על צביעות ומנהיגות

בנימין נתניהו בראיון אצל ג'ורדן פיטרסון, צילום מסך
בנימין נתניהו בראיון אצל ג'ורדן פיטרסון, צילום מסך

אחד הדברים המרתקים שגיליתי במסעותיי זה שאנשים המגיעים לפסגת הנהגה עליונה – בחברות בורסאיות, ממשלות של מדינות ואף אירגוני חדשות – חסרים לרוב את אותו אינסטינקט בסיסי שמצר את צעדי שאר בני אנוש: לא אכפת להם להיראות מגוחכים.

גיליתי שאנשים המגיעים לפסגת הנהגה עליונה – בחברות בורסאיות, ממשלות ואף אירגוני חדשות – חסרים לרוב אינסטינקט בסיסי שמצר את צעדי שאר בני אנוש: לא אכפת להם להיראות מגוחכים

אני הגעתי ממש קרוב לפסגות כאלה – אבל לא לגמרי, לא לראשות הפירמידה ממש ולא לשום תפקיד עליון, ולא בכדי: כאשר אני נראה כמו אידיוט הדבר חורה לי משהו; אני מתחיל להסביר, לתקן דרכי אם רק אפשר ואף להודות בטעות. זה אנושי בוודאי, לדעתי רצוי בחברה מתוקנת, אבל כנראה מקרין חולשה.

מקרה מובהק של התופעה הוא ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו. הוא כבר המנהיג רב הפז"מ בתולדות המדינה בשנים מצטברות בתפקיד, וכעת הוא חוזר בראש ממשלה גדושה בקנאים דתיים, פושעים מורשעים ותומכי עליונות יהודית.

אדישותו של נתניהו לעקרון העקביות נצרב זה מכבר בתודעה, כאשר הדוגמה המרתקת ביותר קשורה לקריאתו הבלתי נשכחת ב-2008 לאהוד אולמרט להתפטר בגלל חקירת משטרה.

"מדובר על ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, ואין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל", נימק, כאביר ממשל תקין ראשון במעלה. "כי קיים חשש, אני חייב להגיד אמיתי ולא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי".

אהוד אולמרט התפטר בלי ויכוח, באופן כה סביר ונורמלי, עד שלפי התאוריה שלי כנראה שלא התאים מראש לאותה פסגה.

כאשר אני נראה כמו אידיוט הדבר חורה לי משהו; אני מתחיל להסביר, לתקן דרכי אם רק אפשר ואף להודות בטעות. זה אנושי בוודאי, לדעתי רצוי בחברה מתוקנת, אבל כנראה מקרין חולשה

רוב האנשים המסוגלים לנסח בצורה ברורה כל כך את העמדה האתית שנתניהו הציג בערוץ 2 עלולים היו לחוש שלא בנוח אם מצאו עצמם נאחזים אף הם בשלטון במהלך חקירת משטרה, ועוד מסועפת הרבה יותר. לא כך נתניהו. כידוע, הוא דבק בקדחתנות בכיסאו לא רק עד תום החקירה אלא אחר המלצות המשטרה נגדו, הסכמת הפרקליטות והגשת כתב אישום על ידי היועץ המשפטי לממשלה, כל הדרך עד למשפטו הממושך באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

לאורך כל הדרך הוא התסיס נגד המשטרה וטען לקונספירציות, וממשלתו החדשה שואפת להעביר "סעיף התגברות" שיבטל את סמכויות בית המשפט העליון. יש גם דיבורים על מחיקת חלק מהסעיפים מרשימת העבירות המוכרות בישראל. אין מה לומר, וחייבים להסכים עם נתניהו הישן: יש יותר מחשד "לא בלתי מבוסס". אבל אם נתניהו החדש חש איזושהי בושה, לא רואים.

למרות שהצביעות היא ספקטקולרית, הדוגמה שהבאתי סובלת משימוש יתר. ולכן זה כה משמח שנתניהו התנדב לספק אחת חדשה. זה התרחש בראיון לפני כמה שבועות עם האינטלקטואל הציבורי הקנדי ג'ורדן פיטרסון, פסיכולוג קליני שתהילתו בקטטות עם פרוגרסיבים.

היה זה אחד ממספר ראיונות בארה"ב בהם נתניהו מנסה לשכנע שממשלתו לא תחריב את המדינה ולא תריב עם העולם. כדי שהשקר בשקט יעבור, חשוב  שה"מראיינים" יהיו סימפטיים (כמו הבלוגרית היהודיה השמרנית בארי וייס), אדישים, או בורים.

בראיון התגאה נתניהו בכך שקיצץ באומץ את קצבאות הילדים ועוד סובסידיות כשר האוצר לפני 20 שנה, ובזאת הרגיז את החרדים.

רוב האנשים המסוגלים לנסח בצורה ברורה כל כך את העמדה האתית שנתניהו הציג בערוץ 2, עלולים היו לחוש שלא בנוח אם מצאו עצמם נאחזים אף הם בשלטון במהלך חקירת משטרה, ועוד מסועפת הרבה יותר

"כדי להכניס את … המגזר הציבורי לדיאטה כפי שהייתי חייב, נאלצתי לצמצם את מערכת הרווחה העצומה של ישראל, שעודדה אנשים לחיות מסובסידיות ולא לצאת לעבוד", הסביר. "קיצצתי את קצבאות הילדים – שבישראל היו יוצאות דופן, עולות עם כל ילד נוסף".

"זה היה מוביל לקריסה דמוגרפית וכלכלית", המשיך נתניהו. "הקהילה החרדית לא עבדה. פשוט עשו הרבה ילדים, שהאחרים… נאלצו לשלם עבורם… וכשאתה עושה את זה – ובכן, ג'ורדן, אני יכול להגיד שאתה לא הופך להיות מאוד פופולרי".

כזכור, הליכוד ירד לשיא שלילי של 12 מנדטים בבחירות 2006, בעיקר בגלל שאריאל שרון פילג את המפלגה וסחב למפלגת המרכז "קדימה" את רוב האלקטורט של ביבי.

פיטרסון, שהוא מבריק בכל הנוגע לצליבת התקינות הפוליטית, אינו חשוד בהתעמקות יתר בענייני ישראל. הוא כנראה פשוט לא ידע שנתניהו אחראי להיפך המוחלט מאז חזר להנהגה לאחר לכתו האלגנטית של אולמרט, על כנפי ברית עם החרדים.

נראה שנתניהו-חוץ מבין את התמריץ השלילי של הקומבינה המטורפת עם החרדים, לפיה קצבאות הילדים מסבסדות ילודה שמתקרבת לשבעה ילדים בממוצע למשפחה. הוא מבין שהדבר, בשילוב עם ההשתתפות הנמוכה בעבודה – גברים חרדים הם המגזר הכי לא-עובד אחרי הנשים הערביות – מסכנים את ישראל ב"קריסה כלכלית". היום עוד הרבה יותר מאז.

נראה שנתניהו-חוץ מבין את התמריץ השלילי של הקומבינה המטורפת עם החרדים, לפיה קצבאות הילדים מסבסדות ילודה שמתקרבת לשבעה ילדים בממוצע למשפחה

אבל נתניהו-פנים – זה שצריך להימנע מהכלא – מעצים את ההסדר הקטסטרופלי. לפי ההסכמים הקואליציוניים הוא לא רק נמנע בטיפול בקצבאות הילדים אלא הסכים להכפיל את המשכורות שמעניק משלם המסים הישראלי לגברים חרדים עבור לימודי דת לכל החיים.

יש לזכור שלפני הבחירות נתניהו גם שכנע את חסידות בעלז לא להסכים – כפי שהתכוונה – ללימודי ליבה, כי אצלו זה לא יידרש. כך קיבלנו עוד ארבע שנים שבהן ילדים חרדים נידונים לבורות ולעתיד כמבוגרים שאינם מוכנים בשום צורה לתפקוד בכלכלה מודרנית. אך אל דאגה, לא לעולם אותה כלכלה מודרנית. כל זה עומד להרוס את נס ההייטק הישראלי (כפי שהזהירו בכירי התעשייה במכתב גלוי לאחרונה).

בדברים האלה נתניהו לא התפאר אצל פיטרסון. אבל אם הוא חש קמצוץ מבוכה, אז שוב, כמו בדוגמה הקודמת וגם באחרות, לא רואים זכר לזה. תופעה מרתקת ממש.

האם אדישות חצופה להתנהגות מקוממת של עצמך היא באמת סימן לתכונות מנהיגות, כפי שאני חושד?

אבל נתניהו-פנים – זה שצריך להימנע מהכלא – מעצים את ההסדר הקטסטרופלי. לפי ההסכמים הקואליציוניים הוא לא רק נמנע בטיפול בקצבאות הילדים אלא הסכים להכפיל את שכר הגברים חרדים עבור לימודי דת

נראה שפיטרסון עצמו חושב כך. תיאוריה מרכזית שלו גורסת שנכונות להיות לא-נחמד ("DISAGREEABLE") והנטייה ל"מלחמה מוחלטת" ותמידית היא המפתח להגעה לפסגה. כך הוא מצליח להרגיז את כל המגדרים בטענה שגברים פשוט נוטים להתנהגות נוראית יותר מנשים, ולכן טבעי שהם יהיו רוב המנהיגים. משעשע לראות כמה הוא נהנה כאשר כולם סביבו מתפלצים. אדישותו לשנאה כלפיו, באופן סיבובי, רומזת שהוא עצמו מנהיג. ממש כמו נתניהו.

מסכן יאיר לפיד, אדם נורמלי למדי שמשתדל להיות חביב. לפי אסכולת פרי המגובה באקסיומת פיטרסון, מעולם לא היה לו שום סיכוי.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 973 מילים ו-1 תגובות
סגירה