חזרתו של בר סימן טוב למשרד הבריאות היא בשורה רעה

למשה בר סימן טוב אין בעיה לייצג פעם את האזרח מול התאגיד ופעם את התאגיד מול האזרח, וחוזר חלילה ● ובתקופת הקורונה הפגין בעיקר ניהול היסטרי שגרם לנזקים כלכליים כבדים ● את דרעי ונתניהו כל זה פחות מעניין: בימים אלה הם פועלים בניגוד לאזהרות האוצר לארגן לבר סימן טוב שכר גבוה אפילו משל נשיא המדינה, רק כדי לסלול את מינויו למנכ"ל משרד הבריאות ● פרשנות

משה בר סימן טוב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
משה בר סימן טוב

רגישות חברתית היא כנראה לא הצד החזק של משה בר סימן טוב. בזמן שהאזרחים מנסים להחזיק את הראש מעל האינפלציה ומערכת הבריאות משוועת לבתקציבים – המנכ"ל ששב למשרד הבריאות דורש להשוות את שכרו לזה של מנהל בית חולים. בסך הכול מדובר בשכר של כמיליון שקל בשנה – יותר מכפול ממה שהוא אמור לקבל בתפקיד וממה שמקבלים עמיתיו במשרדים מקבילים.

לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות גויסו במהלך השנים רופאים בכירים – כך היה במקרה של פרופ' גבי ברבש כמו גם המנכ"ל היוצא, פרופ' נחמן אש. לפי תקנון שירות המדינה, ועל מנת שהמשרד יוכל למשוך אליו אנשי רפואה מהדרג הגבוה, שכרם מושווה לדרג המקביל במערכת הבריאות – וכך רופא בדרג מנכ"ל המשרד משתכר כמו רופא בדרג מנהל בית חולים.

יש רק בעיה אחת: בר סימן טוב הוא לא רופא. הוא בכלל כלכלן בהשכלתו. אבל בממשלה הנוכחית כמו בממשלה הנוכחית – אם יש נוהל שמפריע לעשות מהלך בעייתי – פשוט משנים אותו. ואם בר סימן טוב הוא לא מנהל בית חולים – אז יהפכו אותו בהחלטת ממשלה לכזה.

יש רק בעיה אחת: בר סימן טוב הוא לא רופא. הוא בכלל כלכלן בהשכלתו. אבל בממשלה הנוכחית כמו בממשלה הנוכחית – אם יש נוהל שמפריע לעשות מהלך – פשוט משנים אותו

לפי התכנון, הממשלה אמורה להתכנס על מנת לקבל החלטה מיוחדת אך ורק עבור בר סימן טוב, כדי להשוות את תנאיו למנכ"ל משרד הבריאות על תקן רופא.

"מדובר בהצעת החלטה פרסונלית בעלת השלכות רוחב משמעותיות המובאת לשולחן הממשלה ללא עבודת מטה מסודרת. זו עשויה לפגוע במאמצי הממשלה ליצירת סביבת אינפלציה נמוכה יותר", כתב על המהלך הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן.

מנכ
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה, 12 במרץ 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

החשש של בר נתן הוא כי השינוי ייצר תקדים מסוכן, כך שמנכ"לים ובכירים אחרים בשירות הציבורי ידרשו העלאה דומה בהתאם לתקדים. כך למשל השר לביטחון לאומי יוכל לבקש במקרה כזה להשוות את שכר מנכ"לו לזה של המפכ"ל. ושר הביטחון עשוי יהיה לבקש להעלות את שכר המנכ"ל למעל 100 אלף ש"ח, בדיוק כמו שמקבל הרמטכ"ל. כך תתפח חגיגת השכר בשירות הציבורי, אשר עשויה לתדלק עוד יותר את האינפלציה הגואה.

קשה למצא תרחיש סימבולי יותר מהאפשרות שמינוי בר סימן טוב למשרד הבריאות יהווה טריגר לתדלוק נוסף של האינפלציה. סדרה של תחזיות מופרכות ולא מבוססות שלו כמנכ"ל משרד הבריאות בתחילת משבר הקורונה, שימשו כתירוץ מקצועי עבור נתניהו להטיל סגרים קיצוניים עם הגבלות תנועה עד 100 מטר, כולל השהיית פתיחת משפטו הפלילי של ראש הממשלה.

למדיניות זו שדחף אליה בר סימן טוב הייתה תופעת לוואי שפוגעת היום בכולנו: האינפלציה. זה נכון שיהיה זה מוגזם להפיל את כל האשמה להתפתחות האינפלציה על פקיד בכיר, אבל כל מגבלה אחת יותר מדי שבר סימן טוב דחף אליה בצורה לא שקולה ולא אחראית, אילצה את בנק ישראל וממשלת ישראל להזרים למשק עוד כמה מיליארדים יותר מדי כדי לכסות על הנזקים שלה.

כל מגבלה אחת יותר מדי שבר סימן טוב דחף אליה בצורה לא שקולה ולא אחראית, אילצה את בנק ישראל וממשלת ישראל להזרים למשק עוד כמה מיליארדים יותר מדי כדי לכסות על הנזקים שלה

כל זה רק שפך עוד שמן למדורת האינפלציה שהתפרצה שנתיים מאוחר יותר. כעת טוען הממונה על השכר באוצר שתנאיו של בר סימן טוב לחזרה לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות, שוב עלולה לתדלק את האינפלציה. ממש סגירת מעגל אינפלציונית של סלב הקורונה.

"ראש הממשלה [בנימין נתניהו] קיבל את ההגזמה הזאת [הערכות היתר של בר סימן טוב לנזק הרב שתגרום הקורונה] והוא נענה לפחדים של המנכ"ל"הסביר שר הבריאות דאז משה ליצמן את חלקו של בר סימן טוב בהטלת המגבלות החמורות בתחילת משבר הקורונה.

יעקב ליצמן (משמאל) ומשה בר סימן טוב במשרד הבריאות, 3 בינואר 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
יעקב ליצמן (משמאל) ומשה בר סימן טוב במשרד הבריאות, 3 בינואר 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

אפשר לסנגר על בר סימן טוב בכך שמדובר היה אז רק בתחילת המגפה, כשהנסתר היה רב על הגלוי, והוא רצה בסך הכול רק להיות בצד הבטוח. הסבר זה קצת פחות מסתדר עם העובדה שכעבור שנה, כשהיה כבר ברור שהקורונה היא לא מגפת קץ האנושות, בר סימן טוב היה מהבודדים שהקשיח עוד יותר את עמדותיו ותמך כבר במדיניות "אפס הדבקה". זו מדיניות שכוללת הטלת מגבלות חמורות אפילו עוד יותר ממה שהוטלו עד אז על הציבור והמשק.

למזלנו, בר סימן טוב כבר לא היה אז בתפקידו במשרד הבריאות, וקובעי המדיניות דאז החליטו לסרב למדיניות הנוראית הזו שגרמה לנזקים אדירים – כלכליים, חברתיים, ובריאותיים – במדינות שיישמו אותה, כמו סין וניו זילנד.

חוסר הרגישות המוסרית-חברתית של בר סימן טוב כלפי הציבור התבטאה היטב גם במעברו לשוק הפרטי.

אומרים שטייקונים מתמחים במציאות פרצות ברגולציה כדי למקסם את רווחיהם, רק כי הם שוכרים את שירותי האנשים שיצרו את הרגולציה ומכירים בו כל חור.

בר סימן טוב, כמנכ"ל משרד הבריאות, עשה חיים קשים לחברות הביטוח. לאורך הדרך בתפקידו בשירות הציבורי הוא פעל כדי לחזק את שירותי מערכת הבריאות הציבוריים על חשבון הצמצום בשימוש בביטוחים הפרטיים. לא פעם התבטא בחריפות נגד חברות ביטוח אם חשב שאלה הטעו לקוחות בזמן מכירת ביטוחי הבריאות הפרטיים שלהם.

בר סימן טוב, כמנכ"ל משרד הבריאות, עשה חיים קשים לחברות הביטוח. לאורך הדרך בתפקידו בשירות הציבורי הוא פעל כדי לחזק את שירותי מערכת הבריאות הציבוריים על חשבון הצמצום בשימוש בביטוחים הפרטיים

מטה כלל ביטוח בקריית עתידים, תל אביב (צילום: ויקיפדיה)
מטה כלל ביטוח בקריית עתידים, תל אביב (צילום: ויקיפדיה)

אלא שבשנה האחרונה, "כלל ביטוח" הסכימה לשלם לבר סימן טוב סכום המוערך בשוק בכ-2.5 מיליון שקל בשנה, על מנת שיחצה את הקווים וינהל אצלה את חטיבת הבריאות.

צריך להיות תמים כדי לחשוב ש"כלל" שילמה לו כל כך הרבה כסף על מנת שימשיך בניסיונותיו להועיל עם הציבור על חשבון צמצום חלקם של חברות הביטוח בעוגת הבריאות הלאומית, כאשר "כלל" נחשבת לאחת הפיסות הגדולות בעוגה זו.

אחרי הכול – מטרת "כלל" היא בסופו של דבר להגדיל את הכנסותיה מאותם מוצרי בריאות שבר סימן טוב נלחם בהם רק עד לפני שנתיים.

מה יותר יעיל, לפיכך, לשורת הרווח של מושא הפיקוח מאשר לקנות בכסף גדול את המפקח שלו, רק כדי שיוכל להפיק תועלת מהידע והקשרים הרבים שצבר אותו מפקח בזמן שירותו הציבורי?

מה יותר יעיל, לפיכך, לשורת הרווח של מושא הפיקוח מאשר לקנות בכסף גדול את המפקח שלו, רק כדי שיוכל להפיק תועלת מהידע והקשרים הרבים שצבר אותו מפקח בזמן שירותו הציבורי?

בנוסף לכל זה, הדלת המסתובבת של בר סימן טוב יצרה כעת מצב אבסורדי בו מנכ"ל משרד הבריאות של מדינת ישראל לא יוכל בשל ניגוד ענייניו לעסוק בשנה הקרובה בכל ענף ביטוחי הבריאות. זאת למרות שמדובר בשנה קריטית לתחום שבמהלכה הוא אמור לעבור רפורמת ענק.

מדובר ברפורמה שעשויה להשפיע מאד גם על "כלל ביטוח". זוהי פארסה השקולה לזה שיתמנה רמטכ"ל שיהיה אסור לו לעסוק בניהול כוחות היבשה שלו.

בשורה התחתונה: אותו אדם שגרם לנזקים כלכליים עצומים בגלל התנהלות לא שקולה, ושלא היסס למנף את מעמדו הציבורי הרם כדי לשרת תאגיד פרטי עליו פיקח, הוא זה שכרגע שר הבריאות אריה דרעי עושה הכול כדי שינהל לנו את מערכת הבריאות, ועוד בשכר עתק.

המחשבה שזה המנכ"ל שאולי יצטרך לנהל עבורנו גם את המשבר הבריאותי הבא – צריכה להדיר שינה מעיניו של כל ישראלי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,032 מילים ו-1 תגובות
סגירה