אריה דרעי נראה מחוץ לביתו בירושלים ביום שלמחרת פסק הדין של בג"ץ שקבע כי אינו יכול לכהן כשר, 19 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

בשיחה שניהל ביומיים האחרונים, הודה דרעי שהחלטת בג"ץ חוסמת אותו מכל הכיוונים - והעלה דימוי של גלדיאטור שהושלך לכלוב סגור בקולוסיאום ● מהאופציות שנותרו, דרעי מעוניין להיות ראש ממשלה חליפי - אבל זה מסובך מדי ונתניהו לא מעוניין ● על ההצעות האחרות שהועלו, הגיבו מקורבי דרעי במילה אחת: "השפלה" ● פרשנות

מי שמדבר עם אריה דרעי בימים האחרונים שומע בעיקר את הכאב. כלפי חוץ הוא נראה מחויך ושופע מסרים אופטימיים. "אם סוגרים את הדלת ניכנס מהחלון ואם יסגרו את החלון – נפרוץ מהתקרה", אמר שלשום. אך האמת היא שאחרי פסק הדין הדרמטי של בג"ץ, כל האופציות נראות באמת סגורות ומסוגרות.

באחת השיחות טען דרעי כי בג"ץ אכן חסם אותו מכל הכיוונים. בשיחה עלה דימוי של גלדיאטור שהושלך לכלוב סגור בקולוסיאום ברומא מול קהל מריע, אין לו לאן לברוח, וכדי לצאת בשלום הוא צריך להכניע את האריה הרעב, כמו שמשון הגיבור מספר שופטים.

"אתה רואה איך בנו מסביבו חומה", אמר אתמול מקורב לדרעי. "קבעו שהמינוי שלו לשר זה חוסר סבירות קיצוני, השתק שיפוטי, כל מה שאפשר כדי שהוא יישאר בחוץ. ואם כל זה לא מספיק, הם מעלים כל הזמן את התיקים, העבירות והכלא, כל מה שקרה לפני 25 שנה. אנחנו גם עשינו טעויות קשות. כל ההתבטאויות המוקדמות נגד בית המשפט הזיקו לנו. בכל מקרה המשחק גמור".

"אתה רואה איך בנו מסביבו חומה. קבעו שהמינוי שלו זה חוסר סבירות קיצוני, השתק שיפוטי, כל מה שאפשר כדי שהוא יישאר בחוץ. ואם כל זה לא מספיק, הם מעלים כל הזמן את מה שקרה לפני 25 שנה"

דרעי מוטח לאחור אחרי שהגיע למעמד-על בממשלה הנוכחית. הוא נחשב לאיש הכי חשוב ומשפיע על ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם השר יריב לוין. דרעי יוותר עכשיו על שני משרדים, תפקיד המשנה לראש הממשלה, הקבינט ועל משרד האוצר שאליו אמור היה להיכנס בעד שנתיים. האלטרנטיבות שעולות על הפרק נראות בלתי אפשריות וכבר אתמול גררו כמה תגובות קשות בצמרת ש"ס.

השר אריה דרעי יוצא מביתו ומוקף על ידי תומכיו, כמה שעות לאחר פסיקת בג"ץ בעניינו, 18 בינואר 2023 (צילום: יהונתן זינדל/פלאש90)
השר אריה דרעי יוצא מביתו ומוקף על ידי תומכיו, כמה שעות לאחר פסיקת בג"ץ בעניינו, 18 בינואר 2023 (צילום: יהונתן זינדל/פלאש90)

דרעי מעוניין להיות ראש הממשלה החליפי, הפרוצדורה לשם מסובכת ולא ברורה, וגם נתניהו לא מעוניין. אתמול טען מקורב לדרעי ש"נתניהו יעשה טעות אם ישים מכשול על העניין הזה. עימות בין נתניהו ודרעי עכשיו הוא אסון לכולם".

על ההצעות האחרות הגיבו מקורבי דרעי במילה אחת: "השפלה". האפשרות לעקוף את בג"ץ באמצעות חוק שיכשיר אותו כשר נראית בלתי סבירה. דרעי יעמוד בסוף מול סיבוב נוסף מול שופטי העליון ולא בטוח שיצא מזה טוב.

על הרעיון שעלה למנות את דרעי כמשקיף בקבינט אמר אתמול מקורב ליו"ר ש"ס: "מה זה צריך להיות? למה לא מציעים לו להיות מאבטח בכיר בכניסה למשרד ראש הממשלה?"

על הרעיון שעלה למנות את דרעי כמשקיף בקבינט אמר אתמול מקורב ליו"ר ש"ס: "מה זה צריך להיות? למה לא מציעים לו להיות מאבטח בכיר בכניסה למשרד ראש הממשלה?"

בינתיים נתניהו משגיח מקרוב ובחשש על כל צעדיו של דרעי. שלשום הוא הגיע לביתו באופן חסר תקדים, והיום או ביום ראשון הוא ימסור לו את מכתב הפיטורים בלית ברירה, בדחילו ורחימו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא מביתו של אריה דרעי כמה שעות אחרי פרסום החלטת בג"ץ בעניינו, 18 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא מביתו של אריה דרעי כמה שעות אחרי פרסום החלטת בג"ץ בעניינו, 18 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו באמת צריך היום את דרעי בממשלה ובקבינט. דרעי הצליח כבר לכבות כמה שריפות, והפך ליועץ קרוב ואיש סוד. מצד שני, נתניהו קיבל כאן תגבורת אדירה במלחמה שהוא מנהל נגד מערכת המשפט וברפורמה שהוא התחיל להוביל.

בשבע השנים האחרונות דרעי שתק והרכין ראש. הוא מנע כל עימות עם הפרקליטות ובתי המשפט. "אלה מערכות שאתה לא יכול להתמודד איתן", אמר דרעי פעמים רבות, והפעם הוא דאג שהמשפט שהתנהל נגדו יישאר רחוק מן העין. אולי זו הסיבה לכך שקיבל עסקת טיעון נוחה מאוד. רק שעל הדרך דרעי עבד בעיניים על בית משפט השלום בירושלים – ונכנס לצרות.

"אלה מערכות שאתה לא יכול להתמודד איתן", אמר דרעי פעמים רבות, והפעם הוא דאג שהמשפט שהתנהל נגדו יישאר רחוק מן העין. אולי זו הסיבה לכך שקיבל עסקת טיעון נוחה

עכשיו הכול מתפרץ: ש"ס חוזרת לימי המאבקים הגדולים שלה נגד מערכות החוק שזרקו את המנהיג המורשע בדין לצידי הדרך. המסרים שוב קשים ובוטים במיוחד, עם הקשר עדתי בלתי נמנע. הסלוגן של 400 אלף איש מזרחים מול עשרה שופטים אשכנזים יהיה חלק מהקמפיין, ויבעיר עוד יותר את מלחמות הרפורמה של נתניהו ולוין.

ויש בהקשר הזה גם תיאוריות קונספירציה. בכיר בליכוד העלה אתמול סברה שלוין בחר לצאת עם תכנית הרפורמה שלו יום לפני הדיון בבג"ץ רק כדי להכשיל את דרעי, ולצרף את ש"ס למאבק.

שר המשפטים יריב לוין מציג את הרפורמה שלו במערכת המשפט, 4 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין מציג את הרפורמה שלו במערכת המשפט, 4 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

דרעי יישאר בינתיים בכנסת וינהיג משם את ש"ס, אבל כולם מבינים שזה סרט אחר. גם הוא. מהר מאד הוא יאבד עניין בהתרחשות הפרלמנטרית, כשהוא רחוק משני המשרדים שלו, וגם מהקבינט וממשרד האוצר, שם בצלאל סמוטריץ' יכול לחגוג למפרע ארבע שנים, בלי רוטציה של ש"ס על הראש.

כולם מבינים שזה סרט אחר. גם דרעי. מהר מאד הוא יאבד עניין בהתרחשות הפרלמנטרית, כשהוא רחוק משני המשרדים שלו, וגם מהקבינט וממשרד האוצר, , שם סמוטריץ' יכול לחגוג למפרע ארבע שנים

כשדרעי נכנס לכלא ב-2000 וכולם בש"ס הבטיחו שהוא ינהיג משם את המהפכה, אלי ישי תפס מהר מאד את מקומו. זה לא יקרה עכשיו, כי דרעי עדיין כאן ואין אף יורש בשטח. ההערכה שלי: דרעי ידאג לשני שרים כלבבו במשרדים שהוא יוביל, יוריד פרופיל, לא יגיע לכנסת באופן תכוף, יקדם מאחורי הקלעים את הרפורמה – ויפציע במלוא כוחו לקראת הבחירות הבאות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
דרעי - כמו ביבי - זה מריונטה של הבן שלו, הבת שלו וחסידים שלו, ואיזה רב מג'נון שמטריף לו ת'תחת, ועוד. ביבי ודרעי זה בובות, חסרי עמוד שידרה אשר בינם לבין טוהר כוונה למען הזולת אין דבר: המ... המשך קריאה

דרעי – כמו ביבי – זה מריונטה של הבן שלו, הבת שלו וחסידים שלו, ואיזה רב מג'נון שמטריף לו ת'תחת, ועוד. ביבי ודרעי זה בובות, חסרי עמוד שידרה אשר בינם לבין טוהר כוונה למען הזולת אין דבר: המניע הבסיסי שלהם בכל פעילותם הוא אגואיזם ופחד מסביבתם השולטת בהם, והתמכרות לעיניים מעריצות אשר מכוונות אותם להמשיך בפועלם המזמין מחיאות כפיים והתלהבות והתפעלות של קהל במופע רוק עם במת ריקודים מהבהבת. 'אנשי אמת ואנשי חיל' זה משהו אחר לגמרי – צריך לדעת להבחין בין זהב לבין 'כל הנוצץ הוא', בין אורגינל לזיוף

עוד 734 מילים ו-2 תגובות
סגירה