קברים בבית העלמין בנהריה. אילוסטרציה (צילום: Remi Jouan, ויקיפדיה)
Remi Jouan, ויקיפדיה

המשטרה פתחה בחקירה, המתלוננים מאוימים בפיטורים

משטרת נהריה פתחה בחקירה בעקבות הטענות לקיום מילת גופות על־ידי גורמים במועצה הדתית בעיר ללא אישור המשפחות וללא זימון מוהל כנדרש ● אולם, יום אחרי החשיפה נודע לעובדים שהתלוננו למשרד הדתות כי נכשלו בראיונות ובמבחני המכרז ● הממונה על המועצה הדתית: "בדקתי. מאמין למנהל בית העלמין כי מדובר בעלילה"

בעקבות חשיפת זמן ישראל, משטרת נהריה פתחה בחקירה רשמית בנוגע לטענות על קיום מילה בגופות של נפטרים על־ידי גורמים במועצה הדתית בעיר ללא אישור המשפחות וללא זימון מוהל כנדרש בהלכה. ביום חמישי זימנה המשטרה את אביטל קרן – עובד בית העלמין שהתלונן על קיום המילה הבלתי חוקית – כדי לתת עדות.

בתלונה של קרן – שנשלחה למשרד הדתות ולמשטרת ישראל – מובאות טענות אודות עבירות על כללי המנהל התקין. הבולטת ביותר היא, כאמור, ביצוע מילה בגופתו של יוסף ז"ל (השם המלא שמור במערכת) ב־19 בינואר רגע לפני קבורתו – בלי לקבל את הסכמת משפחתו כנדרש על פי החוק, וללא זימון מוהל כנדרש על פי הכללים ההלכתיים.

קרן סיפר לזמן ישראל כי בעקבות הוראה מפורשת של המנהל בפועל בבית העלמין, ביצע אחד המתנדבים במהירות את המילה האסורה: "לקראת סוף הטהרה הבחנו שהנפטר אינו נימול, דבר שקורה לעיתים עם נפטרים ממדינות חבר העמים.

"הנוהל הברור – הידוע לכולם בחברה קדישא – הוא שבשלב זה מכסים את הנפטר, מיידעים את משפחתו ומבקשים את רשותה לזמן מוהל מוסמך כדי לבצע מצוות ברית מילה כדת וכדין. אם המשפחה מסכימה, היא חותמת על טופס. אם לא – אין מניעה לקבור אותו כרגיל.

בית עלמין נהריה (צילום: המועצה הדתית בנהריה)
בית עלמין נהריה (צילום: המועצה הדתית בנהריה)

"אחד המתנדבים קרא למנהל בפועל ואמר לו שהנפטר אינו נימול. המנהל, בלי לחשוב פעמיים, אמר למתנדב 'קח סכין ותעשה לו ברית'. זה נגד כל החוקים הקיימים ומעשה מאוד חמור"

"במקרה הזה, אחד המתנדבים קרא למנהל בפועל ואמר לו שהנפטר אינו נימול. המנהל, בלי לחשוב פעמיים, אמר למתנדב 'קח סכין ותעשה לו ברית'. זה נגד כל החוקים הקיימים ומעשה מאוד חמור. זה הליך כירורגי לכל דבר ואסור בתכלית האיסור לבצע אותו ללא הסכמה".

גם משרד הדתות הודיע בשבוע שעבר שהוא מבצע "בדיקה ובירור של האירוע". בתוך כך טוען קרן ועובדים נוספים בחברת קדישא נהריה כי הם נרדפים על־ידי הממונים עליהם במועצה הדתית בעיר על רקע חשיפת שחיתויות ועבירות מנהל תקין, וכי נעשים מאמצים מוגברים לפטרם כנקמה על החשיפות.

יום אחרי חשיפת זמן ישראל נודע לקרן – ולעובד נוסף שהגיש מכתב תלונה למשרד הדתות – כי הם נכשלו בראיונות ובמבחני המכרז לעובדי בית העלמין. קרן צופה כי בעקבות ההודעה יחלו בקרוב ההליכים לפיטוריו.

בהודעה שקיבל קרן צוין: "לאחר שנבחנה מועמדתך, החליטה הוועדה שמועמדותך לא נבחרה לתפקיד ובחרה במועמד אחר לתפקיד (השגיאות במקור)". על ההודעה חתום הממונה על המועצה הדתית הרב אברהם בלושטיין.

בלושטיין אף מיהר לקבוע כי קרן "פוטר" (על אף שלא פוטר) וכי זומן בעבר ל"שימועים על־ידי המנהלים הקודמים", אף שהשימוע שאליו זומן ב־2017 נעצר על ידי מבקר המדינה משום שנמצאה הלימה בין השימוע לתלונותיו

המכתב שקיבל אביטל קרן ראש המועצה הדתית הרב אברהם בלושטיין
המכתב שקיבל קרן מהממונה על המועצה הדתית הרב אברהם בלושטיין

בתגובה לפניית זמן ישראל בשבוע שעבר סירב בלושטיין לבדוק את טענותיו של קרן – ואף האשים אותו בהפצת שקרים וקבע כי המילה כלל לא התקיימה. בלושטיין אף מיהר לקבוע כי קרן "פוטר" (על אף שלא פוטר) וכי זומן בעבר ל"שימועים על־ידי המנהלים הקודמים", אף שהשימוע שאליו זומן ב־2017 נעצר על ידי מבקר המדינה שהעניק לו צו הגנה זמני לאחר שמצא כי קיימת הלימה בין הפיטורין לבין תלונותיו.

באותה פנייה – וכפי הנראה בפניות של עיתונאים נוספים – בחר בלושטיין לעדכן את העיתונאים בתוצאות המכרז הפוסלות את קרן – יום לפני שנשלחה התשובה הרשמית. מדובר בפעולה לא תקינה המעלה תהיות לגבי אופן קיום המכרז. קרן מאשים את בלושטיין בקיום "מכרז תפור" שבמסגרתו נבחרו רק אלה המוכנים להעלים עין מהתופעות הפסולות המתרחשות בבית העלמין.

במכתב המודיע לקרן על פסילתו אין כל נימוק, לרבות ציונים או התרשמות ועדת המכרזים מכישוריו. המכתב כולל משפט אחד בלבד. קרן פנה לנציב תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה בבקשה להעניק לו הגנה מפיטורים כחושף שחיתויות.

"הייתי מודע לכך שאחרי שליחת מכתבי התלונה אהיה נתון בסכנת פיטורין ולהתנכלויות בלתי פוסקות. לכן מבוקש בזה מראש למנוע כל הליך פסול מהסוג הזה ולתת לי את כל ההגנות הדרושות כחושף שחיתויות"

אביטל קרן (צילום: באדיבות המצולם)
אביטל קרן (צילום: באדיבות המצולם)

במכתב התלונה למבקר המדינה נכתב, בין היתר: "הייתי מודע לכך שאחרי שליחת מכתבי התלונה אהיה נתון בסכנת פיטורין ולהתנכלויות בלתי פוסקות על־ידי הממונה על המועצה הדתית מר אברהם בלושטיין. לכן מבוקש בזה מראש למנוע כל הליך פסול מהסוג הזה ולתת לי את כל ההגנות הדרושות כחושף שחיתויות".

מכתב התלונה של העובד השני שנפסל במכרז כולל שורה של טענות, לרבות התעמרות מתמשכת מצד הממונים עליו, פגיעה בכללי מנהל תקין ונוהלי קבורה תקינים, פגיעה בתנאי שכר ועוד. ככל הידוע גם הטענות האלה לא נבדקו.

בתגובה חוזר בלושטיין על קביעותיו הגורפות: "העובד אביטל קרן עבר שימועים אצל כל ראשי המועצות הדתיות בנהריה וגם אצלי. המכתב השקרי שכתב זה כדי שלא תתקיים ועדת מכרזים.

"אני מאמין למנהל בפועל של בית העלמין שלא נעשתה ברית ומדובר בעלילה. ועדת מכרזים פעלה על פי דין, כולל משקיף משרד הדתות ראש אגף משאבי אנוש צחי חמדני. מבחינתי, ברגע שלא עבר את הוועדה הוא בשלבי פיטורין".

כבר בפנייה הראשונה אליך קבעת שקרן משקר, ללא בדיקה. זאת על אף שמשרד הדתות פתח בבדיקה ומשטרת ישראל פתחה בחקירה. לא ראוי להמתין לבדיקה ולחקירה לפני שמפטרים עובדים?
"ביצעתי בדיקה ותחקרתי את העובדים".

בית עלמין נהריה (צילום: iStock)
בית עלמין נהריה (צילום: iStock)

ממשרד הדתות לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

עוד 758 מילים
סגירה