נפילת ערך הביטקוין. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

השנה שבה התנפץ חלום המטבע החופשי

קריסות בעולם הקריפטו הן אמנם לא דבר חדש, אך ב-2022 הנפילות היו בתדירות חסרת תקדים והן הגיעו מלב ליבה של התעשייה ● התוצאה: שווי שוק הקריפטו צנח בשנה החולפת ב-74% ● כעת עתידה של המערכת - שנולדה מלכתחילה כסמל של אלטרנטיבה מבוזרת וחופשית - תלוי ביכולתה להיטמע כחלק מהמערכת הפיננסית הקיימת תחת חוקי הרגולציה הנוקשים של הממשלות

בינואר 2009 הפציע מטבע מהפכני בשם ביטקוין שמתופעל על גבי פלטפורמה מהפכנית לא פחות בשם המוזר משהו – בלוקצ'יין. המטבע, בשילוב הבלוקצ'יין, הפך תוך מספר שנים לתקווה המוניטרית הגדולה של קהילות השוק החופשי בואכה ליברטריאנים מכל העולם. לראשונה, החלום של מערכת מוניטרית עצמאית, מבוזרת, נטולת רגולציה ושליטה של פוליטיקאים או מונופולים בנקאיים, הפך מדמיון למציאות שניתנת להגשמה.

הבלוקצ'יין מאפשר כיום כמעט לכל אחד עם מעט כישורים טכנולוגיים וידע מוניטרי, להרים מערכת מוניטרית מבוזרת משלו. אמנם לא בטוח שאותה מערכת תהיה מוצלחת במיוחד או שמישהו יעשה בה שימוש – אבל הטכנולוגיה ללא ספק כאן איתנו.

כל זה הציף את הדמיון, שהנה אוטוטו יבוא היום בו הדולר, היורו, היואן ושאר המטבעות הריכוזיים הלאומיים יקרסו, ובמקומם יגיע תורו של מטבע הקריפטו המבוזר והחופשי להפוך למטבע המקומי והעולמי שכולנו נשתמש בו באופן שוטף ביום-יום.

גם רעידת האדמה שחווה עולם הקריפטו באפריל 2014 לא פגעה בתקווה של אותם מאמינים. באותו חודש, בורסת הביטקוין MT.Gox, שבשיאה ניהלה כ-70%-80% מנפח הסחר העולמי במטבע הווירטואלי, פשטה רגל.

הבורסה קרסה כחודשיים אחרי שגילתה שהיא "איבדה" כ-750 אלף מטבעות ביטקוין. משקיעים הפסידו מאות מיליוני דולרים, והאמון בקריפטו צנח יחד עם ערכו. ההתנהלות הבעייתית של מנהלי הבורסה שאפשרה להאקרים לפרוץ אליה ולגנוב מטבעות, הייתה מכה קשה לאמון במטבע.

ביטקוין. אילוסטרציה (צילום: iStock)
ביטקוין. אילוסטרציה (צילום: iStock)

התעשייה, לעומת זאת, לא נבהלה. היא ראתה אז בנפילה של אותה בורסה כמכה קלה בכנף שרק תחזק את השוק הזה בעתיד עם כניסתן של בורסות חדשות ורבות יותר, במקום זו שהייתה כמעט מונופול בתחום.

אמנם לרגע היה נדמה שכך אכן יקרה. ערך הביטקוין והקריפטו בכלל שבר שוב שיאים חדשים כעבור מספר שנים. הרבה כסף התחיל לזרום לתעשייה הזו, והעתיד נראה ורוד במיוחד. אף אחד לא העלה בדמיונו שאותה קריסת בורסה תהיה רק ניצן קטן ושולי לקראת הדרמה הגדולה באמת שתפרוץ בתחום בשנת 2022.

התקווה לשוק תוסס ומצליח בתחום הקריפטו התחזקה עם השנים, במיוחד לאור העובדה שהממשלות נתנו לו להתפתח כמעט בחופשיות ללא רגולציה נוקשה מדי. כולם חששו מנפילה שתבוא כתוצאה מאיסור כזה או אחר שיטילו ממשלות על פעילויות התעשייה או המטבע. רק חלק קטן חשש שהסכנה לתחום תגיע דווקא מתוך התעשייה עצמה.

כולם חששו מנפילה שתבוא כתוצאה מאיסור שיטילו ממשלות על פעילויות התעשייה או המטבע. רק חלק קטן חשש שהסכנה לתחום תגיע דווקא מתוך התעשייה עצמה

למעשה, פלטפורמת הבלוקצ'יין, שכל כולה מייצגת פתיחות, שקיפות מלאה ויכולת בקרה מקיפה, הפכה די מהר לשבויה בידיהם של מספר גופי ענק, חלקם נוכלים, שהתנהלו בדיוק הפוך מעקרונות אלה.

הסיכון הגבוה בשילוב חוסר הבהירות הרגולטורית סביב שחקנים ריכוזיים בשוק הקריפטו (מנפיקי מטבעות, בורסות וחברות השקעה למיניהן) הפכו לחרב הפיפיות של התחום.

מרכז לכריית מטבעות ביטקוין בוירג'יניה, פברואר 2019 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
מרכז לכריית מטבעות ביטקוין בוירג'יניה, פברואר 2019 (צילום: AP Photo/Steve Helber)

כשאין ניהול סיכונים ארגוניים, אין שקיפות, אין ביקורות ציבוריות ברורות או הפרדות ברורות בין תפקידים ואחריות, וגם כשאין את הקפדנות הדרושה על מנת להיות מוסד פיננסי מוסדר, כל הסיכונים המוסריים הקיימים במוסדות פיננסיים עלולים להתממש. ואלו אכן התממשו בגדול בשנה החולפת.

זה התחיל בחודש מרץ, עם תקיפת האקרים הגדולה בהיסטוריה של תעשיית הקריפטו, שמחקה מעל 600 מיליון דולר מפרויקט רונין. זה המשיך במאי עם ההתרסקות האדירה של מטבע טרה-לונה. ההתרסקות הדהימה את הקהילה במהירות שבה היא התרחשה, תוך זריעת הרס שלא התבטא רק בתחום העסקי אלא גם בצד הערכי-מוסרי של התעשייה.

ההתרסקות הדהימה את הקהילה במהירות שבה היא התרחשה, תוך זריעת הרס שלא התבטא רק בתחום העסקי אלא גם בצד הערכי-מוסרי של התעשייה

ההתפרקות הזו גררה למטה גם את שווקי הנכסים הדיגיטליים, כולל את מחיר הביטקוין. הנפגעים המיידיים כללו את Three Arrows Capital, שנחשבה בעבר לאחת מקרנות הגידור הקריפטו החכמות ביותר.

לאחר מכן, ב-12 ביוני, Celsius Network, אחת ממלוות הקריפטו הגדולות והמצליחות ביותר, הודיעה למשתמשים שהיא מקפיאה את נכסיהם עקב "תנאי שוק קיצוניים".

ואז הגיע רעידת האדמה בעוצמה 9 בסולם קריפטו. סם בנקמן פריד, האיש שנחשב ה"רובין הוד" של עולם הקריפטו – אחרי שרכש והציל פלטפורמות רבות בתחום שעמדו לפשוט רגל; האיש שהיה אולי הכי מקובל במסדרונות הממשל האמריקאי בניסיונו להסדיר את התחום, התברר כמי שחשוד בהונאה גדולה.

יזם הקריפטו סאם בנקמן-פריד נלקח לדיון בהמשך מעצרו בניו יורק, 22 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ted Shaffrey)
יזם הקריפטו סאם בנקמן-פריד נלקח לדיון בהמשך מעצרו בניו יורק, 22 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ted Shaffrey)

בורסת ה-FTX שניהל, שהתפתחה להיות אחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, פשטה רגל אחרי שנחשפה התנהלותו הבעייתית בה.

משקיעים הפסידו מאות מיליוני דולרים. האמון בתעשייה ירד אל מתחת לאפס. אף במאי לא היה יכול לייצר סיום סימבולי יותר לשנת 2022 מאשר מעצרו של בנקמן-פריד באיי בהאמה החודש, לאחר שממשלת ארה"ב החליטה להגיש נגדו כתב אישום פלילי בגין שימוש לרעה בכספי לקוחותיו.

משקיעים הפסידו מאות מיליוני דולרים. האמון בתעשייה ירד אל מתחת לאפס. אף במאי לא היה יכול לייצר סיום סימבולי יותר לשנת 2022 מאשר מעצרו של בנקמן-פריד באיי בהאמה החודש

קריסות בעולם הקריפטו הן אמנם לא דבר חדש. הן היו, כאמור, גם בשנים קודמות. ההבדל הוא שבעבר היה מדובר בקריסות נקודתיות שניתן היה לייחס אותן לסרחים עודפים בתחום. השנה, הנפילות היו בתדירות חסרת תקדים והן הגיעו מלב ליבה של תעשיית הקריפטו – ולכן הן כאבו במיוחד.

בשורה התחתונה, שוק הקריפטו צנח ב-2022 השחורה ב-74% – משווי שוק של 2.2 טריליון דולר לקצת מעל 800 מיליארד דולר.

אז אם ב-2009 עולם הקריפטו חלם על מטבע מבוזר שיאפשר סוף סוף להשתחרר מהאחיזה החונקת של הרגולטורים, אזי בסוף 2022 כבר יותר ויותר דמויות מובילות בתעשייה פונות, על סף המתחננות, למוסדות הממשלתיים שיתערבו ויגבשו רגולציה על מנת שיצילו אותם מהתעשייה עצמה.

פרקליט המדינה של ארה"ב דמיאן ויליאמס מציג את ההאשמות נגד סאם בנקמן-פריד במסיבת עיתונאים, 13 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Julia Nikhinson)
פרקליט המדינה של ארה"ב דמיאן ויליאמס מציג את ההאשמות נגד סאם בנקמן-פריד במסיבת עיתונאים, 13 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Julia Nikhinson)

רק החודש הודיעה Binance, בורסת מסחר הקריפטו הגדולה בעולם, שהיא חוברת ללשכת המסחר הדיגיטלי (בעצמה איגוד סחר קריפטו) כדי לסייע ב"דיונים עם קובעי מדיניות ורגולטורים" לפיתוח תקנות לתעשיית הבלוקצ'יין. Binance לא עשתה את הצעד הזה בקטע התנדבותי. יציבותה שלה עצמה מאוימת כעת גם היא בעקבות נפילת ה-FTX.

בקהילת הקריפטו כבר הבינו שחוסר רגולציה הוא זה שדווקא עלול להביא להרס מעט האמון שעוד נשאר בתעשייה, ולמשוך אליה עוד נוכלים לתחום במסווה של רובין הודים שבאו להציל את העולם. כל זה עלול להביא סוף לפרויקט חייהם, שקם באופן אירוני מלכתחילה כדי לייצר עולם מוניטרי שקוף וחופשי כמעט ללא רגולציה. ממש סיפור קלאסי של מטבע מבוזר שקם על יוצרו.

בקהילת הקריפטו כבר הבינו שחוסר רגולציה הוא זה שדווקא עלול להביא להרס מעט האמון שעוד נשאר בתעשייה, ולמשוך אליה עוד נוכלים לתחום במסווה של רובין הודים שבאו להציל את העולם

וכמה אירוני זה הוא שמי שדווקא כן התקדם בשנת 2022 בצעדי ענק בדרך להגשים את חלום העולם הנשלט על ידי קריפטו, הם לא אחרים מאשר הבנקים המרכזיים. מדובר באותם גופים המנהלים מטבע ריכוזי, שבתחילת הדרך הייתה עוד מחשבה בקהילת הקריפטו שהמטבע הדיגיטלי המבוזר יחליף אותו.

כ-89 מדינות מהמובילות בתמ"ג העולמי כבר חשפו את כוונתן להנפיק מטבע קריפטו ריכוזי משלהן בעתיד, בינהן גוש האירו וארה"ב. בבהאמה ובסין כבר החלו להשתמש במטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי באופן רשמי.

אפילו בבנק ישראל החלו השנה בניסוי בינלאומי בשיתוף הבנק הבינלאומי לסילוקין BIS והבנקים המרכזיים של נורווגיה ושוודיה, שנועד לבדוק שימוש בינלאומי במטבע דיגיטלי מהסוג הזה.

מטבע השקל. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מטבע השקל. אילוסטרציה (צילום: iStock)

האם 2022 בישרה בעצם את סופו של חלום המטבע החופשי? אם שואלים את קהילת הקריפטו, שם בטוחים שהנפילות והקריסות האחרונות של אותם גופים גדולים רק יעשו ניקיון ויסלקו את כל אלו שזיהמו את התחום, בדרך לשוק קריפטו חזק שיתפקד תחת הערכים לשמם הוקם. אשרי המאמינים.

נראה לפחות שבשלב זה, יותר ריאלי שתעשיית הקריפטו תוכנס בהדרגה תחת רגולציה מחמירה יותר, מה שייצב את האמון בה בעתיד, ויזרים אליה יותר כסף, יזמים ומשקיעים.

נראה לפחות שבשלב זה, יותר ריאלי שתעשיית הקריפטו תוכנס בהדרגה תחת רגולציה מחמירה יותר, מה שייצב את האמון בה בעתיד, ויזרים אליה יותר כסף, יזמים ומשקיעים

אלא שכל זה רק יגביר את הפרדוקס הגדול שהתעשייה הזו נמצאת בה כיום: המערכת נולדה מלכתחילה כסמל של אלטרנטיבה מבוזרת וחופשית שנמצאת בשליטת ההמון, בזמן שבפועל עתידה תלוי כעת ביכולתה להיטמע כחלק מהמערכת הפיננסית הקיימת תחת חוקי הרגולציה הנוקשים של הממשלות.

עוד 1,150 מילים
סגירה