כוסות פלסטיק חד-פעמיות שהתפזרו על חוף הים באשקלון בעקבות התפרקות המכולות מול חופי הדרום ב-27 בדצמבר 2022 (צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה)
פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה

הררי החד"פים שכיסו את חופי אשקלון הם משל קיומי

מה שהתחיל כידיעה פיקנטית בשולי החדשות והתגלגל לביזה מכוערת, התברר גם כמפגע סביבתי: חופי אשקלון והאזור התמלאו כוסות חד-פעמיות, ורבות מהן עדיין לכודות מתחת לחול ולסלעים ● יש מי שמשוכנע שמדובר במטאפורה מדויקת למדינה שמתעקשת לקבור את עצמה תחת ערימות של פלסטיק

ל-א', פעיל סביבה מאשדוד שהדרים בסוף השבוע לחופי אשקלון כדי לראות מה נשאר ממתקפת כוסות הפלסטיק שבקעו מבטן המכולות בסערה, הייתה אתמול הארה.

ביום שבו בצלאל סמוטריץ', בפעולה הראשונה מייד עם כניסתו לתפקיד שר האוצר, מודיע על ביטול המס על כלים חד-פעמיים ועל המשקאות הקלים, והשרה החדשה להגנת הסביבה עידית סילמן מתנדבת לחלק בבית חולים משקאות ממותקים בכוסות חד פעמיות, א' משוכנע שהררי הכוסות שכיסו את חופי אשקלון הם משל קיומי.

"זו סצנה מסרט", א' אומר. "מישהו ביים את זה, לא יכול להיות אחרת. זו מטאפורה מדויקת למדינה שקוברת את עצמה בדעה צלולה מתחת לערימות של פלסטיק. הרי מה שעשו הסופה והמכולות לחוף אשקלון, סמוטריץ' עושה עכשיו לכל המשק. אין מצב שזה צירוף מקרים".

"זו מטאפורה מדויקת למדינה שקוברת את עצמה בדעה צלולה מתחת לערימות של פלסטיק. הרי מה שעשו הסופה והמכולות לחוף אשקלון, סמוטריץ' עושה עכשיו לכל המשק. אין מצב שזה צירוף מקרים"

המכולות שנפלטו ושיירי כוסות הפלסטיק על החוף (וידיאו: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה)

מה שהחל על תקן ידיעה פיקנטית בשולי החדשות – מכולות נסחפו בגלים הסוערים ופלטו שלל מוצרים לעבר החוף – והתגלגל לביזה מכוערת, התברר גם כמפגע סביבתי.

"ברגע שהבנו שיש על החוף ערימות של פסולת פלסטיק", אומרת מירית מלל-קשלס, מנהלת בית ספר שדה שקמים של החברה להגנת הטבע, "צוות שלנו ירד לחוף להתחיל לנקות. כשעמדנו בעורף החוף לא ראינו משהו חריג, רק כשהתקרבנו לקו המים ראינו שהכוסות מסודרות פסים-פסים.

"אספנו סדר גודל של 15-20 שקיות גדולות, זו כמות עצומה של כוסות כי דוחסים אותן. לפי דיווחים של מטיילים יש עוד כמות גדולה. הבעיה היא שחלק מהכוסות נקברו בחול. צריך לחפור כדי להגיע אליהן. הזבל הזה עוד ימשיך לצוף. הבוקר עדיין עבד בחוף שופל שפינה רצועות מאסיביות של בדים שמתברר שגם הן נפלטו מהמכולות".

"אספנו 15-20 שקיות גדולות, זו כמות עצומה של כוסות כי דוחסים אותן. לפי דיווחים של מטיילים יש עוד כמות גדולה. הבעיה היא שחלק מהכוסות נקברו בחול. צריך לחפור כדי להגיע אליהן. הזבל הזה עוד ימשיך לצוף"

כוסות פלסטיק חד-פעמיות שהתפזרו על חוף הים באשקלון בעקבות התפרקות המכולות מול חופי הדרום ב-27 בדצמבר 2022 (צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה)
כוסות פלסטיק חד-פעמיות שהתפזרו על חוף הים באשקלון בעקבות התפרקות המכולות מול חופי הדרום ב-27 בדצמבר 2022 (צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה)

"מבחינתנו זה היה אירוע סביבתי מהרגע הראשון", אומר רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה. "ברגע שהמכליות נפלו למים, השאלה הייתה מה יש בהן. אם אלו היו חומרים מסוכנים, זו דרמה גדולה. למזלנו, זה 'רק' פלסטיק.

"הבעיה היא שמדובר בתשע מכולות, הנפח של כל אחת 10-15 קוב, כך שזה מגיע ביחד בערך ל-100 קוב (100 אלף ליטר, א.ל). זו כמות עצומה של פלסטיק, ובסיוע של הקהל הבוזז זה יצר חתיכת זיהום על החוף".

חשבתי שהבוזזים דווקא סייעו בפינוי של הפסולת מהחוף.
"מישהו אמר לי לא לדאוג כי הבוזזים 'יעשו לנו את העבודה'. אמרתי לו שהוא לא מכיר את עם ישראל. אם במכולה היה שרוול מסודר עם כוסות פלסטיק, אחרי שטיפלו בו, נשארו על החול מאות חלקי פלסטיק זרוקים".

"מישהו אמר לי לא לדאוג כי הבוזזים 'יעשו לנו את העבודה'. אמרתי לו שהוא לא מכיר את עם ישראל. אם במכולה היה שרוול מסודר עם כוסות פלסטיק, אחרי שטיפלו בו, נשארו על החול מאות חלקי פלסטיק זרוקים"

בדים שנפלטו מהמכולות לחוף הים באשקלון, 2 בינואר 2023 (צילום: מירית מלל-קשלס)
בדים שנפלטו מהמכולות לחוף הים באשקלון, 2 בינואר 2023 (צילום: מירית מלל-קשלס)

מה לגבי המקררים? יש בהם גזים, מתכות, פוטנציאל רציני לזיהום ים.
"היה שם אולי מקרר אחד. יש לנו את המפרט של כל מה שהיה במכולות. הרבה מאוד פלסטיק, מוצרי צריכה קטנים, בקבוקים לתינוקות, והמון כוסות".

"היה שם אולי מקרר אחד. יש לנו את המפרט של כל מה שהיה במכולות. הרבה מאוד פלסטיק, מוצרי צריכה קטנים, בקבוקים לתינוקות, והמון כוסות"

קשה להתעלם מהאירוניה: בשנה-שנתיים האחרונות אסרו שורה של עיריות, מועצות אזוריות ורשות הטבע והגנים על הכנסת חד"פים לחופים, והשקיעו מאמץ לא מבוטל בהגברת המודעות הציבורית לנזקים הגלומים במפגש בין פלסטיק לחוף הים. והנה, במקום להגיע עם המתרחצים מכיוון החוף, הפלסטיק פולש דווקא מכיוון הים.

מלל-קשלס מהחברה להגנת הטבע מוטרדת. "הרבה מאוד כוסות נלכדו במסלעה ברצועת החוף שמדרום לגן הלאומי אשקלון. זה כרגע יושב שם, כלוא בין הסלעים. אני מזכירה שכל האזור הזה הוא שמורת טבע ימית, שמורת ים אבטח, עם מגוון מדהים של צבים, דולפינים, דגים. באביב הצבות אמורות לעלות להטיל ביצים כאן בחופים".

צבי ים שעברו שיקום מוחזרים לים בחוף בית ינאי, מאי 2009 (צילום: גילי יערי/בית ינאי)
צבי ים שעברו שיקום מוחזרים לים בחוף בית ינאי, מאי 2009 (צילום: גילי יערי/בית ינאי)

הצבים לא מוזכרים במקרה. בדוח שפרסמה לא מכבר רשות הטבע והגנים, שמסכם נתונים משני עשורי פעילות של המרכז להצלת צבי ים במכמורת, תועדו נזקי הפלסטיק: 524 צבים נפגעו במהלך השנים הללו מפסולת פלסטיק, 122 מתוכם לא שרדו.

בקיבתם של 100% מהצבים נמצאו שרידי פלסטיק – בשיא מחזיק צב אחד שבקיבתו נמצאו 12 אלף פריטי פלסטיק. כוסות שקופות שמשכשכות במים עלולות לגרום לצבים לטעות ולחשוב שמדובר במזון.

רני עמיר נשמע אופטימי יותר. "99% מהפסולת נסחפו לחוף, כך שאנחנו מעריכים שמה שראינו זה מה שיש, זה לא שיש כמויות גדולות של פלסטיק בתוך המים כרגע. רוב מה שהיה על החופים נאסף, אם זה על ידי רשות הטבע והגנים, עיריית אשקלון ומתנדבים.

"99% מהפסולת נסחפו לחוף, כך שאנחנו מעריכים שמה שראינו זה מה שיש, זה לא שיש כמויות גדולות של פלסטיק בתוך המים כרגע. רוב מה שהיה על החופים נאסף, אם זה על ידי רט"ג, עיריית אשקלון ומתנדבים"

"כרגע רוב קו החוף נקי. יש תשע מכולות ריקות שממתינות שהבעלים יאסוף אותן. אנחנו הוצאנו לו צו שמירת ניקיון שמחייב אותו לנקות את החוף, אבל האמת היא שרוב העבודה כבר נעשתה בשבילו".

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה (צילום: שלומי אמסלם/לע"מ)
רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה (צילום: שלומי אמסלם/לע"מ)

מה לגבי הבוזזים שדהרו על החוף עם מכוניות שצמיגיהן הותירו בחול חריצים עמוקים? זו עבירה ברורה על החוק.
"ידידינו מרשות הטבע והגנים לקחו מספרים של כמה רכבים והם יקבלו דוחות, אבל השאלה שצריך לשאול – וששאלנו ברגע שהאירוע התחיל – היא איפה משטרת ישראל? כל תופעת הבזיזה הייתה נמנעת אם המשטרה הייתה שם.

"צריך להודות, אף אחד מאיתנו, גופי שמירת הסביבה, לא יכול לעצור התנפלות המונית כזו. זה מעבר לכוחותינו הדלים. לא פקחי רט"ג ולא שלושה וחצי הפקחים של הסביבה הימית, אנחנו לא מיומנים בטיפול בהמון שבוזז רכוש. בשביל זה צריך משטרה".

אף אחד מגופי שמירת הסביבה לא יכול לעצור התנפלות המונית כזו. זה מעבר לכוחותינו הדלים. אנחנו לא מיומנים בטיפול בהמון שבוזז רכוש. בשביל זה צריך משטרה"

וכאילו חסרה סמליות באירוע הזה, הרי בעיצומה של אותה סופה, במרחק קצר דרומה משם – בנמל קצא"א – טבעו שתי ספינות של המשרד להגנת הסביבה. הן היטלטלו ברוח העזה, והחבלים שקשרו אותן למזח נקרעו. כתוצאה מכך הן הוטחו בסלעים, הקרקעית שלהן נסדקה והן שקעו במים.

החדשות הטובות: שתי הספינות נמשו ומתוקנות ברגעים אלה. החדשות הרעות: הן יהיו מושבתות עוד פרק זמן לא מבוטל, וזה משאיר את המשרד להגנת הסביבה עם צי ימי מדולדל אפילו יותר מהרגיל.

עוד 969 מילים
סגירה