נדרשת תכנית טלוויזיה מעמיקה עם דיוני מומחים בנושאים מרכזיים

תוכנית טלוויזיה, אילוסטרציה (צילום: chingyunsong / iStock)
chingyunsong / iStock
תוכנית טלוויזיה, אילוסטרציה

בחברה הישראלית ככלל, ובתקופה האחרונה בפרט, קיימות מחלוקות ציבוריות רבות שזוכות לתהודה רבה בנושאים מרכזיים בחשיבותם. דוגמה אחת מיני רבות למחלוקת כזו בתקופה האחרונה, היא המחלוקת לגבי תכנית השינוי במערכת המשפט שמקדם שר המשפטים יריב לוין.

השיח בנושאי המחלוקות הציבוריות ככלל, ובתקופה האחרונה בפרט, מאופיין בערוצי הטלוויזיה באופן הבא:

  • פעמים רבות השיח לא מתקיים על ידי מומחים מובילים בנושאים שבמחלוקת אלא על ידי פוליטיקאים או כתבי הטלוויזיה (כך שהשיח לא תורם רבות למאזינים).
  • השיח מתקיים לרוב במשך פרקי זמן קצרים מידי, כחלק מתוכניות ארוכות יותר, כך שאין אפשרות להתייחס להיבטים הרבים של הנושאים הנדונים.
  • השיח אינו מנוהל בצורה מובנית. אנשים מתפרצים לדברי השני, חלק מהאנשים מדברים ארוכות יותר מאחרים וכו'.

מצב בעייתי זה גורם לכך שהתרומה להבנת הציבור בנושאים הנדונים כעת בטלוויזיה היא שולית ביותר, וזאת למרות הפוטנציאל הגדול של שיח כזה, אם הוא ינוהל כיאות.

התנהלות השיח הבעייתית גורמת לכך שהתרומה להבנת הציבור בנושאים הנדונים כעת בטלוויזיה היא שולית ביותר. זאת למרות הפוטנציאל הגדול של שיח כזה, אם הוא ינוהל כיאות

הואיל ונושאי המחלוקות הציבוריות הם מורכבים, כדי שהציבור יוכל לגבש לגביהם עמדה באופן ראוי, נדרש כי השיח לגביהם יתאפיין בפרמטרים הבאים:

  1. השיח יקוים על ידי מומחים בנושאים הללו.
  2. השיח יימשך פרק זמן מספיק (לפחות שעה מלאה).
  3. השיח יתנהל בצורה שיטתית ומובנית (שמגבילה את זמן הדיבור של כל צד, מחייבת התייחסות מסודרת לנושאים מסויימים וכו').

לפיכך, מוצע כי ערוצי הטלוויזיה, או לפחות אחד מהם, ישיקו בזמן הקרוב תכנית חדשה שתהיה מוקדשת לקיום ויכוחים ציבוריים בנושאים מרכזיים אקטואליים באופן מעמיק.

משתתפי התוכנית יהיו מומחים מרכזיים, שכל אחד מהם תומך באחד מצדדי המחלוקת, כך שכל צדדיה יבואו לידי ביטוי בדיון. מנחה התכנית יהיה גורם נייטרלי בעל אמינות ויכולות. מוצע כי התוכנית תפעל לפחות על בסיס שלושת הפרמטרים שמוצעים לעיל, וזאת תוך כדי הקפדה גדולה על יישומם בפועל.

כדוגמה לשידור הראשון המומלץ במסגרת תכנית טלוויזיה כזו, אפשר להציע את נושא המחלוקת לגבי תכנית השר לוין שלעיל – נושא בעל חשיבות מרכזית למדינת ישראל, שמקודם ממש כעת, וזוכה לתשומת לב גדולה ביותר בישראל ובעולם. לתוכנית כזו אפשר להזמין לשם הצגת עמדתם אנשי אקדמיה מובילים בתחום המשפט ומדע המדינה.

התרומה של תכנית טלוויזיה כזו תהיה גדולה ביותר: היא תספק לציבור הרחב אפשרות לשמוע ממומחים באופן נאות את ההיבטים השונים של הנושאים המורכבים, וכך לבסס דעה לגביהם באופן ראוי.

התרומה של תכנית טלוויזיה כזו תהיה גדולה ביותר: היא תספק לציבור הרחב אפשרות לשמוע ממומחים באופן נאות את ההיבטים השונים של הנושאים המורכבים, וכך לבסס דעה לגביהם באופן ראוי

ברור גם כי תוכנית כזו תזכה לאחוזי צפייה גדולים ביותר וזאת לנוכח:

  1. העניין הגדול בנושאים שידונו בה.
  2. המבנה הראוי שלה (לפחות לפי 3 הפרמטרים שהוצעו לעיל) מה שיבהיר לציבור כי כדאי לצפות בתוכנית כדי לגבש את דעתם לגבי הנושאים החשובים שבמחלוקת.
  3. ההיבט התחרותי של התוכנית, שידוע כי הוא מושך אנשים.

לסיכום, כחלק מהשירות הראוי של ערוצי הטלוויזיה לציבור, ראוי כי יקימו במהרה תכנית טלוויזיה לוויכוחים בנושאים ציבוריים, וכי השידור הראשון של תכנית כזו יעסוק בתכנית השר לוין.

רפי נץ-צנגוט הוא עורך דין וחוקר (ד"ר למדע המדינה) של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בנוסף הוא פעיל חברתי כנגד אי-סדרים ושחיתויות במוסדות המדינה ולשמירה על איכות הסביבה (וזאת באמצעות הגשת עתירות לבג"ץ כעותר ציבורי ועריכת מחקרים) . rafi.nets@gmail.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 459 מילים
סגירה