קריאות "זאב זאב" של תא חד"ש באוניברסיטת תל אביב

שאדי נסאר באירוע של חד"ש, צילום מסך מסרטון פייסבוק
שאדי נסאר באירוע של חד"ש, צילום מסך מסרטון פייסבוק

אוניברסיטאות ברחבי העולם הן זירה רב תרבותית בה יחידים וקבוצות יכולים לבטא את עצמם ואת המאפיינים האתניים שלהם. על אחת כמה וכמה בכל הקשור לקמפוסים בישראל, בהם לומדים יהודים וערבים ביחד אחד לצד השני. על אף שקיימות לפעמים מחלוקות אידיאולוגיות שונות, ניתנת לכל קבוצה חופש מלא לבטא את עצמה, אך לצערי יש כאלה הסבורים כי האקדמיה בישראל היא זירה להשתקת סטודנטים פלסטינים ולהנדסת תודעה של הציונות.

על אף מחלוקות אידיאולוגיות שונות, ניתנת לכל קבוצה חופש מלא לבטא את עצמה באקדמיה. לצערי, יש הסבורים שהאקדמיה בישראל היא זירה להשתקת סטודנטים פלסטינים ולהנדסת תודעה של הציונות

ב-28.12.22 התא הסטודטיאלי של חד"ש קיים באוניברסיטת תל אביב קיים אירוע בהשתתפות ד"ר יוסף ג'בארין, ח"כ לשעבר מחד"ש, ושאדי נסאר, המזכיר הכללי של תנועת בנק"י  (ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי).

בתיאור האירוע נטען ש"תוכנית הלימודים באוניברסיטה מאמצת את הנרטיב הציוני". אחד הדוברים באירוע שהופיע בסרטון, הוא שאדי נסאר. נסאר אמר בערבית "שסטודנטים ערבים מפחדים או מטילים ספק ביכולת שלהם להצליח באקדמיה". הוא הזכיר ש"הם חיים תחת שלטון גזעני, שלטון אפרטהייד". נסאר גם טען בסרטון "שצריך שתושבים שאכפת להם מהנושאים האלה יתאגדו וישתפו פעולה על מנת שיוכלו להתנגד לאותן בעיות, וכשזה יקרה החברה הישראלית תבין שיש השפעות מדיניות, חברתיות וכלכליות לאפליה נגד הציבור הערבי".

הדובר הנוסף באירוע, ד"ר יוסף ג'בארין, השתתף בתוך ומחוץ לישראל בכנסים תומכי BDS, התומכים בחרם אקדמי כלכלי ותרבותי כנגד ישראל. למשל ב-2018 בזמן שכיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת חד"ש, הוא ביקש מוועדת האתיקה של הכנסת (וסורב) לאשר מסע הרצאות שלו בחוץ לארץ במימון ארגון חרם על ישראל AFPS (האגודה לסולידריות של צרפת בפלסטין), ארגון צרפתי פרו-פלסטיני שפועל עם ארגוני BDS בתוך צרפת, באירופה וברחבי העולם. אותו ארגון נותן לגיטימציה לשימוש במאבק מזוין כאמצעי לשחרור פלסטיני וקובע שישראל "פורסת טרור ממלכתי בשם מלחמה מונעת". בשנת 2017, AFPS הבהירה עוד כי "תמיכה בהתנגדות עממית כוללת התקפות נגד חיילי הכיבוש".

שנה לאחר מכן, ג'בארין השתתף והרצה בנושא "המשך העוולות כנגד הפלסטינים מאז 1948", באירוע של ארגון "ידידי אל אקצה" המקדם את קמפיין החרם נגד מדינת ישראל. הכנס כלל סדנאות ושיטות מאבק בינלאומיות נגד מדינת ישראל.

ג'בארין השתתף והרצה בנושא "המשך העוולות כנגד הפלסטינים מאז 1948", באירוע של ארגון "ידידי אל אקצה" המקדם את קמפיין החרם נגד מדינת ישראל. הכנס כלל סדנאות ושיטות מאבק בינלאומיות נגד מדינת ישראל

ארגון "ידידי אל-אקצא" (FOA), מתואר על ידי המל"מ (המטה לביטחון לאומי) כ"ארגון בריטי התומך בחמאס וקורא להשמדת ישראל". ידידי אל-אקצא" פרסמו מאמרים מאת מכחיש השואה פול אייזן, הטוען ש"ייתכן שהיטלר בכל זאת צדק" וישראל שמיר, שטען כי יהודים "רצחו בטקסיות ילדים נוצרים על דמם" וכי יהודים פועלים ביחד עם כוחות דמוניים.

לגבי הטענה ההזויה של שאדי נסאר באירוע על כך שסטודנטים ערבים מטילים ספק ביכולת שלהם להצליח באקדמיה, הנתונים בישראל יכולים לדבר בעד עצמם. בין השנים 2010–2019 עלה אחוז הסטודנטים הערבים באופן משמעותי כמעט בכל התארים: בתואר ראשון – מ-13.1% ל-18.1%, בתואר שני – מ-7.4% ל-14.6% ובתואר שלישי – מ-5.2% ל-7.0%, בהתאמה.

האירוניה היא שבעוד ששאדי נאסר מדבר על הדאגות של סטודנטים ערבים באקדמיה הישראלית, ד"ר יוסף ג'בארין פועל נגד אותם סטודנטים על ידי תמיכה בארגון ה-BDS, ארגון שקורא גם להחרמת מוסדות אקדמיים ישראלים, שתוביל גם להחרמה של סטודנטים ומרצים הערבים באקדמיה. לכן נראה שלד"ר ג'בארין יותר חשוב להחרים מוסדות אקדמיים בישראל מאשר לדאוג לרווחת האוכלוסייה הערבית בישראל. סטודנטים ערבים יכולים להביע את דעתם ואפילו להפגין בקמפוס עם דגלים וקריאות בעד פלסטין

זאת אינה הפעם הראשונה שתאים סטודנטיאליים של חד"ש מנסים ליצור פרובוקציות דרך עיוותים ושקרים וגם מזמינים לאירועים דוברים שעושים זאת בצורה מעולה. במאי 2022 תאים פוליטיים שונים של חד"ש ערכו בקמפוסים שונים ברחבי הארץ הפגנות לציון יום הנכבה, שבחלק מאותן הפגנות אירעו פרעות והפרות סדר מצד סטודנטים אנטי-ישראלים.

נראה שלד"ר ג'בארין יותר חשוב להחרים מוסדות אקדמיים בישראל מאשר לדאוג לרווחת האוכלוסייה הערבית. סטודנטים ערבים יכולים להביע את דעתם ואף להפגין בקמפוס עם דגלים וקריאות בעד פלסטין

באשר לטענות של שאדי נסאר על אפרטהייד, בניגוד לדרום אפריקה בעבר, שקידמה אפרטהייד נגד אנשים שאינם לבנים, ישראל חרטה על דגלה ערכים של סולידריות וקידום הקבוצות האתניות השונות בה.

זאת לצערי הרבה אינה הפעם הראשונה שגורמים מחוץ או בתוך ישראל מנסים לכפות את הביטוי המאוד ברור של "אפרטהייד" על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. למעשה ניכוס של אותו מונח מוזיל מהגזענות והשנאה ששררה כלפי הקהילה הלא לבנה בדרום אפריקה.

גם אם נראים לעיתים רחוקות גילויי גזענות ואפליה כלפי ערבים, אסור להשוות את החוויה של הערבים בארץ למה שהיה בדרום אפריקה. ערבים ישראלים הם אזרחים שווים לכל דבר ועניין, והם אפילו זכאים לפריווילגיה כמו העדפה מתקנת באקדמיה ובמקומות עבודה.

באשר לטענות שעלו מהתיאור של האירוע על כך ש"תוכנית הלימודים באוניברסיטה מאמצת את הנרטיב הציוני" – לפי עדויות של סטודנטים שדיברתי איתם מאוניברסיטת תל אביב, לא כך הדבר. והנה דוגמה לאחת מאותן עדויות. ר', סטודנט לתואר ראשון במדעי החברה באוניברסיטת תל אביב סיפר לי על קורס חובה לכל הסטודנטים בפקולטה של מדעי החברה שנקרא "מקורות היסטוריים ואינטלקטואליים של מדעי החברה". על פניו נראה שהסילבוס של הקורס אינו פוליטי, אולם ר' מספר כיצד המתרגל שלו, לואי ותד, לא פעם הכניס תכנים פוליטיים פלסטיניים לחומר הלימוד. ר' מספר: "לדוגמה, הוא נתן את כיפה אדומה כמשל למהפכה הצרפתית, שם העם הצרפתי קורע מהזאב את כיפה האדומה שמסמלת את הדגל של המפכה הצרפתית (אדום). והוא אמר שהוא משווה את זה לנושא הישראלי-פלסטיני, כביכול לא באופן ישיר, שהפלסטינים יקרעו מאתנו את החירות שלהם". אותו לואי ותד היה אחד המארגנים המרכזיים של הפגנת הנכבה באוניברסיטת תל אביב ב-2014. ר' גם מעיד שאחד המרצים האורחים בקורס היה יהודה שנהב, שבעבר חתם על עצומה המאשימה את ישראל בשחיטת חפים מפשע, והשתתף במסיבת השחרור של מרגל חיזבאללה אמיר מחול שהורשע בריגול למען ארגון הטרור.

גם אם נראים לעיתים רחוקות גילויי גזענות ואפליה כלפי ערבים, אסור להשוות את החוויה של הערבים בארץ למה שהיה בדרום אפריקה. ערבים ישראלים הם אזרחים שווים לכל דבר ועניין

לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה, בשנים האחרונות שיעור הערבים בבתי ספר תיכון הכפיל את עצמו, וגם שפת הלימוד בבתי הספר היא ערבית, כך שהאוכלוסייה יכולה לשמור על המרכיבים האתניים שלה.

בנוסף לכך אחוז הערבים הנוצרים והדרוזים שזכאים לתעודת בגרות הוא הגבוה במדינה. בשנת 2021 הם עמדו על כ-81.6% ו-82.9%, לעומת האוכלוסייה היהודית שעמדה על %75.8.

בניגוד לאפרטהייד בדרום אפריקה, בו רק הקבוצה הלבנה יכולה הייתה לכהן בתפקידי ממשל בפרלמנט, בישראל ערבים יכולים לבחור ולהיבחר לכנסת. שני פוליטיקאים ערבים בכירים אמרו בשנת 2022, שישראל היא אינה מדינת אפרטהייד. השר לשיתוף פעולה אזורי לשעבר, עיסאווי פריג', טען שלמרות שלישראל יש בעיות היא אינה מדינת אפרטהייד. גם חבר הכנסת מנסור עבאס, אמר דבר זהה באותה השנה לאחר שדו"ח אמנסטי התפרסם עם הקביעות הבעייתיות שניסו לתייג את ישראל כמדינת אפרטהייד בזירה הבינלאומית.

אני, כאזרח יהודי שחי בישראל, מבין את המורכבויות שתושבים ערבים עשויים לחוות בארץ, אך עם זאת אני גאה בפסיפס התרבותי והדתי שחי פה במדינה ושיש לו דרך לבטא את דעותיו ואת הנרטיב שלו, גם אם אני לא מסכים איתם.

כאזרח יהודי שחי בישראל, אני מבין את המורכבויות שתושבים ערבים עשויים לחוות בארץ, אך גאה בפסיפס התרבותי והדתי שחי פה במדינה ושיש לו דרך לבטא את דעותיו ואת הנרטיב שלו, גם אם אני לא מסכים איתם

אותו אירוע הוא עוד דוגמה אחת מני רבות בהן ארגונים וסטודנטים פרו-פלסטינים טוענים מצד אחד לאפליה ומצד שני מקבלים אפליה מתקנת וייצוג של הנרטיב הפלסטיני בקמפוס.

תום יוחאי למד מדעי המדינה וגיאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון. רכז קמפוסים ב-CAMERA, ארגון פרו ישראלי הפועל בקמפוסים ברחבי העולם וברשתות חברתיות. פעיל בתוכנית מודל האו"ם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,114 מילים
סגירה