שגריר ארצות הברית בישראל תומאס ניידס (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

לנתניהו יש תוכניות גדולות. הן לא יתממשו אם "החצר האחורית שלו תעלה באש"

נתניהו חותר להסכם נורמליזציה עם ערב הסעודית ולשיתוף פעולה קרוב יותר עם ארצות הברית בנושא איראן, אבל תומאס ניידס אומר בריאיון לזמן ישראל כי יהיה קשה להשיג זאת אם ישראל תסתום את הגולל על פתרון שתי המדינות ● והוא מזהיר עוד: לא יהיה פטור מוויזה לישראלים ללא מעבר בטוח לפלסטינים אמריקאים

כששגריר ארצות הברית תומאס ניידס ישב לריאיון עם זמן ישראל  זמן קצר לאחר שהגיע לירושלים לפני שנה, הוא הסביר כי "הקשר [בין ישראל וארצות הברית] הוא בלתי ניתן לשבירה ו[חיזוק היחסים] נמצא בראש סדר העדיפויות" שלו כשגריר.

במהלך שנת 2022, נראה שניידס הצליח במאמץ הזה. אותה שנה היוותה את רוב תקופת כהונתה של ממשלת האחדות קצרת הימים של נפתלי בנט ויאיר לפיד, שבמהלכה היחסים בין ירושלים לוושינגטון המשיכו לשגשג, למרות היעדרה של פריצת דרך בחזית הפלסטינית.

ארצות הברית פרסמה כמה הודעות גינוי תקיפות על ההתנחלויות בגדה המערבית, אבל לא היו פיצוצים בקנה מידה גדול שהובילו למתיחות ביחסים כמו בפעם האחרונה שבבית הלבן ישב נשיא דמוקרט.

וושינגטון אפילו מצאה בממשלה הישראלית המתונה יותר שותפה לקידומם של כמה צעדים כמעט חסרי תקדים לשיפור חייהם של הפלסטינים בגדה המערבית ובעזה.

באביב שעבר, ארצות הברית סייעה לישראל להשיק את פורום הנגב לקידום שיתוף הפעולה בין בעלות בריתה הוותיקות והחדשות של ישראל בעולם הערבי. כמה חודשים מאוחר יותר, ג'ו ביידן הגיע לביקור ראשון בישראל כנשיא, שבמהלכו הוכרז על שיתופי פעולה חדשים בין שתי המדינות בתחומי הביטחון והטכנולוגיה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש האופוזיציה בנימין נתניהו, 14 ביולי 2022 (צילום: רענן כהן/לע"מ)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש האופוזיציה בנימין נתניהו, 14 ביולי 2022 (צילום: רענן כהן/לע"מ)

ביידן המשיך לאחר מכן לערב הסעודית, והצליח לשכנע אותה לאפשר לקווי תעופה ישראליים לטוס לראשונה מעל שמי המדינה, דבר שוושינגטון תיארה כצעד ראשון לקראת נורמליזציה בין ריאד וירושלים.

משחזר לשלטון בחודש שעבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו נחוש כעת לחתום על ההסכם החמקמק הזה עם ערב הסעודית. אולם הסכם כזה נראה כעת אף רחוק יותר בהתחשב במפלגות הניציות שחולקות עם נתניהו את שולחן הממשלה בכהונתו השישית בתפקיד.

גורמים בממשל ביידן מיהרו להדגיש את התעקשותו של מנהיג הליכוד כי השליטה נמצאת בידיו, אבל שותפיו לקואליציה ודאי ינסו להוביל את ישראל לצעדים שיעוררו את זעמם של הפלסטינים ואולי של העולם הערבי בכללותו.

קווי היסוד של הממשלה מבטאים כוונה להרחיב בצורה משמעותית את הנוכחות הישראלית בגדה המערבית ומצהירים כי לעם היהודי יש "זכות בלעדית ובלתי מעורערת על כל מרחבי ארץ ישראל", הרבה מעבר לקו הירוק.

בשיחה עם זמן ישראל שהתקיימה ביום שישי האחרון, השגריר ניידס נראה מודע לאתגרים שמציבה הממשלה החדשה, אך התעקש כי עדיין ניתן יהיה להמשיך ולקדם את הקשרים בין ישראל לארצות הברית. עם זאת, השגריר הבהיר כי ההתקדמות תהיה תלויה ברגיעה שהוא מבקש לשמר מאז שנכנס לתפקיד.

הנשיא יצחק הרצוג מקבל את כתב האמנה של שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, בבית הנשיא, 5 בדצמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
הנשיא יצחק הרצוג מקבל את כתב האמנה של שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, בבית הנשיא, 5 בדצמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"ראש הממשלה נתניהו אמר לנו שהוא רוצה לעשות דברים גדולים. וגם אנחנו רוצים לעשות דברים גדולים. אבל אם אנחנו רוצים להשיג את הדברים האלה, אנחנו לא יכולים לקום בבוקר ולגלות שהחצר האחורית בוערת. אז הוא יצטרך לנהל את הדברים שחשובים לנו ביעילות", אומר ניידס, ומדגיש את מחויבותו של הממשל האמריקאי לשמר את הסיכוי לפתרון שתי המדינות.

"ראש הממשלה נתניהו אמר לנו שהוא רוצה לעשות דברים גדולים. וגם אנחנו רוצים לעשות דברים גדולים. אבל אם אנחנו רוצים להשיג את הדברים האלה, אנחנו לא יכולים לקום בבוקר ולגלות שהחצר האחורית בוערת"

שרפות בגדה המערבית

בינתיים, ממשל ביידן נראה נחוש להמשיך בעסקים כרגיל, גם עם הממשלה שנחשבת לימנית ביותר בתולדות ישראל.

הנשיא האמריקאי שלח את היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן למרתון פגישות עם בכירים ישראלים בשבוע שעבר, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן צפוי להגיע לביקור דומה בזמן הקרוב.

כשהוא נשאל אם הרגשתו של הממשל ביחס לממשלה החדשה השתפרה לאחר ביקורו של סאליבן, ניידס אומר שעוד מוקדם מדי לקבוע.

"אנחנו נשפוט על פי מעשים, לא רק על פי הסכמים קואליציוניים או התבטאויות בתקשורת", הוא אומר. "נתניהו אמר לנו שהידיים שלו אוחזות בהגה, אז עכשיו הוא צריך לנהוג את המכונית הזאת. יש הרבה דברים שהוא צריך לעשות כדי להשיג את הדברים שהוא רוצה להשיג".

ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן בישיבה עם בכירים ישראלים ואמריקאים נוספים בירושלים, 19 בינואר 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן בישיבה עם בכירים ישראלים ואמריקאים נוספים בירושלים, 19 בינואר 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

נוסף על הסכם נורמליזציה עם סעודיה – שריאד שוב פסלה בשבוע שעבר בתנאים הנוכחיים – נתניהו שואף להגביר את שיתוף הפעולה עם ארצות הברית בנוגע לאיראן, כשהוא דוחף לגישה כוחנית יותר כדי למנוע מהרפובליקה האסלאמית להשיג נשק גרעיני.

ניידס הבהיר כי ממשל ביידן לא יתנה את מאמציו בנוגע לאיראן בנכונותה של ישראל לשתף פעולה בנושא הפלסטיני. "אנחנו נעבוד על הנושא האיראני, כי בסופו של דבר הנשיא ביידן מייחס לו חשיבות עמוקה, הן למען ביטחונה של ישראל והן למען ביטחוננו שלנו".

"אבל יש משך זמן מוגבל ביממה, אז זה יעזור מאוד אם לא נצטרך להתמודד כל יום עם דברים שאנחנו מתנגדים להם מן היסוד, מפני שזה פשוט יסיח את דעתנו מהדברים הגדולים יותר שאנחנו מנסים להשיג", אומר השגריר.

"יש משך זמן מוגבל ביממה, אז זה יעזור מאוד אם לא נצטרך להתמודד כל יום עם דברים שאנחנו מתנגדים להם מן היסוד, מפני שזה פשוט יסיח את דעתנו מהדברים הגדולים יותר שאנחנו מנסים להשיג"

הוא מוסיף כי נתניהו "כבר התנסה בתפקיד כמה פעמים, ומבין את זה טוב יותר" מכל אחד אחר. "אנחנו לא צריכים ללמד את הבחור הזה מה הם הדברים שחשובים לנו".

"חשוב לנו מאוד לשמר פתרון של שתי המדינות. והוא מבין שסיפוח, או אפילו סיפוח לכאורה, על ידי הכשרת כל המאחזים – זה לא יכול לעבוד מבחינתנו", ממשיך ניידס.

פינוי מאחז אור חיים בשומרון, 20 בינואר 2023
פינוי מאחז אור חיים בשומרון, 20 בינואר 2023

ואכן, כמה שעות לפני הריאיון נתניהו העניק גיבוי פומבי לשר הביטחון יואב גלנט, שהורה על פירוק מאחז בלתי חוקי שהוקם בן-לילה בגדה המערבית – והציב מבחן מוקדם לממשלה הטרייה, שתומכיהם של מאחזי פרא כאלה מחזיקים בתפקידים בכירים בה.

השגריר האמריקאי הביע ביטחון בכך שהממשלה החדשה גם תסכים להמשיך בצעדים שקידם ביידן עם הקואליציה הקודמת לחיזוק הכלכלה הפלסטינית, כמו הרחבת הגישה לשירות סלולרי 4G לפלסטינים בגדה המערבית ובעזה.

הנשיא הודיע על היוזמה הזו במהלך ביקורו באזור ביולי, אך לא דווח מאז על התקדמות בנוגע ליישומה, וגורמים ברשות הפלסטינית הביעו ספקות בנוגע לסבירות שישראל תיתן אי פעם אור ירוק לפרויקט.

אף על פי כן, ניידס אומר כי הוא אינו רואה "שום סימנים" לכך שהממשלה החדשה עומדת לסגת מהתחייבויותיה של הממשלה הקודמת בנושא. "נתניהו אמר לנו שהוא הסיר הרבה מהמחסומים. אני חושב שהוא מאמין בכלכלה חזקה לפלסטינים".

"אנחנו נראה מה זה אומר בפועל", ממשיך השגריר. "אני בטוח שיש אנשים אחרים בממשלה שלו שמרגישים אחרת".

חקלאים פלסטינים ממתינים לפתיחת השער ליד ההתנחלות אילון מורה כדי להגיע לשדות הזיתים שלהם, הגדה המערבית, 18 באוקטובר 2022 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
חקלאים פלסטינים ממתינים לפתיחת השער ליד ההתנחלות אילון מורה כדי להגיע לשדות הזיתים שלהם, הגדה המערבית, 18 באוקטובר 2022 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

שרפות בהר הבית

נוסף על הנמכת הלהבות ב"חצר האחורית" של ישראל בגדה המערבית, ניידס מדגיש כי הממשל מייחס עדיפות עליונה גם להתנהלות דומה בהר הבית הנפיץ בירושלים.

בינתיים החזית הזאת לא ידעה הצלחה מזהירה, לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר ביקר במתחם בתחילת החודש והצית מהומה בינלאומית רחבה, שאף הובילה לפגישת חירום של מועצת הביטחון של האו"ם.

שגרירות ארצות הברית בישראל פרסמה אז הודעה, שלפיה "השגריר ניידס היה ברור מאוד בשיחותיו עם ממשלת ישראל בנוגע לשימור הסטטוס קוו באתרים הקדושים בירושלים. פעולות שמונעות זאת אינן מקובלות".

ניידס סירב לומר אם ביקורו של בן-גביר נחשב בעיניו להפרה של הסטטוס קוו – שלפיו למוסלמים מותר להתפלל באתר ולא-מוסלמים מורשים רק לבקר בו. "אני לא כאן כדי לקבוע אם עלייה וירידה מההר בלבד הן הפרה של הסטטוס קוו או לא. המטרה שלי כאן היא לשמור על רגיעה. אפשר להבין מזה שאני לא תומך בניסיון לעשות דברים כדי להרגיז אנשים".

"אני לא כאן כדי לקבוע אם עלייה וירידה מההר בלבד הן הפרה של הסטטוס קוו או לא. המטרה שלי כאן היא לשמור על רגיעה. אפשר להבין מזה שאני לא תומך בניסיון לעשות דברים כדי להרגיז אנשים"

"לא תמכנו בביקור הזה, בהתחשב בהקשר", הוא מוסיף, ומציין כי בן-גביר ניהל בעבר קמפיין לביטול הסטטוס קוו על הר הבית והתרת תפילה של יהודים במתחם. השר לביטחון לאומי לא קרא להמשך המאמץ הזה מאז שנכנס לתפקיד, אם כי הוא גינה את מה שהוא מכנה המדיניות ה"גזענית" שמיושמת באתר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, 3 בינואר 2023 (צילום: מינהלת הר הבית)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, 3 בינואר 2023 (צילום: מינהלת הר הבית)

ניידס אומר כי הוא קיבל הבטחות שנתניהו ישמר את הסטטוס קוו בהר הבית, אבל השגריר מודע לכך שהן אינן כוללות התחייבות שביקורים כאלה של בן-גביר ייפסקו.

ביקורת מושתקת על המהפכה המשפטית

גם אם גורמים בממשל ביידן תכננו להגביל את שיחותיהם עם ממשלת נתניהו לעניינים גדולים יותר של מדיניות חוץ, נראה שלמהדורות החדשות בישראל יש תוכניות אחרות.

במהלך פגישתו עם נתניהו, סאליבן העלה את תוכניתה השנויה במחלוקת של הקואליציה החדשה לפגוע בצורה משמעותית בכוחה של הרשות השופטת.

שבוע קודם לכן ניידס רמז כי ארצות הברית לא תתערב בנושא, ואמר בריאיון לתאגיד השידור כאן כי "הציבור בישראל לא רוצה הטפת מוסר מאמריקה… אין זה תפקידנו לכפות את הרצון שלנו על כל החלטה של הממשלה הזאת בנושאים כמו הרפורמה המשפטית".

"הציבור בישראל לא רוצה הטפת מוסר מאמריקה… אין זה תפקידנו לכפות את הרצון שלנו על כל החלטה של הממשלה הזאת בנושאים כמו הרפורמה המשפטית"

בריאיון עם זמן ישראל השגריר הבהיר כי גורמים אמריקאים עדיין ידברו עם מקביליהם הישראלים על "ערכים משותפים וחשיבותם של מוסדות דמוקרטיים חזקים".

דמוקרטיה ישראלית חזקה "מעניקה לנו אפשרות להגן על ישראל באו"ם", הוא אומר ומדגיש טענה שהשמיעו מתנגדי המהפכה המשפטית של הממשלה, שמזהירים כי פגיעה בבית המשפט העליון תחליש את יכולתה של ירושלים להגן על עצמה בבתי דין בינלאומיים.

"אבל מה שאנחנו לא עושים – בוודאי לא בשלב הזה – הוא לומר להם איך לבנות את מערכת המשפט שלהם", מוסיף ניידס.

הדדיות או כלום

ניידס שוחח עם זמן ישראל כמה ימים לפני שמחלקת המדינה האמריקאית הייתה אמורה לפרסם נתונים על שיעורי הדחייה של בקשות הוויזה לארצות הברית ממדינות שונות בעולם. אם שיעור הדחייה מישראל נמוך מ-3%, היא תהיה מועמדת לראשונה להצטרף לתוכנית הפטור מוויזה של ארצות הברית.

ישראל עדיין תצטרך להעביר שלושה חוקים נדרשים בנושא בתקופת זמן קצרה, אבל ממשלת נתניהו ככל הנראה תהיה נחושה לעבוד מהר בהתחשב בתמיכה הרחבה בכניסה פטורה מוויזה לארצות הברית.

השגת תור בשגרירות ארצות הברית לא נעשתה הרבה יותר קלה, למרות ההקלה בעומס שהצטבר בגלל הקורונה, וחלק מהישראלים נאלצו לשלם למאכערים כדי לקצר את זמן ההמתנה לתור בקונסוליה.

שגרירות ארצות הברית בארנונה, ירושלים (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
שגרירות ארצות הברית בארנונה, ירושלים (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

ניידס לא ידע להגיב על התופעה, אבל אמר כי זו סיבה נוספת לכך שהוא פועל למען הפיכתה של ישראל למדינה ה-41 בתוכנית הפטור מוויזה.

אולם, הוא אומר, ישראל גם תצטרך להבטיח "הדדיות" עבור פלסטינים אמריקאים, שכיום נתקלים במכשולים רבים כשעליהם לעבור בנמל התעופה בן-גוריון, ולרוב נאלצים להשתמש במעבר אלנבי שבין הגדה הערבית לירדן כדי לטוס מעמאן.

"הדדיות פירושה שפלסטיני אמריקאי שחי בדטרויט יוכל לטוס לבן-גוריון ולנסוע לרמאללה. ושאם אתה ברמאללה ואתה פלסטיני אמריקאי, אתה יכול לנסוע מרמאללה לבן-גוריון ולטוס לדטרויט", מסביר ניידס.

"הדדיות פירושה שפלסטיני אמריקאי שחי בדטרויט יוכל לטוס לבן-גוריון ולנסוע לרמאללה. ושאם אתה ברמאללה ואתה פלסטיני אמריקאי, אתה יכול לנסוע מרמאללה לבן-גוריון ולטוס לדטרויט"

"אם הישראלים רוצים להיכלל בתוכנית הפטור מוויזה, הם יצטרכו לקיים [הדדיות]. זה הדבר הנכון לעשות, וזה צריך להיעשות, או שהפטור מוויזה לא יקרה", הוא מוסיף.

עוד 1,538 מילים
סגירה