ממשלת סוף משפט נתניהו יוצאת לדרך

שלושה דברים היו חשובים לנתניהו בדרך להשבעת ממשלתו השישית: מינוי יריב לוין לשר המשפטים; המינוי של רון דרמר כשר חוץ אישי; והמכות שהנחית על כל המתנגדים שלו בליכוד ● עכשיו פני נתניהו לכתיבת דפי ההיסטוריה ושלושת הגביעים הקדושים: תקיפת איראן, שלום עם סעודיה - וביטול, פירוק או מסמוס משפטו הפלילי ● פרשנות

הממשלה ה-37 בראשות בנימין נתניהו מצטלמת עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, 29 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
הממשלה ה-37 בראשות בנימין נתניהו מצטלמת עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, 29 בדצמבר 2022

באווירה של טריבונה, עם מחיאות כפיים וקריאות עידוד, בניגוד לנוהג ולתקנון הכנסת, יצאה אתמול לדרכה הממשלה ה-37 של ישראל.

האירועים החריגים במליאה ליוו ממשלה חריגה, כזו שעוד לא הייתה כאן מעולם, ימנית-קיצונית, חרדית וחרדל"ית, קשורה בתוכה בהסכמים קואליציוניים וסעיפים גזעניים, מתפארת בשורה של מינויים כפולים, מכופלים ומושחתים.

הממשלה הזו יוצאת היום להילחם בכל כוחה במערכות המשפט והתקשורת כדי לחלץ משם את בנימין נתניהו, שהושבע אתמול בפעם השישית כראש ממשלת ישראל.

הממשלה הזו יוצאת היום להילחם בכל כוחה במערכות המשפט והתקשורת כדי לחלץ משם את בנימין נתניהו, שהושבע אתמול בפעם השישית כראש ממשלת ישראל

יום פוליטי ארוך עבר אתמול על הכנסת, במהלכו התבררו שוב כללי המשחק החדשים וההעדפות הברורות של נתניהו. 30 שרים יש בממשלה הזו, בנוסף לשישה סגני שרים ושלוש שותפות קואליציונית – הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה – שלקחו מכל הבא ליד, שרים, משרדים ותקציבים, ויעשו בהם ככל העולה על רוחם.

אי אפשר לפרט כאן את כל ההסכמים הקואליציוניים, על מאות הסעיפים והכספים שעפים לכל עבר. אפשר להסתפק רק בדוגמה אחת, הריקוד המושחת שמתנהל דווקא במשרד הרווחה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משביע את ממשלתו השישית, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו משביע את ממשלתו השישית, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

שני שרים של ש"ס, יעקב מרגי ויואב בן צור, חולקים יחד את משרד הרווחה והביטחון החברתי. האחד שר, השני שר במשרד. בעוד שנתיים הם יתחלפו ביניהם. מיליוני שקלים שהיו יכולים לעבור לאנשים שבאמת נזקקים לרווחה וביטחון חברתי מתבזבזים על חלוקת הכיבודים הזו לשני שרים שהחליטו להשתלט על המשרד המסכן הזה עם צבא של עוזרים ונהגים, ולעשות ביניהם רוטציה.

מיליוני שקלים שהיו יכולים לעבור לאנשים שבאמת נזקקים לרווחה וביטחון חברתי מתבזבזים על חלוקת הכיבודים הזו לשני שרים שהחליטו להשתלט על המשרד המסכן הזה עם צבא של עוזרים ונהגים

אבל נתניהו לא מתעניין בכל זה. שלושה דברים היו חשובים לו בדרך להרכבת הממשלה שלו: המינוי של יריב לוין במשרד המשפטים; המינוי של רון דרמר לצדו כשר חוץ אישי; והמכות שהנחית על כל המתנגדים שלו בליכוד – בעבר, בהווה וגם לעתיד.

לפני הבחירות, לוין רצה להיות שר החוץ, אבל נתניהו תיעל אותו לתפקיד שר המשפטים. לוין מונה ליו"ר כנסת זמני והצליח להעביר שלושה חוקים בעייתיים שסללו את הדרך להקמת הממשלה. עכשיו הוא נכנס למשרד המשפטים כדי לצאת משם עם הגביע הקדוש: ביטול או פירוק או מסמוס המשפט של נתניהו.

זו משימת חייהם של השניים. נתניהו חרד מתוצאות המשפט ויותר מהפסקה שתירשם בספרי ההיסטוריה ובערכים בגוגל, שיציגו אותו כעבריין מורשע. המערכה המשפטית היא גולת הכותרת של הממשלה החדשה שהוקמה אתמול, והיא תגנוב את הכותרות לאורך חודשים ארוכים, אלא אם תהיה חלילה הסלמה ביטחונית או שנגיע להסכמי שלום דרמטיים.

שר המשפטים יריב לוין בהשבעת הממשלה ה-37, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שר המשפטים יריב לוין בהשבעת הממשלה ה-37, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

רון דרמר הוא הצל המדיני של נתניהו, איש אמונו שהולך לצדו תקופה ארוכה ומגלה נאמנות מוחלטת. חוץ מיריב לוין, דרמר הוא השר היחידי שעליו סומך ראש הממשלה.

רון דרמר הוא הצל המדיני של נתניהו, איש אמונו שהולך לצדו תקופה ארוכה ומגלה נאמנות מוחלטת. חוץ מיריב לוין, דרמר הוא השר היחידי שעליו סומך ראש הממשלה

דרמר, השגריר לשעבר בוושינגטון, יהיה השר לעניינים אסטרטגיים ובפועל הוא ינהל את מדיניות החוץ האמיתית של ישראל מול הממשל האמריקאי, הסעודים והפלסטינים.

זו הפעם הראשונה שדרמר נכנס לחיים הפוליטיים. נתניהו ביקש ממנו לרוץ לכנסת בעבר ואפילו הבטיח לו שריון, אבל הוא תמיד העדיף לעסוק בענייני מחקר.

דרמר וגם איש הסוד השני של נתניהו, ראש המל"ל צחי הנגבי, יהיו גם אלו שיעבדו על האופציה הצבאית לתקיפה באיראן – משאת נפשו של נתניהו – וכל הכרוך בתיאום מול האמריקאים. דרמר והנגבי מייתרים לחלוטין את משרד החוץ.

נתניהו הציע את תיק החוץ לאלי כהן, ואחר כך צירף לסיפור את שר האנרגיה ישראל כ"ץ, והציע להם לעשות רוטציה גם כאן, שנתיים-שנתיים. כ"ץ, שהושפל לחלוטין בימים האלה, רצה לעבור למשרד החוץ אחרי שנה. אולי הוא לא מאמין שהממשלה הזו תחזיק מעמד במשך שנתיים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר בהשבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר בהשבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בסוף כ"ץ קיבל את מבוקשו. הוא יתחיל באנרגיה, יעבור לחוץ בעוד שנה וכהן ילך לאנרגיה לשנתיים ויחזור לשנה הרביעית במשרד החוץ. הנה עוד טרלול ממשלתי מפואר, אבל לנתניהו לא היה אכפת שהשניים האלה יתחלפו בתפקידיהם פעם בחודש. ממילא הוא ודרמר ינהלו את העניינים החשובים.

כל מי שהתייצב אי פעם נגד נתניהו נענש בממשלה הזו. יריב לוין תקף פעם את אלה שמכריזים שהם יתמודדו מול נתניהו גם אחרי שיעזוב את הליכוד. אתמול ראינו למה הכוונה.

הנה עוד טרלול ממשלתי מפואר, אבל לנתניהו לא היה אכפת שכ"ץ וכהן יתחלפו בתפקידיהם בין האנרגיה והחוץ אפילו פעם בחודש. ממילא הוא ודרמר ינהלו את העניינים החשובים

ישראל כ"ץ, שר האוצר והחוץ לשעבר עבר, למשרד האנרגיה הלא הכי חשוב; ניר ברקת, אחד האנשים הפופולרים בליכוד, מי שנתניהו התחייב למנות כשר אוצר, קיבל את משרד הכלכלה; יולי אדלשטיין, שהודיע כי יתמודד מול נתניהו, נשאר מחוץ לממשלה;

דני דנון שפעם התמודד מול נתניהו, נדחק גם הוא לאחור ולא יהיה שר בשלב זה; דודי אמסלם שהציג אולטימטום לנתניהו – או משפטים או יו"ר הכנסת – יישאר בכנסת, אחרי שסירב לתיק התחבורה; גם דוד ביטן עובר סדרת חינוך ועדיין לא ידוע את יקבל גם את ועדת הכלכלה בכנסת.

גם אבי דיכטר, שהעז להודיע פעם שיתמודד מול נתניהו, מצא את עצמו בתפקיד הזניח של שר החקלאות. קצת חבל על האיש החזק והאיכותי הזה.

שר החקלאות אבי דיכטר מגיע לבית הנשיא לצילום הממשלה ה-37, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החקלאות אבי דיכטר מגיע לבית הנשיא לצילום הממשלה ה-37, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דיכטר היה אחד מראשי שב"כ הטובים בתולדות המדינה, חבר הקבינט במלחמת לבנון השנייה שהצביע נגד הפצצת הדאחייה וגם השר לביטחון פנים שזרק מתפקידו את המפכ"ל משה קראדי (אחרי דו"ח וועדת זיילר על פרשת פריניאן). עכשיו דיכטר נתון לחסדיו של נתניהו שדוחק אותו לתפקיד שר החקלאות ופיתוח הכפר.

מעבר לכל אלה, נתניהו היה מוכן לתת הכול. את האוצר לבצלאל סמוטריץ', וגם תפקיד שר במשרד הביטחון, למרות שידוע כי המהלך הזה ייגמר בעימות מר עם שר הביטחון יואב גלנט. נתניהו הפך את המשרד לביטחון לאומי לפי התביעות הבעייתיות של איתמר בן-גביר. אריה דרעי יהיה שר הפנים והבריאות ואחרי זה ינטוש את שני המשרדים ויעבור לאוצר כדי להחליף את סמוטריץ'.

בממשלה הזו תכהן גם עידית סילמן, שברור לכולם כי היא נקנתה בידי נתניהו ויריב לוין אחרי שהפילה את ממשלת בנט-לפיד. גם עמיחי שיקלי ישמש כשר, אם כי הוא הצביע נגד ממשלת בנט ביום הראשון, והוא לא בא תמורת תיק בממשלה.

בקבינט המדיני-בטחוני יהיו 11 שרים, לפי קווי היסוד של הממשלה. אם הקבינט יורחב ל-15 שרים, בן-גביר יכול לצרף עוד חבר מעוצמה יהודית. בקבינט תהיה אולי אישה אחת (מירי רגב), אבל מי שחשוב לנתניהו זה בעיקר דרמר.

בקבינט המדיני-בטחוני יהיו 11 שרים. אם הקבינט יורחב ל-15 שרים, בן-גביר יכול לצרף עוד חבר מעוצמה יהודית. בקבינט תהיה אולי אישה אחת (מירי רגב), אבל מי שחשוב לנתניהו זה בעיקר דרמר

אתמול (חמישי), כאשר עזב את כיסא ראש הממשלה, השאיר יאיר לפיד לנתניהו פתק שבו כתב "לפיד – 2024". לפיד חושב שהוא יחזור לראשות הממשלה בעוד שנה, או שנה וחצי. קשה להאמין.

בממשלה הזו צפויים עימותים בלתי פוסקים בגלל המבנה העקום, המינויים המשונים והנפשות הפועלות. גם ההתנגדות מבחוץ עשויה להתגבר ולערער את הממשלה.

אבל צריך תמיד לזכור כי הממשלה נשענת על 64 חברי כנסת, שאין להם לאן ללכת, וגם את מנסור עבאס ורע"ם שמוכנים מייד להצטרף לקואליציה ולהוסיף לה חמישה מנדטים.

לפיד, כך נראה, אופטימי מדי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אתה מתעלם לחלוטין וכמוך כל התיקשורת השמאלנית שכל תיקיו של נתניהו קורסים,,שעדי המדינה הופכים לעדי תביעה כנגד הפרקליטות, שמתגלה כתופרת תיקים ונגה מושחתת. שהמשפט יסתיים,בזיכויו המהדהד של נ... המשך קריאה

אתה מתעלם לחלוטין וכמוך כל התיקשורת השמאלנית שכל תיקיו של נתניהו קורסים,,שעדי המדינה הופכים לעדי תביעה כנגד הפרקליטות, שמתגלה כתופרת תיקים ונגה מושחתת. שהמשפט יסתיים,בזיכויו המהדהד של נתניהו ופתיחת חקירה פלילית כנגד תופרי התיקים בפרעקליטות ובמשטרה. המאמר כולו מבוסס על חצאי אמיתות, שקרים בוטים ופיעק ניוז

עוד 1,054 מילים ו-2 תגובות
סגירה