מפגינים של "עומדים ביחד" בכיכר הבימה במחאה נגד ממשלת נתניהו, 7 בינואר 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

"עומדים ביחד" היו הראשונים להפגין. מאז נדחקו מהמחאה ופניהם לבחירות המקומיות

תנועת "עומדים ביחד" הייתה הראשונה לארגן הפגנה נרחבת בתל אביב אחרי שהושבעה הממשלה החדשה ● אבל אז יריב לוין הציג את המהפכה המשפטית שלו, המחאה תפסה תאוצה, והתנועה נבלעה בהמון שלא אהב את דגלי פלסטין והנאומים בערבית ● כעת "עומדים ביחד" ממשיכה לארגן הפגנות ברחבי הארץ אבל שמה את פניה ליעד הבא: הבחירות לרשויות המקומיות

ההפגנה הראשונה נגד הממשלה נערכה כשבוע אחרי הקמתה, ב-7 בינואר. תנועת "עומדים ביחד" הייתה הראשונה להרים את הכפפה. לא היה ברור כמה אנשים יגיעו להפגנה, שבין הדוברים בה עמד להיות יו"ר חד"ש איימן עודה. ההפגנה נקבעה לרחבת מוזאון תל אביב.

אבל אז, ב-4 בינואר, שר המשפטים יריב לוין כינס מסיבת עיתונאים בה הציג את התוכנית שלו למהפכה במערכת המשפט, ויום למחרת התנהל בבג"ץ הדיון הלוהט בעניינו של אריה דרעי. להפגנה בתל אביב התייצבו כ-30 אלף איש בכיכר הבימה.

מהבימה המפגינים התפצלו לשתי צעדות. אנשי "עומדים ביחד" הלכו עם לפידים וגם מספר דגלי הרשות הפלסטינית לעבר רחבת המוזאון. רבים מהמפגינים צעדו אחריהם, מכוח האינרציה, מבלי לדעת לאן פניהם מועדות.

אחר כך, יעלו תלונות ברשתות החברתיות על הנאום של עודה והדגלים הפלסטיניים, ועל כך ש"עומדים ביחד" השתלטה על ההפגנה. "איך אפשר לחטוף הפגנה שאתה ארגנת?" הגיב אז אלון-לי גרין לזמן ישראל.

אחר כך, יעלו תלונות ברשתות החברתיות על הנאום של עודה והדגלים הפלסטיניים, ועל כך ש"עומדים ביחד" השתלטה על ההפגנה. איך אפשר לחטוף הפגנה שאתה ארגנת?" הגיב אז אלון-לי גרין לזמן ישראל

שבוע אחר כך, ב-14 בינואר, תחת גשם שוטף, התייצבו מעל 80 אלף ישראלים (לפי המשטרה) בכיכר הבימה, במה שתואר כהפגנת המטריות. "עומדים ביחד" נכחו גם שם, ולא ויתרו על דגלי הרשות הפלסטינית, על אף הביקורת. אבל קיומם נבלע במחזה המטריות המרהיב – שהתחלף עם הפסקת הגשם בים של דגלי ישראל שחולקו במקום.

דגלי פלסטין בהפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה, 14 בינואר 2023 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
דגלי פלסטין בהפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה, 14 בינואר 2023 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

אתמול, מוצאי שבת, מאות מטעם תנועת "עומדים ביחד" נכחו שוב בהפגנה המרכזית בצומת הרחובות קפלן ובגין. בין הרחובות על שם שר האוצר הראשון ועל שם ראש הממשלה הראשון מטעם הליכוד, הם נבלעו בתוך הקהל הגדול – מעל 100 אלף לפי הערכות המשטרה – כבר לא בלטו עם הדגלים. נוכחותם שם לא נרשמה.

חוצים בין קהילות

בתנועת "עומדים ביחד" רוצים להדגיש שהם פועלים בשטח בערים שונות ולא ממוקדים בתל-אביב. אתמול ארגנו והשתתפו בהפגנות בחיפה, באר שבע וירושלים. לאחרונה הם ארגנו הפגנה ברהט ובזמן הקרוב ישתתפו במחאה בנושא דיור ציבורי בבאר שבע.

אורי וולטמן חבר הנהגת "עומדים ביחד" ולשעבר היועץ הפרלמנטרי של ח"כ דב חנין, אמר בשיחה עם זמן ישראל שהתנועה עוסקת בשוטף בהתארגנויות של קבוצות מקומיות. וולטמן הוא המארגן הארצי של התנועה.

ב"עומדים ביחד" מסייעים לקבוצות מקומיות בערים שונות ברחבי ישראל לארגן מאבקים משותפים החוצים בין קהילות של יהודים וערבים או דתיים וחילוניים.

ב"עומדים ביחד" מסייעים לקבוצות מקומיות בערים שונות ברחבי ישראל לארגן מאבקים משותפים החוצים בין קהילות של יהודים וערבים או דתיים וחילוניים

מרבית המאבקים הם סביב דיור ציבורי, מצוקת דיור והגנת הסביבה. ברמלה, למשל, הם פועלים עם התושבים – ערבים ויהודים – על התארגנות בנושא זיהום ממפעל המלט "נשר". התושבים באזור מדווחים על ריבוי תקלות וכשלים בפעולת המפעל.

צעדה של עומדים ביחד וארגוני שמאל נוספים בתל אביב בקריאה לתמיכה בהפסקת האש ושותפות יהודית ערבית, 22 במאי 2021 (צילום: תומר נויברג / עומדים ביחד)
צעדה של עומדים ביחד וארגוני שמאל נוספים בתל אביב בקריאה לתמיכה בהפסקת האש ושותפות יהודית ערבית, 22 במאי 2021 (צילום: תומר נויברג / עומדים ביחד)

בחיפה, "עומדים ביחד" מארגנים את התושבים סביב מצוקת הדיור. אחד מכשלי שוק השכירות ברחבי העיר הוא חוסר המידע של שוכרים פוטנציאלים לגבי מחירי הדיור הראויים. כדי לבלום את העלאות מחירי השכירות, "עומדים ביחד" הקימה מאגר מידע להפיכת שוק השכירות למשוכלל.

כלומר, אנשים מספקים מידע על גובה השכירות, מיקום הדירה, גודל הדירה – והמידע מועלה למאגר מידע אנונימי כדי שדיירים המעוניינים לשכור דירות באזור דומה ובגודל דומה, ידעו להתמקח על המחיר הנכון.

כל הפעולות הללו יכולות להתבצע רק באמצעות "מארגן קהילתי" שפונה לאנשים ומרכז את המידע, מבלי לפגוע בפרטיות המשתתפים.

את עבודתו של וולטמן ושל פעילים אחרים שהוא מפעיל ברחבי הארץ מכנים "אורגנייזר", או Community Organizer, תיאור משרה פחות מוכר בישראל, אשר הפך לשם דבר כשהתברר שהביוגרפיה של הנשיא האמריקאי ברק אובמה כללה עבודה של מספר שנים כמארגן קהילתי בפרברי שיקגו.

אובמה עבד בצעירותו בעמותת Developing Communities Project אשר הושפעה מהכתבים והרעיונות של סול אולינסקי, פעיל שמאל יהודי רדיקלי תושב שיקגו.

אובמה עבד בצעירותו בעמותת Developing Communities Project אשר הושפעה מהכתבים והרעיונות של סול אולינסקי, פעיל שמאל יהודי רדיקלי תושב שיקגו

ברק אובמה בזמן שהיה מארגן קהילתי בשיקגו בשנות השמונים (צילום: The White House Archives)
ברק אובמה בזמן שהיה מארגן קהילתי בשיקגו בשנות השמונים (צילום: The White House Archives)

החלק הביצועי של תורתו של אולינסקי כלל פעילות באזורים עניים של שיקגו, כ"מארגן קהילות" בשנות הארבעים והחמישים של המאה הקודמת. מארגן קהילתי מסייע לתושבים (בעיקר בשכונות עוני) להתאגד, לשפר שירותים קהילתיים מול הרשויות, לארגן שביתות כשצריך, להפגין.

ב"עומדים ביחד" פועלים על פי המתווה הזה, כאשר העקרון המוביל אותם הוא יצירת שיתופי פעולה מקומיים בין ערבים ליהודים. הם התחילו בזה עוד לפני אירועי מאי 2021 בערים המעורבות וממשיכים גם בימים אלה.

מתכוננים לבחירות המקומיות

פניתי ל"עומדים ביחד" כי נאמר לי שהם שוקלים להריץ רשימות מועמדים בבחירות לרשויות המקומיות בערים מסוימות. אך בשיחה עם וולטמן הוא ציין ש"עומדים ביחד", כתנועה, לא תממן ותנהל קמפיינים ותריץ מועמדים. יחד עם זאת, אם התארגנויות מקומיות בערים מעורבות ובערים אחרות יחליטו להתמודד כסיעות לרשויות המקומיות, זה עשוי להיות תוצר של פעילותם.

"עומדים ביחד" לא תממן ותנהל קמפיינים ותריץ מועמדים. יחד עם זאת, אם התארגנויות מקומיות בערים מעורבות ובערים אחרות יחליטו להתמודד כסיעות לרשויות המקומיות, זה עשוי להיות תוצר של פעילותם

בתל-אביב יפו, אומר וולטמן, יתכן שתהיה התארגנות של קבוצה מקומית שתרוץ למועצת העיר סביב משבר הדיור. "אנחנו מכשירים פעילים, לא קיבלנו החלטה על התמודדות", הוא אומר. "אנחנו רק מסייעים לפעילים מקומיים בחיפה, יפו, רמלה.

אורי וולטמן נואם בהפגנה של "עומדים ביחד", מאי 2020 (צילום: עמוד הפייסבוק של אלון-לי גרין)

"בכרמיאל יש לנו התחלה של קשר עם פעילים, שכן העיר הזו עדיין לא מוגדרת כעיר מעורבת, אך יש שם אוכלוסייה מגוונת. בבאר שבע צומחת פעילות מקומית סביב תא הסטודנטים בעיר. פורום הדיור הציבורי של באר שבע מארגן מחאות ואנחנו שם כדי לסייע".

מאיפה הכסף? לדברי וולטמן, לתנועה כ-3,500 תורמים/משתתפים פעילים, שמזרימים תשלום חודשי בסכומים מגוונים. בנוסף הם קיבלו תרומה של הקרן החדשה לישראל בגובה 100 אלף שקל.

מאיפה הכסף? לדברי וולטמן, לתנועה כ-3,500 תורמים/משתתפים פעילים, שמזרימים תשלום חודשי בסכומים מגוונים. בנוסף הם קיבלו תרומה של הקרן החדשה לישראל בגובה 100 אלף שקל

התנועה פועלת מאז 2015 ומבין מייסדיה נמצאים: דב חנין, וולטמן עצמו, סאלי עבד, אלון-לי גרין, אבירמה גולן, מייסם ג'לג'ולי, רולא דאוד ואיתמר אבנרי. גרין ודאוד הם המנכ"לים השותפים.

אתמול, בהפגנה הגדולה בתל-אביב בצומת הרחובות קפלן ובגין, לא הצלחתי לראות את אנשי "עומדים ביחד". מי שיזמו את ההפגנה הראשונה לפני שלושה שבועות הפכו למעטים בתוך הקהל העצום. רבים מהמפגינים נשאו דגלי ישראל ואחרים לא מתלהבים מן הקבוצה הקטנה עם החולצות הסגולות, שחבריה מביאים מפעם לפעם את דגלי הרשות הפלסטינית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
התנועה הזאת היא לא יותר מניסיון פתטי ונואש לרכוב על מחאות של אחרים בשביל לתת לגיטימציה ללאומנים הערבים ולניסיון שלהם להחביא את האינטרסים הלאומניים שלהם מאחורי סלוגנים על "שיוויון" ו"זכו... המשך קריאה

התנועה הזאת היא לא יותר מניסיון פתטי ונואש לרכוב על מחאות של אחרים בשביל לתת לגיטימציה ללאומנים הערבים ולניסיון שלהם להחביא את האינטרסים הלאומניים שלהם מאחורי סלוגנים על "שיוויון" ו"זכויות אדם". מותר להם לרצות להפוך את המדינה הזאת למדינה ערבית אבל זה לא אומר שצריך להתעלם מהשקרים ומהצביעות שלהם כשהם מנסים לתרגם את האינטרסים הלאומניים שלהם לערכים "אוניברסלים" ולשכנע כל מיני הזויים "שמאלנים" לתמוך בהם.

"שמאלנים" שתומכים בתנועות כאלה לא שונים מה"ימנים" שתומכים בליכוד ובן גביר באופן עיוור למרות כל הנזק שהם עושים למדינה. הם פשוט אנשים הזויים שמאמצים עמדות רק בשביל להיות ההפך ממה שהם מזהים כהצד השני בין אם זה "ימין" או "שמאל".

עוד 930 מילים ו-1 תגובות
סגירה