קליש רותם יזמה משלחת לטורקיה ללא כל היתכנות - ונאלצה לבטל אותה

פרסום ראשון ראשת עיריית חיפה ביקשה להקצות 160 אלף שקל עבור משלחת הצלה של חיפאים שתצא לאזור האסון בטורקיה ● היא הצהירה על "חבירה" לחברת "מגן" הפועלת בטורקיה - אך כלל לא טרחה לעדכן את החברה או לתאם עימה ● בנוסף, ביקשה ממועצת העיר לאשר את התקציב בתוך 50 דקות - אך רוב חברי המועצה כלל לא ידע על כך ● כעבור שעה, ביטלה את היוזמה והאשימה את האופוזיציה בהכשלתה

ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראובן כהן, עיריית חיפה
ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם

התרגיל הפוליטי של ראשת עיריית חיפה: עינת קליש רותם פרסמה אתמול הודעה בהולה לציבור על הוצאת משלחת הצלה של העירייה לטורקיה, בתיאום עם חברת "מגן ניהול אסונות ומצבי חירום" אשר כבר פועלת באזורי האסון של רעידת האדמה, ואשר תקלוט את חברי המשלחת החיפאית שיבואו לסייע בציוד ובפעולות הצלה.

קליש רותם דרשה את תמיכתם המיידית של כל חברי מועצת עיריית חיפה באישור תקציב חירום של כ-160 אלף שקל למען המטרה.

אלא שבדיקת זמן ישראל מעלה כי העירייה כלל לא פנתה לחברת "מגן" לעדכן על הכוונה להוציא משלחת ולתאם את פעילותה. בכירי החברה הופתעו לחלוטין מהיוזמה ואף היו נבוכים ממנה. לו הייתה המועצה מאשרת את יציאת המשלחת, היא הייתה מגיעה לטורקיה ללא תיאום וייתכן שכלל לא הייתה יכולה לפעול שם.

בדיקת זמן ישראל מעלה כי העירייה כלל לא פנתה לחברת "מגן" לעדכן על הכוונה להוציא משלחת ולתאם את פעילותה. בכירי החברה הופתעו מהיוזמה ואף היו נבוכים ממנה

היוזמה הגיעה מכיוונו של תושב מתנדב, אשר מתאמן ביחד עם קבוצה. בעקבות פניית התושב מיהרה להוציא ראשת העירייה הודעה לחברי המועצה ב-09:11 בבוקר, ודרשה גיבוי של 100% ליוזמה, עם חלון הצבעה עד השעה 10:00 – כלומר פחות מ-50 דקות.

ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

בחלון הזמן הזה רק חמישה חברי מועצה מתוך 31 הספיקו להגיב, וכך קרה שרובם לא היו מודעים כלל ליוזמה, ביניהם מרבית חברי הקואליציה של קליש רותם עצמה. לפיכך, דה פקטו, לא ניתן אישור.

אבל לקליש רותם אצה הדרך וכבר ב-9:50, עשר דקות לפני הדד-ליין, כבר יצאה הודעה רשמית לציבור, שהוכנה מראש, על יציאתה של המשלחת:

"עיריית חיפה תוציא משלחת הצלה לאתרי ההרס בטורקיה. המשלחת, הכוללת יחידת מתנדבים עירונית, תצא לטורקיה היום בשעה 17:00 אחה"צ ותיקח חלק במאמצי ההצלה בשטח.

"על-פי בקשת ראשת העיר עינת קליש רותם צפויה לצאת היום בשעה 17:00 אחה"צ משלחת הצלה עירונית לטורקיה, במטרה לסייע לכוחות ההצלה בשטח, בעקבות אסון רעידת האדמה הקשה שפקדה את המדינה. הדבר תלוי באישור תקציבי בסך 160 אלף שקלים, וסבב מיילים בנושא יצא הבוקר לכל חברי מועצת העיר.

"עם הגעתם לאתרי ההרס, יחברו חברי המשלחת לחברת 'מגן' הישראלית, בה הם מתאמנים בכל שנה, ואשר משלחת מטעמה כבר נמצאת בפעילות באתרי האסון".

ההרס בטורקיה בעקבות רעידת האדמה, 8 בפברואר 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
ההרס בטורקיה בעקבות רעידת האדמה, 8 בפברואר 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)

אחד מחברי המועצה, יעקב פינגולד, התקשר למנהל בכיר בחברת "מגן" כדי לברר פרטים ואז התברר שב"מגן" כלל לא שמעו על היוזמה של קליש רותם. גורמים בכירים ב"מגן" אישרו לזמן ישראל את הפרטים, אך סירבו להגיב. גורם בחברה אמר: "פתאום אנחנו מגלים שיש משלחת. שרבבו אותנו לעניין פוליטי פנימי בלי שידענו".

גורמים בכירים ב"מגן" אישרו לזמן ישראל את הפרטים, אך סירבו להגיב. גורם בחברה אמר: "פתאום אנחנו מגלים שיש משלחת. שרבבו אותנו לעניין פוליטי פנימי בלי שידענו"

לא נקפה שעה וקליש רותם כבר הוציאה הודעה רשמית לפיה האופוזיציה במועצת העיר הכשילה את המשלחת – אותה משלחת שלא התקיימה עליה הצבעה ולא תואמה כלל עם הגורמים המקצועיים:

"תשאלו עד כמה נמוך אפשר לרדת בפוליטיקה המקומית? אתמול בערב שוחחתי עם חברי משלחת החילוץ החיפאית שביקשו תקציב זעום מעיריית חיפה על מנת לצאת היום לטורקיה ולסייע בחילוץ לכודים ובהצלת חיי אדם. לצערי, חברי מועצה מהאופוזיציה התנגדו להעברת התקציב הקטן לטובת הוצאת המשלחת. לדאבוני, המשלחת לא תצא להציל חיים".

ישיבת מועצת עיריית חיפה. אילוסטרציה (צילום: עיריית חיפה)
ישיבת מועצת עיריית חיפה. אילוסטרציה (צילום: עיריית חיפה)

בפועל, כאמור, לא הייתה כלל הצבעה, בוודאי לא תקנית. רק 5 מתוך 31 חברי מועצה הספיקו להגיב בחלון הצר של 49 דקות שהקציבה להם קליש רותם. עד השעה היעודה הצביעו 2 נגד (מהאופוזיציה), 2 בעד (מתוכם אחת חברת אופוזיציה) וחברת מועצה אחת מהאופוזיציה נמנעה.

רוב מוחלט של תומכי קליש רותם, ובהם חברי סיעתה שלה, בכלל לא הספיקו לרשום הצבעתם, וספק אם נודע להם אפילו על היוזמה הנמהרת. חלק מחברי הקואליציה הצביעו בחיוב רק אחרי הצהריים ובערב – בעד קיומה של אותה משלחת שלא תואמה ולא אושרה, שעות אחרי שקליש רותם כבר הכריזה על ביטולה.

חלק מחברי הקואליציה הצביעו בחיוב רק אחרי הצהריים ובערב – בעד קיומה של אותה משלחת שלא תואמה ולא אושרה, שעות אחרי שקליש רותם כבר הכריזה על ביטולה

חברי אופוזיציה האשימו את קליש רותם בתכסיס תקשורתי זול על גבם של הקורבנות הטורקים ובהונאת הציבור.

"המהירות גרמה לי לחשוד שהיא מנצלת טרגדיה עולמית לפרסום אישי", אומר חבר המועצה פינגולד. "הבקשה לאשר תקציב במייל תוך 50 דקות מוזרה מאוד. לכן פניתי לחברת 'מגן' והתברר שהם בכלל לא בתמונה. ראשת העיר נמצאת במצוקה ותחפש כל דרך להאדיר את שמה".

חברת מועצת עיריית חיפה שרית גולן־שטיינברג (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של גולן, צילום מסך)
חברת מועצת עיריית חיפה שרית גולן־שטיינברג (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של גולן, צילום מסך)

חברת המועצה שרית גולן פנתה בתלונה למבקר המדינה ולמשרד הפנים.

"רצף השתלשלות האירועים היום הוביל למסקנה שהן חברי המועצה כולם (אופוזיציה וקואליציה מדולדלת) והן התקשורת הם כלי משחק של ראשת העיר, שנראה כי היא עושה מאמצים רבים כדי לייצר תודעה של עשייה ממשית ומשמעותית עד כדי שהיא אפילו מסייעת לטורקים", אומרת גולן לזמן ישראל.

"עולות תהיות בהקשר זה האם תקציב עירייה יכול לממן נסיעות תושבים לחו"ל? על מי יחול הביטוח של אותם מתנדבים? מדוע חברת 'מגן' לא ידעה על כך? האם מנהל אגף הביטחון הכין חוות דעת ודרישה מקצועית לבקשה זו?

"כמובן שלא ניתן היה לקבל מענה לכל השאלות הללו כי היינו עם אקדח לרקה – 'יש לכם ארבעים ותשע דקות להשיב, אחרת ננהל קמפיין נגדכם'".

קליש רותם סירבה להגיב. בפוסט שפרסמה בפייסבוק שעה קלה אחרי פניית זמן ישראל, כתבה: "לצערי המשלחת לא עלתה אתמול על הטיסה, בגלל פוליטיקה קטנונית".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
עוד 783 מילים ו-5 תגובות
סגירה