הטעויות של לפיד

מי שהגיע כנגד כל הסיכויים לראשות הממשלה והתנהל בשנתיים האחרונות בבגרות ואחריות מעוררת הערכה, נראה לפתע מנותק מכל ההוויה האופוזיציונית שמתנהלת כעת במדינה ● יאיר לפיד השאיר במוצאי שבת את כיכר הבימה ליריבו לראשות המחנה בני גנץ, והרעיון שהציף אתמול, לקיים משאל עם על המהפכה המשפטית של לוין, רק מחדד את המשבר שלפיד נמצא בו ● פרשנות

יאיר לפיד במליאת הכנסת בעת השבעת הממשלה ה-37, 29 בדצמבר 2022 (צילום: Amir Cohen/Pool)
Amir Cohen/Pool
יאיר לפיד במליאת הכנסת בעת השבעת הממשלה ה-37, 29 בדצמבר 2022

קצת קשה לעקוב אחרי שורת הטעויות שעושה ראש האופוזיציה יאיר לפיד בשבועות האחרונים.

לפיד, שהגיע כנגד כל הסיכויים לעמדת ראש הממשלה ונפרד מהתפקיד בכבוד הממלכתי הראוי עם נאום מרשים בכנסת בטקס השבעת הממשלה, נראה לפתע מנותק מכל ההוויה האופוזיציונית שמתנהלת בכל מקום במדינה. כאילו קשה לו לנחות מלשכת ראש הממשלה לרחובות השוצפים במפגינים נגד המהפכה המשטרית המתוכננת.

לפיד, שהגיע כנגד כל הסיכויים לראשות הממשלה ונפרד מהתפקיד בכבוד הממלכתי הראוי עם נאום מרשים בכנסת בטקס השבעת הממשלה, נראה לפתע מנותק מכל ההוויה האופוזיציונית שמתנהלת במדינה

לפיד החל את המסע שלו נגד הממשלה בעודו ראש הממשלה. הוא הצטרף לחברי יש עתיד שהפגינו על הגשרים. זה נראה קצת משונה, אבל היה בכל זאת משהו יוצא דופן, חביב ועממי בראש ממשלה שמגיע ברכב שרד וצבא של מאבטחים להפגין נגד מי שעוד לא נכנס לתפקידו.

יאיר לפיד, עדיין ראש ממשלה, בהפגנה נגד הממשלה הנכנסת בתל אביב, 9 בדצמבר 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
יאיר לפיד, עדיין ראש ממשלה, בהפגנה נגד הממשלה הנכנסת בתל אביב, 9 בדצמבר 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

ההמשך היה מביך ומזיק ללפיד גם ברמה הפוליטית. יריב לוין נשא את נאום המהפכה המשפטית שלו ביום רביעי, 4 בינואר. הסערה שקמה הייתה מיידית והעיפה לגג את כל חלקי הפוליטיקה הישראלית. אף אחד בגוש המרכז-שמאל לא נשאר אדיש מול מה שנראה כמו איום היסטורי על הדמוקרטיה הישראלית, וגם בקואליציה התארגנו היטב לתגובה הולמת.

בסוף אותו השבוע החלו ההפגנות הראשונות בתל אביב, אבל לפיד נסע לחופשה בפריז. הוא המריא לשם כמה שעות אחרי הנאום המכונן של לוין.

בשבוע שעבר, אחרי שחזר, נראה ונשמע לפיד נחוש. הוא דיבר על מלחמה על הבית וקרא לצאת לרחובות. הוא גם כתב מאמר מצוין ל"הארץ", שגזל ממנו כנראה זמן מחשבה רב.

לפיד ניסה לארגן הפגנה פוליטית בשטח עם ראשי האופוזיציה אבל העניין הסתבך, ולא היה לזה כל סיכוי לצאת אל הפועל. מערכת היחסים בין לפיד, בני גנץ, מרב מיכאלי, אביגדור ליברמן ומנסור עבאס אינה תקינה. התסכולים של ימי הבחירות מנובמבר עוד לא שקעו.

מערכת היחסים בין לפיד, בני גנץ, מרב מיכאלי, אביגדור ליברמן ומנסור עבאס אינה תקינה. התסכולים של ימי הבחירות עוד לא שקעו

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר רע"ם מנסור עבאס בישיבה משותפת, 26 בדצמבר 2022
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר רע"ם מנסור עבאס בישיבה משותפת, 26 בדצמבר 2022

להיפך: לפיד לא יכול היום לקחת מנהיגות על אף אחד בסביבה. הוא כבר לא ראש ממשלה שהשרים סרים למרותו באופן טבעי. היריבויות הישנות קמות בינתיים לתחייה. בכיר במחנה הממלכתי אמר לי בשבוע שעבר ש"אנחנו עוד נהפוך את יאיר לפיד והמפלגה שלו לשאול מופז וקדימה".

היריבויות הישנות קמות בינתיים לתחייה. בכיר במחנה הממלכתי אמר לי בשבוע שעבר ש"אנחנו עוד נהפוך את יאיר לפיד והמפלגה שלו לשאול מופז וקדימה"

ואכן, ההזדמנות לגמד את לפיד נפלה לידיים של גנץ כמו פרי בשל. בהפגנת ההמונים שהייתה בכיכר הבימה וברחובות הסמוכים במוצאי שבת ביקש לפיד לנאום, אבל סורב. המארגנים לא רצו להעלות את הפוליטיקאים על הבמה, אבל הזמינו את כולם להגיע, כמובן.

לפיד לא הגיע. חבר הכנסת משה (קינלי) טור פז (יש עתיד) טוען שהוא סיכם עם גנץ ששניהם יישארו בבית, אבל גנץ עשה לו תרגיל וחתך להבימה יחד עם חילי טרופר הפופולרי. אנשי גנץ לא מכחישים שהיה דיבור כללי בין ראשי המפלגות שלא ללכת להפגנה, אבל כאשר גנץ החליט ללכת הוא דיווח על כך ללפיד קודם לכן.

בני גנץ בכיכר הבימה בהפגנה נגד התוכנית לשנות את שיטת המשטר בישראל, 14 בינואר 2023 (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ בכיכר הבימה בהפגנה נגד התוכנית לשנות את שיטת המשטר בישראל, 14 בינואר 2023 (צילום: אלעד מלכה)

כך או כך, גנץ תפס מנהיגות – ועוד איך. הוא הסתובב בין המפגינים עם מגאפון ביד כמו לך ולנסה בימיו הטובים בגדנסק. התמונות המצוינות שווקו ושודרו בכל מקום ולפיד יכול היה רק לקנא ביריב שמשתלט לו על המגרש.

ואם כל זה לא מספיק, גם גדי איזנקוט היה שם, ואהוד ברק הבלתי נגמר תפס את הפריים בדקות החשובות של השידורים החיים מההפגנה.

אתמול (ראשון) ניסה לפיד למזער נזקים. חברי הכנסת של יש עתיד התפתלו בזה אחר זה ולא הצליחו להסביר את ההיעדרות התמוהה שלו. גם ההסברים של לפיד עצמו היו דחוקים. הוא הרגיש שהוא מאבד את האירוע וניסה להחזיר אליו את המושכות עם הזיה חדשה. לפיד קרא לקיים משאל עם על הרפורמה המשפטית של לוין.

לפיד הרגיש שהוא מאבד את האירוע וניסה להחזיר אליו את המושכות עם הזיה חדשה: הוא קרא לקיים משאל עם על הרפורמה המשפטית של לוין

משאל עם לא יהיה. אפילו באופוזיציה לא לוקחים את הדברים ברצינות. חוק משאל עם מתייחס רק להחזרת שטחים שבידי ישראל. כדי לקיים את הרעיון של לפיד צריך לחוקק חוק משאל עם מיוחד על הרפורמה המשפטית, שמעטים בציבור הרחוב באמת מכירים או מבינים את סעיפיה ואי אפשר להעמיד את כולם למשאל.

ומי יחוקק את החוק הזה? לקואליציה יש 64 חברי כנסת, אז אין שום סיכוי שמהלך כזה יעבור. וחוץ מזה, למה שנתניהו יסתכן? הרי הרפורמה של לוין היא עוד צעד שלו בדרך לפירוק המערכת המשפטית, ועל הדרך גם את המשפט שלו.

אבל הטעות של לפיד היא לא שהציף רעיון שאין סיכוי שיצא לפועל; הטעות שלו היא במתן לגיטימציה להצעות הרדיקליות שהקואליציה מבקשת לחוקק.

מנהיג לא צריך לשאול את העם האם לבצע מהפכה משטרית שעשויה להחליש ואף לבטל את אופיה הדמוקרטי של המדינה: הוא צריך להילחם ברעיון העוועים הזה ללא קשר לתמיכה שיש לו או אין לו בציבור הרחב.

מנהיג לא צריך לשאול את העם האם לבצע מהפכה משטרית שעשויה להחליש ואף לבטל את אופיה הדמוקרטי של המדינה: הוא צריך להילחם ברעיון העוועים הזה ללא קשר לתמיכה שיש לו או אין לו בציבור הרחב

בקיצור, כדאי ללפיד לחפש מחדש את המנהיגות ולא טריקים תקשורתיים. אנחנו במגה-אירוע, משבר חוקתי וחברתי שלא היו רבים כמותו מאז קום המדינה – והאופוזיציה צריכה מנהיג חזק וממוקד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
לפיד גמר את הקריירה ועדיף שיפרוש , ככל שהוא יאיים על הקואליציה הוא יתן דרייב רציני לקואליציה למשול שנים רבות .לפי דעתי לפיד לא בנוי ולא היה בנוי להיות ראש הממשלה . לפיד אבוד ועדיף שיחפש... המשך קריאה

לפיד גמר את הקריירה ועדיף שיפרוש , ככל שהוא יאיים על הקואליציה הוא יתן דרייב רציני לקואליציה למשול שנים רבות .לפי דעתי לפיד לא בנוי ולא היה בנוי להיות ראש הממשלה . לפיד אבוד ועדיף שיחפש עיסוק אחר !!!

הרעיון זה החשוב, העיקר, המהותי - מנהיגים זה מתחלף, זמני. לפיד אחלה, גנץ אחלה, כולם אחלה. 'אנשי חיל יראי אלהים' זה הרעיון המרכזי, לא חשוב מי ומה, חשוב לשרת את הרעיון של האמת והצדק כערכים... המשך קריאה

הרעיון זה החשוב, העיקר, המהותי – מנהיגים זה מתחלף, זמני. לפיד אחלה, גנץ אחלה, כולם אחלה. 'אנשי חיל יראי אלהים' זה הרעיון המרכזי, לא חשוב מי ומה, חשוב לשרת את הרעיון של האמת והצדק כערכים נשגבים, מעל זמן, תנועה ומקום. הובלת ביבי לכלא לאחר משפט צדק וועדות חקירה זה קארמה זה צדק זה אמת – זה טובת כלל כדה"א במאזן הכללי. להבנתי המוגבלת כמובן

עוד 787 מילים ו-3 תגובות
סגירה