בנימין נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת, 13 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

נתניהו ולוין לא מתרגשים מכלום, והאסון הוא בלתי נמנע

"מלחמם אחים לעולם לא - זו אולי המורשת הכי חשובה שמישהו השאיר לנו כאן", אמר יריב לוין על דוכן הכנסת בנובמבר 2021, בנאום לזכר מנחם בגין ● אבל בדיוק לשם המדינה מתגלגלת, הקרע בציבור רק הולך ומחריף - ולוין עצמו מרגיש על גג העולם ● אתמול התברר שאפילו קריאה לעצור את ראש האופוזיציה וראשי צה"ל לשעבר לא מזיזה לשר המשפטים ולפטרונו בראשות הממשלה ● פרשנות

העסק כאן אבוד. הקרע בציבור לא מתאחה אלא רק הולך ומחריף והאסון הוא בלתי נמנע.

אתמול היה ברור שראש הממשלה בנימין נתניהו ושותפיו לשלטון לא מתרגשים מכלום – גם לא מהאמירה הבלתי נתפסת של סגן השר צביקה פוגל מעוצמה יהודית, שקרא לעצור בעוון בגידה את ראש האופוזיציה יאיר לפיד ואת ראשי הצבא לשעבר בני גנץ, משה (בוגי) יעלון ויאיר גולן.

נתניהו לא התייצב מול המצלמות עם אמירה דרמטית ונחרצת מחויבת המציאות. ראש הממשלה גם לא גינה את דברי הבלע של פוגל, שהלכו והחריפו במשך הערב עם אמירות מפחידות שכבר הניחו אזיקים על ידיהם של לפיד וגנץ.

נתניהו לא התייצב מול המצלמות עם אמירה דרמטית ונחרצת מחויבת המציאות. הוא גם לא גינה את דברי הבלע של פוגל, שהלכו והחריפו, עם אמירות מפחידות שכבר הניחו אזיקים על ידיהם של לפיד וגנץ

דובריו של נתניהו הסתפקו בציטוט מהשיחה שלו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שגם הוא נראה קצת נבוך בימים האחרונים מול ההתדרדרות החמורה שמתרחשת כאן. "במדינה דמוקרטית לא עוצרים את ראשי האופוזיציה כפי שלא קוראים לשרי הממשלה נאצים, לממשלה יהודית – הרייך השלישי ולאזרחים לצאת למרי אזרחי", מסרו אנשי נתניהו הסתייגות רפה על האירועים.

מבחינת נתניהו ושותפו, שר המשפטים יריב לוין, ההתבטאויות של גנץ ולפיד חמורות פי כמה מהתגובות נגדן. איך הם מעיזים להמריד ולהסית בצורה כזו, שואל לוין. מה היה קורה אילו ראשי הימין, בימיהם באופוזיציה, היו מתבטאים כך?

לוין מרגיש שהוא על גג העולם. קרוב לאלף פניות מהציבור מקבל מחולל המהפכה המשפטית מדי יום. קרוב ל-100% מהפונים הם תומכים ומעריצים, אנשי ימין שמודים לו על כך שבא להציל את המדינה ואת הדמוקרטיה מציפורני מערכת המשפט. חברי מרכז ופעילים של הליכוד שמציפים בימים אלה את הכנסת מריעים ללוין. מבחינתם, לפיד וגנץ הם הרשעים הגדולים – ואם הם רוצים לשנות, שינצחו בבחירות הבאות.

לוין מרגיש שהוא על גג העולם. קרוב לאלף פניות מהציבור מקבל מחולל המהפכה המשפטית מדי יום. קרוב ל-100% מהפונים הם תומכים ומעריצים, אנשי ימין שמודים לו על כך שבא להציל את המדינה

לוין זה נתניהו ונתניהו זה לוין. ביום שני, אחרי הצעות האי-אמון שנפלה בכנסת, קם נתניהו ועזב לחדרו – ולוין הלך בעקבותיו כמו ברפלקס מותנה. על דרך המטאפורה המצב שונה: לוין הולך מקדימה ומפלס לנתניהו את הדרך עד לפירוק המערכות הדמוקרטיות, ובכלל זה את המשפט הפלילי של ראש הממשלה. בטווח הארוך יותר, לוין מאמין שנתניהו יסלול לו את הדרך לראשות הממשלה.

ללוין יש כבר מחנה בליכוד. השרים יואב קיש, חיים כץ ומיקי זוהר הם מינויים שלו. את היריבים הוא הצליח לדחוק למקומות נמוכים יותר בממשלה.

פעיל הליכוד יעקב ברדוגו עם יריב לוין במהלך המו"מ הקואליציוני, 21 בנובמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
פעיל הליכוד יעקב ברדוגו עם יריב לוין במהלך המו"מ הקואליציוני, 21 בנובמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

אתמול היה בליכוד מי שהציע לפתור את בעיית דודי אמסלם בדרך הבאה: אמסלם ימונה לתפקיד שר במשרד המשפטים ויעזור ללוין עם הרפורמות. אחרי שנתיים יעבור לוין לכהן כשר הביטחון, שם עוד אין רוטציה. בנקודה זו, אמסלם יהיה שר המשפטים מלא-מלא ויואב גלנט יבוא להיות סגנו.

לוין אומר שלא יהיה דבר כזה. הוא נשאר במשרד המשפטים קדנציה מלאה.

הבוקר (רביעי), עם הרוח הגבית הזו יגיע לוין לוועדת החוקה של הכנסת כדי להריץ את התוכנית שלו יחד עם יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית), הראשון שרץ לחבק אותו אחרי מסיבת העיתונאים של לוין, בה חשף את הרפורמה המשפטית שלו, ביום רביעי שעבר. הם לא רוצים במשא ומתן עם גנץ ולא עם אף אחד אחר. אתמול דווח שגם הנשיא ניסה לתווך בין המחנות ונדחה.

בנובמבר 2021 נשא לוין נאום חוצב להבות בכנסת על פרשת אלטלנה – "האירוע הקשה ביותר בתולדות המדינה", כך הגדיר אותו. לוין שיבח את מנחם בגין שהבליג על הפרשה שעלתה ב-19 הרוגים, אנשי האצ"ל וחיילי צה"ל, והתעקש "שלא תהיה כאן מלחמת אחים".

בנובמבר 2021 נשא לוין נאום חוצב להבות בכנסת על פרשת אלטלנה – "האירוע הקשה ביותר בתולדות המדינה", כך הגדיר אותו. לוין שיבח את מנחם בגין שהבליג והתעקש "שלא תהיה כאן מלחמת אחים"

נאום "אלטלנה" של יריב לוין בכנסת, 24 בנובמבר 2021 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

לדברי לוין אז, "זו המורשת הכי חשובה שמישהו השאיר לנו כאן. אפשר להתווכח, חילוקי דעות זה לגיטימי, אבל לא להרים יד איש על אחיו".

כפי שזה נראה כעת, אנחנו דווקא מתדרדרים למחוזות הללו – ונתניהו ולוין במידה רבה האחראים לכך.

עוד 627 מילים
סגירה