האם זהו אברה מנגיסטו? מתוך סרטון ששחרר חמאס ב-16 בינואר 2023 (צילום: צילום מסך)
צילום מסך

סרטון אברה מנגיסטו עשוי להעיד על סימנים מקדימים להכנת דעת קהל

מה גרם לחמאס לשחרר את הקלטת של אברה מנגיסטו? ● רשמית, בישראל מסבירים את זה בלחץ שבו נמצא הארגון וחוסר היכולת שלו לרשום הישג בעניין האסירים הביטחוניים ● אולם לא בטוח שאלה הם פני הדברים: לא מן הנמנע שמאחורי הקלעים ישנם מהלכים מתואמים היטב בין הצדדים - ויש לכך סימנים רבים ● פרשנות

במערכת הביטחון לא מיהרו לאשר או להכחיש כי בקלטת שפרסם חמאס השבוע נראה אברה מנגיסטו. מי שכן עשה את זה היה ראש הממשלה בינימין נתניהו.

מייד אחרי פרסום הקלטת, הסתגרה משפחת מנגיסטו בביתה וצפתה בסרטון שוב ושוב. המסקנה של חברי המשפחה הייתה חד-משמעית, כי אכן מדובר באברה, וזה המסר שהועבר לנציגי מערכת הביטחון שפקדו את המשפחה. בדיקות נוספות – שכללו תוכנות מתקדמות של זיהוי פנים – הביאו לזיהוי הסופי.

מה גרם לחמאס לשחרר את הקלטת? בישראל מסבירים את זה רשמית בלחץ שבו נמצא הארגון וחוסר היכולת שלו לרשום הישג בעניין האסירים הביטחוניים. לא בטוח שאלה הם פני הדברים. לא מן הנמנע שיש כאן מאחורי הקלעים מהלכים מתואמים היטב בין הצדדים, ויש לכך סימנים רבים.

חמאס מתחייב לספק אות חיים, ישראל תבדוק ותאשר את אמיתות הראיה, ואז המצרים יכריזו על כוונה לחדש את המו"מ. כל הדברים הללו קרו.

כל צד, ישראל וחמאס, "שיווקו" את המסר הנכון לזירה הפנימית: נתניהו בזה שהכריז כי מצבו הרפואי של אברה לא טוב, רמז לצורך בעיסקה מהירה, והטלת האחריות לחייו על יחיא סנוואר, וחמאס כשהדגיש בהודעה שצורפה לסרטון את הכשלון של הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי להחזיר את גופות החיילים והאזרחים השבויים.

עיתוי הפרסום לא מפתיע, דווקא ביום החלפת הרמטכ"ל. ישראל כנראה מוכנה "לבלוע את העלבון" כדי לתת לחמאס לרדת מהעץ. חמאס ידע לקרוא נכון את המפה ביודעו כי העניין יעלה בנאומים.

ספק גדול אם חמאס היה משלם בנכס כל כך יקר כאות חיים, בכדי לדבר שוב לציבור הישראלי מעל ראשו של הדרג המדיני. זהו עוד סימן מקדים למגעים ותיאום במשולש ישראל-מצרים-חמאס. די להיזכר בהצגת הנשק של הדר גולדין לפני חודשיים ביום השנה להקמת חמאס כדי להבין את ההגיון הזה. אז הארגון דיבר לבטן הרכה של הציבור הישראלי, בלי לאבד נכס אפשרי במו"מ עתידי.

ספק גדול אם חמאס היה משלם בנכס כל כך יקר כאות חיים, בכדי לדבר שוב לציבור הישראלי מעל ראשו של הדרג המדיני. זהו עוד סימן מקדים למגעים ותיאום במשולש ישראל-מצרים-חמאס

אלא שעל שאלה אחת חמאס לא ענה במישרין או עקיפין: מתי צולם הסרט? דובר חמאס טען בראיון לרדיו א-שאמס בנצרת כי מדובר בסרטון שצולם לאחרונה. חמאס בעניין הזה לא טירון, הוא מכיר היטב את הטכניקה של מתן סימן לאמינות, ולכן לא ברור מדוע הפעם לא היה כזה.

כששוחרר הסרטון של האזרח הבדואי הישאם א-סייד לפני חצי שנה, דאגו בחמאס שברקע תופיע טלוויזיה עם שידורי אל גז'ירה. הנחת העבודה – הנכונה – הייתה שישראל תנתח כל פריים וכל פרט כדי לשאוב מהסרטון כמה שיותר מודיעין. מטרת שילוב השידור ברקע הייתה לתת לישראל את ההוכחה לעיתוי הצילום.

הישאם א-סייד נעזר במסכת חמצן בסרטון שהוציא חמאס, 29 ביוני 2022 (צילום: צילום מסך)
הישאם א-סייד נעזר במסכת חמצן בסרטון שהוציא חמאס, 29 ביוני 2022 (צילום: צילום מסך)

סבב השיחות האחרון שנערך בין ישראל לחמאס נערך במהלך חודש ספטמבר האחרון בקהיר, עוד בתקופת כהונתו של המתאם הקודם ירון בלום וראש הממשלה יאיר לפיד. כמו סבבים קודמים, גם זה הסתיים אז ללא הסכמות להבשלת עסקה, אם כי גורמים בישראל טוענים כי הושגה בו התקדמות. חודש אחר כך התפטר בלום, הוכרזו בחירות והמו"מ הוקפא.

חמאס נמצא בלחץ מתמיד מהרחוב בעניין שחרור האסירים הביטחוניים – כל שכן סנוואר עצמו, ששוחרר בעסקת שליט. הדרישה העקרונית של הארגון הוא לשחרר אסירים שבישראל מגדירים "עם דם על הידיים".

חמאס נמצא בלחץ מתמיד מהרחוב בעניין שחרור האסירים הביטחוניים – כל שכן סנוואר עצמו, ששוחרר בעסקת שליט. הדרישה העקרונית של הארגון הוא לשחרר אסירים שבישראל מגדירים "עם דם על הידיים"

כל הגורמים עמם שוחחנו בימים האחרונים חזרו על כך שישראל בשום שלב לא תתגמש בעניין הזה, למרות ניסיונות של חמאס ואפילו של חלק מהמתווכים לרכך את ההתנגדות הגורפת.

ההצעה הישראלית האחרונה דיברה על כ-300 אסירים ביטחוניים שישוחררו, אף אחד מהם לא רוצח, ורובם נמצאים בשליש האחרון של תקופת המאסר. בנוסף הועלתה אפשרות של שחרור עצירים מנהליים. חלק גדול מהם הינם משוחררי עיסקת שליט שנעצרו שוב בגדה המערבית.

מנהיג חמאס יחיא סנוואר מגיע למרכז העיר עזה לעצרת לציון 35 שנה להקמת הארגון, 14 בדצמבר 2022 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
מנהיג חמאס יחיא סנוואר מגיע למרכז העיר עזה לעצרת לציון 35 שנה להקמת הארגון, 14 בדצמבר 2022 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

בישראל שוקלים את העניין בחיוב, אבל סנוואר מתנגד בתוקף. "מבחינתו לא יהיה בזה שום הישג", אומר גורם שהיה מעורב במגעים. "רוב העצורים המנהליים הם תושבי הגדה. אין כאן שום הישג לתושבי רצועה עזה שאותם סנוואר רואה כל יום מפגינים ליד לשכתו".

רשמית, המגעים לעסקה חדשה נמצאים בהקפאה עמוקה. מעשית, זה נראה כמו סימנים מקדימים להכנת דעת קהל, ודינמיקה של ישורת אחרונה. כל הצדדים עוסקים כעת ניהול סיכונים.

רשמית, המגעים לעסקה חדשה נמצאים בהקפאה עמוקה. מעשית, זה נראה כמו סימנים מקדימים להכנת דעת קהל, ודינמיקה של ישורת אחרונה. כל הצדדים עוסקים כעת בניהול סיכונים

מבחינת חמאס, הקמתה של ממשלת ימין חדשה זה מתכון בטוח לחישוב מסלול מחדש, התנערות מהסכמות קודמות והקשחת עמדות. את זה סנוואר ניסה, מנסה וינסה למנוע, גם אם בדרך זה מצריך התפשרות וויתור על נכסים.

מהצד השני, בישראל, יודעים שבאירועים מהסוג הזה יש חלון הזדמנויות צר שחייבים לנצל. ראו מקרה רון ארד.

עוד 708 מילים
סגירה