תרגיל "אלוני בזלת" המשותף לצה"ל ולצבא ארצות הברית, ינואר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל

התרגיל הצבאי הוא קפיצת מדרגה - אבל ביידן לא ויתר על המסלול הדיפלומטי מול איראן

התרגיל המשותף הגדול ביותר שערכו צה"ל וצבא ארה"ב הסתיים בשבוע שעבר עם הצהרות משותפות - והמילה 'איראן' לא הוזכרה כלל ● למרות הרצון של ישראל לקבל הצהרה ברורה לגבי האופציה הצבאית נגד איראן, בבית הלבן של ג'ו ביידן התרגיל המשותף הוא המקסימום שהאמריקאים מוכנים לתת כרגע ● אבל יש מי שטוען שגם ככה, מדובר בחציית הרוביקון עבור ארצות הברית ● פרשנות

בהודעת משרד ההגנה האמריקאי ביום רביעי שעבר, בהמשך לתרגיל המשותף לישראל וארצות הברית, המילה איראן לא הוזכרה כלל. ערכים משותפים, שיפור שיתוף הפעולה, הבנה הדדית של אינטרסים – כל המסרים הללו היו בהודעה ובדברים שנשא אחריה דובר הפנטגון.

לא בכדי ארצות הברית מתרחקת מאזכור איראני כלשהו. אף אחד לא רוצה ללכת את הצעד ההצהרתי הנוסף, שישראל דורשת כבר הרבה זמן: אופציה צבאית אמריקאית בעניין הגרעין האיראני. על הזהירות האמריקאית תעיד ההדלפה ל"ניו יורק טיימס" מייד אחרי התקיפה באיספהאן: "לא ארצות הברית עומדת מאחורי הפעולה", אמרו גורמים בכירים לעיתון.

התרגיל הענק, "אלוני בזלת" שמו, הגדול אי פעם שערכו שני הצבאות, ועצם הדברור שלו על ידי וושינגטון הם הכי רחוק שהבית הלבן תחת הנשיא ג'ו ביידן מוכן ללכת בשלב הזה.

התרגיל הענק, "אלוני בזלת" שמו, הגדול אי פעם שערכו שני הצבאות, ועצם הדברור שלו על ידי וושינגטון הם הכי רחוק שהבית הלבן תחת הנשיא ג'ו ביידן מוכן ללכת בשלב הזה

ולמרות זאת, יש מי שרואה בכך חציית רוביקון מבחינת וושינגטון. האלוף במילואים גיורא איילנד, לשעבר ראש אגף המבצעים במטכ"ל וראש המועצה לביטחון לאומי תחת ראש הממשלה אריאל שרון, טוען כי מדובר בשינוי כיוון חיובי בהיבט הישראלי.

איילנד מפרק את הטיעון שלו לגורמים, אשר לדבריו ממחישים את "קפיצת המדרגה" האמריקאית:

הסכם הגרעין

כל עוד ארצות הברית הייתה תחת הסכם, תרגיל בהיקף צבאי כזה, ובבולטות תקשורתית ביוזמה אמריקאית, לא יכול היה להתקיים.

בכל התרגילים שהצבא האמריקאי ערך עם צה"ל עד האחרון, תמיד ישראל הייתה זו ישראל שדבררה, ארצות הברית נהגה לאשר את נוסח ההודעה קודם, אבל הקפידה שלא להוציא אותה. עכשיו, כשההסכם דה פקטו לא קיים, אין ספק שהמסר האמריקאי לטהרן הוא כי ארצות הברית שוקלת גם אפשרויות אחרות.

החלפת פיקוד

עד ינואר 2021 ישראל הייתה בהגדרה הצבאית האמריקאית תחת פיקוד אירופה – EUCOM – שאחראי על הפעילות בהתאם לתרחישי האיום על יבשת אירופה ונאט"ו, ובאופן טבעי התמקד בעיקר באיום הרוסי.

העברתה של ישראל לפיקוד CENTCOM – פיקוד המרכז האחראי על המזרח התיכון ואיראן – קירב אותה לאיום הרלוונטי מבחינתה.

לזה יש להוסיף את העובדה שכוחות CENTCOM פועלים על בסיס יומי במפרץ הפרסי ונמצאים בחיכוך מתמיד עם איראן ושלוחותיה באזור. מבחינת ישראל, האוזן האמריקאית במקרה הזה יותר קשבת.

שילוב זרועות

עד כה ארצות הברית הגבילה את התרגילים עם ישראל בהקשר האיראני לחיל האוויר בלבד, וגם זה בדרך כלל עם נוכחות דלה יחסית של מטוסים אמריקאיים. העובדה שבתרגיל הנוכחי השתתפו עשרות מטוסים אמריקאיים, נושאת מטוסים ומטוסי הפצצה כבדים, היא קודם כל תקדים ומסר, ורק אחר כך חידוד יכולות אמיתי מול איראן.

העובדה שבתרגיל הנוכחי השתתפו עשרות מטוסים אמריקאיים, נושאת מטוסים ומטוסי הפצצה כבדים, היא קודם כל תקדים ומסר, ורק אחר כך חידוד יכולות אמיתי מול איראן

נוסף לכך, בתרגיל הזה השתתפו גם צוללות, ספינות קרב של חיל הים האמריקאי וכוחות של חיל הנחתים. עצם שילוב הזרועות – אוויר, ים, יבשה – משדר עוצמה והתכוננות למשהו גדול יותר מבעבר.

ירי חימוש חי

העובדה שבפעם הראשונה מפציצים כבדים אמריקאיים משתתפים בתרגיל אש חיה עם חיל האוויר הישראלי במתאר של הפצצות עומק, משמעו התכוננות לתרחיש איראני.

עד כה, בעתות משבר קודמים מול איראן, הסתפקה ארצות הברית בהטסת מפציצים כאלה מעל ישראל עם ליווי של מטוסי קרב ישראליים. הפעם זה תמרון מבצעי מלא ובאש חיה.

תדלוק מטוסי קרב ישראליים על ידי מתדלקים אמריקאיים

ישראל ביקשה מספר פעמים מארצות הברית להקדים את אספקת מטוסי התדלוק החדשים שרכשה מדגם kc46. שר הביטחון לשעבר בני גנץ העלה את הדרישה הזו כמה פעמים בוושינגטון וסורב בכל פעם מחדש.

ישראל ביקשה מספר פעמים מארצות הברית להקדים את אספקת מטוסי התדלוק החדשים שרכשה מדגם kc46. שר הביטחון לשעבר גנץ העלה את הדרישה הזו כמה פעמים בוושינגטון וסורב בכל פעם מחדש

יש מי שגורס כי מדובר בהבנה אמריקאית לפיה זהו עוד צעד לרסן ולו במקצת את ישראל מפני תקיפה. מבחינת חיל האוויר, השימוש במתדלקים האמריקאיים משמעותי מאוד, משום שעד כה לא התנסו מטוסי חיל האוויר עם המתדלק החדש.

אבל לצד הדברים הללו של איילנד, שבהחלט מצביעים על שינוי כיוון מסוים, צריך לזכור שארצות הברית של ביידן לא ויתרה על האפשרות לעצור את איראן בדרכים דיפלומטיות.

מפקד הסנטקום מייקל קורילה עם הרמטכ"ל הרצי הלוי במהלך מבצע "אלוני בזלת", ינואר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
מפקד הסנטקום מייקל קורילה עם הרמטכ"ל הרצי הלוי במהלך מבצע "אלוני בזלת", ינואר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

הוויכוח עם ישראל בהקשר הזה מהותי. ירושלים טוענת כל העת כי רק אופציה צבאית שתונח על השולחן, תוכל להביא את האיראנים לחתום על הסכם ברוח stronger and longer. האמריקאים, בלי קשר לשיוך המפלגתי של הנשיא, נרתעים.

ירושלים טוענת כל העת כי רק אופציה צבאית שתונח על השולחן, תוכל להביא את האיראנים לחתום על הסכם ברוח stronger and longer. האמריקאים, בלי קשר לשיוך המפלגתי של הנשיא, נרתעים

השאלה היא האם הבית הלבן מעביר בעצם קיום התרגיל גם מסר מרסן לישראל? לא מן הנמנע שבראייה האמריקאית התרגיל יביא את ישראל על סיפוקה הזמני בשינוי טון אמריקאי מול איראן וירחיק אותה מפעולה עצמאית. בינתיים הדרג המדיני ממשיך להדגיש כי ישראל תפעל בעצמה ועל דעתה בלבד אם איראן תפרוץ קדימה לפצצה.

הזיכרון הישראלי בהקשר הזה טראומתי. הנשיא ביל קלינטון פטר את האזהרות של אהוד ברק מפני התגרענות קוריאה הצפונית באמירה "לא ניתן להם". זה היה המסר מוושינגטון  גם כאשר אוקראינה ויתרה בשנות התשעים על הנשק הגרעיני אחרי הבטחה אמריקאית לדאוג לביטחונה במקרה שתותקף.

כמאמר השיר, איך זה נגמר בסוף כולם יודעים.

עוד 777 מילים
סגירה