דרעי יכול להירגע: האופוזיציה לא תילחם במינויו לשר

התיקון לחוק יסוד הממשלה שיאפשר ליו"ר ש"ס להתמנות לשר למרות שהורשע בפלילים ונידון למאסר על תנאי לפני פחות משנה, יעבור בכנסת ללא מלחמה של ממש מצד האופוזיציה - כך נודע לזמן ישראל ● באופוזיציה מעריכים גם שבג"ץ לא ימנע מדרעי לכהן כשר - ומעדיפים לשמור את רוח הלחימה נגד השינויים המוצעים בפקודת המשטרה עבור השר המיועד איתמר בן-גביר ● פרשנות

יו"ר ש"ס אריה דרעי במליאת הכנסת, 13 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יו"ר ש"ס אריה דרעי במליאת הכנסת, 13 בדצמבר 2022

מי שנכח בימים האחרונים בדיוני הוועדות בכנסת שהכינו להצבעה במליאה את חוקי בן-גביר, סמוטריץ' ודרעי שם לב כי עיקר המאמץ של האופוזיציה החדשה מופנה נגד השר המיועד לביטחון לאומי. בעניין אריה דרעי, האופוזיציה מרימה ידיים.

ההסבר הוא כי שינוי פקודת המשטרה הוא נושא כבד ומשמעותי הרבה יותר בקביעת דפוסי החיים הדמוקרטיים במדינה, בעיקר אם לוקחים בחשבון כי השר המיועד הוא איתמר בן-גביר, עם הרקורד המפוקפק שלו בכל מה שקשור בשמירה על החוק.

חוק דרעי מאפשר ליו"ר ש"ס להיות שר בממשלה, למרות עסקת הטיעון שעליה חתם אחרי שהורשע בהעלמות מס ולמרות שהושת עליו עונש מאסר על-תנאי. הנחת העבודה באופוזיציה היא כי דרעי, למרות העבר הפלילי המצטבר שלו, יוכל לצלוח את המבחנים המשפטיים שלו עם התיק הזה.

ח"כ גלעד קריב (עבודה), יו"ר ועדת החוקה היוצא ואחד הפרלמנטרים הפעילים במאבק נגד בליץ החוקים של האופוזיציה, העריך אתמול בשיחה עם זמן ישראל שגם בג"ץ לא ימנע מדרעי לכהן כשר.

ח"כ גלעד קריב (עבודה), יו"ר ועדת החוקה היוצא ואחד הפרלמנטרים הפעילים במאבק נגד בליץ החוקים של האופוזיציה, העריך אתמול בשיחה עם זמן ישראל שגם בג"ץ לא ימנע מדרעי לכהן כשר

ח"כ גלעד קריב בישיבה של הוועדה המיוחדת להכנת "חוק דרעי", 19 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ גלעד קריב בישיבה של הוועדה המיוחדת להכנת "חוק דרעי", 19 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

לדברי קריב, אכן מדובר בחוק פרסונלי, בעייתי ומכוער, אבל הוא לא חוצה את רף החקיקה הסביר – לעומת חוק בן-גביר שעלול לשנות סדרי עולם במהירות חסרת אחריות. "מדובר גם בחוק יסוד שמקבלת הכנסת, ובג"ץ לא נוטה להתערב כאן", הוסיף קריב.

יובל יועז, הפרשן המשפטי של זמן ישראל, כתב אתמול בהקשר הזה כי מעשי החקיקה הנוכחית מתקרבים אל הקוטב המסוכן של שלטון סמכותני שבו השליטים עושים שימוש אינסטרומנטלי במנגנוני השלטון כדי להיטיב עם עצמם ומשנים את החוקים לטובת עצמם.

ובכל זאת, קריב טוען שגם אם דרעי היה מבקש את קביעתו של יו"ר ועדת הבחירות, השופט  יצחק עמית, הוא לא היה מטיל עליו קלון ומאפשר לו לכהן כשר. דרעי לא נקט בצעד הזה כי הוא חושש מהחלטה מרשיעה של עמית. "אנחנו לא סומכים על אף אחד. כל המערכת המשפטית רודפת אחריו", אמר אתמול מקורב לדרעי.

קריב טוען שגם אם דרעי היה מבקש את קביעתו של יו"ר ועדת הבחירות, השופט  יצחק עמית, הוא לא היה מטיל עליו קלון ומאפשר לו לכהן כשר. דרעי לא נקט בצעד הזה כי הוא חושש מהחלטה מרשיעה של עמית

וכך, המדינה מתיישרת לפי האינטרס של דרעי, ומעבירה את החוק שמיטיב עמו. מעבר לזה, החקיקה מתבצעת במהירות עצומה, יחד עם החוקים האחרים, מכיוון שדרעי רוצה להישבע כשר יחד עם כולם, כנראה ביום חמישי הבא. דרעי חושב כי יושפל אם יישבע אמונים בנפרד, אחרי כולם.

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, 29 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, 29 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דרעי – בניגוד לבן-גביר, שלא מחמיץ שום חגיגה תקשורתית סביב שינוי פקודת המשטרה – שומר על שתיקה מוחלטת על רקע המאבק על החוק שקרוי על שמו. זו הטקטיקה החדשה שנקט בשנים האחרונות בעימותים שלו מול רשויות החוק, כולל בבחירות האחרונות, ולפי שעה היא מוכיחה את עצמה.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מתנגדת לחוק דרעי, אבל יו"ר ש"ס הורה לאנשיו שלא לתקוף אותה.

דרעי לא מגיע לוועדות ולא נוכח בדיוני המליאה סביב החוק. הוא מגיע רק להצבעות וממהר לעזוב את הכנסת לאחר מכן. בשעות שבהן הוא בכנסת מלווים אותו אנשי ש"ס במבטי הערצה.

דרעי לא מגיע לוועדות ולא נוכח בדיוני המליאה סביב החוק. הוא מגיע רק להצבעות וממהר לעזוב את הכנסת לאחר מכן. בשעות שבהן הוא בכנסת מלווים אותו אנשי ש"ס במבטי הערצה

הכוח של דרעי בש"ס הוא אדיר, ומקורביו לא מהססים לדבר על המעמד המיסטי שלו בעיקר אחרי ההישג בבחירות האחרונות, מה שמלמד לדבריהם על החיבור בינו ובין הרב עובדיה יוסף ז"ל.

דרעי הולך להיות גם אחד השרים החזקים בממשלה. הוא ישמש כשר הבריאות ושר הפנים ומשנה לראש הממשלה. בעוד שנתיים יעבור לכהן כשר האוצר, אלא אם יוותר על הרוטציה.

אריה דרעי מתלוצץ עם בנימין נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת, 13 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי מתלוצץ עם בנימין נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת, 13 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ש"ס תקבל עוד ארבעה תפקידי שרים ושני סגני שרים. לפי המקורבים, החלוקה שעליה יחליט דרעי היא כזו:

  • יעקב מרגי: שר הרווחה והביטחון החברתי
  • מיכאל מלכיאלי: השר לשירותי דתות
  • יואב בן צור: שר במשרד הפנים
  • חיים ביטון: שר במשרד החינוך
  • משה אבוטבול: סגן שר במשרד החקלאות
  • משה ארבל: יו"ר ועדת החינוך
  • אוריאל בוסו: יו"ר ועדת הבריאות

חבר כנסת נוסף, כנראה ינון אזולאי, ישמש כסגן שר במשרד שעדיין לא נקבע.

היום (רביעי) ייחתמו כנראה ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד וש"ס. בסביבת דרעי טענו אתמול כי הוא ישמש כשר בריאות במשרה מלאה ואילו במשרד הפנים, שממנו הוא מתקשה להיפרד, הוא יאציל סמכויות על השר המיועד בן צור.

בסביבת דרעי טענו אתמול כי הוא ישמש כשר בריאות במשרה מלאה ואילו במשרד הפנים, שממנו הוא מתקשה להיפרד, הוא יאציל סמכויות על השר המיועד בן צור

האם הוא יעבור למשרד האוצר בעוד שנתיים ויוותר בתמורה על שני התיקים? "בכלל לא בטוח", מוסיפים אנשי דרעי. "אם הוא יראה שהבחירות קרבות, הוא לא ילך למשרד הזה כדי להטיל גזרות. הוא לא ייפול לפח הזה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 715 מילים ו-2 תגובות
סגירה