שלשום (שלישי) נעטף מגדל הספירלה הסמוך לתחנת הכוח רדינג ולנמל תל אביב בשלט ענק עם פרטי הקבלן. למרגלות המגדל התרוצצו כלים כבדים.
בענף הבנייה נוהגים לומר שעטיפה כזו היא כמו תכריכים למת – אות וסימן שהמבנה נמצא בדרכו האחרונה. רק שגורלו של המגדל הייחודי טרם הוכרע סופית, ובימים אלה מתנהל מאבק נגד התוכניות להריסתו.
מגדל הספירלה הוא חלק ממתחם מכבי האש, המכונה תחנת כיבוי שי, שממוקם בקצה הצפוני של רחוב אבן גבירול בתל אביב. הוא תוכנן בשנות ה-80' על ידי האדריכלים בני הזוג עדנה ורפי לרמן (שהלך לעולמו ב-2018), ושימש את הכבאים לאימונים.
"ביקשו מאיתנו מגדל והחלטנו לעשות ספירלה פתוחה", משחזרת עדנה לרמן, "יש בו גם חדרי מנוחה והרצאות. התאמנו שם על כיבוי שריפות במגדלים, על טיפוס וריצה, ותלו את צינורות הבד לייבוש מהקומות הגבוהות".
בכל האזור מתבצעות בימים אלה עבודות תשתית אינטנסיביות. על הפרק: בניית חלקה הצפוני, החדש, של תל אביב. הקו הירוק של הרכבת הקלה עומד לעבור כאן, רחוב אבן גבירול יוארך צפונה ושדה דב יהפוך לשכונה עם אלפי יחידות דיור.
העבודות על תוואי הרכבת הקלה הופקדו בידי נת"ע, וכדי לפנות את הדרך ייהרס מתחם מכבי האש שכבר העתיקו את פעילותם למקום אחר. על הדרך, הוחלט להרוס גם את המגדל.
הארובה של רדינג הוכרזה כמבנה לשימור וגם מגדל הפיקוח הישן של שדה דב יעמוד בלב אחת השדרות המרכזיות של הרובע החדש, אבל את מגדל הספירלה שמתנשא לגובה 30 מטר שכחו. העובדה שבספר שהפיקה עיריית תל אביב על שימור האדריכלות הפוסט-מודרנית בעיר תמונתו השתרעה על שני עמודים, לא עמדה להגנתו.
הארובה של רדינג הוכרזה כמבנה לשימור וגם מגדל הפיקוח הישן של שדה דב יעמוד בלב אחת השדרות המרכזיות של הרובע החדש, אבל את מגדל הספירלה שמתנשא לגובה 30 מטר שכחו
מי שגילו ערנות והניפו דגל אדום הם שני סטודנטים לאדריכלות מאוניברסיטת תל אביב, שירי שריג ושלומי וולמן. "זה מגדל ששנינו נמשכנו אליו", אומרת שריג, "התחלנו לברר מה אפשר לעשות כדי למנוע את ההריסה. כשבדקנו את התוכניות, גילינו שאמנם כל המתחם מיועד להריסה, אבל המגדל עצמו לא יושב על המסילה המתוכננת אלא ממוקם על המדרכה.
"המשמעות היא שלא מוכרחים להרוס אותו. מתוכננת שם גינה גדולה ומבני ציבור, ואין סיבה שהמגדל לא ישתלב שם. יש לו ערך היסטורי ואסתטי. זה אלמנט אדריכלי ונופי, אפשר להפוך אותו למגדל תצפית פתוח לציבור.
"העירייה נתנה לנת"ע אישור כללי להרוס בלי הסתכלות פרטנית על המבנים. ככה נעלמים דברים. חבל להרוס אם אין צורך".
וולמן ושריג הקדישו למגדל עבודה בקורס לשימור. "יש מגדלי כיבוי", אומר וולמן, "אבל אין מגדל כזה. זו מורשת של כבאים. יש שם אלמנטים של פיסוליות בבטון. היום יש רק תמ"אות ובנייה קבלנית, אין שום יחס לאסתטיקה, אהבה לבניין.
"אנחנו לא רוצים שבעוד 40 שנה נראה רק בנייה חיוורת וחסרת אופי. רק בגלל שהבניין משנות ה-80' הוא לא הוכרז כמבנה מורשת. אם היה משנות ה-30' לא היו מעזים לגעת בו".
"אנחנו לא רוצים שבעוד 40 שנה נראה רק בנייה חיוורת וחסרת אופי. רק בגלל שהבניין משנות ה-80' הוא לא הוכרז כמבנה מורשת. אם היה משנות ה-30' לא היו מעזים לגעת בו"
וולמן ושריג פנו לעדנה לרמן. לא ברור מה יותר הפתיע אותה – התוכנית להרוס את המגדל שתכננה או העובדה שהיא שומעת על כך לראשונה משני סטודנטים צעירים.
לרמן נמנית עם צמרת האדריכלות בישראל ובאופן אירוני חתומה על תוכנית המתאר של מחוז תל אביב – בימים אלה היא מתכננת את אחד מקווי המטרו העתידיים. והיא רותחת.
"זה בעיקר עניין של רשלנות של העירייה וכל הנוגעים בדבר. הקו הירוק בראש מעייניהם, החליטו להרוס את מתחם תחנת הכיבוי, נתנו זכות הריסה גורפת לנת"ע ואף אחד חוץ משני סטודנטים מקסימים לא שם לב שהמגדל בכלל לא מפריע לקו הירוק.
"אליי איש לא פנה. יצאנו למאבק על המגדל. לא יכול להיות שיהרסו את כל הצד הצפוני של תל אביב בלי לחשוב על המורשת. העירייה הייתה יכולה בקלות לבקש שישלבו את המגדל במרחב החדש, במקום זה מתכננים להקים שם מבנה לוגיסטי".
אולי החשש הוא ששינוי בתוכניות יגרום לעיכוב בפתיחת הקו.
"מאחר שהמגדל לא נמצא על תוואי המסילה, ביטול של תוכניות ההריסה ממש לא יעכב את הרכבת עצמה. אני בעצמי מתכננת את קו M3 של המטרו שיגיע לתל אביב מהרצליה ורמת השרון, כך שאני יודעת מה מעכב ומה לא.
"מאחר שהמגדל לא נמצא על תוואי המסילה, ביטול של תוכניות ההריסה ממש לא יעכב את הרכבת עצמה. אני בעצמי מתכננת את קו M3 של המטרו שיגיע מהרצליה ורמת השרון, כך שאני יודעת מה מעכב ומה לא"
"גם לי ברור שקווי הרכבת הם בעדיפות ראשונה, תל אביב מתפתחת בקצב מהיר וטוב שכך, אבל אין סיבה להרוס כל חלקה טובה אם לא מוכרחים".
בחודשים האחרונים פנו האדריכלית הוותיקה והסטודנטים הצעירים לכל גורם אפשרי. "פניתי לכל בעלי התפקידים הרלוונטיים בעיריית תל אביב, גם לראש העירייה רון חולדאי, אלה אנשים שאני עובדת איתם כבר שנים – אבל לא כל כך ענו לי", מספרת לרמן.
מי שכן ענתה היא המועצה לשימור אתרים. מנהלת מחוז תל אביב במועצה, יעל אטקין, פנתה לעירייה בבקשה להימנע מהריסת המגדל.
"מגדל הספירלה הינו אתר חשוב ומשמעותי שכן הוא מהווה ציון דרך חשוב במורשת הפוסט מודרניסטית של העיר", כתבה אטקין, "המועצה לשימור סוברת כי ניתן לשמור על המבנה כחלק מקו הנוף של העיר ומורשתה ולהשמישו במרחב המתחדש".
לרמן והסטודנטים קיבלו את הרושם שעתידו של המגדל נמצא בבדיקה ולכן בינתיים הוא מוגן, אבל בימים האחרונים נרשמו התפתחויות מהירות בשטח. האזור הוקף בגדרות, כלים כבדים התחילו להרוס את המבנים הנמוכים במתחם מכבי האש, והמגדל עצמו כאמור נעטף בשלט של הקבלן.
"פתאום הסטודנטים אומרים לי 'תשמעי, הוצא צו הריסה שלא כולל שום מבנה להשארה'", אומרת לרמן.
מבדיקת זמן ישראל עולה שחלק מגורמי המקצוע בעיריית תל אביב סבורים שלמגדל יש ערך וצריך לעשות מאמץ גדול כדי לשמר אותו, ולכן כרגע ההוראה היא להרוס את המבנים הנמוכים במתחם – אבל לא לגעת במגדל. במקביל, נעשות בדיקות היתכנות להשארת המגדל על טילו.
בעיריית תל אביב סבורים שלמגדל יש ערך וצריך לעשות מאמץ גדול כדי לשמר אותו, ולכן כרגע ההוראה היא להרוס את המבנים הנמוכים במתחם – אבל לא לגעת במגדל
הבעיה היא שעל פי התכנון, אם המגדל יושאר, הוא עתיד לעמוד על המדרכה של אחת השדרות המרכזיות ברובע החדש.
בנוסף, מסיבות הנדסיות כל המתחם של שדה דב עומד לעבור הגבהה של 3 מטרים, ולכן יש לבחון אם מבחינה הנדסית ובטיחותית אפשר להשאיר את המגדל. תוצאות הבדיקות יימסרו בתוך ימים ובהתאם להן יוכרע גורלו של המגדל.
השאלה המתבקשת היא, מדוע כל הבדיקות הללו לא נעשו לפני שנים, בטרם אושרו תוכניות ההריסה של המתחם והביצוע הועבר לידי נת"ע.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "אנו מודעים לחשיבותם של מבנים היסטוריים לרקמה העירונית וכל שימור ו/או הריסה של בניינים נבדקים בכל דרך וההחלטות בעניין נובעות משיקולים מקצועיים, פיזיים וטכניים. לראייה העירייה שמרה ומשמרת מאות מבנים ברחבי העיר.
"לעניין מבנה תחנת כיבוי אש, כולל המגדל, הנמצאים בתחום שייעודו דרך ושטח לבניה ציבורית: המבנה מיועד לפינוי לצורך פיתוח תוואי חדש של המשך רחוב אבן גבירול, כחלק מהפיתוח של תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה.
"הבקשה לשמר את מגדל כיבוי אש נבחנה על ידי גורמי התכנון, ונמצא כי מכיוון שהמגדל נמצא בתחום מדרכה וחלקו אף חורג לתחום המיועד לבנייה, הוא אינו מתאים למפלסי הפיתוח העתידי.
"עם זאת, צוות התכנון והגורמים האחראיים על הריסת המבנה בוחנים ישימות הנדסית של השארת המגדל במקומו, ובמקביל נערכת בדיקה חוזרת להצגת אופן השתלבות המגדל בפיתוח והבינוי העתידי ומפלסי המדרכה. יש לקחת בחשבון כי מדובר גם במערכת תשתיות חדשה.
"בתום הצגת הממצאים ייבחנו המשמעויות של שימור המגדל ותפקודו העתידי, על מנת לקבל החלטה סופית לגבי שילובו בסביבה העירונית המתוכננת במרחב".
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם