קייר סטארמר, יושב ראש מפלגת הלייבור הבריטית, נושא נאום בוועידה השנתית של המפלגה בליברפול, אנגליה, 27 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jon Super)
AP Photo/Jon Super
קייר סטארמר, יושב ראש מפלגת הלייבור הבריטית, נושא נאום בוועידה השנתית של המפלגה בליברפול, אנגליה, 27 בספטמבר 2022

מפלגת הלייבור נלחמת בעברה האנטישמי

מנהיג מפלגת הלייבור קייר סטארמר עושה הכול כדי לשכנע את הקהילה היהודית שהוא פועל נגד האנטישמיות במפלגה עם שורה של צעדים שונים כמו סילוק של חברים קיצוניים ● השינוי כבר מתבטא בסקרים, שמנבאים למפלגה ניצחון בבחירות הבאות ● אולם, הרעל האנטישמי של ג'רמי קורבין רחוק מלהיעלם מהזירה הפוליטית הבריטית

לפני שלוש שנים, מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית ג'רמי קורבין נחל תבוסה מוחצת בבחירות הכלליות במדינה. הסיכוי שייבחר לראשות הממשלה עורר אז חשש בקרב הקהילות היהודיות, זאת משום שמנהיגותו לוותה באנטישמיות.

עתה – תחת קייר סטארמר המתון, שגרר את המפלגה חזרה למרכז – הסיכויים של הלייבור השתנו. הסקרים אף צופים לה יתרון יציב של 20%. במקביל, נעשים מאמצים רבים כדי לשקם את יחסי המפלגה עם הקהילה היהודית, אם כי יש מי שחושש כי רוח ה"קורביניזם" טרם הובאה למנוחה שלמה.

"מפלגת הלייבור תחת סטארמר שונה מזו שהייתה תחת קודמו", אומרת קלאודיה מנדוזה, מנכ"לית שותפה של מועצת ההנהגה היהודית. "מהרגע הראשון הוא נוהג בתום לב. פיו ולבו שווים. הוא חד משמעי בעמדתו נגד האנטישמיות כי הוא יודע שכדי שהמפלגה תילקח שוב ברצינות היא צריכה לטפל בנושא הזה".

עם זאת, מנדוזה – שמשקפת את התחושה כי משימתו של סטארמר טרם הושלמה – מוסיפה: "יש עדיין עבודה לעשות, בעיקר בנושא שיקום היחסים עם הקהילה היהודית. כרגע נראה שקיימת הבנה שהאנטי־ציונות לפעמים נוטה לאנטישמיות בשמאל ולכן יש עדיין מה לעשות".

קייר סטארמר, יושב ראש מפלגת הלייבור הבריטית, נושא נאום בוועידה השנתית של המפלגה בליברפול, אנגליה, 27 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jon Super)
קייר סטארמר נואם בוועידה השנתית של המפלגה בליברפול, אנגליה, 27 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jon Super)

"יש עדיין עבודה לעשות, בעיקר בנושא שיקום היחסים עם הקהילה היהודית. כרגע נראה שקיימת הבנה שהאנטי־ציונות לפעמים נוטה לאנטישמיות בשמאל"

נדמה כי אין רגע המסמל בצורה ברורה יותר את השינוי שחולל סטארמר בתוך המפלגה מזה שבו משתתפי הוועידה השנתית של הלייבור קמו על רגליהם בספונטניות כדי להריע למנהיג שלהם, אחרי שזה תיאר את מאמציו "לעקירת האנטישמיות מהשורש".

"סרטן האנטישמיות בלייבור הפך סמל לחוסר המוכנות של המפלגה למשול. האם זה [מחיאות הכפיים בוועידה השנתית] הסימן המקדים לניצחון בבחירות הבאות?" תהה העורך הפוליטי של ה"ג'ואיש כרוניקל" במאמר על הוועידה.

התהייה הזו מדגישה את העובדה כי החששות לגבי האנטישמיות בשורות המפלגה לא מייחדים רק את הקהילה היהודית בבריטניה, וכי הייתה לכך תרומה להפסד הצורב ביותר של הלייבור מאז 1935.

התשואות שבהן התקבלו דבריו של סטארמר בספטמבר – שעמדו בניגוד חריף לאווירה בוועידה השנתית של 2019, שבה הצירים קראו "לשחרר את פלסטין", נופפו בדגלי פלסטין והעבירו כמעט פה אחד החלטה מדינית נגד ישראלקודמו בברכה על ידי הבכירים המתונים במפלגה.

יושב ראש מפלגת הלייבור הבריטית קייר סטארמר מתקבל בתשואות לצד אשתו ויקטוריה, אחרי נאום בוועידה השנתית של המפלגה בברייטון, אנגליה, 27 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Jon Super)
קייר סטארמר מתקבל בתשואות לצד אשתו ויקטוריה אחרי נאום בוועידה השנתית של המפלגה בליברפול, אנגליה, 27 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Jon Super)

עבור סטארמר מדובר גם בעניין אישי ולא רק פוליטי: אשתו באה מרקע יהודי, והמשפחה המורחבת של בני הזוג מתגוררת בתל אביב.

מנהיג הלייבור – ששירת בממשלת הצללים של קורבין – החל במאמציו לטיהור הרעלים מהמפלגה ביום שבו נטל לידיו את מושכות ההנהגה באפריל 2020. הדבר הראשון שעשה היה לפרסם התנצלות בפני יהודי בריטניה

נפילתו של קורבין

מנהיג הלייבור – ששירת בממשלת הצללים של קורבין – החל במאמציו לטיהור הרעלים מהמפלגה ביום שבו נטל לידיו את מושכות ההנהגה באפריל 2020. הדבר הראשון שעשה היה לפרסם התנצלות בפני יהודי בריטניה.

בתוך שלושה ימים הוא קיים פגישה עם נציגי ארגונים קהילתיים יהודיים. חודשיים לאחר מכן הוא פיטר את חברת הפרלמנט הבכירה ממפלגתו רבקה לונג־ביילי אחרי ששיתפה בטוויטר כתבה הכוללת תיאוריית קונספירציה אנטישמית.

אולם, בחודשים הראשונים למנהיגותו המתינו במפלגה לתוצאות החקירה בחשד לאנטישמיות, שנפתחה על ידי הנציבות הבריטית לשוויון וזכויות אדם, כשקורבין עוד כיהן בתפקיד. פסיקתה של הנציבות – שהתקבלה בנובמבר 2020 – הייתה, כצפוי, חריפה.

יושב ראש הלייבור לשעבר ג'רמי קורבין יוצא מביתו בלונדון, 16 בדצמבר 2019 (צילום: Isabel Infantes/PA via AP)
יושב ראש הלייבור לשעבר ג'רמי קורבין יוצא מביתו בלונדון, 16 בדצמבר 2019 (צילום: Isabel Infantes/PA via AP)

צפויה פחות הייתה תגובתו של סטארמר. כשקורבין יצא נגד ממצאי החקירה וטען כי היקף הבעיה "נופח בצורה דרמטית מסיבות פוליטיות" – יושב ראש הלייבור לשעבר הושעה מהמפלגה הפרלמנטרית ונאלץ לשבת בבית הנבחרים כעצמאי.

החלטתו של סטארמר הייתה "חסרת תקדים אבל ראויה לחלוטין", אומר מקור בקהילה היהודית. "בתוך פחות מ־12 חודשים קורבין הפך ממועמד הלייבור לראשות הממשלה למי שאיננו אפילו חבר פרלמנט מטעם המפלגה".

סטארמר אישר לאחרונה שהוא "לא רואה נסיבות אפשריות" שבהן קורבין – שסירב להתנצל ולחזור בו מאמירותיו השנויות במחלוקת – יהיה מועמד לפרלמנט מטעם הלייבור. הקביעה הזאת זכתה לשבחים מצד דייב ריץ', מנהל המדיניות של קרן הביטחון הקהילתית, שמנטרת אנטישמיות ומאבטחת מקומות מפגש של הקהילה היהודית.

סטארמר אישר לאחרונה שהוא "לא רואה נסיבות אפשריות" שבהן קורבין – שסירב להתנצל ולחזור בו מאמירותיו – יהיה מועמד לפרלמנט מטעם הלייבור

"עדיין יש מידה רבה של חוסר אמון כלפי הלייבור בקרב הקהילה היהודית והמפלגה צריכה למצוא עוד דרכים לשכנע את הקהילה שהיא לא תחזור לימים האפלים של תקופת קורבין. סילוקו מהמפלגה לנצח יסייע בכך", אומר ריץ'.

דייב ריץ', מנהל המדיניות של קרן הביטחון הקהילתית של בריטניה (צילום: באדיבות קרן הביטחון הקהילתית של בריטניה)
דייב ריץ', מנהל המדיניות של קרן הביטחון הקהילתית של בריטניה (צילום: באדיבות קרן הביטחון הקהילתית)

במישור הפרוזאי יותר, הלייבור מיהרה ליישם סדרה של תיקונים שדרשה הנציבות לשוויון וזכויות אדם, כדי לשנות את ההליכים המשמעתיים שלה ולספק את הפיקוח העצמאי שהארגונים היהודיים קראו לו שוב ושוב.

מספר עצום של תקריות אנטישמיות – שהצטברו במהלך כהונתו של קורבין כראש הלייבור – טוהרו כעת. במסגרת הטיהור סולקו כמה מבכירי המפלגה. המפלגה גם סיפקה הדרכה נגד אנטישמיות – שתוכננה על ידי תנועת הלייבור היהודית – לחברי פרלמנט וחברי מפלגה, חברי מועצות מקומיות ובעלי תפקידים מקומיים אחרים.

אולם, כפי שהבהיר לוק אייקהורסט, חבר בוועד הפועל הלאומי של הלייבור ומנהל של ארגון הסברה פרו־ישראלית, הרפורמה של סטארמר חורגת מעבר ל"דרישות הבסיסיות של הנציבות לשוויון וזכויות אדם".

המפלגה הוציאה משורותיה שבע קבוצות שמאל קשה; חמש מהן טענו כי בעיית האנטישמיות הוצגה בצורה מוגזמת או שנוצרה כחלק ממסע הכפשה שאורגן על ידי ישראל. לאחר סילוק של כמה מאות חברי מפלגה – בין אם ישירות בשל האשמות באנטישמיות ובין אם מפני שהשתייכו לאחד משבע הקבוצות לעיל – הלייבור חוותה גם נטישה עצומה של חברים.

תומכיו של קייר סטארמר, יושב ראש מפלגת הלייבור הבריטית, מריעים לו בעת נאומו בוועידה השנתית של המפלגה בליברפול, אנגליה, 27 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jon Super)
תומכי סטארמר מריעים בעת נאומו בוועידה השנתית של המפלגה בליברפול, אנגליה, 27 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jon Super)

עם התזוזה של המפלגה למרכז תחת סטארמר והחמרת היחס כלפי האנטישמיות, עשרות אלפי החברים שהצטרפו אליה כדי לתמוך בקורבין עזבו. אולם, בו בזמן הצטרפו למפלגה גם מתגייסים חדשים

עם התזוזה של המפלגה למרכז תחת סטארמר והחמרת היחס כלפי האנטישמיות, עשרות אלפי החברים שהצטרפו אליה כדי לתמוך בקורבין עזבו. אולם, בו בזמן הצטרפו למפלגה גם מתגייסים חדשים, בכללם רבים שעזבו בתקופת קורבין.

בסך הכול, מעריך אייקהורסט, יותר מ־40% מחברי הלייבור לפני 2020 עזבו כעת את המפלגה. "סביר להניח שמדובר בחברים בעלי הדעות הקיצוניות ביותר, שפחות סביר שיסכינו עם שינוי הכיוון של המפלגה", הוא כתב לאחרונה במאמר פרשנות.

"זה שינה את השליטה הפוליטית ואת האווירה ברוב [המפלגות המקומיות] – והפך אותן למסבירות פנים יותר עבור חברים יהודים". אולם, כפי שאומר ריץ', "תהליכים ומדיניות יכולים לקדם אותך רק עד מרחק מסוים – חשוב הרבה יותר לראות את השינוי בתרבות הפוליטית.

"תחת קורבין, להיות חלק מהשמאל הקשה והאנטישמי היה מסלול לקידום במפלגה. תחת סטארמר, זוהי דרך מהירה לנידוי מוחלט". אכן, הוא אומר, "סיפור עלייתה ונפילתה של האנטישמיות המשתוללת במפלגת הלייבור הוא שיעור מוחשי על חשיבותה של המנהיגות בקביעת הטון הארגוני.

קייר סטארמר, יושב ראש מפלגת הלייבור הבריטית, נושא נאום בוועידה השנתית של המפלגה בליברפול, אנגליה, 27 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jon Super)
תומכת הלייבור מצלמת את נאומו של סטארמר בוועידה השנתית של המפלגה בליברפול, אנגליה, 27 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jon Super)

"חברי הלייבור למדו מהר מאוד שאין רווח פוליטי וכי יש סיכון עצום בביטוי אנטישמיות גלויה במפלגה", אומר ריץ'. "זה לא אומר שלא נשארו אנטישמים בלייבור – רבים מהם עדיין שם, למרות המספר הגדול של החברים שסולקו או עזבו מרצונם. אבל הם יודעים לאן נושבת הרוח עכשיו" – וזה, הוא מאמין, "חשוב יותר מכל השינויים הפורמליים".

"זה לא אומר שלא נשארו אנטישמים בלייבור – רבים מהם עדיין שם, למרות המספר הגדול של החברים שסולקו או עזבו מרצונם. אבל הם יודעים לאן נושבת הרוח עכשיו"

תפקיד אפל בממשלת הצללים של קורבין

עם זאת, דמויות מובילות אחרות בקהילה היהודית מתקשות לסלוח לסטארמר על נכונותו לשרת בממשלת הצללים של קורבין. סטיבן פולרד, ששימש כעורך ה"ג'ואיש כרוניקל", מאמין כי סטארמר הוא אדם "כן, מחויב ועד כה מצליח יחסית.

"אני חושב שבאופן מציאותי הקהילה היהודית לא יכולה לבקש ממנו עוד הרבה מבחינת הוכחת המחויבות שלו לטיפול באנטישמיות", הוא אומר. אולם, פולרד מתאר את החלטתו של סטארמר לקבל את תפקיד שר הברקזיט בממשלת הצללים של קורבין כ"כתם אישיותי".

"אני חושב שהבעיה היא שהוא לא יכול לעשות [עכשיו] שום דבר לגבי זה – לגבי ההתנהגות שלו לפני 2019. העובדה שבשונה מ[כמה] אחרים הוא קיבל על עצמו לא רק תפקיד של שר משני אלא תפקיד משמעותי. קשה מאוד להציב בשלטון אדם שהעמיד את הקריירה שלו לפני כל דבר אחר כשקורבין היה המנהיג", הוא מוסיף.

לואיז אלמן, שהתפטרה ממפלגת הלייבור בעקבות האנטישמיות במפלגה (צילום: באדיבות המצולמת)
לואיז אלמן, שהתפטרה ממפלגת הלייבור בעקבות האנטישמיות במפלגה (צילום: באדיבות המצולמת)

הודות לשינויים שהחיל סטארמר, חברים ותומכים יהודים במפלגה מתחילים לחזור אליה, ויש אף עדויות לכך שהלייבור זוכה שוב לאוזן קשבת בקרב הציבור הכללי

אולם, הודות לשינויים שהחיל סטארמר, חברים ותומכים יהודים במפלגה מתחילים לחזור אליה, ויש אף עדויות לכך שהלייבור זוכה שוב לאוזן קשבת בקרב הציבור הכללי. בשנה שעברה, לואיז אלמן היהודייה, לשעבר חברת פרלמנט ותיקה ויושבת ראש ידידי ישראל בלייבור – שפרשה מהמפלגה בשל סלידתה ממנהיגותו של קורבין – הודיעה על חזרתה.

להחלטתה הייתה חשיבות פוליטית עבור סטארמר: הוא שב ואמר כי המדד העיקרי להצלחתו במאבק המפלגתי באנטישמיות יהיה אם אלמן תרגיש שהיא מוכנה לחזור. סטארמר גם ניצל את אחד מקומץ המינויים שלו לבית הלורדים כדי לשלוח לבית העליון של הפרלמנט את רות סמית – חברת פרלמנט לשעבר מטעם הלייבור, שהייתה קורבן לגל של איומים אנטישמיים.

המפלגה, שהחלה בתהליך בחירת המועמדים שלה לבחירות הכלליות הבאות, כבר בחרה שני מועמדים יהודים לפרלמנט ממחוזות בחירה מרכזיים בצפון לונדון. מחוזות הנדון, פינצ'לי וגולדרס גרין אינם רק ממוקמים גבוה ברשימת היעדים של המפלגה – אלא גם מאוכלסים במספר משמעותי של מצביעים יהודים.

בבחירות לרשויות המקומיות במאי האחרון הלייבור השיגה ניצחון מוחץ ברובע ברנט בלונדון, שבו מתגוררת האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר בבריטניה – דבר שלתקוות המפלגה מבשר הצלחה עתידית.

אין מקום לשאננות

נציגת מחוז פינצ'לי בפרלמנט מטעם הלייבור, שרה סאקמן (צילום: באדיבות המצולמת)
נציגת מחוז פינצ'לי, שרה סאקמן (צילום: באדיבות המצולמת)

שרה סאקמן, שנבחרה בחודש שעבר למועמדת הלייבור לאיוש המושב של מחוז פינצ'לי – שאויש פעם על־ידי מרגרט תאצ'ר – אומרת כי תוצאות הבחירות בברנט הן הוכחה לעובדה ש"הקהילה היהודית, כמו הציבור הכללי, מוכנה להקשיב" למפלגה, בשונה מהמצב שהיה לפני שלוש שנים.

"הלך הרוח השתנה, והתדמית של מפלגת הלייבור עברה שינוי סיסמי בשנתיים האחרונות תחת מנהיגותו של קייר סטארמר", אומרת סאקמן, עורכת דין לענייני סביבה וסגנית יושב ראש תנועת הלייבור היהודית.

היא מדגישה כי המצביעים היהודים אינם עשויים מקשה אחת אך אמרה בשלבים המוקדמים של הקמפיין שלה כי היא כבר מזהה "פתיחות ומעורבות שאני לא מאמינה שהיו קיימות לפני כמה שנים, מסיבה טובה".

לדבריה, מצביעים יהודים פונים אליה כדי לשתף אותה ב"חוסר השקט ובדאגות" שלהם לגבי הברקזיט, הכלכלה, הדיור ושירות הבריאות הלאומי – בלי להעלות את נושא האנטישמיות. סאקמן מאמינה כי האנשים בקהילה "מוכנים לנהל סוג אחר של שיח על פוליטיקה. שיח שלא מערב את הזהות שלהם או את האיומים שהם חשים ברקע הזהות שלהם".

מלך הממלכה המאוחדת צ'ארלס השלישי חולף על פני יו"ר הלייבור קייר סטארמר וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, 13 בנובמבר 2022 (צילום: Toby Melville/Pool via AP)
מלך הממלכה המאוחדת צ'ארלס השלישי חולף על פני יו"ר הלייבור קייר סטארמר וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, 13 בנובמבר 2022 (צילום: Toby Melville/Pool via AP)

היא משבחת את סטארמר על הקדימות הפוליטית שנתן למאבק באנטישמיות אבל טוענת ש"אין מקום לשאננות". בתוך מפלגת הלייבור, אומרת סאקמן, היה "צורך בשינוי תרבותי ובשינוי השיח על יהודים, אנטישמיות ובאופן הדיון שלנו על המזרח התיכון.

"אלה לא דברים שאפשר לשנות בן לילה. זה נכון וראוי שהקהילה והמוסדות היהודיים דורשים וימשיכו לדרוש דין וחשבון ממפלגת הלייבור". סטארמר גם החל להרחיק את הלייבור מהעוינות הארסית כלפי ישראל, שאפיינה את שנותיו של קורבין.

חברי המפלגה המתונים טענו זה מכבר כי גישת המפלגה לישראל ולסכסוך עם הפלסטינים היא מבחן לקמוס לאמינותה של מדיניות החוץ הכוללת שלה ולהתאמתה לשלטון. מייקל רובין, יושב ראש ידידי ישראל בלייבור, אומר כי מנהיג הלייבור החל "לשקם את המסורת הארוכה והגאה של מפלגת הלייבור הקשורה לתמיכה במדינת היהודים.

"יש עוד עבודה לעשות כדי לתקן את מלוא הנזק שנגרם תחת קורבין, אבל ברור שקייר מחויב לבנות יחסים בילטרליים חזקים בין בריטניה לישראל, להילחם ברעל של האנטישמיות ולהתנגד לתנועת ה־BDS"

"יש עוד עבודה לעשות כדי לתקן את מלוא הנזק שנגרם תחת ג'רמי קורבין, אבל ברור שקייר מחויב לבנות יחסים בילטרליים חזקים בין בריטניה לישראל, להילחם ברעל של האנטישמיות ולהתנגד בכל תוקף לתנועת ה־BDS", הוא אומר.

הפגנות נגד ישראל ובעד הפלסטינים בלונדון, 22 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
הפגנות נגד ישראל ובעד הפלסטינים בלונדון, 22 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

הגישה החדשה באה לידי ביטוי בנאום שנשא סטארמר בשנה שעברה בסעודה השנתית של ידידי ישראל בלייבור, שבו כינה את האנטישמיות האנטי־ציונית כ"אנטיתזה למסורת של הלייבור" ומתח ביקורת על "העיסוק הכפייתי במדינה היהודית היחידה בעולם".

סטארמר הבטיח "להמשיך ואף לשפר" את המסורת של ממשלות הלייבור האחרונות – שאימצו גישה פרו־ישראלית בולטת תחת ראשי הממשלה טוני בלייר וגורדון בראון – ואמר כי למפלגתו תהיה "ראייה צלולה לגבי טבעם ושאיפותיהם של ארגונים כמו חמאס וחזבאללה".

עוד אמר כי המפלגה תתנגד לתנועת החרם על ישראל ותפעל לחיזוק היחסים הבילטרליים בין בריטניה למדינת היהודים. רייצ'ל ריבס, שרת האוצר בממשלת הצללים של סטארמר, הדהדה את גישתו כשדיברה בחודש שעבר בפני ידידי ישראל בלייבור.

ריבס, סגנית יושב ראש ידידי ישראל בלייבור – שסירבה לשרת בממשלת הצללים של קורבין – אימצה גם קו קשוח כלפי המשטר האיראני ואמרה שהוא "חייב לתת את הדין על פעולותיו התוקפניות בבית ובחוץ".

שרת האוצר בממשלת הצללים רייצ'ל ריבס (במרכז) וסגנית יושב ראש מפלגת הלייבור אנג'לה ריינר (מימין), מוחאות כפיים אחרי נאום של יו"ר המפלגה קייר סטארמר, אנגליה, 27 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jon Super)
שרת האוצר בממשלת הצללים רייצ'ל ריבס (במרכז) וסגנית יו"ר מפלגת הלייבור אנג'לה ריינר (מימין), מוחאות כפיים אחרי נאום של יו"ר המפלגה סטארמר, אנגליה, 27 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jon Super)

דבריה של ריבס משקפים את הגישה הנוקשה יותר כלפי איראן, שמקדם שר החוץ של ממשלת הצללים דיוויד לאמי. נכונותו של לאמי לצאת נגד טהרן מציינת עוד תפנית חדה ממנהיגותו של קורבין, שספגה אש בשל עמדתה החלשה, כפי שנטען, כלפי המשטר.

למרות זאת יש מי שטוען כי הלייבור עדיין צריכה לעבוד על עמדתה כלפי ישראל. "שנותיו של קורבין הותירו אובססיה ועוינות כלפי ישראל אצל רבים מחברי המפלגה, שרואים במדינה מטרה עיקרית לביקורת ודורשים ממנה לעמוד בסטנדרטים שלעולם לא היו חלים על שום מדינה אחרת. זה שמראה כי יש עוד הרבה עבודה לעשות", אמר איאן אוסטין, לשעבר חבר פרלמנט מטעם הלייבור, ל"ג'ואיש כרוניקל".

"שנותיו של קורבין הותירו אובססיה ועוינות כלפי ישראל אצל רבים מחברי המפלגה, שרואים במדינה מטרה עיקרית לביקורת ודורשים ממנה לעמוד בסטנדרטים שלעולם לא היו חלים על שום מדינה"

מקור בכיר בקהילה היהודית מסכים: "בכל הנוגע לישראל – עוינות ומוסר כפול בלתי הוגן הם עדיין עניין שכיח, אבל יש הרבה פחות רגישות נגד הבעת תמיכה בישראל".

לא בדיוק עובדה מוגמרת

ד"ר ג'יימס ווהן, מומחה ליחסי בריטניה–ישראל מהמחלקה לפוליטיקה בינלאומית באוניברסיטת אבריסטווית' בוויילס, משווה את הגישה של סטארמר למאמציו של מנהיג הלייבור לשעבר ניל קינוק לשקם את היחסים עם הקהילה היהודית הבריטית כשנכנס לתפקיד אחרי תקופה מטלטלת לשמאל בתחילת שנות ה־80.

יושב ראש מפלגת הלייבור הבריטית קייר סטארמר מנופף בידו לצד אשתו ויקטוריה, אחרי נאום בוועידה השנתית של המפלגה בברייטון, אנגליה, 29 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
קייר סטארמר ואשתו ויקטוריה בוועידה השנתית של המפלגה, 27 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

הקהילה היהודית, אומר ווהן, "זוכרת טוב מדי" את ההחלטות התקיפות נגד ישראל שהתקבלו בוועידת הלייבור ב־1982, בשיא מלחמת לבנון. "עכשיו, כמו אז, יש אנשים שהאמון שלהם בלייבור כל כך התרסק שהם מסרבים להאמין באפשרות של רפורמה משמעותית", אומר ווהן.

"התרחשה תזוזה פוליטית ותרבותית משמעותית בצמרת המפלגה, אבל נותרה עוד הרבה עבודה לעשות". ווהן סבור כי עדיין "נותרו שאלות לגבי הגישות של כלל חברי המפלגה". הוא מזכיר את בחירתה של נעמי וימבורן־אידריסי, ממייסדי ארגון הקול היהודי למען הלייבור שתמך בקורבין, לוועד הפועל הלאומי של המפלגה מוקדם יותר השנה.

וימבורן־אידריסי הושעתה מהמפלגה אחרי שהואשמה כי נשאה דברים במפגש שארגנה אחת הקבוצות שסולקו מהמפלגה (וימבורן־אידריסי האשימה את הלייבור בניסיון להשתיק את חברי המפלגה היהודים המביעים ביקורת כלפי ישראל).

ווהן מאמין כי השימוש של סטארמר בזמן עבר בנאומיו כדי לתאר את הסיבה שהלייבור נדרש "לעקור מתוכה את האנטישמיות" ודאי "נשמע לחלק מהאנשים כהכרזה ש'המשימה הושלמה' בטרם עת".

פעילים אנטי-ישראלים מפגינים מחוץ לפגישה בין הוועדה המבצעת הלאומית של הלייבור בלונדון, 4 בספטמבר, 2018 (צילום: סטפן רוסאו\ PA דרך AP)
פעילים אנטי־ישראלים מפגינים בלונדון, 4 בספטמבר, 2018 (צילום: סטפן רוסאו\ PA דרך AP)

השינוי בתרבות המנהיגותית, הוא אומר, "מבורך, אבל רפורמות המתרחשות מלמעלה למטה, על פי הגדרה, לא מטפלות בשורש הבעיה. אני חושד שהעבודה החינוכית שתידרש כדי לחולל שינוי משמעותי בכל שכבות המפלגה תתברר כאתגר יותר קשה וארוך טווח".

ה"קורביניזם" אולי נסוג ממפלגת הלייבור, אולם חלק מהמשקיפים מאמינים כי ייתכן שהמדיניות השמאלית הרדיקלית של המנהיג לשעבר הותירה אחריה מורשת ארוכת טווח

צלו הארוך של ה"קורביניזם" אולי נסוג ממפלגת הלייבור, אולם חלק מהמשקיפים מאמינים כי ייתכן שהמדיניות השמאלית הרדיקלית של המנהיג לשעבר הותירה אחריה מורשת ארוכת טווח.

האנטישמיות הפוליטית האנטי־ציונית – שהייתה תנאי מקדים לבחירתו של קורבין למנהיג המפלגה – עדיין נוכחת ב"מילייה הפוליטי הרחב שאליו משתייכת מפלגת הלייבור", אומר ד"ר דיוויד הירש, מרצה בכיר לסוציולוגיה באוניברסיטת לונדון, והמייסד של מרכז לונדון לחקר אנטישמיות בת זמננו, שנחנך לאחרונה.

"הציונות וישראל", הוא מתריע, נתפסות בעיני רבים כסמלים של "מבנה הכוח העולמי" וכגורמים מרכזיים בו. "הרעיונות שפרויקט יהודי הוא המפתח לכל מכונת השליטה עדיין רווחים – והם אנטישמיים", מוסיף הירש.

הפגנות תמיכה בפלסטינים ונגד ישראל בלונדון, 22 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
הפגנת תמיכה בפלסטינים ונגד ישראל בלונדון, 22 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

"לא בלתי סביר שרוב חברי הלייבור, שאף פעם לא באמת האמינו בפוליטיקה האנטישמית של קורבין אבל זרמו איתה בכל זאת, לא באמת מאמינים שהייתה אי־פעם בעיה רצינית של אנטישמיות קורבינית", הוא אומר.

"אבל הם היו משוכנעים שאם אתה מרגיז את היהודים אין לך סיכוי לנצח בבחירות הכלליות – אז הם יודעים עכשיו להגיד את הדברים הנכונים על הבעיה האנטישמית שהם אף פעם לא באמת הבינו".

מעבר לכך, מזהיר הירש, קיים חלק גדול בחברה שבעקבות התבוסה של הלייבור ב־2019 מאמין ש"הציונים עומדים 'בינינו' לבין ה'קִדמה', ומוכן להתדרדר לכל סוג של חוסר יושר שיידרש כדי לעצור אותם".

האמונה כי הטענות לאנטישמיות במפלגה הן פשוט ניסיון הונאה והכפשה, שנועד למנוע את בחירת הממשלה בראשות קורבין, היא "צורה חדשה של 'מיתוס הסכין בגב'"

האמונה שלהם כי הטענות לאנטישמיות במפלגה הן פשוט ניסיון הונאה והכפשה, שנועד למנוע את בחירת הממשלה בראשות קורבין היא "צורה חדשה של 'מיתוס הסכין בגב', שלפיה השמאל הובס על ידי גיס חמישי ציוני, שהעמיד פנים שהוא חלק מהשמאל אבל למעשה היה טוֹרי או טראמפיסטי", אומר הירש.

מנהיג הלייבור הבריטי קיר סטארמר (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
מנהיג הלייבור הבריטי קייר סטארמר (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

"מהסיבה הזאת לבדה, בעיית האנטישמיות בבריטניה גרועה יותר מכפי שהייתה לפני עלייתו של קורבין", הוא אומר. הירש גם מזהיר כי בעיית הגזענות האנטי־יהודית איננה ייחודית לשמאל בשום אופן.

המשיכה המתמשכת של הפופוליזם והמשבר הכלכלי מספקים "תנאים נוחים לצמיחתן של אנטישמיות ושל פוליטיקה אנטי־דמוקרטית". למפלגה השמרנית השלטת יש "עניינים עם גזענות, שנאת זרים ופנטזיות קונספירציה פופוליסטיות" משלה – כולם רעיונות מושכים עבור החשיבה האנטישמית.

"הפופוליזם הימני נוטה לקיים ברית עם הפופוליזם השמאלי נגד הפוליטיקה הרציונלית, הדמוקרטית, הליברלית שמחלישה את האנטישמיות", אומר הירש.

שלוש שנים אחרי שה"קורביניזם" ספג מהלומה משפילה והשמאל הקשה ובעלי בריתו האנטישמים נפלטו ממפלגת הלייבור – המפלגה נמצאת, על פי הסקרים, בדרכה להקים את הממשלה הבריטית הבאה. אולם, השדים שהזינו אותה – ושהיא תרמה להם בתורה – רחוקים מלהיעלם מהזירה הפוליטית הרחבה יותר של בריטניה.

עוד 2,574 מילים
סגירה