מלך ירדן עבדאללה השני בריאיון לרשת סי-אן-אן, 28 בדצמבר 2022 (צילום: צילום מסך, סי-אן-אן)
צילום מסך, סי-אן-אן

לעבדאללה מלך ירדן יש את כל הסיבות בעולם להיות מודאג

מלך ירדן מזהיר מפני שינוי הסטטוס קוו בירושלים ● רוסיה מנסה לקדם הבנות בין טורקיה לסוריה ולהרגיע את החזית הסורית ● מתנדבים ישראלים מנקים את קברו של יעקב אבוחצירא במצרים ● האם אבו דאבי תסייע במאמצים לאתר את גופתו של אלי כהן? ● והשבוע לפני 33 שנה: תחילתה של המעורבות הסובייטית באפגניסטן ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

מלך ירדן מזהיר מפני שינוי הסטטוס קוו בירושלים

"ירדן מוכנה לעימות אם המצב במקומות הקדושים בירושלים ישתנה. יש לנו קווים אדומים" – תמרור אזהרה אדום מהבהב נראה השבוע בעמאן. בראיון לסי-אן-אן, המלך עבדאללה השני מזהיר מפני אינתיפאדה נוספת ומביע דאגה בנוגע למצב בירושלים.

הריאיון פורסם שעות ספורות לפני השבעת ממשלת ישראל ה-37 שלשום (חמישי), ולמרות שמייד לאחר הבחירות המלך עבדאללה בירך את ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחת טלפון, בראיון לסי-אן-אן הוא השתמש בשפה קשה על מנת להביע את דאגתו מפני הבאות.

ירדן היא המדינה שעלולה להיות הכי מושפעת משינויי הממשל בירושלים: במהלך שנה וחצי האחרונות, היחסים עם ישראל השתפרו באופן ניכר. הסכמים משמעותיים בתחום המים והאנרגיה נחתמו, ביקורים רשמיים התקיימו, אם כי לעיתים קרובות הוטחה גם ביקורת חריפה ביחס למה שמתרחש בירושלים ובשטחים נגד ממשלת בנט-לפיד.

"בסופו של יום, לישראלים יש זכות לבחור במי שהם רוצים שינהיג אותם, ואנחנו נעבוד עם כל אחד ועם כולם כל עוד ביכולתנו לקרב אנשים אלה אל אלה", אמר המלך הירדני לערוץ הטלוויזיה האמריקאי.

"בסופו של יום, לישראלים יש זכות לבחור במי שהם רוצים שינהיג אותם, ואנחנו נעבוד עם כל אחד ועם כולם כל עוד ביכולתנו לקרב אנשים אלה אל אלה", אמר המלך הירדני לערוץ הטלוויזיה האמריקאי

אין ספק שלירדן יש את כל הסיבות שבעולם להיות מודאגת: השליטה של הרשות הפלסטינית בשטחי הגדה המערבית הולכת ומתרופפת, ואפילו המקורבים של אבו מאזן מביעים מורת רוח מהתנהלותו ושאננותו.

אין ספק שלירדן יש את כל הסיבות שבעולם להיות מודאגת: השליטה של הרשות הפלסטינית בשטחי הגדה המערבית הולכת ומתרופפת, ואפילו המקורבים של אבו מאזן מביעים מורת רוח מהתנהלותו ושאננותו

"אבו מאזן שותף לכאוס, צר לי להגיד לכם את זה", אמר השבוע חוסיין א-שייח, ראש הרשות הכללית לעניינים אזרחיים וחבר הוועד המרכזי של פת"ח, מי שנחשב לבכיר הפלסטיני הקרוב ביותר לישראל וליורש האפשרי של אבו מאזן.

כאשר מכפילים את חוסר הוודאות השוררת בגדה והחולשה הקריטית של הרשות הפלסטינית באופי הימני-קיצוני של הממשלה החדשה ובנכונות של מספר חבריה להפוך את השולחן בכל מה שנוגע לקשר עם הפלסטינים ושמירה על הסטטוס קוו בירושלים, ברור שלמלך עבדאללה יש את כל הסיבות שבעולם להיות מוטרד. השאלה היא האם יש מי שיקשיב לו בירושלים.

רוסיה מנסה לקדם הבנות בין טורקיה לסוריה

פגישה נדירה במוסקבה: לראשונה מאז 2011, שרי הביטחון של רוסיה, טורקיה וסוריה ישבו יחדיו סביב שולחן אחד במוסקבה, כאשר ברקע האיומים של הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן בפתיחת מבצע צבאי רחב ממדים נגד הכורדים בסוריה.

מאז תחילת האביב הערבי בסוריה ב-2011, מוסקבה תומכת במשטר דמשק נגד מתנגדיה ואנקרה תומכת במורדים. שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, עמיתו הטורקי הולוסי אקאר והשר הסורי, עלי מחמוד עבאס דנו ב"דרכים לפתור את המשבר הסורי, בעיית הפליטים ומאמצים משותפים להילחם בקבוצות קיצוניות בסוריה", כך אמר בכיר במשרד ההגנה הרוסי.

לאחרונה המשטר הסורי אישר למטוסים רוסיים אזרחיים להיכנס למרחב האווירי של סוריה, דבר שמעיד על כך שבין רוסיה לסוריה וטורקיה הושגו הבנות בנוגע לביטחון התעופה האזרחית. במקביל, אנקרה מנהלת שיחות עם מוסקבה בנוגע לשימוש במרחב האווירי בצפון סוריה על מנת לקיים מבצע צבאי "מוגבל" נגד הארגונים הכורדיים.

המשטר הסורי אישר למטוסים רוסיים אזרחיים להיכנס למרחב האווירי של סוריה, דבר שמעיד על כך שבין רוסיה לסוריה וטורקיה הושגו הבנות בנוגע לביטחון התעופה האזרחית

רוסיה – שממקדמת כעת את מירב המאמצים הצבאיים בשדה הקרב באוקראינה, וככל הנראה מתכננת ניסיון מחודש להשתלט על קייב וערים אוקראיניות אחרות במהלך חודשי האביב – מנסה למנוע התדרדרות ביטחונית בסוריה, שם – על פי פרסומים – היא נאלצת לצמצם את נוכחותה והשפעתה. לשם כך היא נאלצת כעת לנווט בין שני קטבים מנוגדים – דמשק ואנקרה.

ישראלים מנקים את קברו של "אביר יעקוב" במצרים

עוד סימן להתחממות היחסים בין קהיר לירושלים? לראשונה מאז 2012, קבוצה של מתנדבים ישראלים הגיעה לעיר דמנהור, שם קבור הרב יעקב אבוחצירא, על מנת לנקות ולשפץ את המקום.

במהלך העשור האחרון מצרים – שחוותה מהפכה, גלי טרור וחוסר יציבות רבה – אסרה על ישראלים לעלות לקברו של אבוחצירא מחשש ל"תגובה בלתי צפויה של בני המקום".

במהלך העשור האחרון מצרים – שחוותה מהפכה, גלי טרור וחוסר יציבות רבה – אסרה על ישראלים לעלות לקברו של אבוחצירא מחשש ל"תגובה בלתי צפויה של בני המקום"

בשנת 2017, שגריר ישראל במצרים דאז דויד גוברין ביקר באתר ותיעד את ההזנחה והעזובה. עתה הושגה ההסכמה של השלטונות המצריים להגעה של קבוצת מתנדבים שיסדרו, ישפצו וינקו את האתר.

בעבר, בעת הילולת אבוחצירא, פקדו את דמנהור רבבות ישראלים. לפני שנת 2012 מספרם אף הגיע ל-30,000. לא ברור אם עתה היהודים והישראלים יוכלו לפקוד את אתר הקבר של "אביר יעקוב", אך עדיין מדובר בצעד ראשון וחשוב שכלל תיאום בין משפחת אבוחצירא לבין השלטונות המצריים על מנת לשפץ ולנקות את האתר מהאשפה שהצטברה בו במהלך העשור שחלף.

האם אבו-דאבי תסייע לאתר את גופתו של אלי כהן?

בראיון לרשת i24News, בתו של אלי כהן – מגדולי המרגלים הישראלים, שנתפס והוצא להורג בדמשק – פנתה אל הרשויות האמירתיות וביקשה מהם סיוע באיתור גופתו של אביה. סופי בן-דור, בתו של כהן, אמרה במהלך הריאיון שהיא תשגר פנייה רשמית לשגריר האמירתי בישראל, מר מחמד מחמוד אל-חאג'ה.

בעבר ישראל ביקשה סיוע מרוסיה – בעלת בריתה קרובה של סוריה – בעניין זה, ולפני כשנה וחצי התקשורת הערבית אף דיווחה שחיילים רוסים מנסים לאתר את גופתו של כהן בבית הקברות במחנה פליטים פלסטיני ירמוכ הקרוב לדמשק. נאדיה כהן, אלמנתו של אלי כהן, הביעה אז ספק באמינות הדיווחים.

איחוד האמירויות היא בין המדינות הערביות הבודדות שמקיימת קשר חזק למדי עם סוריה. בשנים האחרונות אבו דאבי אף ניסתה לקדם את חזרתה של סוריה אל חיק העולם הערבי ולחדש את מעורבותה בליגה הערבית (החברות בליגה הערבית נשללה מסוריה בנובמבר 2011). כנראה שזה הרקע לפנייתה הנרגשת של בן-דור אל השלטונות האמירתיים.

איחוד האמירויות היא בין המדינות הערביות הבודדות שמקיימת קשר חזק למדי עם סוריה. בשנים האחרונות אבו דאבי אף ניסתה לקדם את חזרתה של סוריה אל חיק העולם הערבי ולחדש את מעורבותה בליגה הערבית

עד לרגע זה לא נמסרה תגובה משגרירות האמירתית בישראל או מכל גורם אמירתי אחר, ולא ברור האם המדינה המפרצית – שמקיימת קשרים דיפלומטים עם ישראל מאז החתימה על הסכמי אברהם בשנת 2020 – בכלל מעוניינת בתיווך מסוג זה.

היום הזה במזרח התיכון: המעורבות הסובייטית באפגניסטן

ב-27 בדצמבר 1979 בשעות הערב, כוחות סובייטים שכללו מספר יחידות של אנשי קג"ב, "הגדוד המוסלמי" ועוד כמה יחידות מובחרות, החלו את הפריצה לארמונו של נשיא אפגניסטן דאז חפיזאללה אמין – במה שנודע מאז כ"מבצע סערה-33".

ארמון נשיא אפגניסטן בקאבול בעת הסתערות הכוח הסובייטי עליו ב-27 בדצמבר 1979 (צילום: ויקיפדיה)
ארמון נשיא אפגניסטן בקאבול בעת הסתערות הכוח הסובייטי עליו ב-27 בדצמבר 1979 (צילום: ויקיפדיה)

האירוע הזה למעשה מסמן את תחילתה של המעורבות הסובייטית הצבאית באפגניסטן שתסתיים רק עשור אחר כך.

משטרו של אמין לא היה אנטי-סובייטי, אלא בדיוק להיפך: הוא היה מרקסיסט-לניניסט אדוק ונתמך על ידי הסובייטים בתחילת דרכו. אך ככל שהאכזריות של אמין ואנשיו הרתיעה וקוממה עליו את האפגנים, משטרו הפך לפחות יציב וזה עורר דאגה במוסקבה.

על מנת למנוע את נפילת אפגניסטן בידיים "הלא נכונות", כבר בספטמבר 1979 הוחלט להפיל את אמין. לשם כך הוחלט להרעיל את אמין, וניסיון ההרעלה כושל התבצע בסתיו 1979. בדצמבר התקבלה החלטה סופית על פריצה לארמונו של אמין במטרה להדיחו, וב-27 בדצמבר, בשעות הערב, החלה התקיפה.

על מנת למנוע את נפילת אפגניסטן בידיים "הלא נכונות", הוחלט בספטמבר 1979 להפיל את אמין. לשם כך הוחלט להרעילו, וניסיון ההרעלה כושל התבצע בסתיו 1979

אמין, שעל פי מספר עדויות זכה לקבל באותו יום מנת רעל נוספת, קיווה שהסובייטים יבואו לעזרתו. כאשר מזכירו הצבאי עדכן אותו שמי שתוקף הם הסובייטים, זרק עליו מאפרה וזעק "אתה משקר. זה לא ייתכן".

אמין נהרג במהלך הפריצה לארמון יחד עם בניו ונאמניו. באותו לילה הוטס לקאבול בברק קרמל, הנשיא החדש של אפגניסטן שהומלך על ידי הסובייטים והפך למריונטה בידי ברית המועצות. העיתון "פראבדה" דיווח כעבור מספר ימים ש"חפיזאללה אמין ואנשיו עמדו בפני דין עממי צודק והוצאו להורג".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,166 מילים ו-1 תגובות
סגירה