב היה חתום עליו וזאת כשבן-גביר עצמו הקריא את תוכן המסמך מעל בימת הכנסת רק יממה קודם לכן.

השר לביטחון פנים עמר בר-לב בדיון על הצעת החוק לשינוי פקודת המשטרה בכנסת, 14 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
השר לביטחון פנים עמר בר-לב בדיון על הצעת החוק לשינוי פקודת המשטרה בכנסת, 14 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

כשבן-גביר שמע מבר-לב דברים שלא היו נוחים לו, הוא צחק בצחקוקים שהעידו יותר על ילדותיות מאשר נכונות להתמודד עם הטענות.

בהמשך הדיון, בן-גביר הפטיר לעבר כל מי שדעותיו לא נשאו חן בעיניו ש"הוא לא קרא את החומר, הוא לא יודע" וכאשר שמע ביקורת מח"כ עופר כסיף, פטר אותה ב"הוא קומוניסט", כאילו שהערות מקומוניסטים לא יכולות להיאמר בכנסת.

אבל בנקודות הכי מהותיות לבן-גביר, הוא פשוט לא הצליח לשכנע. כאשר ניסה לטעון שהשר לביטחון פנים (בקרוב השר לביטחון לאומי) לא יוכל לקבל החלטות על בסיס מידע ביטחוני, העיר לו סגן השר יואב סגלוביץ': "הוא יכול וזה קרה. יש מזכירות ביטחונית לצידו של השר. אני לא רוצה שיחשבו פה שזה לא קרה".

בנקודות הכי מהותיות לבן-גביר, הוא פשוט לא הצליח לשכנע. כאשר ניסה לטעון שהשר  לא יוכל לקבל החלטות על בסיס מידע ביטחוני, העיר לו סגן השר יואב סגלוביץ': "הוא יכול וזה קרה". בן-גביר הודה שסגלוביץ' צודק

בן-גביר הודה שסגלוביץ' צודק. "מה שנכון, נכון. זה נכון שזה קרה, אבל זה לא מעוגן בפקודת המשטרה. לי חשובה המילה הכתובה. זה לא רק בשביל איתמר בן-גביר".

אם כן, בסוף היום, טענתו של בן-גביר כבר לא התמקדה בכך שהשר לא יכול להתוות מדיניות (הוא הודה שניתן), ומה שנותר מההצעה שלו היא העובדה שהוא רוצה את הדברים בכתב.

בסוף היום, טענתו של בן-גביר כבר לא התמקדה בכך שהשר לא יכול להתוות מדיניות (הוא הודה שניתן), ומה שנותר מההצעה שלו היא העובדה שהוא רוצה את הדברים בכתב

האם עבור העלאת הדברים בכתב, בדבר חקיקה, צריך להטריח את כל הכנסת לשינוי חוק מאסיבי בפרק זמן כה קצר? בשביל הכרזה שהשר הוא בעל סמכות להתוות מדיניות, אפשר היה להסתפק בהחלטת ממשלה (וגם זה מיותר).

השר לביטחון פנים עמר בר-לב שם את הדברים על השולחן: "שנה וחצי אני השר לביטחון פנים ולא הייתה לי שום בעיה בקביעת מדיניות".

בר-לב נתן דוגמה על החלטת מדיניות שהוא קיבל, מבלי שהיה לו צורך בחוק סמכויות מיוחד. הוא סיפר כיצד בעת מבצע "עלות השחר" הוא גייס מיידית פלוגות מילואים של מג"ב, כדי להקדים תרופה למכה, וזאת אחרי שבמבצע "שומר החומות" במאי 2021, השר לביטחון פנים דאז אמיר אוחנה התמהמה זמן רב בהזרמת כוחות מג"ב לערים המעורבות.

"לא חיכיתי ולא זרקתי את התפוח הלוהט הזה לראש הממשלה. היה ברור שזה חובתי, סמכותי וביצעתי אותה", אמר בר-לב.

בסוף בר-לב הניח את הנקודה הכי כאובה עבור בן-גביר: העדר הניסיון הצבאי/משטרתי שלו. "רק שר חסר ניסיון וחסר ביטחון עצמי ושיש לו ספק במנהיגות שלו, בא ואומר אני רוצה חוק שיקבע את הסמכויות השלי. השר המיועד חסר ביטחון עצמי. הצעת החוק הזו מעקרת את סמכויות המפכ"ל ונותנת סמכויות לא הגיונית לשר".

"רק שר חסר ביטחון עצמי, שיש לו ספק במנהיגות שלו, בא ואומר אני רוצה חוק שיקבע את הסמכויות השלי. השר המיועד חסר ביטחון עצמי. הצעת החוק הזו מעקרת את סמכויות המפכ"ל ונותנת סמכויות לא הגיונית לשר"

הבוקר יימשך הליך החקיקה, אך בן-גביר אולי התחיל להפנים אתמול שמה שניתן לעשות כח"כ מהאופוזיציה, לא יכול לעבוד כשרוצים לשנות את השיטה. העובדה שיש מי שחתם איתו על הסכם קואליציוני מעוות, לא מקרב אליו את דעת הקהל. בשביל רפורמות ענק במשטרה, במשפט, בכלכלה ובחברה, צריך אורך רוח ודיון ציבורי שלא יכול להידחס לתוך כמה שעות בוועדה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 969 מילים ו-2 תגובות
סגירה