עובד בבית עלמין בנהריה ביצע ברית מילה בגופה ללא אישור המשפחה

פרסום ראשון עובד חברה קדישא בנהריה מל נפטר לפני קבורתו בהוראת מנהלו הישיר, אחרי שהתברר בתהליך הטהרה של הגופה כי המת אינו נימול ● בניגוד לנהלים ולחוק, תהליך המילה נעשה בחופזה בו-במקום על ידי עובד שאינו מוסמך כמוהל ומבלי לקבל את אישור המשפחה ● המנהל מכחיש את ההאשמות ● הממונה על המועצה הדתית בנהריה בתגובה: "אני לא הייתי שם, אז למי אני אמור להאמין?"

בית עלמין נהריה (צילום: המועצה הדתית בנהריה)
המועצה הדתית בנהריה
בית עלמין נהריה

תלונה רשמית אשר הוגשה השבוע למשרד הדתות חושפת אירוע חמור שהתקיים לכאורה בשבוע שעבר בבית העלמין כברי בנהריה: עובד המועצה הדתית ביצע מילה בגופת אדם שנפטר לפני קבורתו – ללא הסכמת או ידיעת המשפחה.

התלונה הוגשה למשרד הדתות ולגורמים הממונים על ידי עובד בית העלמין אביטל קרן, אשר נכח לדבריו בתהליך הטהרה של הגופה לפני עטיפתה בתכריכים וטוען כי ראה את המקרה במו עיניו.

לדברי קרן, "לקראת סוף הטהרה הבחנו שהנפטר אינו נימול – דבר שקורה לעיתים עם נפטרים מברית חבר העמים. הנוהל הברור, שידוע לכולם בחברה קדישא, הוא שבשלב זה מכסים את הנפטר ומיידעים את משפחת הנפטר ומבקשים את רשותה לזמן מוהל מוסמך ולבצע מצוות ברית מילה כדת וכדין על הגופה. אם המשפחה מסכימה, היא חותמת על טופס ואם לא – אין מניעה לקבור אותו כרגיל.

"הנוהל הברור, שידוע לכולם בחברה קדישא, הוא שבשלב זה מכסים את הנפטר ומיידעים את משפחת הנפטר ומבקשים את רשותה לזמן מוהל מוסמך ולבצע מצוות ברית מילה כדת וכדין על הגופה"

"במקרה הזה, אחד המתנדבים קרא למנהל בפועל ואמר לו שהנפטר אינו נימול. המנהל, בלי לחשוב פעמיים, אמר למתנדב 'קח סכין ותעשה לו ברית'. זה נגד כל החוקים שקיימים ומעשה מאוד חמור. זה הליך כירורגי לכל דבר ואסור בתכלית האיסור לבצע אותו ללא הסכמה".

בית עלמין נהריה (צילום: iStock)
בית עלמין נהריה (צילום: iStock)

לטענת קרן, המילה שבוצעה הייתה "מנוגדת להלכה", ללא מוהל מוסמך וחלקית בלבד. "המתנדב שביצע את ההוראה לא יודע לבצע מילה – ביצע חיתוך חלקי בלבד והשאיר חלק מהעורלה על הגופה. את העורלה שחתך הכניס בתוך כפפה והיא נטמנה עם הגופה. הם פשוט רצו לזרז את התהליך, כי להזמין מוהל אומר לדחות הלוויה בשעתיים לפחות. כך מתנהל שוק, לא תהליך קבורה".

זמן ישראל שמע שיחה שהוקלטה עם בתו של הנפטר (שמו המלא שמור במערכת) בה הביעה הלם, פליאה וכאב ותהתה מדוע איש לא דיבר איתה ועדכן אותה ואת בני משפחתה על ההחלטה לבצע מילה ביקירם.

בעבר התלונן קרן על מקרה נוסף שבו נכח במילה שהתקיימה תוך הסתרת המידע ממשפחת הנפטר וללא הרשאה. לדברי קרן, בפעם הקודמת שנכח באירוע דומה בבית העלמין נהריה התבצעה המילה החפוזה "באמצעות מספריים". גם אז, לטענתו, הדבר בוצע ללא כל יידוע של המשפחה. על המקרה הנוכחי הגיש, כאמור, תלונה רשמית לשורה של גורמים.

בעבר התלונן קרן על מקרה נוסף שבו התקיימה מילה תוך הסתרת המידע ממשפחת הנפטר. לדבריו, באותו ארוע התבצעה המילה החפוזה "באמצעות מספריים"

"מה שהמועצה הדתית עשתה הוא דבר חמור מאד", אומר קרן. "זה בזיון המת ומנוגד לכל התקנות שלפיו עובדים בחברה קדישא. זאת, במקום לפנות למשפחה ולהסביר לה שיש להם אפשרות לבצע ברית מילה לנפטר ללא תשלום או לקבור אותו ללא מילה. ואז, אם המשפחה מבקשת מילה, קוראים למוהל ומחתימים אותם על טופס שהם מאשרים את ביצוע המילה. נעשה כאן מחטף כפול: גם מילה לא תקינה וגם ללא אישור או ידיעת המשפחה".

אביטל קרן (צילום: באדיבות המצולם)
אביטל קרן (צילום: באדיבות המצולם)

לידי זמן ישראל הגיעו ראיות המעידות כי ויכוחים מרים סביב ההקפדה על יידוע ובקשת אישורה של המשפחה לביצוע ברית מילה לאחר המוות התקיימו בסביבת חברה קדישא נהריה גם בעבר וכי גורמים הממונים על בית העלמין נטו להקל ראש בכללים אלה.

גם קודמו של המנהל בתפקיד, אבי לוי, טוען שגורמים בחברה קדישא ניסו להפעיל עליו לחצים לזרז הליכים או לקצר תהליכים סביב קיום ברית מילה לנפטר – לחצים אותם דחה בתוקף, כיוון שלדבריו "הנהלים חד-משמעיים".

"זאת לא פעם ראשונה שמבצעים בריתות מילה ללא אישור המשפחה בבית העלמין וזה חמור מאד" אומר לוי לזמן ישראל. "אני הייתי בהלם מהדברים. גם בתקופתי ניסו לא אחת וציפצפתי עליהם. אמרו לי 'תעלים עין, אנחנו אנשי ההלכה, מותר לנו'.

"אמרתי לממונים עלי שאני לא מוכן ומבחינתי נהלים קודמים לכל הלכה. אני תמיד הקפדתי לשאול את המשפחה והיה אפילו מקרה אחד שבו משפחה סירבה לקיים ברית מילה, וקברנו את המת כשהוא ערל. ההחלטה היא אך ורק רק של המשפחה".

מה אומרים הנהלים?
"בדרך כלל מקרים כאלה מתרחשים אצל ילדים שנולדו מתים או מתו אחרי כמה ימים. הגופה נקראת 'נפל'. ההלכה בזמנו חייבה 'שיזהו אביו ואימו ומלים אותו על קברו'. אבל התהליך הוא אך ורק בשיתוף המשפחה.

"במקרה של יהודי מבוגר, למשל מחבר העמים, אנחנו בודקים במהלך הטהרה ואם מתברר שאינו נימול מרימים טלפון למשפחה. אם המשפחה נותנת אישור מיידי בכתב שאינה מעוניינת במילה אז ממשיכים כרגיל.

"במקרה של יהודי מבוגר, למשל מחבר העמים, אנחנו בודקים במהלך הטהרה ואם מתברר שאינו נימול מרימים טלפון למשפחה. אם המשפחה נותנת אישור מיידי בכתב שאינה מעוניינת במילה אז ממשיכים כרגיל"

אבי לוי (צילום: באדיבות המצולם)
אבי לוי (צילום: באדיבות המצולם)

"אם המשפחה מעוניינת במילה, אז מעכבים את ההלוויה ומבצעים ברית מילה כדת וכדין. אחרת זאת עבירה חמורה. זה בדיוק כמו להוציא קרנית מגופה ללא הסכמת המשפחה. מה ההבדל? מבחינתי זה אותו הדבר. אנחנו הקול של האנשים שלא יכולים לדבר".

מילה בגופה של נפטר ללא אישור המשפחה אכן דומה במהותה לנתיחה של גופה ללא אישור המשפחה ולפיכך מדובר בהפרה של הדין החל במדינת ישראל המכבד את האוטונומיה של האדם – גם לאחר מותו – ובוודאי שאת כבוד משפחתו.

פסיקת בית המשפט העליון ברורה: לצורך עריכת נתיחה שלאחר המוות נדרשת הסכמה של משפחתו של הנפטר. בפסק דין בהקשר לפעולותיו של פרופ' יהודה היס, קבע השופט אליעזר ריבלין כי "החובה להמנע מנתיחה כוללת את החובה לקבל אישור לביצוע הנתיחה מאת בן המשפחה הרלוונטי…כבוד המת כולל בחובו גם את כבודם של בני משפחתו השומרים את זכרו בליבם".

החובה לשמור על כבודה של משפחת הנפטר מופיעה גם ב"הלכות כבוד המת של חברה קדישא למועצת בתי העלמין היהודיים".

המנהל בפועל של בית העלמין שעל פי התלונה נתן את ההוראה לא השיב לפניות טלפוניות מזמן ישראל אך לשאלתנו בכתב האם הוזמן מוהל והאם התקבל אישורה של המשפחה במקרה זה ענה: "לא היה ולא נברא מקרה של עשיית ברית מילה לאף נפטר בזמן היותי מנהל בית העלמין".

לשאלתנו האם הוזמן מוהל והאם התקבל אישורה של המשפחה ענה המנהל: "לא היה ולא נברא מקרה של עשיית ברית מילה לאף נפטר בזמן היותי מנהל בית העלמין"

כאשר נשאל שוב מה היתה הפרוצדורה במקרה המדובר של הנפטר, השיב: "לא היה ולא נברא". הוא סירב להשיב לשאלות נוספות בנוגע לקבורה.

קברים בבית העלמין בנהריה. אילוסטרציה (צילום: Remi Jouan, ויקיפדיה)
קברים בבית העלמין בנהריה. אילוסטרציה (צילום: Remi Jouan, ויקיפדיה)

הממונה על המועצה הדתית בנהריה אברהם בלושטיין בדק לדבריו את הנושא עם המנהל בפועל אשר "טוען שזה לא היה ולא נברא". בלושטיין גם מאשים את קרן כי הוא "מעליל עלילות" וטוען כי הוא פועל מנקמנות מכיוון ש"פוטר מתפקידו". "אני לא הייתי שם", מוסיף בלושטיין, "אז למי אני אמור להאמין?".

בפועל אין שום סימוכין לפיטוריו העכשוויים של קרן, אשר ב- 2017 אף קיבל צו הגנה זמני של חושף שחיתויות ממבקר המדינה בעקבות תלונות שהגיש על התנהלות בלתי תקינה במועצה הדתית נהריה. מבקר המדינה מצא אז כי יש "קשר סיבתי" בין ניסיונות לפטרו לבין התרעותיו על שחיתויות לכאורה במועצה הדתית.

לאחר פרסום ידיעה זו בזמן ישראל, המשרד לשירותי דת ביקש למסור בתגובה: "לאור הפרסומים בנושא, המשרד מבצע בדיקה ובירור בנוגע למקרה".

עוד 1,027 מילים ו-2 תגובות
סגירה