ברית מילה - מדוע המדינה מאפשרת פגיעה בתינוקות חסרי ישע?

מילת יצחק, על ידי אברהם, ספר תורה מרגנסבורג, שנת 1300 לערך, ויקיפדיה
מילת יצחק, על ידי אברהם, ספר תורה מרגנסבורג, שנת 1300 לערך, ויקיפדיה

בחודש שעבר פרסם אבנר הופשטיין כתבה בזמן ישראל על אירוע שבו נימולה גופה בנהריה לפני קבורה. סיפור מחריד שלא זכה במדינתנו הדתית לתשומת לב רבה כיוון שהמעשה הפרימיטיבי נחשב למקובל בחברה הישראלית, אפילו החילונית.

איך הפך מנהג פגני עתיק לחלק מהיהדות? והאם לא הגיע העת להוציא אותו אל מחוץ לחוק ולהגן על תינוקות חסרי ישע?

הסיפור המחריד על מילת הגופה לא זכה להד רב מדי, כי המעשה הפרימיטיבי נחשב מקובל בחברה הישראלית, אפילו החילונית. איך הפך מנהג פגני עתיק לחלק מהיהדות? והאם לא הגיע העת להוציאו אל מחוץ לחוק?

המצווה אינה חלק מעשרת הדיברות שניתנו במעמד הר סיני בספר שמות, אינה נחשבת לייהרג ובל יעבור, ומי שלא נימול עדיין נחשב יהודי. למרות זאת ברית מילה נחשבת ביהדות בת זמננו למצווה חשובה ביותר שהעונש עליה הוא כרת – נידוי מעם ישראל והיא מופיעה בצורה מפורשת בספר בראשית.

בפרק י"ז אברהם אבינו מל את עצמו בגיל 99 ושם מוסבר:

"זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל-זָכָר: וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם: וּבֶן-שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם".

הטקסט אינו מצביע על המיקום של החיתוך, אך הכוונה ברורה.

המטרה של המעשה הפגני לפי המקרא היא ברית בין אל בשם יהוה לבין בני ישראל. טקס שקשה מאוד להסביר מה ההיגיון שלו, כיוון שחיתוך עורלה היה קיים אמנם במזרח התיכון, אך נעשה לבוגרים ולא לתינוקות בני 8 ימים.

בהמשך נכתבו דברי הבל רבים ע"י רבי עקיבא, סעדיה גאון, הרמב"ם, רש"י ואחרים, שניסו למצוא פירוש לטקס האכזרי. אך הסברים כהיגיינה, שליטה בדחפים מיניים, לא לחטוא בגילוי עריות ועוד – חסרי סימוכין מדעיים

עדויות לאמונה הטפלה נמצאו ותוארכו עד אלפי שנים לפני תחילת הספירה הנוצרית, אך כאמור אף פעם לא לתינוקות. המנהג היה קיים בעיקר במצרים ובאסיה ולפי אחת התיאוריות נעשה כדי להרחיק מגפה או מתוך חשש משדים ורוחות.

רב הנסתר על הגלוי עוד מראשית המקרא, בין השאר כיוון שאין תיעוד, אפילו לא במקרא וגם לא מאות שנים לאחר כתיבתו, על אימוץ גורף של המנהג על-ידי היהודים.

באיזשהו שלב, יתכן שלאחר תהליך הדרגתי, ברית מילה הפכה למצווה חשובה ביותר שמייחדת את העם היהודי (המוסלמים מלים עד גיל 13) ולאורך ההיסטוריה קיימים סיפורים רבים על מאבק עד כדי מסירות הנפש למען קיום המצווה.

אין לדעת מה עבר בראשו הקודח של כותב הפסוקים הללו בספר בראשית, אך הוא הצליח להשריש מנהג סדיסטי בקרב מיליוני אנשים בישראל ובעולם – שחותכים לתינוק שלהם את הזין.

למה לבצע פרוצדורה כירורגית עם כל הסכנות הכרוכות בכך? כי ככה כתוב בספר עתיק יומין.

עדויות לאמונה הטפלה נמצאו ותוארכו עד אלפי שנים לפניה"ס, אך אף פעם לא לתינוקות. המנהג היה קיים בעיקר במצרים ובאסיה, ולפי אחת התיאוריות נעשה כדי להרחיק מגפה או מתוך חשש משדים ורוחות

המעשה האלים מנוגד לכל אמת מידה מוסרית ולהרבה חוקים, ולכן הגיע העת שמדינת ישראל תאסור על ברית מילה ותגן על תינוקות חסרי ישע מפני הוריהם הפרימיטיביים.

 

אבי שאולי עבד שנים רבות כעיתונאי. לאחר כ-10 שנים ב-YNET וגלובס בעיקר, עבר לתחום היח"צ ועבד עם רונן צור, אבירם כהן, יהודה שוויצר ועכשיו – טל גולדפינגר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
חבל שאתר זמן ישראל מידרדר לפרסום דברי בלע ונאצה נגד אחד מיסודות הדת היהודית, תוך ביזוי קדשי ישראל וגדולי חכמי האומה. שהכותב האפיקורוס ישאיר את ההגיגים שלו לאתרי חוזרים בשאלה או מיסיונרי... המשך קריאה

חבל שאתר זמן ישראל מידרדר לפרסום דברי בלע ונאצה נגד אחד מיסודות הדת היהודית, תוך ביזוי קדשי ישראל וגדולי חכמי האומה. שהכותב האפיקורוס ישאיר את ההגיגים שלו לאתרי חוזרים בשאלה או מיסיונרים נוצרים, עפרא לפומיה

עוד 443 מילים ו-4 תגובות
סגירה